AnonymBruker Skrevet 6. september #61 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): En får være så opptatt av en vil av dette, men sunn fornuft sier meg at det vil være ekstrem liten forskjell på helsegevinst om man velger, som det står over her, naturell youghurt i stedet for smaksatt yoghurt. Med mindre man spiser store mengder hver dag. Utslagene kommer om man bare spiser usunn mat, og da behøver man ikke en gang begrepet UP - man vet allerede at pølser, pommes frites, hvitt toastbrød, frossenpizza, kjeks, sjokolade og chips ikke er sunn mat. Derfor mener jeg dette opphenget i UP er et sidespor, et mote- og buzzword, som i større grad bidrar til helsefrykt og forvirring, enn at det har noen betydning. Så kan det være at man får et bedre liv av å være super-opptatt av dette, men alt i alt tror jeg de fleste vet hva som er sunt og ikke sunt, og å trekke inn enda flere elementer enn vi har i de norske kostholdsrådene i dag, tror jeg ikke gir noen samlet sett bedre folkehelse. Anonymkode: 594ba...936 Ultraprosessert leverpostei (Stabburet): svinelever 31 %, vann, svinefett, svinekjøtt, rapsolje, hvetemel , salt, ansjos , sukker, druesukker, tomatpuré, sitrusfiber, fortykningsmiddel (agar, guarkjernemel), surhetsregulerende middel (natriumsitrat), krydder, antioksidant (askorbinsyre), aroma, konserveringsmiddel (natriumnitritt). Den samme leverposteien hadde på et tidspunkt en ganske annen ingrediensliste: fett og magert svinekjøtt, lever, kjøttkraft, hvetemel, salt, krydder, ansjos, natriumnitritt. Ultraprosessert kyllingfilet: Kyllingfilet 87 %, vann 12 %, salt, dekstrose (mais), maltodekstrin (mais), potetfiber, fortykningsmiddel e415. Renvare kyllingfilet: 100% kyllingfilet. Dette er kun to eksempler. Består kostholdet av mange ultraprosesserte produkter, mister man råvare og næringsstoffer, til fordel for konsistensmidler og aromastoffer. Dette kan påvirke metthetsfølelsen negativt, og medføre overspising. En del av stoffene, f.eks. maltodekstrin, viser seg også å kunne ha negativ effekt på tarmhelsen og øke overfølsomhet overfor ulike matvarer. Tarmhelse har vist seg å ha større betydning enn vi har trodd på generell helse. Anonymkode: d9ec3...b7d 2 4
AnonymBruker Skrevet 7. september #62 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (21 timer siden): Word! Og vi som har levd en stund har opplevd lignende før. For et par tiår sidne var det om å gjøre å spise magre produkter - f.eks. lettost. Nå sier jo UP-politiet at det ikke er bra. Så kom Fedon med sin Glykemiske Indeks - brød var fy - og poteter. GI-politiet mente at maten burde merkes med GI-indeks. Nå mener UP-politiet at maten bør merkeds med UP-indeks. Og så har man andre trengder, der f.eks. man setter PROTEIN med store bokstaver på helt vanlige matvarer. Ikke rart folk blir syke. Forresten - folk blir jo ikke det, folk har aldri levd lengre. Anonymkode: 594ba...936 Og så har du oss som faktisk er opptatt av hva vi spiser, og aldri hiver oss på dette her. Men faktisk har satt oss inn i ting. Prinsippet gjennom alt du oppsummerer har vært at man skal se hva maten er i det man begynner å tilberede den. Det er hele dyr, eller hele stykningsdeler av dyr. Det er grønnsaker og urter. Egg. Vann. Det er helst lokalt, helst dyr som har levd fritt, og helst sesongbasert. Der vi "synder" mest er meieriprodukter, men vi kjøper helst fra gård og småprodusenter. Og aldri lett, med mindre det er naturlig "lett". Vi har aldri fulgt norske kostholdsråd, men sett mer mot hvordan man lever rundt middelhavet. Anonymkode: 3be1d...793 2
AnonymBruker Skrevet 7. september #63 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (22 timer siden): Du missforstår. Det er ingen som sammenligner dette. Knekkebrød og yoghurt er bare prosessert, ikke ultraprosessert, altså en helt annen kategori. Men brød kan være UP - så her bør man være bevisst om man spiser mye av det. Anonymkode: 3be1d...793 Det meste av vaniljeyoghurt er ultraprosessert. Flere typer gresk naturellyoghurt er ikke det. Anonymkode: a7e63...e0e
AnonymBruker Skrevet 7. september #64 Skrevet 7. september Spis norsk husmannskost og lag mat mest mulig fra bunnen. Det er utrolig mye ordentlig kjøttkraft i hverdagen gjør for helsa. Og vær i moderat fysisk aktivitet. Det er oppskrift på god helse. Anonymkode: a7e63...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #65 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ultraprosessert leverpostei (Stabburet): svinelever 31 %, vann, svinefett, svinekjøtt, rapsolje, hvetemel , salt, ansjos , sukker, druesukker, tomatpuré, sitrusfiber, fortykningsmiddel (agar, guarkjernemel), surhetsregulerende middel (natriumsitrat), krydder, antioksidant (askorbinsyre), aroma, konserveringsmiddel (natriumnitritt). Den samme leverposteien hadde på et tidspunkt en ganske annen ingrediensliste: fett og magert svinekjøtt, lever, kjøttkraft, hvetemel, salt, krydder, ansjos, natriumnitritt. Ultraprosessert kyllingfilet: Kyllingfilet 87 %, vann 12 %, salt, dekstrose (mais), maltodekstrin (mais), potetfiber, fortykningsmiddel e415. Renvare kyllingfilet: 100% kyllingfilet. Dette er kun to eksempler. Består kostholdet av mange ultraprosesserte produkter, mister man råvare og næringsstoffer, til fordel for konsistensmidler og aromastoffer. Dette kan påvirke metthetsfølelsen negativt, og medføre overspising. En del av stoffene, f.eks. maltodekstrin, viser seg også å kunne ha negativ effekt på tarmhelsen og øke overfølsomhet overfor ulike matvarer. Tarmhelse har vist seg å ha større betydning enn vi har trodd på generell helse. Anonymkode: d9ec3...b7d Det er akkurat dette. Ser man mot USA har det blitt skikkelig ille. Det er så mye mat som knapt har elementer av skikkelige råvarer. Og Norge kommer sterkt etter - da det er mat som er rimeligere å lage. Problemet er volumet av det. UP brød med leverposdeigen du beskriver (og verre), og gjerne noe syntetisk drikke, til frokost. Light yoghurt med bærsmak, granolamiks til lunsj. Kyllingen du beskriver med en posesaus til middag. Så føler man jo at man har gitt barnet sunn mat, noe som ikke stemmer overhodet. Det har faktisk blitt mer og mer utfordrende på kjøpe helt enkle ingredienser, som kvernet kjøtt, kylling, pålegg... Da nesten alt du får i butikken er bearbeidet. Og ikke minst dyrt. Pålegg og lunsjkjøtt er blant det jeg har gått nesten helt over til å lage selv. Anonymkode: 3be1d...793 4
AnonymBruker Skrevet 7. september #66 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det meste av vaniljeyoghurt er ultraprosessert. Flere typer gresk naturellyoghurt er ikke det. Anonymkode: a7e63...e0e Jeg presiserte senere i tråden. Jeg lager yoghurt selv, eller kjøper gresk yoghurt. Smakssatt yoghurt er i kategorien "godteri", så det slo meg ikke som mat. Anonymkode: 3be1d...793
AnonymBruker Skrevet 7. september #67 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg presiserte senere i tråden. Jeg lager yoghurt selv, eller kjøper gresk yoghurt. Smakssatt yoghurt er i kategorien "godteri", så det slo meg ikke som mat. Anonymkode: 3be1d...793 Hva mener du med at det er i kategorien «godteri»? Anonymkode: a7e63...e0e
AnonymBruker Skrevet 7. september #68 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du med at det er i kategorien «godteri»? Anonymkode: a7e63...e0e De har ofte 10-15g sukker per 100g. Det tilsvarer en sjokoladebit. Lettvariantene har ofte mer sukker enn full, da sukker blir brukt for å kompensere for fjernet fett. Og er en veldig billig ingrediens. Anonymkode: 3be1d...793
AnonymBruker Skrevet 7. september #69 Skrevet 7. september Ja vi gjør vel det. Jeg er ganske opptatt av å spise ren mat. Og liker det Marit Kolby sier: Det som var mat før ultraprossesert mat kom på markedet, er mat. Men det kan nok bli mye bedre. For eksempel hadde vi biff indrefilet i går, med stekt sopp, løk og paprika, og bakte tomater og potet. Men vi hadde også bernesaus til, og det var Fjordland ferdig berne. Så vi synder alltid på noe gjennom uken. Anonymkode: 6152a...37a 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #70 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja vi gjør vel det. Jeg er ganske opptatt av å spise ren mat. Og liker det Marit Kolby sier: Det som var mat før ultraprossesert mat kom på markedet, er mat. Men det kan nok bli mye bedre. For eksempel hadde vi biff indrefilet i går, med stekt sopp, løk og paprika, og bakte tomater og potet. Men vi hadde også bernesaus til, og det var Fjordland ferdig berne. Så vi synder alltid på noe gjennom uken. Anonymkode: 6152a...37a Jeg er heller ikke så opptatt av en snarvei her og der. Eller om flertallet vil ha mcdonalds på vei til hytta. Men prøver generelt å ta riktige valg, da det er helt vanvittig hvor mye UP vi får dyttet på oss i disse dager. Selv for få år siden var "ren" karbonadedeig og kylling mye mer vanlig enn i dag. Og som andre i tråden påpeker; selv enkle ting som leverposdeig og skinkepålegg har de klart å gjøre til noe vi ikke bør gi barna våre daglig. Fyllstoffer er billig, og folk handler billig... Når det gjelder ting som bernaise (og mye mer) så handler det gjerne om å være litt bevisst ingredienslista den gangen man jukser litt. De rimeligste variantene har en del innhold for å 1) konservere, 2) gjøre billigere. Se etter ok det er ekte ingredienser som ramses opp først (egg, estragon, eddik, krydder). Starter ingredienslista med; vegetabilsk olje, styr unna. Anonymkode: 3be1d...793 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #71 Skrevet 7. september "Det finst ikkje ein universell og samlande definisjon av ultraprosessert mat per i dag. Fleire system klassifiserer maten ut fra gradar av bearbeiding, og i alle desse systema blir ultraprosessert mat definert på ulike måtar. Det finst heller ikkje noka vitskapleg eller internasjonal einigheit om kva som er det mest eigna systemet. Dermed blir det også vanskeleg å definere eit skilje mellom “ultraprosessert” og annan, mindre prosessert mat." (Mattilsynet) Anonymkode: 4200d...fa4 2
AnonymBruker Skrevet 7. september #72 Skrevet 7. september Absolutt, men som vanlig er det jo ikke så enkelt som UP eller ikke. Er ja mange ting som er relativt sunt selv om det er UP. Spiser lite av versting sakene som pølser, poser og ferdig ferdigmat, men det meste av pålegg og sånt er jo det så blir alt for mye jobb å unngå helt🤷♀️ Anonymkode: 6e092...ba2 2
Gjest Unike Skrevet 7. september #73 Skrevet 7. september Jeg tror kanskje jeg ikke gjør det? Da jeg vokste opp, på gård, var det et sterkt fokus på at "ferdig tygd" mat ikke var mat. Så slikt spiste vi bare når vi fikk det servert utenfor huset, som middager med slekta, barnebursdager, 17.mai, etc. Så liker jeg ikke salt så godt. Toro sine poser er veldig salte. Jeg føler maten får et slags belegg også. Jeg liker ikke å lage mat. Så det blir ofte til at jeg legger det jeg skal ha i ei ildfast form og baker det. Eller lager meg et tapasfat (egg, grønnsaker, frukt, bær, frø, nøtter, oliven). Så har jeg MS og ei spastisk blære. Jeg har merket at mye mat og drikke trigger smerter. Også rene produkter, som tomat, men værst er det når produktet ikke er det, som youghurt. Sukker får jeg fatigue av. Så det er bare tilfeldig at jeg ikke spiser UP mat. Jeg har ikke barn så jeg kan tillate meg å leve på bare poteter en periode.
AnonymBruker Skrevet 7. september #74 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 0.17): ? Anonymkode: a2dd3...1e9 Herregud har jo blit en besettelse med dette med ultraprossesert mat jo. Anonymkode: 9877f...a40 2
Forenkle Skrevet 7. september #75 Skrevet 7. september De fleste dager dessverre. Men mye mindre enn før.
AnonymBruker Skrevet 7. september #76 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg blir litt mat når mennesker ikke klarer å se forskjellen på prosesseert og ultraprosessert. knekkebrød og yoghurt kan fint være prosessert og ultraprosessert. Man må lese på ingredienslisten. Men ellers er poenget å sammenligne råvarebaserte matvarer mot tilsvarende UP matvarer. Man sammenligner f.eks. yoghurt naturell mot smakssatt yoghurt som inneholder søtning, emulgatorer og stabilisatorer. Man sammenligner råvarebasert brød med brød som er UP. Man sammenligner ren kyllingfilet med kyllingfilet som er tilsatt maltodekstrin. Man sammenligner ikke kyllingfilet med skokoladekjeks. Anonymkode: Ultraprosseseert mat i dag er en bred definisjon, som faktisk ikke skiller mellom kyllingfilet (tilsatt maltodekstrin) og klart mer usunne matvarer som sjokoladekjeks, frossenpizza, chips, osv. Spiser lite junkfood og ferdigmat, men jeg analyserer ikke hvert eneste produkt av pålegg, kylling, kjøtt og fisk jeg kjøper, og søren meg drister jeg meg til butikkjøpt brød og knekkebrød til tider. Tror ikke det er mentalt sunt å bruke for mye tid på å være redd for å få i seg helt vanlige matvarer fordi de nå har havnet under UP kategorien. Anonymkode: 31a09...9d4 2 4
AnonymBruker Skrevet 7. september #77 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (46 minutter siden): De har ofte 10-15g sukker per 100g. Det tilsvarer en sjokoladebit. Lettvariantene har ofte mer sukker enn full, da sukker blir brukt for å kompensere for fjernet fett. Og er en veldig billig ingrediens. Anonymkode: 3be1d...793 Ok. Yoplait Double 0% vanilje har verken sukker eller fett. Anonymkode: a7e63...e0e 2
AnonymBruker Skrevet 7. september #78 Skrevet 7. september Absolutt. Spiser vi "ferdigmat" eller "posemat" hver uke? Overhodet ikke - nesten aldri. Men ultraprossesert mat er så mye mer enn det. Min mor lever under illusjonen av at fordi hun lager det meste av middagsmat "fra bunnen" så spiser de ikke ultraprossessert mat. Jeg orker ikke legge meg oppi det. Anonymkode: 9203d...fe8 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #79 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg er heller ikke så opptatt av en snarvei her og der. Eller om flertallet vil ha mcdonalds på vei til hytta. Men prøver generelt å ta riktige valg, da det er helt vanvittig hvor mye UP vi får dyttet på oss i disse dager. Selv for få år siden var "ren" karbonadedeig og kylling mye mer vanlig enn i dag. Og som andre i tråden påpeker; selv enkle ting som leverposdeig og skinkepålegg har de klart å gjøre til noe vi ikke bør gi barna våre daglig. Fyllstoffer er billig, og folk handler billig... Når det gjelder ting som bernaise (og mye mer) så handler det gjerne om å være litt bevisst ingredienslista den gangen man jukser litt. De rimeligste variantene har en del innhold for å 1) konservere, 2) gjøre billigere. Se etter ok det er ekte ingredienser som ramses opp først (egg, estragon, eddik, krydder). Starter ingredienslista med; vegetabilsk olje, styr unna. Anonymkode: 3be1d...793 Helt enig, det er sånn jeg også gjør det. Akkurat når det kommer til bernesaus så vet jeg ikke hva som ville vært det beste valget, det var mannen som handlet og han elsker Fjordland sin 😊 Selv har jeg veldig tro på mest mulig ren mat. Men jeg får ikke til å bake grove, gode brød. Og nå er vi lei av proteinrundstykker, så det har blitt en del butikkbrød i det siste. Bare luft, sirup og altfor store mengder med gluten. Ikke bra, spør du meg. Butikkbrød har virkelig fått dårlig kvalitet de siste tjue årene. Selvfølgelig med variasjoner. Anonymkode: 6152a...37a 1
exictence Skrevet 7. september #80 Skrevet 7. september Jeg gjør vel det. Prøver å fokusere på ubehandlet mt i sn naturlige form, men noe er vel også ultraprossesert eller i hvert fall litt prosessert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå