AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:01 #1 Skrevet lørdag kl 09:01 Jeg er ung(28) og har normalvekt(bmi 22,5) og tenkte først at det kanskje kunne være genetisk men de i min familie som har hatt høyt kolesterol har alle vært overvektige, noen nesten borti fedme og fikk det sannsynligvis pga dette og alder ettersom de var slankere og hadde normale verdier på min alder. Legen min nevnte ingenting om medisiner og sa at blodprøven jeg tok generelt sett var bra uten å trekke frem kolesterolet nevneverdig. Han sa bare vi skulle måle på nytt om et års tid. Det gode kolesterolet er 1,9 og det dårlige 3,3. Leste i en artikkel at en kardiolog fortalte at i hans fagmiljø tok alle leger med lett forhøyet/som lå på grensen til lett forhøyet medisiner, utelukkende for å forebygge. Burde jeg spørre fastlegen om dette, eller vil bra verdier av de gode kolesterolet "veie opp" for at det dårlige og det totale er forhøyet? Spiser ikke spesielt usunt, spiser mye grønnsaker og fisk(den er fet da riktignok, spiser sikkert laks 2-3 ganger i uka) lite prosessert kjøtt men er glad i original gresk yoghurt og creme fraiche i matlaging. Bruker fett smør og majones sjelden. Anonymkode: 9f412...fa6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:07 #2 Skrevet lørdag kl 09:07 Nei, helt standard hos unge, friske folk uten noen helt særskilt påvist risiko (familiær hyperkolesterolomi, familiær kombinert hyperlipdemi) å vente et år når man ligger i grenseland. Problemene her oppstår hvis du ligger for høyt i år etter år, og tiår etter tiår. Et år med verdier rundt grenseområdene i slutten av 20-årene er ikke noe problem, og det er normalt å se det an slik de gjør her. Og ja, et godt forhold mellom godt og dårlig kolesterol hjelper absolutt. Høy HDL og bare lett forhøyet LDL. Selv var jeg også i en sånn vent og se-situasjon og ble til slutt satt på statiner (på din alder og med en BMI rundt 20). Jeg er voldsomt arvelig belastet, og de konkluderte til slutt med en skyhøy genetisk risiko og at jeg skulle rett på statiner. Aldri merket en eneste bivirkning og har det supert også med litt statiner i kroppen. Men skjønner godt at de ser an et år hos deg. Dette er virkelig en maraton fremfor en sprint. Anonymkode: c9e30...b30 1 1
Majer Skrevet lørdag kl 09:16 #3 Skrevet lørdag kl 09:16 Så lenge du ikke har andre risikotilstander ville jeg ikke gjort noe med det nå, men jeg ville naturligvis funnet ut av apoe-status. Dersom den er 4 heterozygot eller homozygot som kvinne og homozygot som mann, og du ikke er heterozygot for klotho kl-vs, ville jeg gjort livsstilstiltak. Men har du det kan det også tyde på CEPT-mutasjon grunnet godt hdl. Det er jo i såfall supert. Men det kan og hende du har en apoe2 og noen andre mer uheldige genvarianter, hvor de sistnevnte påvirker "det dårlige kolesterolet"
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:56 #4 Skrevet lørdag kl 09:56 Det er ganske høyt. Jeg har 4,6 og er ellers slank og sunn så legen min er ikke bekymret, men hadde jeg bikka 5 hadde jeg tatt noen grep. Spiser du mye ost f.eks? Det ville jeg kutta litt ned på isåfall. Anonymkode: 8004d...48e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå