Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kvist skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke med dere, men jeg har alltid gitt opp fordi jeg ikke orker å være SÅ sulten SÅ lenge. Jeg blir rett og slett utmattet og drittlei av å kjempe og kjempe mot sultfølelsen. Noen ganger har jeg gitt opp etter kun noen dager, andre ganger har jeg holdt ut i mange måneder med logging, telling av kalorier og makroer, veiing, gnagende sultfølelse og kun noen få kilo ned. Så da har jeg ofte falt tilbake til å forsøke å ikke gå mer opp. Jeg pleier jo å være sulten mye av tiden da også, og hele tiden må jeg tenke på porsjonsstørrelser og jobbe med meg selv for å unngå småspising. 

Jeg føler jeg har lest "alt" om sunt kosthold. Jeg vet hva slags mat som gir mer metthet pr kalori enn andre. Jeg vet at en skje olje til steking også må telles med. Jeg vet at sjokolade og potetgull ikke er til hverdags. Og likevel har jeg blitt tjukk. 

Plagsomt å være så sulten! Hos meg så minker gjerne sulten etter et par dager. Jeg holder meg også til anbefalingene hos Melk.no som sier «Fri mengde grønnsaker». Så jeg spiser gulrøtter eller kålrot for å stagge sulten. Det er bedre enn å gi opp. 

Men ikke for det. Denne våren prøvde jeg å slanke meg tre ganger, og alle tre gangene gav jeg opp etter noen uker fordi jeg etter å ha gått ned i vekt fikk et så kraftig sug etter energi at jeg spiste mye og vekten gikk opp igjen. Det har gått mye bedre nå i høst. Jeg tror jeg gikk for hardt ut i vår. Jeg har vært mer moderat i slankingen nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

⚠️ Vil bare minne dere som skriver under anonym bruker om å signere med kallenavnet deres, så blir det litt lettere å følge diskusjonen her inne! 

Takk til alle som deltar! Gleder meg til å slå følge med dere videre utover høsten:papirfly: 

• Nyttig 1
Skrevet
Kvist skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke med dere, men jeg har alltid gitt opp fordi jeg ikke orker å være SÅ sulten SÅ lenge. Jeg blir rett og slett utmattet og drittlei av å kjempe og kjempe mot sultfølelsen. Noen ganger har jeg gitt opp etter kun noen dager, andre ganger har jeg holdt ut i mange måneder med logging, telling av kalorier og makroer, veiing, gnagende sultfølelse og kun noen få kilo ned. Så da har jeg ofte falt tilbake til å forsøke å ikke gå mer opp. Jeg pleier jo å være sulten mye av tiden da også, og hele tiden må jeg tenke på porsjonsstørrelser og jobbe med meg selv for å unngå småspising. 

Jeg føler jeg har lest "alt" om sunt kosthold. Jeg vet hva slags mat som gir mer metthet pr kalori enn andre. Jeg vet at en skje olje til steking også må telles med. Jeg vet at sjokolade og potetgull ikke er til hverdags. Og likevel har jeg blitt tjukk. 

Skjønner godt at det er vanskelig om du må gå sulten hele tiden! Ting som gjør meg mer sulten er i hvert fall: Ikke spise nok protein/fiber, trene mye styrke, ha folk rundt meg som ikke er på diett, spise for fort foran tv-en.. Og sikkert mer jeg ikke kommer på nå. 

Min grunn til at jeg har sporet av livsstilsendring tidligere tror jeg er at jeg har bitt over for mye på en gang. Jeg elsker å planlegge, lage lister, drømme om fremtiden som slank osv. Så lager jeg meg alt for rigide opplegg som jeg ikke klarer å følge over lengre tid. Denne gangen prøver jeg en litt mer chill tilnærming. Eneste absolutte krav er at kalorier inn må være mindre enn kalorier ut. Ja, i en ideell verden spiser jeg ikke ultraprossesert, 170 g protein om dagen, null sukker, anti-inflammatorisk og masse mer. Men det er en fryktelig stor overgang fra sånn jeg spiste fra før, så foreløpig konsentrerer jeg meg bare om å spise meg mett innenfor kaloribudsjettet jeg har.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tusen takk 🤩 For en jobb du har gjort!

