Gå til innhold

Håndvask av flekker på en kjole - hvilket vaskemiddel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne kjolen fra Floyd: https://www.floyd.no/floyd-selskapskjole-amberlyn-lang-navy?gad_source=1&gad_campaignid=17425631246&gbraid=0AAAAADmbz5H07wkt6NdhV-eNzekX5MYMw&gclid=EAIaIQobChMI_JqTrvzDjwMVVF6RBR2qjASTEAYYASABEgI0gPD_BwE

Skal håndvaske noe flekker (to flekker jeg ikke vet hva er, og noen svake hvite striper fra deo på) - det står cool hand wash, så tydeligvis i kaldt vann - men hvilket skånsomt vaskemiddel skal jeg bruke i vannet? 

Noen tips til hvilket vaskemiddel og hvor kjøpe det?

Anonymkode: a2610...638

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen?

Skrevet

Det mest skånsomme er vel Milo, men det spørs om det tar flekker hvis det er f.eks fett. Prøve med Zalo på et sted på kjolen der det ikke vil synes? 

Skrevet

Nylonvask. Jada, det står på tuben at det er til vindusvask, men den kan brukes til nesten alt. Selges på de fleste matbutikker (samme hylla som Jif o.l).

Anonymkode: 46332...d80

• Liker 2
Skrevet

Ville brukt På Stell sitronsåpe. Og så kjørt skylleprogram i vaskemaskinen etterpå

Anonymkode: de605...313

Skrevet

Her var det mye forskjellig.

Tror jeg går for Milo.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her var det mye forskjellig.

Tror jeg går for Milo.

Det er nok fordi det er mange ulike ting som kan funke😊

Jeg har noen våtservietter i selskapsveska som tar flekker. Veldig greie!

Anonymkode: b07ec...8f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er nok fordi det er mange ulike ting som kan funke😊

Jeg har noen våtservietter i selskapsveska som tar flekker. Veldig greie!

Anonymkode: b07ec...8f2

Kjolen tåler veldig lite, det ytre laget hvor flekkene er, er chiffon - prøvde forsiktig å bare ta litt vann på, men det ble flekkete bare av det. Så må bare bade den delen av kjolen i kaldt vann i vasken med Milo i... og ikke gnikke, og håpe det går vekk 😔

Skrevet

Hvilken farge er det på kjolen? Gni aldri for hardt på ett punkt, det kan forsake tap av farge på akkurat det området. Men når det kommer til såpe, så spiller det ikke noen rolle. Den kjolen er av polyester. Den tåler mer enn det som blir anbefalt. De vil bare gardere seg for reklamasjon. 

Hilsen en som har jobbet på renseri i mange år. 

Skrevet

Hadde puttet den i vaskepose og kjørt den på et skånsomt program med vanlig vaskemiddel. 
Milo er til ull og lager et ekkelt belegg på syntetiske stoffer. 

Anonymkode: c84a4...d3a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Denne hadde jeg bare tatt i maskina på skånsvaske 30 grader med flytende middel for farge.

Er ingenting som tilsier at det ikke skal gå bra. Mer skånsomt en å gnikke kun på flekkene. 

Men skal du absolutt prøve så fukt flekken godt. Ta på Vanish flekkfjerner, gni forsiktig, la det virke noen minutter og la vannet renne igjennom stoffet til middelet er bordte. Trekk så ut restene med et håndkle eller papir ved å klemme oppå den fuktige flekken. 

Anonymkode: 7410a...814

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjolen tåler veldig lite, det ytre laget hvor flekkene er, er chiffon - prøvde forsiktig å bare ta litt vann på, men det ble flekkete bare av det. Så må bare bade den delen av kjolen i kaldt vann i vasken med Milo i... og ikke gnikke, og håpe det går vekk 😔

Mener du at det ble skjold av vannet etter tørk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til det jeg har uthevet: dette er vel en vannflekk som blir borte når vannet tørker? :klo:

Selv hadde jeg kommet til å vaske den i vaskepose, på ullprogram, og uten sentrifugering. Så ville jeg lagt den våt på et håndkle og forsiktig trykket ut vann, for deretter å legge den til tørk oppå et tørkestativ.  

Anonymkode: f4bbc...8b5

• Liker 1
Skrevet

Meg over her: ikke meningen å være ekko av alle andre. Vi var tydeligvis flere som var enige om at vaskemaskin er et like godt alternativ, bare man vasker forsiktig nok. 

Anonymkode: f4bbc...8b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den er laget av polyester og nylon, den tåler skånvask i maskina.

Anonymkode: 7410a...814

Skrevet
Hmmmmmm skrev (6 minutter siden):

Hvilken farge er det på kjolen? Gni aldri for hardt på ett punkt, det kan forsake tap av farge på akkurat det området. Men når det kommer til såpe, så spiller det ikke noen rolle. Den kjolen er av polyester. Den tåler mer enn det som blir anbefalt. De vil bare gardere seg for reklamasjon. 

Hilsen en som har jobbet på renseri i mange år. 

Takk, det er blå farge - som du ser på bildet. 

Jeg prøver meg med Milo for silke først, og tar litt såpe på og lar det virke litt, før jeg skal delen av kjolen med flekken i kaldt vann og gni litt forsiktig på det.

Ja selve kjolen er polyester, men det gjennomsiktige laget over kjolen er chiffon mener jeg det står.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde puttet den i vaskepose og kjørt den på et skånsomt program med vanlig vaskemiddel. 
Milo er til ull og lager et ekkelt belegg på syntetiske stoffer. 

Det står håndvask på vaskelappen.

Skrevet

Jeg skal bruke denne kjolen om en uke, så jeg vil ikke gjøre noe som ødelegger den, den kostet tross alt 2300 kr + 500 kr for å legges opp. Vil helst slippe å måtte gjøre dette kjøpet på nytt igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det står håndvask på vaskelappen.

Hva tror du selv er mest skånsomt av et skåneprogram i maskinen, og et menneske som gnikker og gnukker med alt fra Zalo og vanish på vaskebrett? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...