AnonymBruker Skrevet i går, 11:02 #1 Skrevet i går, 11:02 Slo hodet kraftig for 3 uker siden og dro til legevakten for sårbehandling. Kraftig hodepine og kvalm, men ingen oppkast. Tenkte ikke selv at det var et tema, men i følge legen var det sannsynlig at jeg hadde fått en liten hjernerystelse. Fikk beskjed om at jeg kunne jobbe neste dag om jeg følte det gikk greit, så jobbet som normalt hele uken, men dro tilbake til legevakten en uke senere på grunn av at jeg følte meg verre (kraftigere hodepine, nummen følelse i armer og bein, samt noe svimmel). Legen mente symptomene mine ikke var forenlig med en hjerneblødning. Det vil si, han sa han ikke kunne utelukke en mindre blødning, men uansett ikke en de ville behandlet. Har vært i kontakt med fastlegen min to ganger med ønske om MR for å utelukke noe alvorlig (primært hjerneblødning), men får til svar at symptomene mine ikke gir grunnlag for det. Symptomer per i dag er hodepine og som en følelse av en hjelm rundt hodet. Føler meg litt nummen i toppen av hodet. Periodevis svimmel og trodde jeg var nær å besvime på jobb flere ganger denne uken. Håper og tror at det bare er hjernerystelse og at det kanskje har tatt tid siden jeg ikke har hatt fullstendig hvile, men jobbet som normalt. Skal ha noen dager med mest mulig skjermfri og ro nå, og håper det hjelper. Ønsker primært å høre fra andre som har hatt noe lignende og om dette høres normalt ut - eller om jeg faktisk burde kontakte fastlegen igjen og insistere på en MR. Anonymkode: 646c8...a72
AnonymBruker Skrevet i går, 11:08 #2 Skrevet i går, 11:08 Det høres ut som du har trykk i jodet mår du beskriver det som en hjelm, jeg har fått MR av hodet for langt mindre enn dette, fordi akkurat HODET er litt sårbart ved slag og traume. Insister på mr, og det ventetid på sykehuset så ring klinikker med avtale med det offentlige. Anonymkode: c86cb...310 2
AnonymBruker Skrevet i går, 11:20 #3 Skrevet i går, 11:20 Takk for svar. Har som nevnt alt vært i kontakt med min fastlege to ganger som har vært veldig avvisende, noe jeg synes har vært litt rart, men mulig terskelen for å henvise har blitt høyere? Hensyn til unødvendig ressursbruk og kostnader for staten? Jeg har helseforsikring gjennom jobben, så tror det skal ordne seg raskt med en time i det private om jeg får en henvisning. Har lest at noen hjerneblødninger tar uker å utvikle seg, så det er vel mest det jeg er bekymret for. Anonymkode: 646c8...a72
Kalevala Skrevet i går, 11:54 #4 Skrevet i går, 11:54 Kanskje dette kan hjelpe deg: https://www.hjernerystelsesforeningen.no/fra-symptom-til-behandling 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:42 #5 Skrevet i går, 13:42 MR av hodet er en av topp tre unødvendige radiologiske undersøkelser som blir gjort. Internasjonalt regner man med at 20-50 % av radiologiske undersøkelser ikke har behandlingsmessig konsekvens. Vil en MR av hodet endre behandlingen på noen måte? Hvis ikke, er det ikke nødvendig. Det er nok sånne tanker fastlegen har i bakhodet, og det er i så fall bra. Anonymkode: dc23e...870
AnonymBruker Skrevet i går, 13:46 #6 Skrevet i går, 13:46 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Har som nevnt alt vært i kontakt med min fastlege to ganger som har vært veldig avvisende, noe jeg synes har vært litt rart, men mulig terskelen for å henvise har blitt høyere? Hensyn til unødvendig ressursbruk og kostnader for staten? Jeg har helseforsikring gjennom jobben, så tror det skal ordne seg raskt med en time i det private om jeg får en henvisning. Har lest at noen hjerneblødninger tar uker å utvikle seg, så det er vel mest det jeg er bekymret for. Anonymkode: 646c8...a72 Jeg vil tro det er noe sånt, men ikke gamble med hodet ditt, ring igjen og be om å få MR. Anonymkode: c86cb...310 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:41 #7 Skrevet i går, 16:41 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vil tro det er noe sånt, men ikke gamble med hodet ditt, ring igjen og be om å få MR. Anonymkode: c86cb...310 Jeg vil jo si at dette ikke er gambling lenger når TS har vært i kontakt med fastlegen to ganger og begge gangene har fastlegen sagt at symptomene ikke stemmer med hjerneblødning som behøver behandling. Anonymkode: b3164...cc8 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:58 #8 Skrevet i går, 16:58 Min mann slet lenge etter en hjernerystelse, så lenge at han ikke med en gang kobla at det skyldtes hjernerystelsen. Han fikk god hjelp av osteopat faktisk. Anonymkode: 7c856...dda 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:02 #9 Skrevet i går, 17:02 AnonymBruker skrev (3 timer siden): MR av hodet er en av topp tre unødvendige radiologiske undersøkelser som blir gjort. Internasjonalt regner man med at 20-50 % av radiologiske undersøkelser ikke har behandlingsmessig konsekvens. Vil en MR av hodet endre behandlingen på noen måte? Hvis ikke, er det ikke nødvendig. Det er nok sånne tanker fastlegen har i bakhodet, og det er i så fall bra. Anonymkode: dc23e...870 Så da konkluderer du med at det er greit at noen av de 50-80 prosentene som faktisk krever behandling blir oversett fordi de ikke blir utredet? Anonymkode: cbd74...95f
AnonymBruker Skrevet i går, 17:02 #10 Skrevet i går, 17:02 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min mann slet lenge etter en hjernerystelse, så lenge at han ikke med en gang kobla at det skyldtes hjernerystelsen. Han fikk god hjelp av osteopat faktisk. Anonymkode: 7c856...dda Hva gjorde osteopaten? Anonymkode: cbd74...95f
AnonymBruker Skrevet i går, 17:10 #11 Skrevet i går, 17:10 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva gjorde osteopaten? Anonymkode: cbd74...95f Behandler muskler i nakke og skuldre. Jeg trodde akkurat det var overstått men jeg spurte nå og han sa at det er det samme han går dit for jevnlig fortsatt, så ikke varig effekt da 😕 Slet ikke så mye med nakken før hjernerystelsen men nå går han jevnlig for å holde det i sjakk. Anonymkode: 7c856...dda
AnonymBruker Skrevet i går, 17:23 #12 Skrevet i går, 17:23 Det er helt normalt. Høres ut som du har fått deg en kraftig hjernerystelse, og man bør ta det med ro de første ukene for å unngå et langt sykdomsforløp. Ingen grunn til å ta MR. Det har ingen behandlingsmessig konsekvens. Ta det heller med ro, og unngå å stresse så mye. Anonymkode: 033ef...d44
AnonymBruker Skrevet i går, 17:26 #13 Skrevet i går, 17:26 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vil tro det er noe sånt, men ikke gamble med hodet ditt, ring igjen og be om å få MR. Anonymkode: c86cb...310 Det er behandler som henviser til MR. Man kan ikke kreve MR. Anonymkode: 033ef...d44 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:29 #14 Skrevet i går, 17:29 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Så da konkluderer du med at det er greit at noen av de 50-80 prosentene som faktisk krever behandling blir oversett fordi de ikke blir utredet? Anonymkode: cbd74...95f Du misforstår nok hva som blir skrevet. Av alle som tar MR er 20-50% unødvendige undersøkelser som ikke gir noen funn og/eller ikke har behandlingsmessig konsekvens. Den resterende prosenten har jo også tatt MR og blir fulgt opp. Men denne andelen har en mye bedre indikasjon for undersøkelsen. Anonymkode: 033ef...d44 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:48 #15 Skrevet i går, 19:48 Slet lenge etter forrige hjernerystelse ja, fikk hjelp etter ganske lang tid og fant en behandler som gjorde meg veldig mye bedre. Men man kan absolutt slite en stund. Du har jo gått rett på jobb, det påvirker også, du burde ikke det (jeg vet legen sa det, de er ikke så gode på dette). Anonymkode: a7027...4f0
AnonymBruker Skrevet i går, 19:58 #16 Skrevet i går, 19:58 Hvorfor i all verden ber du ikke om en sykemelding i stedet? Som legevakten sa kunne du dra på jobb om det gikk greit, men det gjør det jo ikke når du blir verre. Holdt deg hjemme uten skjerm til du blir bedre! Barnet mitt hadde hjernerystelse og jeg fikk beskjed om å være forsiktig med mye inntrykk, skjerm og støy blant annet for å hindre langvarige plager. Anonymkode: 3a9c2...40a 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du har jo gått rett på jobb, det påvirker også, du burde ikke det (jeg vet legen sa det, de er ikke så gode på dette). Anonymkode: a7027...4f0 I ettertid synes jeg det er synd at legen ikke insisterte på at jeg tok to dager fri, men det var jo legen som sa jeg kunne jobbe om jeg følte det gikk greit. Og det gjorde det for så vidt frem til slutten av uken hvor jeg brått følte meg mye verre. Kanskje dette kunne vært unngått om jeg tok det rolig fra dag 1. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvorfor i all verden ber du ikke om en sykemelding i stedet? Som legevakten sa kunne du dra på jobb om det gikk greit, men det gjør det jo ikke når du blir verre. Holdt deg hjemme uten skjerm til du blir bedre! Barnet mitt hadde hjernerystelse og jeg fikk beskjed om å være forsiktig med mye inntrykk, skjerm og støy blant annet for å hindre langvarige plager. Anonymkode: 3a9c2...40a Har vært i kontakt med fastlegen to ganger og luftet dette med sykmelding, men begge ganger har legen sagt at jeg bare kan jobbe. Som noen skriver over er det legen som henviser. Det er vel det samme med sykmelding. Nå har jeg hatt tilnærmet skjermfri og tatt det veldig rolig fredag og lørdag og sovet godt, men føler ikke jeg er spesielt mye bedre. Føler meg svimmel og det kan av og til kjennes ut som jeg skal besvime. Vondt i hodet og en slags nummen eller ullen følelse over bakhodet (ikke hvor jeg slo meg, det var i pannen). Anonymkode: 646c8...a72
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #18 Skrevet 11 timer siden Skjønner aldri at noen må kreve noe av legen som legen mener er unødvendig. Det er ikke nyttig med unødvendige undersøkelser. Og som legen sier her så ville en ikke gjort noe annerledes dersom det hadde blitt påvist noe smått heller. Anonymkode: bb60b...ac5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå