Stabbur Skrevet fredag kl 22:53 #1 Skrevet fredag kl 22:53 (endret) Valgkampens mest brutale forslag er overraskende lite diskutert. Forslaget er: Et helt år uten penger for langtidssyke. Blir du langtidssyk har du rett på full sykelønn i ett år. Deretter må du over til arbeidsavklaringspengeordningen (AAP), 66 prosent av tidligere inntekt opp til 6G. Dette er for de som er vurdert over 50% arbeidsuføre pga sykdom, skade (ulykke, arbeidsulykke) av lege. Altså er mennesker som står på AAP ganske alvorlig rammet av sykdom/ulykke. Høyre, Frp, Krf, Venstre vedtok tidligere at du som langtidssyk etter tre år på AAP skal miste all din inntekt i ett år (såkalt "karensår"). Nå vil borgerlig parti innføre dette karensåret igjen. Dette er lite kjent og lite nevnt i valgkampen, sikkert fordi det er upopulært. For hvem klarer et helt år uten inntekt? Og på toppen av økte helseutgifter pga sykdom? De færreste av oss er langtidssyke, men vi alle kan bli det – kreft rammer blindt, rygglidelser rammer blindt, skjelettsykdommer rammer blindt. Karensåret fjerner det økonomiske sikkerhetsnettet for alle i Norge AS siden vi alle kan være uheldige å bli rammet av alvorlig sykdom enten det gjelder oss selv eller familie og venner. Tør du ta sjansen å stå uten inntekt dersom du eller de du er glad i blir langvarig syk? Vil du og de du er glad i klare deg uten noen inntekt på ubestemt tid, dersom ulykken rammer? Poenget med karensåret var muligens at folk skulle bli avklart raskere og ikke gå evig på AAP. Man tenkte at det å sette en streng frist på 3 år, på magisk vis skulle få ned saksbehandlingstiden. Naivt, ikke sant? For problemet er at folk ikke på egenhånd kunne bli avklart raskere. Dette er helt utenfor den enkeltes kontroll (ventetider i helsevesenet til behandling, bedrifter som ikke tilrettelegger for nedsatt funksjonsevne, Nav som er treige). Folk flest fikk derfor ikke en reell mulighet via helsevesenet til å få helsen sin avklart, men den enkelte person fikk likevel av høyresiden en streng frist og straff på at de ville stå uten inntekt, med mindre de på magisk måte greide å bli avklart raskt likevel (noe muligens kun de rikeste kunne ved å betale seg fram i køen)! Det er dette som er urettferdig. Høyresiden sørget IKKE for at tilbudet ble økt, men straffet den enkelte som var langvarig syke økonomisk - istedenfor å gi mer ressurser til sykehusene, tilrettelegging og nav slik at folk faktisk kan komme tilbake til jobb. Når det ikke var noe økt offentlig eller privat kapasitet og garanti i helsevesenet til å avklare helsa til den enkelte og folk samtidig nå fikk en absolutt frist på å bli avklart (før de ble kastet ut i karensår), så gjorde dette at folk som var syke i realiteten ble presset ut i fattigdom (karensår på 1 år før de kunne søke om AAP på nytt). Ifølge forskningen, https://www.oslomet.no/om/nyheter/kai-kronikken/ventearet ble hele 60% av de langvarig syke som følge av dette stående uten noen som helst pengestøtte/ytelse/inntekt i ett helt år! I tillegg gjorde dette at folk måtte selge hus, bil, bedriften sin osv. Dvs man sparket de som allerede ligger nede pga sykdom. Det er vanskelig å tro at det å bli gjort fattig gjør folk friskere. Altså dyrere for Norge AS når disse ble mer syke eller uføre, og 100% formueskatt i praksis fra de borgerlige partiene, når folk måtte selge hus, bil, bedriften sin, altså gi hele formuen til staten, fordi de plutselig ble stående uten inntekt. Forskingen og enkelthistoriene bekrefter også at dette skadet samfunnet. Flere ble uføre, ingen flere i jobb. Folks liv ble ruinert. Les mer her om Maria alenemor som måtte bruke sønnen sine konfirmasjonspenger, folk som tok selvmord m.m. her: https://www.abcnyheter.no/stemmer/valgkampens-mest-brutale-forslag-er-overraskende-lite-diskutert/1199069 https://frifagbevegelse.no/arbeidsmanden/nav-stoppet-pengene-til-maria-uten-varsel-sa-ble-hun-innlagt-pa-psykiatrisk-6.469.1157630.a179d3ea6e Ps: private uføreforsikringer hjelper ingenting om dette blir innført igjen, da disse krever vedtak om aap fra nav. Dette rammer også deg som er i god jobb og med gode forsikringer. Ps: Stortingspolitikerne har vedtatt for seg selv 4 år med sykelønn, og risikerer derfor ikke redusert inntekt på AAP (66% av lønn opptil 6G) og karensår på samme måte som folk flest ved langvarig sykdom. https://www.nrk.no/norge/stortingsrepresentantene-far-over-1-million-kroner-selv-om-de-er-langtidssykemeldte-1.17057964 Tør du ta sjansen å stå uten inntekt dersom du eller de du er glad i blir langvarig syk? Og vil dette påvirke hvordan du stemmer til valget? Endret lørdag kl 08:58 av Stabbur Presisering 3 1 8
Susannehd Skrevet fredag kl 23:05 #2 Skrevet fredag kl 23:05 Jeg kommer til å stemme på Generasjonspartiet. Det som gjør dem unike er at de vil ha folkeavstemning i store spørsmål, slik at vi vanlige folk får være med å bestemme i stedet for å bli overkjørt av politikere som aldri selv risikerer å stå uten inntekt. For meg handler dette om rettferdighet og trygghet – at sikkerhetsnettet faktisk skal være der den dagen man blir syk eller rammet av ulykke. Jeg er selv på år 2 på AAP etter en ulykke og samtidig tap av mannen min. Økonomien er allerede stram nok med bare 66 % inntekt. Jeg har måttet vurdere å selge huset, men leiemarkedet er like dyrt, så det føles som å være fanget uansett. Jeg prøver å spare til konfirmasjon for barnet mitt, men ser ikke for meg hvor jævlig det hadde vært å gå et helt år helt uten inntekt. Bare tanken gjør meg kvalm. Derfor vil jeg ikke støtte partier som vil innføre karensår igjen. Jeg trenger et parti som setter folk foran system, og som gir oss en stemme når det gjelder så alvorlige spørsmål. 2 6 2
Runnah Skrevet fredag kl 23:10 #3 Skrevet fredag kl 23:10 Susannehd skrev (3 minutter siden): Jeg kommer til å stemme på Generasjonspartiet. Det som gjør dem unike er at de vil ha folkeavstemning i store spørsmål, slik at vi vanlige folk får være med å bestemme i stedet for å bli overkjørt av politikere som aldri selv risikerer å stå uten inntekt. For meg handler dette om rettferdighet og trygghet – at sikkerhetsnettet faktisk skal være der den dagen man blir syk eller rammet av ulykke. Jeg er selv på år 2 på AAP etter en ulykke og samtidig tap av mannen min. Økonomien er allerede stram nok med bare 66 % inntekt. Jeg har måttet vurdere å selge huset, men leiemarkedet er like dyrt, så det føles som å være fanget uansett. Jeg prøver å spare til konfirmasjon for barnet mitt, men ser ikke for meg hvor jævlig det hadde vært å gå et helt år helt uten inntekt. Bare tanken gjør meg kvalm. Derfor vil jeg ikke støtte partier som vil innføre karensår igjen. Jeg trenger et parti som setter folk foran system, og som gir oss en stemme når det gjelder så alvorlige spørsmål. Politikere valgt frem av partiene bør være bedre egnet til å ta avgjørelser enn mannen i gata. Det er svært mange som ikke forstår seg på politiske avgjørelser/vurderinger, se bare i kommentarfeltene på Facebook. 2
Stabbur Skrevet fredag kl 23:12 Forfatter #4 Skrevet fredag kl 23:12 Susannehd skrev (1 minutt siden): For meg handler dette om rettferdighet og trygghet – at sikkerhetsnettet faktisk skal være der den dagen man blir syk eller rammet av ulykke. Jeg er selv på år 2 på AAP etter en ulykke og samtidig tap av mannen min. Økonomien er allerede stram nok med bare 66 % inntekt. Jeg har måttet vurdere å selge huset, men leiemarkedet er like dyrt, så det føles som å være fanget uansett. Jeg prøver å spare til konfirmasjon for barnet mitt, men ser ikke for meg hvor jævlig det hadde vært å gå et helt år helt uten inntekt. Bare tanken gjør meg kvalm. Derfor vil jeg ikke støtte partier som vil innføre karensår igjen. Jeg trenger et parti som setter folk foran system, og som gir oss en stemme når det gjelder så alvorlige spørsmål. Trist å høre om situasjonen din! Jeg har ikke oversikten over hva alle partiene mener i dag, men de borgerlige partiene Høyre, Frp, Krf, Venstre var de som innførte karensåret tidligere. SV tror jeg fikk det fjernet? Høyre, Frp, Krf, Venstre har såvidt jeg vet idag IKKE tatt noen selvkritikk på at de innførte det sist, til tross for hvor ille det ble for den enkelte. Høyre, Frp, Krf, Venstre har såvidt jeg vet i årets valgkamp IKKE gitt noen løfter om karensåret aldri skal bli innført igjen unders deres makt. En stemme til borgerlig side i år er altså en stemme for å frata langvarig syke inntekt, tror jeg. 3 1
Susannehd Skrevet fredag kl 23:19 #5 Skrevet fredag kl 23:19 Runnah skrev (9 minutter siden): Politikere valgt frem av partiene bør være bedre egnet til å ta avgjørelser enn mannen i gata. Det er svært mange som ikke forstår seg på politiske avgjørelser/vurderinger, se bare i kommentarfeltene på Facebook. Det er nettopp dette som er problemet – at politikere tror de vet bedre enn folk flest, og derfor overkjører befolkningen. Vi ser det gang på gang at regjering og Stortinget tar store avgjørelser uten at vi får reell medbestemmelse, selv i saker som direkte rammer oss alle. Ja, det er mange meninger i kommentarfeltene på Facebook, og mye støy – men jeg har tro på at flertallet i Norge er fornuftige mennesker som tar veloverveide valg når det gjelder. Når vi får mulighet til å stemme direkte i en folkeavstemning, vil resultatet speile nettopp folk flest – ikke bare de som roper høyest på nett. Det er dette Generasjonspartiet står for: mer demokrati, folkeavstemning i de store sakene, og et system som faktisk lytter til befolkningen. Da slipper vi å bli overkjørt av politikere som selv sitter trygt med sykelønn og ordninger de nekter vanlige folk. 1
Stabbur Skrevet fredag kl 23:30 Forfatter #7 Skrevet fredag kl 23:30 Frisk Frosk skrev (2 minutter siden): Høyre lyver litt her i skjermbilde om at folk ble raskere avklart. Forskningen viser: Ingen flere kom i jobb, flere ble uføre, kanskje fordi de ble sykere av å bli kastet ut i fattigdom. Kilde: https://www.oslomet.no/om/nyheter/kai-kronikken/ventearet Høyre nevner heller ikke hvor mange som ble fattige av dette. Ifølge artikkelen ble hele 60% av de langvarig syke som følge av dette stående uten noen som helst pengestøtte/ytelse/inntekt i ett helt år. Dette nevner ikke Høyre med ett ord. Så om Høyre mener raskere avklaring = politikken vår gjorde at flere ble uføre og dermed "avklart", fordi de ble fattigere og sykere, så har de rett, men det er jo å vri ganske mye på sannheten å presentere det som noe bra.. 3 3
Runnah Skrevet lørdag kl 04:53 #8 Skrevet lørdag kl 04:53 Susannehd skrev (5 timer siden): Det er nettopp dette som er problemet – at politikere tror de vet bedre enn folk flest, og derfor overkjører befolkningen. Vi ser det gang på gang at regjering og Stortinget tar store avgjørelser uten at vi får reell medbestemmelse, selv i saker som direkte rammer oss alle. Ja, det er mange meninger i kommentarfeltene på Facebook, og mye støy – men jeg har tro på at flertallet i Norge er fornuftige mennesker som tar veloverveide valg når det gjelder. Når vi får mulighet til å stemme direkte i en folkeavstemning, vil resultatet speile nettopp folk flest – ikke bare de som roper høyest på nett. Det er dette Generasjonspartiet står for: mer demokrati, folkeavstemning i de store sakene, og et system som faktisk lytter til befolkningen. Da slipper vi å bli overkjørt av politikere som selv sitter trygt med sykelønn og ordninger de nekter vanlige folk. Da er vi rett og slett uenige. Oddekalv er også en forferdelig "politiker" og da blir partiets politikk uvesentlig. 3
Majer Skrevet lørdag kl 05:42 #9 Skrevet lørdag kl 05:42 Genersjonspartiet, Senterpartiet og SV er de tre partiene som er for mer folkestyre 3
sommermor Skrevet lørdag kl 06:14 #10 Skrevet lørdag kl 06:14 Akkurat dette burde blitt vektlagt mer i valgkampen. Jeg stemmer på et parti på venstresiden ved årets valg. Å innbille seg at folk blir raskere avklart med et karensår,er utopi sett i forhold til helsekøene. Det driver vel heller folk ut i fattigdom og kan vel også øke selvmordsraten. Selv hadde jeg endt som uteligger hvis jeg mistet inntekt i ett år. 4
Nymerïa Skrevet lørdag kl 06:23 #11 Skrevet lørdag kl 06:23 (endret) . Endret lørdag kl 06:30 av Nymerïa
Summeer Skrevet lørdag kl 06:37 #12 Skrevet lørdag kl 06:37 Jeg stemmer på venstresiden. Fordi jeg mener at grunnleggende tjenester som helse og omsorg er noe vi må hegne om. Men jeg ser jo at vi får en voldsom eldrebølge så det må gå en grense på hva staten kan stille opp med. Jeg har ansvaret for å spare til egen pensjon i tillegg til det staten og arbeidsgiver setter av. Det kommer til å komme en del justeringer på hva man kan utbetale med færre i jobb og flere eldre, og vi vet ikke hvordan dette slår ut. Man må ha en arbeidslinje for at samfunnet skal gå rundt. Jeg synes årets valgkamp har vært teit. Inntektsskatt er en dråpe i havet sammenlignet med kost/nytte på å ha folk i jobb. Jeg betaler formuesskatt. Sånn er det bare, jeg er så heldig at jeg har en god jobb og har opparbeidet meg verdier både pga arv og eget arbeid. 2
LiseTV Skrevet lørdag kl 06:40 #13 Skrevet lørdag kl 06:40 Stabbur skrev (7 timer siden): Valgkampens mest brutale forslag er overraskende lite diskutert. Forslaget er: Et helt år uten penger for langtidssyke. Blir du langtidssyk har du rett på full sykelønn i ett år. Deretter må du over til arbeidsavklaringspengeordningen (AAP), 66 prosent av tidligere inntekt opp til 6G. Dette er for de som er vurdert over 50% arbeidsuføre pga sykdom, skade (ulykke, arbeidsulykke) av lege. Altså er mennesker som står på AAP ganske alvorlig rammet av sykdom/ulykke. Høyre, Frp, Krf, Venstre vedtok tidligere at du som langtidssyk etter tre år på AAP skal miste all din inntekt i ett år (såkalt "karensår"). Nå vil borgerlig parti innføre dette karensåret igjen. Dette er lite kjent og lite nevnt i valgkampen, sikkert fordi det er upopulært. For hvem klarer et helt år uten inntekt? Og på toppen av økte helseutgifter pga sykdom? De færreste av oss er langtidssyke, men vi alle kan bli det – kreft rammer blindt, rygglidelser rammer blindt, skjelettsykdommer rammer blindt. Karensåret fjerner det økonomiske sikkerhetsnettet for alle i Norge AS siden vi alle kan være uheldige å bli rammet av alvorlig sykdom enten det gjelder oss selv eller familie og venner. Tør du ta sjansen å stå uten inntekt dersom du eller de du er glad i blir langvarig syk? Vil du og de du er glad i klare deg uten noen inntekt på ubestemt tid, dersom ulykken rammer? Poenget med karensåret var muligens at folk skulle bli avklart raskere og ikke gå evig på AAP. Man tenkte at det å sette en streng frist på 3 år, på magisk vis skulle få ned saksbehandlingstiden. Naivt, ikke sant? For problemet er at folk ikke på egenhånd kunne bli avklart raskere. Dette er helt utenfor den enkeltes kontroll (ventetider i helsevesenet til behandling, bedrifter som ikke tilrettelegger for nedsatt funksjonsevne, Nav som er treige). Folk flest fikk derfor ikke en reell mulighet via helsevesenet til å få helsen sin avklart, men den enkelte person fikk likevel av høyresiden en streng frist og straff på at de ville stå uten inntekt, med mindre de på magisk måte greide å bli avklart raskt likevel (noe muligens kun de rikeste kunne ved å betale seg fram i køen)! Det er dette som er urettferdig. Høyresiden sørget IKKE for at tilbudet ble økt, men straffet den enkelte som var langvarig syke økonomisk - istedenfor å gi mer ressurser til sykehusene, tilrettelegging og nav slik at folk faktisk kan komme tilbake til jobb. Når det ikke var noe økt offentlig eller privat kapasitet og garanti i helsevesenet til å avklare helsa til den enkelte og folk samtidig nå fikk en absolutt frist på å bli avklart (før de ble kastet ut i karensår), så gjorde dette at folk som var syke i realiteten ble presset ut i fattigdom (karensår på 1 år før de kunne søke om AAP på nytt). Ifølge forskningen, https://www.oslomet.no/om/nyheter/kai-kronikken/ventearet ble hele 60% av de langvarig syke som følge av dette stående uten noen som helst pengestøtte/ytelse/inntekt i ett helt år! I tillegg gjorde dette at folk måtte selge hus, bil, bedriften sin osv. Dvs man sparket de som allerede ligger nede pga sykdom. Det er vanskelig å tro at det å bli gjort fattig gjør folk friskere. Altså dyrere for Norge AS når disse ble mer syke eller uføre, og 100% formueskatt i praksis fra de borgerlige partiene, når folk måtte selge hus, bil, bedriften sin, altså gi hele formuen til staten, fordi de plutselig ble stående uten inntekt. Forskingen og enkelthistoriene bekrefter også at dette skadet samfunnet. Flere ble uføre, ingen flere i jobb. Folks liv ble ruinert. Les mer her om Maria alenemor som måtte bruke sønnen sine konfirmasjonspenger, folk som tok selvmord m.m. her: https://www.abcnyheter.no/stemmer/valgkampens-mest-brutale-forslag-er-overraskende-lite-diskutert/1199069 https://frifagbevegelse.no/arbeidsmanden/nav-stoppet-pengene-til-maria-uten-varsel-sa-ble-hun-innlagt-pa-psykiatrisk-6.469.1157630.a179d3ea6e Ps: private uføreforsikringer hjelper ingenting om dette blir innført igjen, da disse krever vedtak om aap fra nav. Dette rammer også deg som er i god jobb og med gode forsikringer. Ps: Stortingspolitikerne har vedtatt for seg selv 4 år med sykelønn, og risikerer derfor ikke redusert inntekt på AAP (66% av lønn opptil 6G) og karensår på samme måte som folk flest ved langvarig sykdom. https://www.nrk.no/norge/stortingsrepresentantene-far-over-1-million-kroner-selv-om-de-er-langtidssykemeldte-1.17057964 Tør du ta sjansen å stå uten inntekt dersom du eller de du er glad i blir langvarig syk? Og vil dette påvirke hvordan du stemmer til valget? AP 1
Stabbur Skrevet lørdag kl 13:23 Forfatter #14 Skrevet lørdag kl 13:23 Et spørsmål som heller burde være stilt: Hvorfor går noen på AAP i lang tid og hva kan vi gjøre for å hjelpe mennesker som er langvarig syke, til å bli friskere? Man bør finne løsninger, heller enn å straffe pasienten. https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/jlvGl0/hvorfor-gaar-noen-paa-aap-i-lang-tid 2 2
Stabbur Skrevet lørdag kl 22:39 Forfatter #15 Skrevet lørdag kl 22:39 sommermor skrev (16 timer siden): Akkurat dette burde blitt vektlagt mer i valgkampen. Jeg stemmer på et parti på venstresiden ved årets valg. Å innbille seg at folk blir raskere avklart med et karensår,er utopi sett i forhold til helsekøene. Det driver vel heller folk ut i fattigdom og kan vel også øke selvmordsraten. Selv hadde jeg endt som uteligger hvis jeg mistet inntekt i ett år. Ja dette rammer vanlige folk. Kun de rikeste har råd til å gå ett eller flere år uten inntekt
Stabbur Skrevet i går, 18:01 Forfatter #16 Skrevet i går, 18:01 Susannehd skrev (På 6.9.2025 den 1.05): Jeg er selv på år 2 på AAP etter en ulykke og samtidig tap av mannen min. Økonomien er allerede stram nok med bare 66 % inntekt. Jeg har måttet vurdere å selge huset, men leiemarkedet er like dyrt, så det føles som å være fanget uansett. Jeg prøver å spare til konfirmasjon for barnet mitt, men ser ikke for meg hvor jævlig det hadde vært å gå et helt år helt uten inntekt. Bare tanken gjør meg kvalm. Derfor vil jeg ikke støtte partier som vil innføre karensår igjen. Jeg trenger et parti som setter folk foran system, og som gir oss en stemme når det gjelder så alvorlige spørsmål. En kommentar på siden her. Jeg leste nylig om en mor, "Maria" som i samme situasjon måtte bruke av sønnens oppsparte konfirmasjonspenger, fordi den borgelige politikken med karensår, gjorde at hun ikke lenger kunne brødfø seg. Virkelig slem politikk! https://frifagbevegelse.no/arbeidsmanden/nav-stoppet-pengene-til-maria-uten-varsel-sa-ble-hun-innlagt-pa-psykiatrisk-6.469.1157630.a179d3ea6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå