Gå til innhold

Har du noen gang utøvd psykisk vold mot en annen person?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra Din Utvei:

Sitat

Hvordan kan vi definere psykisk vold?

Psykisk vold er når noen bruker stemme, kroppsspråk og ord på en måte som krenker, skader, truer og kontrollerer andre. Den som utsettes for psykisk vold føler ofte på skyld, skam, frykt, utrygghet, tristhet og mindreverd.

https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hva-er-psykisk-vold/

Har du noen gang utøvd psykisk vold mot en annen person? Hva gjorde du og hvorfor? Hva var konsekvensene? Har du sluttet med det? Hvordan? Har du hatt samtaler med en psykolog eller noe sånt?

Jeg mener ikke kun alvorlige situasjoner, som pågår i årevis. Men også mindre situasjoner, en gang eller av og til.

Anonymkode: 7a552...014

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener ikke kun alvorlige situasjoner, som pågår i årevis. Men også mindre situasjoner, en gang eller av og til.

Men det er ikke psykisk vold. Fra din artikkel:

«Psykisk vold kjennetegnes ved at handlingene pågår over tid – det er snakk om gjentatte handlinger.»

Anonymkode: 12440...2c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er ikke psykisk vold. Fra din artikkel:

«Psykisk vold kjennetegnes ved at handlingene pågår over tid – det er snakk om gjentatte handlinger.»

Jeg forstår at det ikke er psykisk vold. Men det er en god grunn til at jeg spør.

For det første kan noe noen sier eller gjør være utrolig skadelig, sårende eller ødeleggende, og påvirke en person i måneder eller til og med år. Selv om det bare blir sagt én gang. Men det kommer an på situasjonen og hva noen sier eller gjør. Noen ting har liten eller ingen effekt, og andre ting kan være veldig alvorlig og skadelige.

For det andre: For den skadelige effekten spiller ingen rolle om én person gjør det over lengre tid eller at 10–20 personer gjør det én gang eller av og til. Det er mulig at du får sårende, nedbrytende, respektløse eller andre psykisk vold reaksjoner eller kommentarer på sosiale medier, fra en nabo, fra en fremmed på gaten, fra familie, på skolen eller på jobb. Det kan skje på forskjellige steder og med forskjellige mennesker. Men hvis du hører hver gang at du er feit, stygg, dum eller hva som helst, da skader det deg likevel. 

I slike situasjoner kan du ikke straffe gjerningspersonen for psykisk vold, men som offer blir du likevel rammet av det. Selv om det bare skjer én gang, eller bare av og til, med forskjellige mennesker. Eller kanskje hver gang du kommer til et bestemt sted. (Lege, Nav, skole, jobb osv).

Også kommentarer som bare sies én gang, kan til sammen være skadelige, og alle har en rolle i det. Du kan ikke si noe veldig sårende (osv) og tenke at det ikke er så farlig, bare fordi du sier det én gang.

Skrevet

Men hva vil du diskutere? Du skriver om psykisk vold i overskrift og linker til det, men skriver om noe annet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hva vil du diskutere? Du skriver om psykisk vold i overskrift og linker til det, men skriver om noe annet. 

Det stemmer ikke.
Jeg spør om noen noen gang har utøvd psykisk vold (alvorlig) eller slik oppførsel i mindre situasjoner (en gang eller av og til).

Det virker om du føler deg ukomfortabel med spørsmålet. Du stiller spørsmål og gjør litt vanskelig om spørsmålet, for å distrahere fra spørsmålet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det virker om du føler deg ukomfortabel med spørsmålet. Du stiller spørsmål og gjør litt vanskelig om spørsmålet, for å distrahere fra spørsmålet.

Nei, jeg bare forstår ikke hva du mener. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...