Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva med et par timer i parterapi, ts? Mest pga den emosjonelle tilgjengeligheten, men også snakke om det med raushet. Kanskje det trengs en tredjepart for å få perspektiv og kjæresten din kan få råd utenfra? Man kan jobbe masse med ting selv, men av erfaring er det ikke alt som er like lett å fikse kun innad i paret 😊

Anonymkode: 4f9a3...584

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fyttirakkern hvor mange golddiggere det er her inne.

Anonymkode: 0ca7d...782

Jepp, finn noen fra like kår med ca samme inntekt.

Det kan være noen som har brent seg på sin raushet og tenkt at dette må jeg lære av og ikke gå på den limpinnen igjen.

Anonymkode: f5a07...2c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette har ingenting med å være golddigger å gjøre. Det har med omtenksomhet, kjærlighet, inkludering, og raushet i et forhold å gjøre. 

Anonymkode: 6585a...f4f

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva med et par timer i parterapi, ts? Mest pga den emosjonelle tilgjengeligheten, men også snakke om det med raushet. Kanskje det trengs en tredjepart for å få perspektiv og kjæresten din kan få råd utenfra? Man kan jobbe masse med ting selv, men av erfaring er det ikke alt som er like lett å fikse kun innad i paret 😊

Ja jeg har vurdert å foreslå det, faktisk. Tvilsomt at han blir med da, men det går absolutt an å spørre😊 Det er mye som må jobbes med, det lille jeg skrev i HI er egentlig bare en liten bagatell. Men sånt skjer støtt og stadig. Kommunikasjonen er dårlig, emosjonell nærhet er vanskelig å få til, og det skorter på kjærlige ord og planlegging for fremtiden. Så det er mye å jobbe med hvis dette skal gå.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg har vurdert å foreslå det, faktisk. Tvilsomt at han blir med da, men det går absolutt an å spørre😊 Det er mye som må jobbes med, det lille jeg skrev i HI er egentlig bare en liten bagatell. Men sånt skjer støtt og stadig. Kommunikasjonen er dårlig, emosjonell nærhet er vanskelig å få til, og det skorter på kjærlige ord og planlegging for fremtiden. Så det er mye å jobbe med hvis dette skal gå.

Kjære Ts, han viser deg hvem han er. Du kan jo ta opp disse tingene med han for å gi han en sjanse, men dersom han ikke endrer seg etter saklig tilbakemelding men vrir det om til at du er prippen eller noe, så bør du slå opp.

Anonymkode: 4a51f...a3e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjære Ts, han viser deg hvem han er. Du kan jo ta opp disse tingene med han for å gi han en sjanse, men dersom han ikke endrer seg etter saklig tilbakemelding men vrir det om til at du er prippen eller noe, så bør du slå opp.

Anonymkode: 4a51f...a3e

Støtter denne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, jeg begynner å lure mer og mer på det. Vet ikke om det er vits å ta det opp heller? Det er flere andre irritasjonsmomenter også, han er ikke emosjonelt tilgjengelig, og vanskelig å prate med om både stort og smått som er viktig å snakke med. Kanskje det er på tide å revurdere hele greia. Det er likevel så leit, for jeg er jo glad i han, glad i sønnen og den øvrige familie hans, noen av vennene hans. Trist og frustrerende.

Men han er jo ikke glad i deg. Og du er kanskje heller ikke så glad i deg selv, siden du gidder dette?

Anonymkode: 4b3ae...e0b

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror du at det ligger mest i at han ikke er omtenksom eller at han er direkte gjerrig?

Anonymkode: a3a06...cbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har ingenting med å være golddigger å gjøre. Det har med omtenksomhet, kjærlighet, inkludering, og raushet i et forhold å gjøre. 

Dette er bare so true.

En mann som ikke punger ut er ikke en ekte mann. Ekke sant søstre ;)

:buss:

Anonymkode: fda02...99b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 1.06):

Jeg har reagert på det flere ganger, hvor lite raus og spandabel kjæresten min er. Det er alltid hver sin gang og dra kortet når vi gjøre noe sammen som koster penger, og i utgangspunktet er jo det helt greit. Men noen ganger er det jo hyggelig med små gester fra kjæresten. Han tjener 3 ganger så mye som meg, så det hadde han hatt råd til. I dag var vi ute for å spise noe gatekjøkkenmat sammen med sønnen hans som er 14 år. Han kjøpte mat til seg selv og sønnen, og gikk bort til en benk hvor de satte seg å spise. Jeg ble stående i en annen kø, hvor alt tok lengre tid. Når jeg hadde kjøpt og fått min egen mat, var de ferdig med å spise og utålmodige til å gå. De satt såklart og ventet på meg, men jeg ble helt stresset av hele greia. Hvorfor kunne han ikke bare kjøpt og spandert på meg også? Både fordi det hadde vært mest naturlig, men også fordi vi da hadde fått maten samtidig? Senere gikk forbi et sted som hadde noen desserter jeg og sønnen hadde lyst på. Sønnen spør faren om han kan kjøpe til oss. Faren svarer ikke, later som han ikke hører. Så blir det til at han kjøper til sønnen, og jeg må kjøpe til meg selv. Det var snakk om en 50-lapp. Altså, det er så pinlig! T.o.m sønnen reagerte og ble flau! Sånt skjer hele tiden. Til sammenligning så er kjæresten mest her hos meg, hvor jeg gjerne kjøper inn til både middag og brus/snacks hver gang, uten at han leer et øye. Totalen av dette er så usjarmerende! Måtte bare få det ut..

Typen spanderer ikke på meg ute (men betaler alt for meg når jeg er hos han, da). Men vi bestiller alltid samtidig, og enten vippser jeg han eller han meg, slik at vi får mat samtidig.

Men det er noe jeg har snakket med han om fordi det ble litt sånn som dere har det. Tok han tid å forstå at det gikk an å vippse hverandre (typen er autist og kontrollfrik). Men det funker! 

Anonymkode: cd22f...dc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er ikke dette likestilling, da?

Anonymkode: 86ae9...8f6

Nå er det hun som betaler for all mat de spiser hjemme. Selv om han tjener 3 ganger så mye som henne. 

Jeg er kvinne, og var i et forhold, hvor jeg tjente dobbelt så mye som han. Dermed spanderte jeg mest på han. Etter 6 mnd, spanderte jeg og en 2 ukers utenlandstur på han. For meg er det helt naturlig.

Anonymkode: a9400...46d

• Liker 5
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nå er det hun som betaler for all mat de spiser hjemme. Selv om han tjener 3 ganger så mye som henne. 

Jeg er kvinne, og var i et forhold, hvor jeg tjente dobbelt så mye som han. Dermed spanderte jeg mest på han. Etter 6 mnd, spanderte jeg og en 2 ukers utenlandstur på han. For meg er det helt naturlig.

Vedder levra mi på at det likevel var han som betalte mest.

Kvinner har en tendens til å huske kun det de selv spanderte.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke meg du kommenterte innlegget til, men hvorfor sier du det? Etter snart 7år i forhold har jeg betalt 60-70% av alle ugifter og han resten. Fordi jeg tjener mest og har større mulighet til å spandere. Det er helt naturlig.

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tusen takk for alle svar. Ting er ikke svart/hvitt, som en av dere nevner. Det er jo det som gjør det så vanskelig i alle sånne situasjoner, for alle som er i et forhold hvor mye ikke fungerer så godt som det skal. Man er jo glad i hverandre likevel, og på noen områder trives man jo også veldig godt i hverandres selskap. Også er det enkelte faktorer som gjør at man alltid går og gnager på noe da, som dette med manglende raushet og dårlig emosjonell tilgjengelighet gnager på meg. Jeg har prøvd å snakke med han om dette med emosjonell tilgjengelighet flere ganger, og han lover å prøve å bli bedre. Jeg vet at det ikke er viljen som er årsaken her, men rett og slett manglende kunnskap og erfaring på området. Jeg skal gi det denne høsten her, ta initiativ til å prate godt sammen om alt som gnager, og se hvor det kan ta oss. Hvis ingenting endres, må jeg bare avslutte.

Joda, det er definitivt viljen det står på når han velger å gjøre slike ting som du skrev i hovedinnlegget. Han vil ikke kjøpe noe til deg, han vil ikke en gang legge ut for deg slik at dere tre kunne spise samtidig. Og når han var ferdig å spise og du knapt hadde fått kjøpt din mat, da ble han utålmodig og skulle videre før du fikk spist. Det er også en form for psykisk nedbryting av deg, for han forteller deg klart og tydelig gjennom handlingene at du ikke er særlig verdt i hans liv. Du og dine behov og ønsker er ikke noe verdt.

Dette har med egoisme å gjøre, med manglende respekt og omtanke. Og når han har/ikke har dette, da vil det heller aldri være noen vilje til å kommunisere og være emosjonelt nær deg.

Han lover å bli bedre hver gang, men han viser deg i praksis at han ikke vil endre noe. Om han virkelig hadde ønsket å endre noe som helst, og ikke fikk det til selv, da hadde en voksen, oppegående mann søkt hjelp for lenge siden, i frykt for å ødelegge forholdet. 

Du har snakket med ham mange ganger om dette. Å fortsette å prate vil nok ikke føre noe sted. I så fall må du få ham med i parterapi, og han bør innse at han trenger behandling om han har så store problemer med å være emosjonelt tilgjengelig. For det er garantert ikke første forholdet han ødelegger pga. sin manglende vilje, og ev. evne til å være emosjonelt tilgjengelig, vise omtanke og respekt for den han er sammen med.

Anonymkode: ae32d...558

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor tror du kjærlighet skal være så vanskelig?

Hvorfor synes du det er greit at det er du som  hele tiden skal ta ansvar for at forholdet skal fungere, selv når han ikke vil og ikke prøver?

Du har det slik støtt og stadig, kommunikasjonen er dårlig, det er vanskelig å få til emosjonell nærhet, ikke gir han deg kjærlige ord, ikke planlegger han for fremtiden, ikke spanderer han på deg og ikke en gang vil han legge ut noe for deg, ikke respekteer han deg, ikke viser han deg omtanke i alt dette som du selv sier er støtt og stadig.

Du jobber og jobber og jobber for dette forholdet. Men du jobber alene om det. Jeg håper du innser at du fortjener langt bedre enn det denne mannen avspiser deg med.

❤️

Anonymkode: ae32d...558

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan kunne han betale mest? For det var ikke det at jeg tjente så mye. Vi var unge, og han var student med en ekstra jobb, jeg jobbet fulltid. Så han hadde jo ikke økonomi til å spandere noe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er golddigger å ønske at begge er rause og generøse med hverandre?

Anonymkode: 04456...76d

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er gniene menn som drar golddigger kortet, fordi man ikke har lyst å spandere en 50 lapp. Og disse giene gutta, tenker også at det er likestilling at man skal tenke på seg selv og aldri gi en gave, eller spandere et måltid. 

Og så lurer de på hvorfor de aldri finner seg en dame. 

Anonymkode: 49649...9f7

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 7.16):

Er ikke dette likestilling, da?

Anonymkode: 86ae9...8f6

Jeg tror du bør lese deg opp på hva likestilling egentlig betyr.

Anonymkode: e256f...d2a

• Liker 4
Skrevet

Huff... han der ville jeg IKKE kastet bort mer tid på... jeg har reist fra en sånn.  Men det var ikke gnien-greiene der som gjorde utslaget på at jeg dro,  selv om det var en øyeåpner å bli sendt på sosialkontoret når jeg var hjemme med barnet våres uten rett til inntekt og kun hadde barnetrygda å leve på imens han hadde penger tytende ut av ræva. Han puttet heller pengene i fond fremfor å forsørge familien sin.. fikk avslag på sosialen fordi loven sa han skulle forsørge oss, men det hjalp ikke.. 

En sånn fyr har du også funnet deg.  "Meg meg meg, og ikke en krone på deg"

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...