Veldig inspirerende å høre om hvordan andre har fått det til. Og enda litt mer relaterbart når det er ca. samme kropp. 

Jeg har prøvd vektnedgang utallige ganger før, men gir opp rundt uke 2-3… Dette er første gangen jeg føler meg ordentlig motivert til å få dette til og nå er jeg 8 uker inn. Men kjenner det av og til føles håpløst ut også. Å skulle gå ned 33 kilo er mye.. 

Anonymkode: d5dd1...2cf

Tusen takk!

Forstår deg så godt! Det føles som en uendelig lang vei, men det er ikke det. -0,3kg i uka er -15,6 kg på ett år. -0,5kg i uken er -26 kg! Det høres lenge ut med ett år, men det er ikke det. Ukene og månedene flyr av gårde og når du ser tallene jeg nevner kommer man voldsomt lang selv om ikke tallene er fryktelig høye hver uke. Husk på det når motivasjonen svikter. Og det er lov å gå på en smell eller fler underveis, da må du komme deg opp på hesten igjen. 

Fokuser på at dette ikke er en kur (ned 20kg på 4 mnd-typ), men en varig livstilsendring. Da må det være rom for utskeielser og at "livet skjer" hvis ikke er det lett å miste motivasjonen totalt, og det er det verste som kan skje når du er så godt i gang. 

Heier på deg! 🥳

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ser flere nevner dette med utskeielser og "livet skjer", og jeg er jo enig i det, sånn til dels. 

Problemet mitt er at de gamle vanene mine med utskeielser og "fordi jeg fortjener det", aldri er én kveld. Hvis jeg først faller utpå igjen, så tar det lang tid å komme tilbake. Jeg må derfor se på alternativer. Nå erstatter jeg for eksempel overspising av taco med kjøttdeig i skjell på fredager med kylling i grove lefser med mer grønnsaker. Jeg ble aldri mett av den vanlige tacoen min, og jeg gaflet jo også innpå godteri etterpå. Med den ny erstatningen får jeg jo egentlig samme smak, men blir mettere. 

Så for min del tror jeg alle de gamle syndene faktisk må bort, for det er så enkelt for hodet å si: "Dette kjenner jeg igjen! La oss gå tilbake til dette!" Og mange av mine gamle "kose meg" har jo alt i seg som trigger overspising og cravings. 
Denne dokumentaren ga meg et par aha-opplevelser i så måte: https://tv.nrk.no/program/KOID21007324

• Nyttig 2
Skrevet

Enig med deg Wolfmoon, det handler mye om å unngå å falle tilbake til gamle (dårlige) vaner. Taco oppgraderingen din høres jo veldig bra ut. Hvis du savner kjøttdeigen veldig går det kanskje an å gjøre en annen variant. Jeg steker karbonadedeig, og blander oppi bønner og div grønnsaker. F.eks en finhakket løk, en boks kidneybønner, 3-4 tomater, en bit squash, noen vårløk, hvitløk og chili. Dropper posekrydderet og krydrer selv med spisskummen, koriander, cayenne, oregano osv.  Mer fiber og protein, mer mat og samme mengde kjøtt holder plutselig til dobbelt så mange porsjoner.

Jeg tenker også at dette skal være langvarig, og derfor må ha rom for mye forskjellig. Men for meg nå, må "livet skjer" være sånt som er sjeldent. Jeg var i en begravelse denne uka og tok et lite stykke kake. Før hadde jeg sikkert tatt to, og de hadde vært mye større. Heldigvis er begravelser så sjeldne at det må jeg se på som greit. Det jeg derimot ikke kan la meg selv gjøre nå er sånt som å ta meg en kjeks eller tre til kaffen, for det blir fort til at det sklir ut og plutselig sitter jeg der med en bolle med smågodt og sjokolade. Jeg tror jeg må lære meg selv litt mer selvbeherskelse før det er greit med små utskeielser hjemme. Nå setter jeg grensen ved EN liten porsjon av noe, hvis jeg er i en sosial setting der det er normalt og forventet, f.eks bursdagskake. Jeg har ikke et så sosialt liv at sånne ting gjør store utslag på totalt kaloriinntak.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ugresset skrev (2 timer siden):

Det føles som en uendelig lang vei, men det er ikke det. -0,3kg i uka er -15,6 kg på ett år. -0,5kg i uken er -26 kg! Det høres lenge ut med ett år, men det er ikke det. Ukene og månedene flyr av gårde og når du ser tallene jeg nevner kommer man voldsomt lang selv om ikke tallene er fryktelig høye hver uke.

Takk for tallene. Det er sånn jeg trenger å høre i hvertfall. De fleste av oss har vel gått opp kiloene over lang tid, så da tar det litt tid å få de av igjen også.

AnonymBruker
Skrevet
Ugresset skrev (7 timer siden):

Tusen takk!

Forstår deg så godt! Det føles som en uendelig lang vei, men det er ikke det. -0,3kg i uka er -15,6 kg på ett år. -0,5kg i uken er -26 kg! Det høres lenge ut med ett år, men det er ikke det. Ukene og månedene flyr av gårde og når du ser tallene jeg nevner kommer man voldsomt lang selv om ikke tallene er fryktelig høye hver uke. Husk på det når motivasjonen svikter. Og det er lov å gå på en smell eller fler underveis, da må du komme deg opp på hesten igjen. 

Fokuser på at dette ikke er en kur (ned 20kg på 4 mnd-typ), men en varig livstilsendring. Da må det være rom for utskeielser og at "livet skjer" hvis ikke er det lett å miste motivasjonen totalt, og det er det verste som kan skje når du er så godt i gang. 

Heier på deg! 🥳

Det er helt sant, fort å glemme hvor mye de grammene faktisk utgjør over lengre tid. Det er fint å fokusere på det heller enn at det må skje over kortest mulig tid.

// K3

Anonymkode: d5dd1...2cf

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode ord ❤️ 

Dette høres kanskje rart ut, men jeg trenger å ha rutiner og normalitet for å komme meg gjennom denne livskrisen. Regner med flere av dere også har vanskelige dager og uker periodevis, uten at det må nevnes her. Men det å veie og skrive inn hver uke har vært avgjørende for min nye livsendring og hvilke resultater jeg har fått til. 

Så da jeg skrev her at jeg tenkte det ville være lurt med en pause, var jeg riktig nok veldig fornøyd med den avgjørelsen samme dag og dagen etter. Men så gikk det liksom en Faan i meg som sa «hva er det du driver med?» For jeg vet jo godt hva som skjer om jeg slutter å tenke på hva som er sunt og godt for meg i det store bilde. Og jeg ønsker på ingen måte å tilbake dit jeg var. 

Derfor har jeg snudd tvert om i tankegangen de siste dagene. Og ser frem til å fortsette veiingen på fredag igjen. 

- IMB

Anonymkode: 3f724...ed4

• Liker 3
  • Hjerte 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for gode ord ❤️ 

Dette høres kanskje rart ut, men jeg trenger å ha rutiner og normalitet for å komme meg gjennom denne livskrisen. Regner med flere av dere også har vanskelige dager og uker periodevis, uten at det må nevnes her. Men det å veie og skrive inn hver uke har vært avgjørende for min nye livsendring og hvilke resultater jeg har fått til. 

Så da jeg skrev her at jeg tenkte det ville være lurt med en pause, var jeg riktig nok veldig fornøyd med den avgjørelsen samme dag og dagen etter. Men så gikk det liksom en Faan i meg som sa «hva er det du driver med?» For jeg vet jo godt hva som skjer om jeg slutter å tenke på hva som er sunt og godt for meg i det store bilde. Og jeg ønsker på ingen måte å tilbake dit jeg var. 

Derfor har jeg snudd tvert om i tankegangen de siste dagene. Og ser frem til å fortsette veiingen på fredag igjen. 

- IMB

Anonymkode: 3f724...ed4

Så bra! 😊👍🏻👏🏻

Velkommen tilbake, IMB!

Endret av Hulderen
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Startvekt for denne tråden: 112.6 kg
Mål før jul: 99.9 kg

September 2025
12. september (1) 112.6 kg
19. september (2)  111.7 kg (-0.9 kg)
26. september (3) 110.9 kg (-0.8 kg)

Oktober 2025
  3. oktober (4) -- kg (-kg)
10. oktober (5): -- kg (-kg)
17. oktober (6) -- kg (-kg)
24. oktober (7) -- kg (-kg)
31. oktober (8) -- kg (-kg)

November 2025
  7. november (9) -- kg (-kg)
14. november (10) -- kg (-kg)
21. november (11) -- kg (-kg)
28. november (12) -- kg (-kg)

Desember 2025
  5. desember (13) -- kg (-kg)
12. desember (14) -- kg (-kg)
19. desember (15) -- kg (-kg)

Total vektnedgang: -- kg

Endret av Mayoo
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

KaffekoppQueen

Startvekt fra tidligere: --
Høyde: 171 cm 

Startvekt for denne tråden: 75 kg
Mål før jul: 67 kg

September 2025
  5. september (0) -STARTVEKT-
12. september (1) -- kg (-kg)
19. september (2)   75 kg (-kg)
26. september (3) -- kg (-kg)

Oktober 2025

November 2025

Desember 2025

Total vektnedgang: -- kG

Total cm-ned

Er egentlig fettprosent som må ned og det er vanskelig, for jeg er jo godt muskelsatt. Usikker på hva som er reellt å legge meg på som målvekt pga jeg trener såpass, men skal ta med mål og bare ha generell cm ned i tillegg. Prøver meg på 67 kg… 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eevee

Startvekt fra tidligere: 75,8 kg (juli 2025)

Høyde: 153

Startvekt for denne tråden: 71 kg

Mål før jul: 62 kg

September 2025

04. september (0) -- kg

11.september (1) -- 71 kg (-kg)

18. september (2) -- 71.8 kg (+ 0,8 kg)

26. september (3) -- 70.1 kg (- 1.7 kg)

Oktober 2025

2. oktober (4) -- kg (-kg)

9. oktober (5): -- kg (-kg)

16. oktober (6) -- kg (-kg)

23. oktober (7) -- kg (-kg)

30. oktober (8) -- kg (-kg)

November 2025

6. november (9) -- kg (-kg)

13. november (10) -- kg (-kg)

20. november (11) -- kg (-kg)

27. november (12) -- kg (-kg)

Desember 2025

4. desember (13) -- kg (-kg)

11. desember (14) -- kg (-kg)

18. desember (15) -- kg (-kg)

Vektnedgang denne tråden: - 0.9 kg

Total vektnedgang: - 5,7 kg

Jeg ble så demotivert av å gått opp nesten 1 kg forrige uke at jeg ikke klarte poste. Men nå når jeg er nede igjen ble jeg veldig gira! Jeg tror vektøkningen hadde noe med syklusen min å gjøre, forhåpentligvis 😅

Neste uke er jeg forhåpentligvis på 6-tallet. Det har jeg ikke vært på minst 10 år. BMIen min har nå også akkurat gått fra fedme til overvektig (29.9), som føles som en liten seier!

Litt på siden, men jeg er usikker på om jeg bruker "vektnedgang denne tråden riktig." Teknisk sett gikk jeg ned 1.7 kg nå sist, men da hadde jeg allerede gått opp fra trådens startvekt. Så jeg skrev bare det som faktisk var nedgang fra vekten jeg først registrerte.

Anonymkode: 8bf0a...e43

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Litt på siden, men jeg er usikker på om jeg bruker "vektnedgang denne tråden riktig." Teknisk sett gikk jeg ned 1.7 kg nå sist, men da hadde jeg allerede gått opp fra trådens startvekt. Så jeg skrev bare det som faktisk var nedgang fra vekten jeg først registrerte.

Det er riktig bruk av «Vektnedgang denne tråden» 👍🏻😊

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ned 0,6 siste uke. Vet ikke om jeg skal melde meg "helt inn" her og begynne å logge... Føler jeg har funnet en sunn og levelig måte å gå ned som funker for meg. 🙂 

Anonymkode: 0e818...417

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ned 0,6 siste uke. Vet ikke om jeg skal melde meg "helt inn" her og begynne å logge... Føler jeg har funnet en sunn og levelig måte å gå ned som funker for meg. 🙂 

Meld deg helt inn. Denne tråden er for folk som vil logge og skravle. Det er helt greit å være anonym, men bruk et kallenavn så vi kan skille de ulike anonymbrukerne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

SportySpice:

Startvekt fra tidligere: 85,1 (14.august)
Høyde: 175 cm 

Mål til nyttår: 75 kg

September 2025
  5. september (0)  82,7  kg (-kg)
12. september (1) 82,2 kg (0,5 kg)
19. september (2)  81,7  kg (0,5 kg)
26. september (3)  81,1 kg (0,6 kg)

Oktober 2025

November 2025

Desember 2025
26. desember (15) -- kg (-kg)

Januar 2026
2. januar (15) -- kg (-kg)

Total vektnedgang: -- kg

Startet denne "REISEN" etter ferien (i juli engang). Egentlig bare med å komme igang med skikkelig hard trening igjen. men merket fort at jeg var litt tung 😄  Veide meg ikke før i midten av august(85,1), begynte da også med fokus på proteinrikt, sunt kosthold. Veide meg i dag, så totalt ned 4 kg på litt over en måned. 

Mitt mål/dato er satt til nyttår, så julen kommer i innspurten. mye god og feit mat i julen, men skal holde på rutiner så godt det lar seg gjøre likevel er planen. 

• Liker 3
Skrevet

Folkens! Nå har jeg telt grovt over, og jeg tror vi er +/- 29 stykker her inne. Det er fantastisk, ettersom jeg lurte på om vi bare ble 4-5 da vi prata om å lage denne tråden. Heia oss :duskedame:

Velkommen til @Mayoo @KaffekoppQueen og Sportyspice ❤️ Og velkommen tilbake IMB. Det er så innmari oppløftende å se at vilt fremmede kan backe og heie hverandre fram! 

Jeg går og smågruer meg litt til veiing i morgen. Tallene hittil denne uka har vært ganske kjedelige. Har vært en rar uke med veldig triste nyheter, reising og oppstart av p-piller midt oppi det hele. Tror kroppen er ganske forvirra, kort sagt. Har egentlig ikke hatt noen utskeielser, heller lite matlyst. Men lurer på om medisinene gjør at jeg holder vann? Noen andre med erfaringer? Vi får se.. Akk! Jevner seg vel ut etterhvert.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Wolfmoon

Startvekt fra tidligere: 95
Høyde: 167 cm 

Startvekt for denne tråden: 82,9
Mål før jul: 75 kg

September 2025
  8. september (0) 82,9 kg
12. september (1)  81,8 kg (-1,1kg)
19. september (2)  82,8 kg (-0,1 kg)
25. september (3) 81,7 kg (-1,2 kg)

Siden jeg ikke har tilgang til vekt i morgen, kommer ukens veiing her. 

Føler jeg her har et tydelig bevis på at en uke med utskeielse ikke fører til faktisk vektoppgang, men masse vann i kroppen som forsvinner igjen. Når det er sagt, så hadde det jo vært bedre å ha en faktisk nedgang forrige uke også. I helga skal jeg til foreldrene mine, og det byr ofte på dårlige valg og mye "kose seg", og ikke minst måltider der hjernen roper "Nå må du overspise, det er deilig!"

Så får vi se hvordan det går å moderere seg når jeg nå er bevisst på det, og ikke minst hvor fort jeg klarer å legge om igjen neste uke. 

Endret av Wolfmoon
  • Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...