AnonymBruker Skrevet 6. september #1 Skrevet 6. september Den siste tiden har datteren min begynt å få litt bryster. Hun fylte 8 for noen mnd siden. Først la jeg merke til at det ene brystet hadde vokst. Nå har begge vokst litt. Hun har også vokst litt mer enn vanlig det siste halve året, men ikke noe voldsomt da. Hun er 130 cm og ca 28 kg. Hun føler seg mer "voksen", veldig opptatt av klær, mye mindre interessert i å leke, ønsker å sminke seg, ønsker å kle seg i magetopp osv.. slike ting som jeg ikke var noe opptatt av før i 10/11 årsalderen eller senere. Er dette tegn på puberet? Er det i såfall for tidlig? Har prøvd å google, noen stedet står det at 8 år er normalt. Andre steder står at at man bør kontakte lege. Selv kom jeg i puberteten som 10 åring, og fikk mensen da jeg var 11,5 år. Dette er jo ofte arvelig, så om dette er pubertet er hun en del tidligere ute enn meg. Anonymkode: bd083...d24
AnonymBruker Skrevet 7. september #2 Skrevet 7. september Noen som har noen råd eller erfaring med dette? Anonymkode: bd083...d24
AnonymBruker Skrevet 7. september #3 Skrevet 7. september Helt normalt her. Mi jente begynte i samme alder. Pupper, kviser og hår kom først. Fikk ikke mensen før hun var 11. Så nå er hun 173 cm og 12 år. Ser ut som hun har stoppet å vokse også. Anonymkode: 17977...458
AnonymBruker Skrevet 7. september #5 Skrevet 7. september Min datter begynte å komme i puberteten da hun var rundt 8. Det startet med svettelukt, litt kviser nå og da, hun la på seg mer rundt hoftene, fikk større bryster og så begynte hun å få kjønnshår. Dette skjedde i løpet av to år. Hun fikk mensen kort etter hun fylte 10. Jeg snakket med legen da hun begynte å lukte svette og legen sa at det ikke regnes som for tidlig pubertet hvis mensen kommer etter fylte 9 år. Anonymkode: 782c0...25a 2
AnonymBruker Skrevet 7. september #6 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Er hun kraftig? Anonymkode: c6565...b55 Hun er ikke overvektig, men ikke tynn heller. Har skrevet vekt og høyde i hovedinnlegget Anonymkode: bd083...d24
katties Skrevet 7. september #7 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Er hun kraftig? Anonymkode: c6565...b55 Har lite med dette å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 8. september #8 Skrevet 8. september katties skrev (5 timer siden): Har lite med dette å gjøre. Overvekt kan fremskynde pubertet. Anonymkode: 8e531...dca 1
katties Skrevet 8. september #9 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Overvekt kan fremskynde pubertet. Anonymkode: 8e531...dca 130 cm og 28 kg. Ikke noe overvekt her - var dét jeg mente. Til TS: pupper er en start, men de kan komme ganske mye tidligere enn mye annet. Jeg selv var veldig umoden og var i puberteten tidlig. Har sett modne folk som startet en del senere. Tror det å være opptatt av klær og annet bare er en interesse - det betyr ikke at hun er opptatt av gutter.
AnonymBruker Skrevet 8. september #10 Skrevet 8. september katties skrev (6 timer siden): 130 cm og 28 kg. Ikke noe overvekt her - var dét jeg mente. Til TS: pupper er en start, men de kan komme ganske mye tidligere enn mye annet. Jeg selv var veldig umoden og var i puberteten tidlig. Har sett modne folk som startet en del senere. Tror det å være opptatt av klær og annet bare er en interesse - det betyr ikke at hun er opptatt av gutter. Det som bekymrer meg litt er dersom hun har begynt vekstspurten nå. Det vil jo påvirke slutthøyden om puberteten er i gang nå. Er det innenfor normalen at det skal starte nå, eller er det lurt med en sjekk hos lege? Anonymkode: bd083...d24
katties Skrevet 8. september #11 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det som bekymrer meg litt er dersom hun har begynt vekstspurten nå. Det vil jo påvirke slutthøyden om puberteten er i gang nå. Er det innenfor normalen at det skal starte nå, eller er det lurt med en sjekk hos lege? Anonymkode: bd083...d24 Kanskje du selv kan snakke med lege, uten henne? Det er nok dumt hvis hun får inntrykket av at du tror det er noe galt med henne. 8 år er tidlig, men innenfor det som kan skje. Før 8 regnes som før tidlig. Ting kan ta tid da. Hadde ei venninne som begynte å få pepper da hun var 8. Til 10-års alderen var de stor C-cup mens hun selv var tynn som en strekk. Hun fikk mensen ganske mye senere da. Jeg selv fikk pupper senere og mensen da jeg var 10. Husker det ikke var noen andre som hadde fått det enda og det var rart, ensomhet og flaut. Er mer dét man skal tenke på heller enn høyde, kanskje, for med mindre hun hat noe alvorlig galt med veksten så kommer hun jo ikke til å få noe medisiner for å bli høyere. Ja, de som starter tidlig blir ofte litt lavere da veksten stopper opp tidligere, men hvor høy hun kommer til å bli kan man ikke vit enda.
Grüner Skrevet 8. september #12 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 14.23): Den siste tiden har datteren min begynt å få litt bryster. Hun fylte 8 for noen mnd siden. Først la jeg merke til at det ene brystet hadde vokst. Nå har begge vokst litt. Hun har også vokst litt mer enn vanlig det siste halve året, men ikke noe voldsomt da. Hun er 130 cm og ca 28 kg. Hun føler seg mer "voksen", veldig opptatt av klær, mye mindre interessert i å leke, ønsker å sminke seg, ønsker å kle seg i magetopp osv.. slike ting som jeg ikke var noe opptatt av før i 10/11 årsalderen eller senere. Er dette tegn på puberet? Er det i såfall for tidlig? Har prøvd å google, noen stedet står det at 8 år er normalt. Andre steder står at at man bør kontakte lege. Selv kom jeg i puberteten som 10 åring, og fikk mensen da jeg var 11,5 år. Dette er jo ofte arvelig, så om dette er pubertet er hun en del tidligere ute enn meg. Anonymkode: bd083...d24 Det høres ut som hun er i puberteten, ja. Det er sagt at jenter i snitt kommer i puberteten litt tidligere enn før, og det er ikke noe unormalt å være i begynnende pubertet som 8-åring når du som er moren hennes fikk menstruasjonen tidlig. Ikke lag noe stort nummer ut av det, fortell henne hva som skjer med kroppen og at det er helt normalt og noe alle jenter skal igjennom, men det kan hende hun vil trenge litt ekstra støtte i å føle seg «normal» når hun er så mye tidligere ute enn venninnene. Tidlig pubertet og vansker med å håndtere dette er en risikofaktor for utvikling av spiseforstyrrelser (anoreksi især), så det er viktig at hun får hjelp til å håndtere dette hvis det blir vanskelig og at du som mor kontakter helsesykepleier e.l. for råd til hvordan du best kan støtte datteren din.
AnonymBruker Skrevet 9. september #13 Skrevet 9. september Grüner skrev (11 timer siden): Det høres ut som hun er i puberteten, ja. Det er sagt at jenter i snitt kommer i puberteten litt tidligere enn før, og det er ikke noe unormalt å være i begynnende pubertet som 8-åring når du som er moren hennes fikk menstruasjonen tidlig. Ikke lag noe stort nummer ut av det, fortell henne hva som skjer med kroppen og at det er helt normalt og noe alle jenter skal igjennom, men det kan hende hun vil trenge litt ekstra støtte i å føle seg «normal» når hun er så mye tidligere ute enn venninnene. Tidlig pubertet og vansker med å håndtere dette er en risikofaktor for utvikling av spiseforstyrrelser (anoreksi især), så det er viktig at hun får hjelp til å håndtere dette hvis det blir vanskelig og at du som mor kontakter helsesykepleier e.l. for råd til hvordan du best kan støtte datteren din. Ja, det kan jo bli litt vanskelig for henne. Hun har kommentert at hun er den eneste i klassen som har begynt å få bryster, og at hun synes det er rart. Men ellers så det virker som hun takler det fint. Ja, jeg var tidlig ute selv, men jeg var to år eldre enn hun er nå og jeg var mye høyere i den alderen. Så det påvirket ikke slutthøyden min noe, annet enn at jeg var ferdig utvokst tidlig da. Anonymkode: bd083...d24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå