Gå til innhold

Å dele oppskrifter man har kjøpt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sikkert flere enn meg som har fått spørsmål om å dele kjøpeoppskrifter etter å ha postet bilder av håndarbeid i håndarbeid grupper på facebook.

Jeg må bare si at jeg synes det er frekt, man vet jo at det er noen som har hatt en jobb med å designe oppskriften, også tenker jeg, hvorfor tror noen totalt ukjente mennesker at de skal få noe gratis av meg som jeg har brukt penger på å kjøpe 😳

Mulig at jeg er sær, men jeg deler aldri kjøpeoppskrifter. Flere? 

Anonymkode: ae43d...bd1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før lånte jeg bort trykte mønster og oppskrifter. Det førte til at mønsteret ble brukt av flere, men helt lovlig så lenge ingen til kopi.

Jeg deler ikke mønster gjennom digitale kanaler. Det fører til flere kopier som kan brukes samtidig. Helt klart ulovlig.

Anonymkode: bca87...809

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg deler ikke mønster gjennom digitale kanaler. Det fører til flere kopier som kan brukes samtidig.

Hørt om kopimaskin?

Sett mange strikkedamer med tydelige kopier fra strikkehefter 

Kopimaskin er ikke vanskelig å oppdrive.

Mange har det til og med hjemme.

Anonymkode: 6a701...a87

• Liker 1
Skrevet

Jeg byttelåner med familie og venner, ikke med fremmede. 

• Liker 2
Skrevet

Det skal man ikke gjøre, nei. Jeg deler med datteren min, men like ofte kjøper hun oppskriften selv også, så har vi dobbelt opp. Det er ikke mange kronene å tjene på å skrive oppskrifter, og det ligger mye arbeid bak, og utgifter for designeren. La oss være redelige med dette, så de beste kanskje kan leve av det.

Anonymkode: 29003...cca

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig uredelig å både spørre om - og å dele noe som andre har laget når det koster penger. Er det samme med kornoter, der det florerer med kopier som et kormedlem eller en dirigent fra et annet kor har delt med andre. Blir ikke penge rav det hvis det bare skal kopieres. Dette er gjerne en hobbyinntekt for mange, og da er det bedritent at noen skal ødelegge for folk. 

Anonymkode: ea103...b65

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det skal man ikke gjøre, nei. Jeg deler med datteren min, men like ofte kjøper hun oppskriften selv også, så har vi dobbelt opp. Det er ikke mange kronene å tjene på å skrive oppskrifter, og det ligger mye arbeid bak, og utgifter for designeren. La oss være redelige med dette, så de beste kanskje kan leve av det.

Anonymkode: 29003...cca

Enig i det du skriver. Vi vil jo gjerne ha disse flotte oppskriftene, og da må vi jo respektere designerne og betale for oppskriftene. 

Anonymkode: ae43d...bd1

Skrevet

Kopiere er ikke greit, men det er forskjell på å kopiere og å låne bort. Hvis man kjøper en bok, skal ikke andre ha lov til å lese den?

Vet ikke hvor mange ganger jeg har lånt (eller lånt bort) en dvd, en krølltang, et brettspill, pensumbok, diverse ting jeg kanskje bare skal bruke én eneste gang, og like gjerne kunne brukt penger på selv, men som er enkelt å bare låne. Det har spart meg for mye rot hjemme og mye penger.

Anonymkode: 32f6b...172

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...