Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vekt februar 2025 85,9 kg

mål: 68 kg
September 2025

5. september (0)  74,9 kg
12. september (1) -- kg (-kg)
19. september (2)  -- kg (-kg)
26. september (3) -- kg (-kg) 

Oktober 2025
  3. oktober (4) -- kg (-kg)
10. oktober (5): -- kg (-kg)
17. oktober (6) -- kg (-kg)
24. oktober (7) -- kg (-kg)
31. oktober (8) -- kg (-kg)

November 2025
  7. november (9) -- kg (-kg)
14. november (10) -- kg (-kg)
21. november (11) -- kg (-kg)
28. november (12) -- kg (-kg)

Desember 2025
  5. desember (13) -- kg (-kg)
12. desember (14) -- kg (-kg)
19. desember (15) -- kg (-kg)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så hyggelig at skravlinga alt er i gang!

Jeg har et forslag; dere som skriver anonymt, kan dere under «skravleinnleggene» signere med det brukernavnet som dere setter  i rapporteringen? Så er det lettere å se hvem som er hvem uten å måtte bla seg tilbake og sjekke AB-kodene. Lisa gjør det alt, veldig bra 👍🏻

Endret av Hulderen
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Emalje skrev (På 6.9.2025 den 17.35):

Vi har ganske lik vekt og høyde! Blir gøy å slå følge 💪 Ja, det er så vanskelig å gjette hvor mye man går ned hvis man gjør sitt beste. Har regna ut fra tidligere tråder at folk gikk ned ca 6% av kroppsvekten i snitt på 12 uker, som tilsvarer rundt 5 kg for meg 🤓  Med tre ekstra uker er ikke målene våre helt usannsynlige, men utelukker ikke at jeg kan nå et platå etter hvert.. Uansett: Veldig bra jobba til nå, og lykke til!

Gjennomsnittlig nedgang på 6% av kroppsvekten, det var interessant! Det blir 4 kg for meg. Jeg har satt 5,4 kg, så får se hvordan det går. Jeg har brukt å beregne mellom 0,25 og 0,5 kg nedgang i snitt per uke. Men det er mye bedre å ta utgangspunkt i en persons vekt. Det blir spennende til slutt å se hva som blir gjennomsnittsvektnegang for denne tråden. Både fordi du har gitt oss 3 uker ekstra, og fordi vi forhåpentligvis får ekstra motivasjon av å bli bedre kjent via skravlingen.

Endret av Hulderen
  • Liker 2
Skrevet
ÅstaBåsta skrev (På 6.9.2025 den 18.25):

Hvilke strategier har dere for vektnedgangen deres? 

Ja, det var det da. Under tidligere slankinger så har jeg telt kalorier. Noterte opp alt jeg spiste og regnet ut hvor mye jeg skulle ha hvert måltid ut fra malen hos Melk.no. Det fungerte godt, men jeg ble så innmari lei av å veie alt og regne ut kaloriene. 

Deretter brukte jeg 5:2 fasting. Det var deilig. Jeg taklet greit å gå sulten 2 dager i uka og slapp kalloritelling. På denne måten gikk jeg ned 0,5 kg i uken. På vedlikehold gikk jeg over til 1 fastedag i uken. Den metoden kan jeg dessverre ikke bruke lenger, av medisinske grunner. 

Så nå er strategien min å spise meg «nesten mett» til alle måltidet og ligge unna godteri og søtsaker. 

• Liker 2
Skrevet
ÅstaBåsta skrev (På 6.9.2025 den 18.25):

Hvilke strategier har dere for vektnedgangen deres? 

Jeg kom på en ting til! Dette skjedde litt tilfeldig, men vi begynte med matkasser i høst. Det gjør det innmari mye kjappere å legge inn kalorier i appen når rettene allerede ligger inne der! Alle oppskriftene kommer også med oversikt over næringsinnhold, så det blir lett for meg å se om jeg skal spise stor eller liten porsjon av middagene vi lager. Samme gjelder jo hvis man f.eks spiser Fjordland. Så dét kan jeg absolutt anbefale hvis man står og stanger litt :multipliserer:

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil veldig gjerne være med!

Jørgine-Petrine

Startvekt fra tidligere: 119,8 (mars 2023)
Høyde: 173 cm 

Startvekt for denne tråden: 89,3
Mål før oktober: 88 kg

Juli 2025
4. juli (0) -STARTVEKT-
11. juli (1) -- kg (-kg)
18. juli (2)  -- kg (-kg)
25. juli (3)  -- kg (-kg)

August 2025
01. august (4) -- kg (-kg)
08. august (5): -- kg (-kg)
15. 
august (6)  89,3 kg
22. august (7)  88,6 kg (- 0,7 kg)
29. 
august (8)  88,9 kg (+ 0,3 kg)

September 2025
05. september (9)  88,3 kg (- 0,6 kg)
12.september (10) -- kg (-kg)
19. september (11) -- kg (-kg)
26. september (12) -- kg (-kg)

Vektnedgang denne tråden: - 1,0 kg

Total vektnedgang: - 31,5 kg

Anonymkode: 784d6...796

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kopierte bare fra den andre vekttråden, skal fikse til neste veiing.

Jeg trenger litt tips, tror jeg... Jeg har telt kalorier og det har forsåvidt fungert, men jeg ble både lei og sliten av å måtte veie og telle (selv om man selvfølgelig vet mye mer om hva ting inneholder etter hvert).

Nå har jeg fokus på å spise "riktig" og å moderere meg. Har ikke spist snop, bakst, potetgull osv på fire uker nå. Allikevel synes jeg vekta går veldig treeeegt nedover. Må jeg spise mindre enn dette tror jeg kanskje ikke vektnedgang er verdt det, altså....

Jeg spiser to ganger om dagen, stort sett 3-500 kalorier til "brønsj", og da burde det jo være rom for en ok middag. 

Er det noen andre som har stagnert skikkelig som har noen tips til hva de gjorde? Jeg er delvis sykemeldt nå fordi jeg er i ferd med å møte veggen, så det er klart det ikke hjelper på vekta sikkert... Jobber med meg selv for å ta gode valg for meg selv, men det går også litt tregt (mangler liksom "piff", naturlig nok). Og vekta er nå så å si vedlikeholdt det siste året (laveste vekta jeg har hatt var 84,5 ca, det var i mars i år....)

Egentlig ønsker jeg meg ned til ca 80 kilo, men akkurat nå synes jeg ikke det er verdt det hvis jeg må spise to salatblad og en kvart kyllingfilet pr dag for å få det til - satt på spissen da, selvfølgelig.... 

Noen som har tips her? Bevegelse er selvfølgelig positivt, men jeg får ikke til allverdens av det for tiden dessverre....

Jørgine-Petrine

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Wolfmoon

Startvekt fra tidligere: 95
Høyde: 167 cm 

Startvekt for denne tråden: 82,9
Mål før jul: 75 kg

September 2025
  8. september (0) 82,9 kg
12. september (1)  81,8 kg (-1,1kg)
19. september (2)  82,8 kg (-0,1 kg)
26. september (3)  81,7 kg (-1,2 kg)

Oktober 2025
  3. oktober (4) -- 81,7 kg (-1,2 kg)

November 2025

Desember 2025

Total vektnedgang: -- kg

Jeg blir med her igjen. Har latt vekta gå opp det siste halvåret, helt totalt unødvendig. Og samtidig har kostholdet blitt begredelig, noe som fører til mindre energi og en generell følelse av blæh. Så her må noko gjøres. Har alt begynt å ta tak, og føler faktisk litt at energien er på vei tilbake allerede. Målet er å registrere noen dager med Lifesum, slik at jeg får kontroll på inntaket igjen, og spise noe grønt til lunsj og middag. Er også så vidt igang igjen med jogging, så målet er to turer i uka, i tillegg til turer med hund.

Endret av Wolfmoon
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 22.52):

Min strategi er å telle kalorier og spise mye grønnsaker. Har også klart å få inn en del trening (cardio). Styrketrening sliter jeg mer med, det synes jeg er veldig kjedelig...

Anonymkode: 984f4...d79

Jeg syns styrketrening er mer motiverende enn cardio. Det skyldes at jeg har laget et skjema med de styrkeøvelsene jeg gjør. Der noterer jeg hver gang hvor mange kg jeg klarer å løfte. Da er det veldig motiverende når jeg ser at jeg kan løfte mer og dermed kan se svart på hvitt at jeg er blitt sterkere.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg måler livvidde og andre mål også. Har gått ned nesten 10 cm rundt midjen, 5 cm rundt lårene, 4 cm på armene, så det er tydelige endringer. Vil fortsette å måle, så får vi se om det endrer seg når vekten stabiliserer seg. 
Hva med dere, er dere flinke på å ta mål eller bilder og lignende?

Anonymkode: 3f724...ed4

Jeg måler midje og mage «tvers over navlen» hver uke og noterer i en liten bok sammen med vekt. Hos meg er det en veldig klar sammenheng. Et kg ned gir en cm mindre. Så mitt mål før jul er 5 cm mindre rundt livet. Jeg har liggende et par bukser som jeg håper å komme inn i.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kopierte bare fra den andre vekttråden, skal fikse til neste veiing.

Jeg trenger litt tips, tror jeg... Jeg har telt kalorier og det har forsåvidt fungert, men jeg ble både lei og sliten av å måtte veie og telle (selv om man selvfølgelig vet mye mer om hva ting inneholder etter hvert).

Nå har jeg fokus på å spise "riktig" og å moderere meg. Har ikke spist snop, bakst, potetgull osv på fire uker nå. Allikevel synes jeg vekta går veldig treeeegt nedover. Må jeg spise mindre enn dette tror jeg kanskje ikke vektnedgang er verdt det, altså....

Jeg spiser to ganger om dagen, stort sett 3-500 kalorier til "brønsj", og da burde det jo være rom for en ok middag. 

Er det noen andre som har stagnert skikkelig som har noen tips til hva de gjorde? Jeg er delvis sykemeldt nå fordi jeg er i ferd med å møte veggen, så det er klart det ikke hjelper på vekta sikkert... Jobber med meg selv for å ta gode valg for meg selv, men det går også litt tregt (mangler liksom "piff", naturlig nok). Og vekta er nå så å si vedlikeholdt det siste året (laveste vekta jeg har hatt var 84,5 ca, det var i mars i år....)

Egentlig ønsker jeg meg ned til ca 80 kilo, men akkurat nå synes jeg ikke det er verdt det hvis jeg må spise to salatblad og en kvart kyllingfilet pr dag for å få det til - satt på spissen da, selvfølgelig.... 

Noen som har tips her? Bevegelse er selvfølgelig positivt, men jeg får ikke til allverdens av det for tiden dessverre....

Jørgine-Petrine

Jeg har middag på 900 kalorier i min dagsplan. Det er ganske mye mat om man velger riktig. I dag feks 80g ukokt pasta med 300g hjemmelaget tomatsaus med karbonade og linser i, og til og med 50g hvitløksbrød. Til sammen ca 750 kalorier, og det ble en skikkelig porsjon. Litt sånn at jeg tenkte «jeg er jo på slanker’n, kan jeg virkelig spise så mye?». Jeg hadde til og med kunnet spise mer hvis jeg trengte. 

Men, før jeg startet vektnedgangen hadde jeg nok allikevel spist en liten porsjon til, eller hvertfall kjørt på med mer pasta.. og kanskje en hel hvitløksbaguette, og brukt kjøttdeig istedenfor karbonadedeig, og ingen linser, og kanskje hatt i en fløteskvett? Og hvertfall brukt mer olje til steking. Og da tipper jeg vi fort snakker kanskje det dobbelte av kalorier…

Så hvis man er litt bevisst på kaloriene og tar litt gode valg der, kan man spise en stor porsjon. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Roneli

Startvekt fra tidligere: 95 kg

Høyde: 171 cm 

Startvekt for denne tråden: 80,0 kg

Mål før jul: 75 kg

September 2025

5. september (0) 80 kg

12. september (1) -- kg (-kg)

19. september (2) -- kg (-kg)

26. september (3) -- kg (-kg)

Oktober 2025

3. oktober (4) -- kg (-kg)

10. oktober (5): -- kg (-kg)

17. oktober (6) -- kg (-kg)

24. oktober (7) -- kg (-kg)

31. oktober (8) -- kg (-kg)

November 2025

7. november (9) -- kg (-kg)

14. november (10) -- kg (-kg)

21. november (11) -- kg (-kg)

28. november (12) -- kg (-kg)

Desember 2025

5. desember (13) -- kg (-kg)

12. desember (14) -- kg (-kg)

19. desember (15) -- kg (-kg)

Total vektnedgang: -- kg

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk et godt tips om å ta olivenolje i sprayflaske. Da sparer man masse kalorier og likevel får det man trenger i panna☺️ Ellers begynte jeg å telle proteiner, karbohydrater og fett, istedenfor å bare se på kaloriene. Merker jeg blir skikkelig mett av gode proteinkilder som fisk, kyllingfilet og biffstrimler😁 Er glad i løping, men kjenner jeg er enda litt for tung🙈 Har dere noen tips til hvordan jeg kan styrke kondisen? Er det masse intervaller og hvordan gjør dere det?😅

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Wallaby

Startvekt fra tidligere: 103,4 kg (BMI 38,4)
Høyde: 164 cm 

Startvekt for denne tråden: 100 kg (BMI 37,2)
Mål før jul: 94 kg

September 2025
  5. september (0)  100  kg 

Oktober 2025

November 2025

Desember 2025

Total vektnedgang: 3,4 kg

Total vektnedgang denne tråden: 0 kg

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ugresset

Startvekt fra tidligere: 88++(turte ikke veie meg) 
Høyde: 162cm 

HovedmålStabilisere vekta under 55kg. Med mulighet for å ta av et par kg, men jeg jobber med vedlikehold. 

Mål før jul: 53 kg

September 2025
  5. september (0) - 55,2 kg

Oktober 2025

November 2025

Desember 2025

Vektnedgang I denne tråden: - 

Total vektnedgang: - 33 kg

Takk for denne tråden! Jeg har vært med i mange av disse ned i vekt før sommeren, høstferien, jul osv. før. Jeg har alltid fått gode resultater og for meg var det veldig motiverende å komme inn her å logge vekten hver fredag. Nå er jeg på vedlikehold/stabilisering, noe som er en kamp i seg selv og jeg valgte denne tråden for at det er åpent for skravling, noe jeg syns er fint. Dele litt opp og nedturer, motivere, komme med tips og heiarop!

Min siste vektreduksjonensreise startet for 3,5 år siden. Da var jeg så stor at jeg ikke turte veie meg før jeg hadde trent og spist bra i to uker, da var den 88,5. Det var da det startet. 

Jeg trente meg ned de første 20 kiloene. Det blir ofte sagt at trening er gram, mat er kilo. Det stemte ikke på meg. Men jeg trente mye og hard trening. Jeg meldte meg inn i den første tråden her inne, gikk ned 13 kg. Hadde pause, startet på nytt, gikk ned 10 kg i en tråd og 5 kg i en annen. Dette på to år så jeg hadde mange pauser innimellom og det ga meg oftest en boost når vekten skulle ned igjen. Så skulle jeg gifte meg og motivasjonen ble stor. Gikk ned de "siste" kiloene til bryllupet og da jeg giftet meg hadde jeg gått ned 33kg++ på 2,5 år. Nå et år senere veier jeg fortsatt 55 kg og for at jeg skal klare å holde meg her, må jeg passe på. Jeg blir med her og selvom jeg er her hovedsaklig for vedlikehold/stabilisere vekten ønsker jeg å gå ned et par kilo, men jeg stresser ikke med det. Det viktigste for meg er at jeg ikke ser den skumle trenden der vekten sakte, men sikkert kryper på uten at jeg merker det. Det er det som har skjedd alle de andre gangene, og det er dessverre ikke få. Jeg har slitt med vekten hele livet. Nå jobber jeg mot at dette er den vekten jeg skal ha resten av livet.

Blir moro å følge dere. Lykke til 🥳

Endret av Ugresset
  • Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Safira07 skrev (8 timer siden):

Jeg fikk et godt tips om å ta olivenolje i sprayflaske. Da sparer man masse kalorier og likevel får det man trenger i panna☺️ Ellers begynte jeg å telle proteiner, karbohydrater og fett, istedenfor å bare se på kaloriene. Merker jeg blir skikkelig mett av gode proteinkilder som fisk, kyllingfilet og biffstrimler😁 Er glad i løping, men kjenner jeg er enda litt for tung🙈 Har dere noen tips til hvordan jeg kan styrke kondisen? Er det masse intervaller og hvordan gjør dere det?😅

Motbakke, det styrker kondisen og er like effektiv som løping med mindre belastning. 4x4 fungerer også fint med motbakke, men jeg syns det var best å gjøre på tredemølle for da får jeg konstant fart. Gikk f.eks 4 minutter på 10 i stigning og 6 i fart, og deretter gå i rolig tempo i 3 minutter. Mange ulike intervaller å prøve, lykke til😊

Anonymkode: 96a40...608

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Motbakke, det styrker kondisen og er like effektiv som løping med mindre belastning. 4x4 fungerer også fint med motbakke, men jeg syns det var best å gjøre på tredemølle for da får jeg konstant fart. Gikk f.eks 4 minutter på 10 i stigning og 6 i fart, og deretter gå i rolig tempo i 3 minutter. Mange ulike intervaller å prøve, lykke til😊

Anonymkode: 96a40...608

Takk for tips! Har vært på tredemølle☺️ Det skal jeg prøve, for jeg har bare økt farta og ikke stigning. Tenkte jeg skal gjøre det ute etterhvert, men da må jeg bli litt lettere😅 Føler jeg legger meg litt safe, så jeg prøver dette!😁

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jørgine-Petrine

Jeg er ikke i samme situasjon som deg i det hele tatt - du har jo gått ned over 30 kg og klart å vedlikeholde. Det er jo en seier i seg selv! Leit å høre at du mangler piff. Får du noe hjelp for dette? Kanskje f.eks psykomotorisk fysioterapi kan gi deg en liten dytt til å løsne opp i ting? En time med avspenning i uka gir meg overraskende mye energi, i hvert fall. Ellers vil jeg jo si at det å vedlikeholde mens du får tilbake piffen er helt innafor også ❤️ Helsa kommer først! 

Skrevet
Safira07 skrev (56 minutter siden):

Takk for tips! Har vært på tredemølle☺️ Det skal jeg prøve, for jeg har bare økt farta og ikke stigning. Tenkte jeg skal gjøre det ute etterhvert, men da må jeg bli litt lettere😅 Føler jeg legger meg litt safe, så jeg prøver dette!😁

Jeg gjør det samme - men ikke 10 i bakke ennå! Tror jeg starta på 5 eller 6, nå er jeg på 8 i stigning og 6 i fart. Du skal opp i ca 85% av makspuls (se CERG sin makspulstabell) de siste to minuttene av intervallene. I pausene sakker jeg farten til 3,5-4. Bruker samme fart som pausene til 5 min oppvarming og nedtrapping. 

Gjør 4x4 en gang i uka, pluss langkjøring hvor jeg prøver å holde farta/pulsen jevn i ca en time (starta med 30 min) to ganger i uka. Vet ikke om det er like vitenskaplig som 4×4, men synes det er lettere gjennomføre fordi jeg kobler av med en podcast..

• Liker 2
Skrevet
Safira07 skrev (På 8.9.2025 den 23.35):

Et annet tips også, hoppetau! Jeg har et tungt hoppetau som gir meg skikkelig kondis. Og det er så gøy å få rask fremgang når man de første gangene klarer 20 hopp, og etter noen runder er man oppe i 150. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Går litt feil vei her nå... Begynte med en delvis sprekk på lørdag, og etter det har jeg ikke klart å holde meg i skinnet som jeg har pleid. Det synes på vekta (ikke at jeg tror jeg har inntatt mange nok kalorier til å gå opp en kilo, men det er nok en del mer salt enn vanlig og annerledes kost, og dermed holder kroppen på vann.

Frustrerende, men det skjer så mye annet i livet at jeg tydeligvis ikke tålte en sprekk... Må virkelig prøve å hanke inn igjen!

Jørgine-Petrine

• Liker 2
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...