Gå til innhold

Vært åpen om psykisk helse, nå brukes det mot meg. Overreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en bekjent i nettverket mitt som jeg har diskutert barneoppdragelse med. Jeg sliter med depresjon, angst og avhengig personlighetsfortyrrelse.

Vedkommende mener jeg alltid må forklare meg og går i forsvar.

Er ikke dette svaret frekt: 

Jeg forstår at vi kun trenger å snakke når det er nødvendig, på samme måte som med andre foreldre. Vi har begge våre egne nettverk og venner, og det er bra.

"Vi er tydelig forskjellige, og jeg forstår at du har dine utfordringer som kan gjøre terskelen for kritikk lav, og kanskje får deg til å føle deg som en dårlig mor. Du trenger ikke å fokusere på hva jeg måtte mene, for det har jeg ikke sagt.

Når det gjelder XXXX, har jeg lagt merke til at hun har utviklet seg i en negativ retning den siste tiden. Dette handler ikke om skyld, men om omsorg  – alle rundt barna har en rolle i hvordan hun lærer å håndtere vennskap og grenser. It takes a village, som man sier"

Jeg ble fly forbanna, og fikk mannen min til å ringe henne å kjefte henne ut. Hun bruker mine diagnoser mot meg.

Anonymkode: e3512...7cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er så ute av kontekst at det er umulig å si noe. Men hun har da tydeligvis rett i at du ikke tåler kritikk. 

Og ubegripelig umodent og feigt å få mannen til å "ringe og kjefte". Kan du ikke ta dine egne kamper? Og for en idiot av en mann som faktisk også gjør det.

Anonymkode: 10a67...b1d

• Liker 33
  • Nyttig 12
Skrevet

Kan det ikke tenkes at hun har rett da? Hun ser jo åpenbart noe hos barnet deres som ikke er helt bra…

Anonymkode: df9ce...015

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan det ikke tenkes at hun har rett da? Hun ser jo åpenbart noe hos barnet deres som ikke er helt bra…

Det kan hende, men selv om man gjør ting på ulik måter har man gjerne felles mål for barna.

Alle kan ikke gjøre ting likt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er en bekjent i nettverket mitt som jeg har diskutert barneoppdragelse med. Jeg sliter med depresjon, angst og avhengig personlighetsfortyrrelse.

Jeg forstår at vi kun trenger å snakke når det er nødvendig, på samme måte som med andre foreldre. Vi har begge våre egne nettverk og venner, og det er bra.

"Vi er tydelig forskjellige, og jeg forstår at du har dine utfordringer som kan gjøre terskelen for kritikk lav, og kanskje får deg til å føle deg som en dårlig mor. Du trenger ikke å fokusere på hva jeg måtte mene, for det har jeg ikke sagt.

Når det gjelder XXXX, har jeg lagt merke til at hun har utviklet seg i en negativ retning den siste tiden. Dette handler ikke om skyld, men om omsorg  – alle rundt barna har en rolle i hvordan hun lærer å håndtere vennskap og grenser. It takes a village, som man sier"

Jeg ble fly forbanna, og fikk mannen min til å ringe henne å kjefte henne ut. Hun bruker mine diagnoser mot meg.

Dette innlegget var litt vanskelig å forstå. Det kommer heller ikke fram på hvilken måte hun bruker dine diagnose mot deg. Ut fra det du beskriver, høres det mer ut som det er du som overreagerer og leser ting inn i det andre sier som angrep på deg pga dine diagnoser. Og å få mannen sin til å kjefte på andre pga det er bare flaut. 

• Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet
Grüner skrev (Akkurat nå):

Dette innlegget var litt vanskelig å forstå. Det kommer heller ikke fram på hvilken måte hun bruker dine diagnose mot deg. Ut fra det du beskriver, høres det mer ut som det er du som overreagerer og leser ting inn i det andre sier som angrep på deg pga dine diagnoser. Og å få mannen sin til å kjefte på andre pga det er bare flaut. 

Ordnet utfordringer, det skriver hun fordi jeg har delt om nettopp diagnoser.

Skrevet

Du overreagerer.  

Anonymkode: 510e1...bec

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

At du fikk mannen din til å ringe og kjefte gjorde henne neppe mindre sikker på at hun har rett...

Diagnosene du nevner, gir jo nødvendigvis utfordringer i hverdagen. Det er godt mulig hun har uttrykt seg feil og vært ufin, men ut fra det du skriver virker også som om hun er inne på noe når det gjelder håndtering av kritikk og behov for å gå i forsvar. Hun antyder at hun er bekymret for barnet ditt - hva med å puste med magen et øyeblikk og tenke over hva og hvorfor og om hun ser noe du ikke gjør?

• Liker 9
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ordnet utfordringer, det skriver hun fordi jeg har delt om nettopp diagnoser.

Hun anerkjenner jo bare at du har utfordringer, noe som er sant.

Anonymkode: 10a67...b1d

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det høres ut som du overreagerer veldig. 

Anonymkode: dc5b6...2d2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Fikk mannen din til å ringe??? 

Tror hun venninna di har rett i mye...

Anonymkode: 356f7...ec6

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Har du nok selvinnsikt til å kunne se om det er noe som er problematisk? 

Hadde noen rundt meg vært bekymret for meg ift barna hadde jeg selvfølgelig tatt det til meg. Man kan ikke lukke øynene å være så trangsynt når man har barn at man ikke ser hvor problemer og utfordringer kommer fra. Å være pårørende til noen som er psykisk syk er ofte mer ødeleggende enn man selv tror. 

Hvis du tror at barna dine ikke blir påvirket av din psykiske helse må du ta noen runder med deg selv. Selvfølgelig blir de påvirket, men i hvilken grad kan ikke vi vite. Alle barn blir påvirket av sine foreldres væremåte. Omsorg, adferd, oppdragelse, kommunikasjon, kroppsspråk ++ 

Anonymkode: 8ac3e...9a5

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Du er tom avhengig av at mannen din kjefter for deg 

Anonymkode: a4a66...72f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Denne meldingen så i utgangspunktet ikke ut som om hun bruker noe mot deg. Absolutt ikke. 

Anonymkode: 4bc18...6f7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så da fikk dere bekreftet for de rundt dere, at mannen ikke er helt som han skal heller?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Du er lett krenkbar og overreagerer. Jeg kan ikke skjønne at mannen din gikk med på å ringe henne for å skjelle henne ut, men jeg har sett lignende tilfeller av dette. Det er veldig dysfunksjonelt, og det råder jeg deg til å prøve å slutte med. 

Venninnen din virker ikke imot deg, og virker heller som at hun sier dette ut av omsorg. Det er ikke noe gærent med å ha interpersonelle utfordringer, men det kan gjøre det vanskelig i relasjon til andre mennesker. Jeg har utfordringer selv, så det er ikke noe angrep mot deg. I stedet for å tenke at hun er imot deg og bruker diagnosene i mot deg, prøv heller å legge godviljen til og se at hun mener vel. Du trenger ikke å være enig i alt hun sier, og jeg forstår at det er mye følelser i sving nå. Men jeg ville absolutt ha tatt kontakt med henne for å beklage at det gikk så langt at mannen din ringte for å kjefte på henne. Dette her tilhører ikke voksenlivet. 

Anonymkode: 91dfb...d42

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Sa hun dette til deg? Skrev hun det? Sa hun det til noen andre? 

Det va litt vanskelig å forstå deg. 

I utgangspunktet høres det ut som en kraftig overreaksjon fra din side å få mannen til å ringe for å skjelle henne ut. Det er så langt unna et sunt reaksjonsmønster at det er skremmende. Utifra dette, er det ikke helt usannsynlig å tro at det kan være noe i det med at du har vondt for å motta kritikk... 

Anonymkode: 2b812...961

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig spesiell ordsalat fra denne personen, først at du takler kritikk dårlig og deretter bare føler deg som en dårlig mor. Også at barnet ditt utvikler seg i negativ retning, som denne mener handler om omsorg barnet får? Men samtidig ikke for å dele ut skyld?

Hadde jeg fått høre noe sånt direkte til meg ville jeg spurt etter veldig mange detaljer, for samlet sett henger det ikke på greip. Muligens en teknikk for å forstyrre tankene dine og gi deg litt skyldfølelse?

Anonymkode: 0d2b0...aaa

• Liker 2
Skrevet

Så om en person mener noe så er det sånn?

Anonymkode: 0d2b0...aaa

Skrevet

Jeg klarer ikke å se hva som er så ille her. Det var en saklig tilbakemelding syns jeg, så du bør nok heller gå i deg selv. Å bli fly forbanna og få mannen til å kjefte henne ut, altså 😳 Flau oppflrsel fra din side.

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...