Purple_Pixiedust Skrevet lørdag kl 04:53 #1 Skrevet lørdag kl 04:53 (endret) Noen som har forslag? Mine egne forslag er at jeg får dårlig mage av medisinen Leponex som jeg begynte med ca samme tid som jeg begynte å få dårlig mage. Holder forøvrig på å trappe av Leponex. Laktoseintoleranse utløst i en alder av 33. Ville ikke jeg vært intolerans fra jeg var et barn hvis jeg hadde det? Jeg kan ikke ta laktosebelastningstest da jeg er umulig å ta blodprøve av. Sendes til laben for de på legekontoret ikke får det til, og å ta sånn fire blodprøve på den ene åren som virker blir ikke å gå. Noen ganger må de bruke ultralyd. Så antar jeg må prøve å spise laktosefritt i noen uker for å se hvordan det går med magen? Andre mulige årsaker? Kan det være dårlige bakterier i tarmen? Vil det hjelpe å drikke Biola hver dag da? Endret lørdag kl 04:55 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:03 #2 Skrevet lørdag kl 05:03 Stress? Du merker det fort om det er laktose! Men om det er melkeprotein du evt ikke tåler kan det vel ta uker/måneder før det er ute av kroppen. Anonymkode: 960c6...9c0
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:07 #3 Skrevet lørdag kl 05:07 Purple_Pixiedust skrev (9 minutter siden): Noen som har forslag? Mine egne forslag er at jeg får dårlig mage av medisinen Leponex som jeg begynte med ca samme tid som jeg begynte å få dårlig mage. Holder forøvrig på å trappe av Leponex. Laktoseintoleranse utløst i en alder av 33. Ville ikke jeg vært intolerans fra jeg var et barn hvis jeg hadde det? Jeg kan ikke ta laktosebelastningstest da jeg er umulig å ta blodprøve av. Sendes til laben for de på legekontoret ikke får det til, og å ta sånn fire blodprøve på den ene åren som virker blir ikke å gå. Noen ganger må de bruke ultralyd. Så antar jeg må prøve å spise laktosefritt i noen uker for å se hvordan det går med magen? Andre mulige årsaker? Kan det være dårlige bakterier i tarmen? Vil det hjelpe å drikke Biola hver dag da? Det kan jo være mye forskjelig, men om det begynte samtidig som du begynte på medisiner så er jo det en fornuftig forklaring. Jeg har slit mye med magen selv, men det ble mye bedre når jeg kuttet ut alt ultraprosesert. Stres påvirker meg også mye. Anonymkode: 80629...f5c
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:08 #4 Skrevet lørdag kl 05:08 Purple_Pixiedust skrev (11 minutter siden): Noen som har forslag? Mine egne forslag er at jeg får dårlig mage av medisinen Leponex som jeg begynte med ca samme tid som jeg begynte å få dårlig mage. Holder forøvrig på å trappe av Leponex. Laktoseintoleranse utløst i en alder av 33. Ville ikke jeg vært intolerans fra jeg var et barn hvis jeg hadde det? Jeg kan ikke ta laktosebelastningstest da jeg er umulig å ta blodprøve av. Sendes til laben for de på legekontoret ikke får det til, og å ta sånn fire blodprøve på den ene åren som virker blir ikke å gå. Noen ganger må de bruke ultralyd. Så antar jeg må prøve å spise laktosefritt i noen uker for å se hvordan det går med magen? Andre mulige årsaker? Kan det være dårlige bakterier i tarmen? Vil det hjelpe å drikke Biola hver dag da? Angående laktoseintoleranse, jeg kjenner to personer i slekt med hverandre som begge blenlaktoseintolerante i voksen alder, det er slett ikke uvanlig visstnok. Jeg er født med det, men jeg har i stor grad vokst det av meg, og nå sent i 30 årene merker jeg nesten ingenting til det. Du trenger ikke spise laktosefritt i mange uker for å prøve, du kan prøve noen få dager. Reaksjon på laktose er ganske rask etter inntak, så en 3-5 dager uten burde gi en god pekepinn. Ellers er forskjellige kosttilskudd mot det veldig gode, og bor du nær svenskegrensen så er de veldig billig der borte. Feks dette har jeg brukt mye https://www.apotekfordeg.no/products/lactrase-go-laktaseenzym-tyggetabletter-50-stk?utm_source=googleads&vt_keyword=&vt_campaign=22299982232&vt_adgroup=178575598960&vt_loc_interest=&vt_physical=9047388&vt_matchtype=&vt_network=g&vt_placement=&gad_source=1&gad_campaignid=22299982232&gbraid=0AAAAAByCfoZfCiLZckzZ9QYnsMgrkKsL9&gclid=EAIaIQobChMIk8KO5K7DjwMV4ZCDBx2WfjXEEAQYAiABEgLQRPD_BwE En eller to sånne holder for et helt måltid og gjerne noen timer gjennom så en får spist det en vil. Anonymkode: dc6b5...2b4 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:17 #5 Skrevet lørdag kl 05:17 Hvordan er kostholdet ditt? Har du kuttet ut ultraprosessert mat? Testet ut faste? Anonymkode: 64de8...5ae
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:46 #6 Skrevet lørdag kl 13:46 Laktoseintoleranse er unødvendig å ta blodprøve for. Spis laktosefritt i 2-3 uker, så spiser du mye laktose. Blir du bedre i ukene uten og så verre når du spiser det igjen har du laktoseintoleranse. Og det kan komme med årene. Ingen babyer er laktoseintolerante, det er masse laktose i morsmelk. Anonymkode: a2193...19b 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:02 #7 Skrevet lørdag kl 15:02 Dårlig mage kan være litt av et puslespill å finne ut av. Jeg har irritabel tarm og det er tre ting som påvirker den; Mat, stress og hormoner. Nå er jeg i overgangsalderen og magen er helt koko. Håper inderlig den blir bedre når hormonene stabiliserer seg. Anonymkode: 5cda9...a11
AnonymBruker Skrevet i går, 05:27 #8 Skrevet i går, 05:27 Kan absolutt også være cøliaki. Hadde tatt den blodprøven også om du først skal ta det. Anonymkode: fdf62...3af
AnonymBruker Skrevet i går, 05:49 #9 Skrevet i går, 05:49 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kan absolutt også være cøliaki. Hadde tatt den blodprøven også om du først skal ta det. Anonymkode: fdf62...3af Enig. Jeg fikk laktoseintoleranse av ubehandlet cøliaki. Ikke kutt ut gluten før du er ferdig utredet! Hvis blodprøven er positiv, skal du henvises til spesialist på sykehuset. Ikke alle fastleger som vet det. Anonymkode: e3a10...bc9 1
Purple_Pixiedust Skrevet 14 timer siden Forfatter #10 Skrevet 14 timer siden Takk for svar alle sammen. Skal forsøke å spise laktosefritt og se hvordan det går.
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden De fleste medisiner har efekkt på mage og tarm. Jeg har oppdaget at magen min føles bedre om jeg tar b-vitamin ved siden av min medisin. Hør med legen og de har noen tips? Kanskje det hjelper å dele dosen? Ellers bare ta medisinen med eller uten mat. Anonymkode: 1a40f...8e4 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden det ligger litt i ordet da, intoleranse, altså man fyller på et glass til det renner over og fra da av har man en intoleranse for mer av noe.. Anonymkode: 45124...907
Purple_Pixiedust Skrevet 5 timer siden Forfatter #15 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Alkohol. Anonymkode: dd56c...565 Nei har dårlig mage uansett om jeg er edru eller drikker.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden Diabetes? Hadde vondt i magen helt siden jeg var liten. Var på en legesjekk da jeg var 40 år og fikk påvist diabetes. Etter et par uker med mye mindre karbohydrater var smertene helt borte og har ikke hatt vondt i magen siden. Anonymkode: 171ef...1ea
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Skrevet 2 timer siden Hva mener du helt presis med 'dårlig mage'? Løs avføring, diaré, vondt i magen, oppblåst, forstoppelse...? Jeg har diverse matintoleranser (bla. gluten og laktose) som er progressive, altså blir verre med alderen. Eller kanskje man kan si at da jeg var yngre taklet/kamuflerte kroppen det bedre enn nå. Anonymkode: 4b0d3...c2d
AnonymBruker Skrevet 37 minutter siden #18 Skrevet 37 minutter siden Langvarig stress over lang tid. Et fucket nervesystem grunnet for mye belastninger over lang tid. Trygghet er alfa og omega. Bli fri fra traumer. Dagslys, god døgnrytme og råvarebasert mat. Anonymkode: 13ec0...523 1
AnonymBruker Skrevet 25 minutter siden #19 Skrevet 25 minutter siden Purple_Pixiedust skrev (På 6.9.2025 den 6.53): Noen som har forslag? Mine egne forslag er at jeg får dårlig mage av medisinen Leponex som jeg begynte med ca samme tid som jeg begynte å få dårlig mage. Holder forøvrig på å trappe av Leponex. Laktoseintoleranse utløst i en alder av 33. Ville ikke jeg vært intolerans fra jeg var et barn hvis jeg hadde det? Jeg kan ikke ta laktosebelastningstest da jeg er umulig å ta blodprøve av. Sendes til laben for de på legekontoret ikke får det til, og å ta sånn fire blodprøve på den ene åren som virker blir ikke å gå. Noen ganger må de bruke ultralyd. Så antar jeg må prøve å spise laktosefritt i noen uker for å se hvordan det går med magen? Andre mulige årsaker? Kan det være dårlige bakterier i tarmen? Vil det hjelpe å drikke Biola hver dag da? Forsøk laktosefritt over flere dager/uker som andre her foreslår. Fikk selv laktoseintoleranse påvist som 38 åring. Ble bedre etter at jeg begynte å spise bevisst i forhold til det. Støtter også de her som skriver om stress og nervesystem i ulage. Langvarig stress kan gi mange forskjellige plager! Uansett hvilke endringer du gjør, så er det viktig å ikke gjøre for mange endringer samtidig. Har du virkning, så vet du ikke hva som gir effekt hvis du har gjort mye forskjellige på en og samme gang. Anonymkode: c0550...cba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå