Gå til innhold

Spiser noen her ultraprossesert mat hver uke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ultraprosseseert mat i dag er en bred definisjon, som faktisk ikke skiller mellom kyllingfilet (tilsatt maltodekstrin) og klart mer usunne matvarer som sjokoladekjeks, frossenpizza, chips, osv. Spiser lite junkfood og ferdigmat, men jeg analyserer ikke hvert eneste produkt av pålegg, kylling, kjøtt og fisk jeg kjøper, og søren meg drister jeg meg til butikkjøpt brød og knekkebrød til tider. Tror ikke det er mentalt sunt å bruke for mye tid på å være redd for å få i seg helt vanlige matvarer fordi de nå har havnet under UP kategorien. 

Anonymkode: 31a09...9d4

Men greia er at helt vanlige matprodukter har endret seg veldig mye på veldig kort tid. Kyllingfilet tilsatt maltodekstrin var ikke vanlig for bare et par år siden, da kunne man forvente å kjøpe kylling som faktisk var kylling. Samme med boksen med leverpostei som nevnt over her. Vel og merke er det lenger siden den ingredienslisten ble endret, men endringen er betydelig. I sum er kostholdet vårt endret ganske mye de siste 10-20 årene, selv om man tror man spiser de samme matvarene.

For øvrig, nøkkelhullsmerkingen favner også svært ulike produkter, fra ren fiskefilet til fiskefigurer, fra havregryn til frokostblanding med sjokoladesmak, fra skinke til frossenpizza. Omtrent like vidt forskjellige produkter som det ultraprosessert-kategorien omfatter. Men jeg går jo likevel ikke i butikken og sammenligner fiskefilet med pommes frites, eller grovbrød med frossenpizza. 

Anonymkode: d9ec3...b7d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (5 timer siden):

Høres ut som om du tror ultraprosessert mat er noe helt nytt. Det er det ikke, det har fantes i sikkert 150 år, og vært vanlig å innta daglig i minst 60-70 år. 

Vi har faktisk aldri vært friskere. For 50+ år siden var kreft nærmest en dødsdom, i dag blir mange helt friske. Og at vi snakker mer om sykdom, spesielt i sosiale medier, betyr ikke at det faktisk er mer sykdom, folk er mer åpne om det og vi har mye mer informasjon om det.

Det er jo ikke fordi vi er friskere. Vi har blant annet aldri vært feitere. Men teknologien og dagens medisiner er kommet så ufattelig mye lengre enn for 150 år siden. Det har aldri vært mer kreft i samfunnet vårt enn i dag, men vi blir 80-90 år likevel, og det er pga teknologi og ikke fordi vi er så innmari friske. 

Anonymkode: 236fc...b09

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 0.28):

De fleste spiser det flere ganger om dagen

Anonymkode: 2f4e0...19a

Gjør man nå egentlig det? 

AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 0.31):

All brus og øl, nær sagt all skinke, all leverpostei, kremoster flest, de fleste energibarer, mye frokostblanding, mange brød, de fleste posesauser og -supper, mye frossenmat, halvparten av alle ting på glass og jævlig mye annet (inkl. de fleste lettprodukter i meieriverdenen) er såkalt ultraprosessert.

Anonymkode: 9ab70...e84

Hva slags kremost er ultraprosessert? Leverpostei, skinke, frokostblanding og brød er vel ganske enkelt å finne uten masse rare greier i. Og saus og suppe? Tror ikke jeg kjenner noen som spiser de tingene du ramser opp på ukentlig basis.

Skrevet (endret)

Ja, jeg spiser UP-mat ukentlig, noen ganger også daglig. Jeg har mange andre diettrestriksjoner som er viktigere å ta hensyn til (fordi jeg blir alvorlig syk), så jeg velger mine kamper. 

Endret av Kålrota
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (5 minutter siden):

Gjør man nå egentlig det? 

Hva slags kremost er ultraprosessert? Leverpostei, skinke, frokostblanding og brød er vel ganske enkelt å finne uten masse rare greier i. Og saus og suppe? Tror ikke jeg kjenner noen som spiser de tingene du ramser opp på ukentlig basis.

Gilde kokt skinke: Renskåret svinekjøtt av skinke (85 %), vann, salt, konserveringsmiddel e250, e261, e326, potetmel, stabilisator e450, e451, dekstrose (mais), kaliumklorid (salterstatter), antioksidant e316.

Stabburet leverpostei (har inntrykk av at denne er mest vanlig, særlig i barnefamilier): svinelever 31 %, vann, svinefett, svinekjøtt, rapsolje, hvetemel , salt, ansjos , sukker, druesukker, tomatpuré, sitrusfiber, fortykningsmiddel (agar, guarkjernemel), surhetsregulerende middel (natriumsitrat), krydder, antioksidant (askorbinsyre), aroma, konserveringsmiddel (natriumnitritt).

Mills leverpostei: svinelever 31 %, vann, svinefett, svinekjøtt, rapsolje, hvetemel , salt, ansjos , sukker, druesukker, tomatpuré, sitrusfiber, fortykningsmiddel (agar, guarkjernemel), surhetsregulerende middel (natriumsitrat), krydder, antioksidant (askorbinsyre), aroma, konserveringsmiddel (natriumnitritt).

Cheerios multigrain frokostblanding:     Fullkornshavremjöl/-mel (32,6 %), fullkornsvetemjöl/-hvedemel/-hvetemel (30,2 %), fullkornskornmjöl/-bygmel/-byggmel (18,6 %), socker/sukker, vetemjöl/hvedemel/hvetemel (7,2 %) (innehåller/indeholder kalciumkarbonat/calciumcarbonat, niacin, järn/jern, tiamin), invertsockersirap/invertsukkersirup, solrosolja/solsikkeolie, melass, salt, karamellisert sirap/sirup, emulgeringsmedel/emulgator (mono- och diglycerider av fettsyror), antioxidationsmedel/antioksidant (tokoferolrika/tocopherolrig extrakt), färgämnen/farve (annattoextrakt norbixin, karotener).

Vet ikke med deg, men jeg synes i alle fall disse ingredienslistene er ganske rare. Jeg vil gjerne spise mat jeg kan tyde ingredienslista på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 0.17):

?

Anonymkode: a2dd3...1e9

Jepp garantert

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gilde kokt skinke: Renskåret svinekjøtt av skinke (85 %), vann, salt, konserveringsmiddel e250, e261, e326, potetmel, stabilisator e450, e451, dekstrose (mais), kaliumklorid (salterstatter), antioksidant e316.

Stabburet leverpostei (har inntrykk av at denne er mest vanlig, særlig i barnefamilier): svinelever 31 %, vann, svinefett, svinekjøtt, rapsolje, hvetemel , salt, ansjos , sukker, druesukker, tomatpuré, sitrusfiber, fortykningsmiddel (agar, guarkjernemel), surhetsregulerende middel (natriumsitrat), krydder, antioksidant (askorbinsyre), aroma, konserveringsmiddel (natriumnitritt).

Mills leverpostei: svinelever 31 %, vann, svinefett, svinekjøtt, rapsolje, hvetemel , salt, ansjos , sukker, druesukker, tomatpuré, sitrusfiber, fortykningsmiddel (agar, guarkjernemel), surhetsregulerende middel (natriumsitrat), krydder, antioksidant (askorbinsyre), aroma, konserveringsmiddel (natriumnitritt).

Cheerios multigrain frokostblanding:     Fullkornshavremjöl/-mel (32,6 %), fullkornsvetemjöl/-hvedemel/-hvetemel (30,2 %), fullkornskornmjöl/-bygmel/-byggmel (18,6 %), socker/sukker, vetemjöl/hvedemel/hvetemel (7,2 %) (innehåller/indeholder kalciumkarbonat/calciumcarbonat, niacin, järn/jern, tiamin), invertsockersirap/invertsukkersirup, solrosolja/solsikkeolie, melass, salt, karamellisert sirap/sirup, emulgeringsmedel/emulgator (mono- och diglycerider av fettsyror), antioxidationsmedel/antioksidant (tokoferolrika/tocopherolrig extrakt), färgämnen/farve (annattoextrakt norbixin, karotener).

Vet ikke med deg, men jeg synes i alle fall disse ingredienslistene er ganske rare. Jeg vil gjerne spise mat jeg kan tyde ingredienslista på.

Rettelse på ingredienslista til Mills leverpostei, her skjedde noe rart: Leverpostei tilsatt Soyaprotein svinelever (33 %), vann, rapsolje, Soyaprotein, løk, eggeplomme, salt, dextrose, krydder, krydderekstrakt, sennepsfrø, antioksidant (askorbinsyre), konserveringsmiddel (natriumnitritt, sorbinsyre), sukker, eddik, maltekstrakt, surhetsregulerende middel (melkesyre), emulgator (sitronsyreestere av mono- og diglyserider av fettsyrer), fortykningsmiddel (e 1442, karragenan, johannesbrødkjernemel, guarkjernemel, xantangummi), aroma.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Et lite hjertesukk over slike studier, hvorfor kan de ikke sammenligne lik mat i ultraprossesert og ikke ultraprosessert versjon? Ultraprosessert grovbrød med ultraprossesert leverpostei, mot ikke-prosessert brød med ikke-prosessert leverpostei, kjøttkaker med og uten tilsetningsstoffer, frosne pommes frites mot hjemmelagede og så videre. 

Denne studien er skikkelig avansert med hjemlevering av mat i ukesvis, og koster sikkert en formue å gjennomføre, men de sammenligner for eksempel en lunsj som består av avokado og råkostsalat, med en lunsj som består av loff (ultraprosessert) med skinke, sjokolademelk og smågodt (!). Blir noen overrasket over at det ene var betydelig sunnere enn det andre? Viser dette at ultraprosessert er usunt i seg selv, eller bare at smågodt til lunsj ikke er noe sjakktrekk? 

Anonymkode: 82276...af3

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sa vel ikke at det ikke finnes ultraprosesserte varianter? Leverpostei fra tulip (og sykt enkelt å lage selv), skinke fra kolonihagen er feks helt fint. Cheerios? Ikke veldig vanskelig å bytte ut med vanlig mat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ikke farlig å spise ultraprosessert mat. Men det er mye ultraprosessert mat som ikke er bra å spise for ofte.

Anonymkode: 24684...60f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Et lite hjertesukk over slike studier, hvorfor kan de ikke sammenligne lik mat i ultraprossesert og ikke ultraprosessert versjon? Ultraprosessert grovbrød med ultraprossesert leverpostei, mot ikke-prosessert brød med ikke-prosessert leverpostei, kjøttkaker med og uten tilsetningsstoffer, frosne pommes frites mot hjemmelagede og så videre. 

Denne studien er skikkelig avansert med hjemlevering av mat i ukesvis, og koster sikkert en formue å gjennomføre, men de sammenligner for eksempel en lunsj som består av avokado og råkostsalat, med en lunsj som består av loff (ultraprosessert) med skinke, sjokolademelk og smågodt (!). Blir noen overrasket over at det ene var betydelig sunnere enn det andre? Viser dette at ultraprosessert er usunt i seg selv, eller bare at smågodt til lunsj ikke er noe sjakktrekk? 

Anonymkode: 82276...af3

Har en mistanke om at de legger et opp slik slik at de får masse medieoppslag, en gjeng med bloggere og synsere som sprer saken videre, dermed mer midler til forskning. Har vel et en håndfull damer i Norge også som lever fett av å spre halvsannheter og påstander om UP. 

Helt enig- poenget måtte jo være å sammenligne slik du skriver. Jeg stusser over at så mange kan bli så fulsltendig oppslukt i dette rundt UP-mat. Det virker jo som nærmest en religiøs vekkelse. 

Det er ganske lett å si hva som er sunn mat og ikke, synes jeg. Det eneste jeg kaksje har brydd meg litt om å tenke litt på er dette med at man fristes av å spise myk mat vs mat man må tygge. Og at mye av ferdigmaten også er tilsatt en del smaksstoffer, f.eks. sukker, som gjør at man sluker mer av denne maten enn ren mat. Men dette har egentlig ikke så mye med UP å gjøre - det er generelt for mye ferdigmat.. 

Anonymkode: 594ba...936

AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (34 minutter siden):

Sa vel ikke at det ikke finnes ultraprosesserte varianter? Leverpostei fra tulip (og sykt enkelt å lage selv), skinke fra kolonihagen er feks helt fint. Cheerios? Ikke veldig vanskelig å bytte ut med vanlig mat. 

Selvsagt, men det er ikke de utgavene folk flest velger. Av 33 varianter leverpostei hos Meny, var kun 2 ikke ultraprosesserte. At det er enkelt å finne alternativer, synes jeg dermed var å ta litt hardt i. Selvsagt, har man kunnskapen, så er det fullt mulig, men jeg har ikke inntrykk av at folk flest vet hva man skal se etter.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hver uke? Det tviler jeg på. Men hver måned gjør jeg trolig det. 

Endret av c_buk
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har en mistanke om at de legger et opp slik slik at de får masse medieoppslag, en gjeng med bloggere og synsere som sprer saken videre, dermed mer midler til forskning. Har vel et en håndfull damer i Norge også som lever fett av å spre halvsannheter og påstander om UP. 

Helt enig- poenget måtte jo være å sammenligne slik du skriver. Jeg stusser over at så mange kan bli så fulsltendig oppslukt i dette rundt UP-mat. Det virker jo som nærmest en religiøs vekkelse. 

Det er ganske lett å si hva som er sunn mat og ikke, synes jeg. Det eneste jeg kaksje har brydd meg litt om å tenke litt på er dette med at man fristes av å spise myk mat vs mat man må tygge. Og at mye av ferdigmaten også er tilsatt en del smaksstoffer, f.eks. sukker, som gjør at man sluker mer av denne maten enn ren mat. Men dette har egentlig ikke så mye med UP å gjøre - det er generelt for mye ferdigmat.. 

Anonymkode: 594ba...936

Den samme "religiøse vekkelsen" hadde i jo for noen år siden, bare da med karbohydrater. Plutselig var det brød og potet som var roten til alt vondt, og årsaken til fedmeepedemien. Man skulle bare spise kjøtt og smør, må vite. Man hadde glemt at våre besteforeldre stort sett levde på brød og potet, smør og kjøtt var festmat man kunne unne seg på søndager om man var heldig. Nå er det altså "ultraprosessert" som har tatt over jobben som syndebukk. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er jo ikke fordi vi er friskere. Vi har blant annet aldri vært feitere. Men teknologien og dagens medisiner er kommet så ufattelig mye lengre enn for 150 år siden. Det har aldri vært mer kreft i samfunnet vårt enn i dag, men vi blir 80-90 år likevel, og det er pga teknologi og ikke fordi vi er så innmari friske. 

Anonymkode: 236fc...b09

Folk har mer kreft fordi de blir mye eldre enn før. Sjansen for kreft øker med økende alder. Hjerte- og karsykdommer har derimot blitt redusert, spesielt blant middelaldrende. Før var det ikke uvanlig å dø av hjerteinfarkt o.l. allerede i 50-årene.

At folk er feitere, er sant, men det handler nok mer om at de spiser mer. Folk har bedre råd og usunn mat (som ikke er lik ultraprosessert mat) er lett tilgjengelig og billig.

Gliffy skrev (1 time siden):

Den samme "religiøse vekkelsen" hadde i jo for noen år siden, bare da med karbohydrater. Plutselig var det brød og potet som var roten til alt vondt, og årsaken til fedmeepedemien. Man skulle bare spise kjøtt og smør, må vite. Man hadde glemt at våre besteforeldre stort sett levde på brød og potet, smør og kjøtt var festmat man kunne unne seg på søndager om man var heldig. Nå er det altså "ultraprosessert" som har tatt over jobben som syndebukk. 

Dette er 100 % mitt inntrykk også.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du roter deg vekk i vissvass her. Jeg har som sagt kun svart på tema og det som har blitt skrevet her. Hva er det du vil frem til egentlig? 

Artig å komme inn igjen i denne tråden etter flere timer for så å se at noen har gitt alle innleggene mine et pluss, for så å se at du kommer med denne påstanden om at jeg har likt mine egne innlegg. Det sier litt om at du ikke hadde så mye mer å komme med. Men takk for at du ga meg en latter😄

Anonymkode: a7e63...e0e

Jeg har et liv. KG har kanskje 2-3 minutter her og det, så beklager at jeg ikke svarer deg raskt nok😅

Du trykker på liker på egne innlegg rett etter å ha skrevet de - hva gir det deg? 

Anonymkode: 3be1d...793

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal man ellers få i seg mat?

Anonymkode: 98627...920

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste vel UP nesten daglig. 

Men så måtte jeg gjøre noe med vekta, og den langt enkleste og billigste måten å gjøre det på, var å forsøke å velge råvarer jeg visste hva var. Nå fylles faktisk handlekurven først i frukt/grønt, den jeg tidligere nærmest bare gikk rett gjennom. Så forsøker jeg å finne en ren proteinkilde, og så er jeg ferdighandla. Det verste er at det verken tar lengre tid eller er dyrere enn før, det bare føles som veldig mye mer tiltak. 

Så blir det litt fortsatt, men vesentlig mindre, og energinivået øker mens vekta synker. Lettbrus var det verste å kutte, men så har jeg heller ikke hadde cravings på samme måte etter at jeg slutta...

Anonymkode: 22828...c4b

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 0.17):

?

Anonymkode: a2dd3...1e9

Ja. Flere ganger i uka også. Kanskje hver dag? Det meste av pålegg vi spiser er nok UP. Brødet lager vi selv, men ikke pålegg. Middag lager vi nesten alt fra bunnen av. Med untak av tortilla, tacosaus, fiskeboller/kaker, sikkert mer også men kommer ikke på i farta. 
Ungene er glad i yoghurt, det er UP. 
Og disse matpakke pizza rull greiene fra Synnøve. De liker ikke hjemmelaga… 🙄

Endret av Jajakvinne12
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har et liv. KG har kanskje 2-3 minutter her og det, så beklager at jeg ikke svarer deg raskt nok😅

Du trykker på liker på egne innlegg rett etter å ha skrevet de - hva gir det deg? 

Anonymkode: 3be1d...793

Ehh, hæ? Jeg har ikke klaget på at du ikke svarer meg raskt nok, hva babler du om😂 jeg skrev at jeg var borte fra tråden i 3 timer for så å komme inn igjen og se 1 liker på alle innleggene mine, og så leser jeg at du skriver at jeg har likt mine egne innlegg🤣 Du har fått 1 liker på det siste innlegget ditt du også, skal jeg liksom beskylde deg for å like ditt eget innlegg? 

Og siden du ikke gir deg med disse påstandene om at jeg liker mine egne innlegg, så skal du få beviset her på at du tar feil😂

IMG_8921.thumb.png.effbfefddbafeb3535e3ae58243b49bd.pngIMG_8922.thumb.png.2efc3d5ba3ce9a1e4b9bd6f69f4f7937.png

Anonymkode: a7e63...e0e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...