AnonymBruker Skrevet 7. september #81 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 0.29): Ja, desverre. Men har kuttet betydelig ned på det de siste åra, for er relativt sikker på at det er en sterkt medvirkende årsak til at jeg fikk hjerteinfarkt I 2019 som 45 åring. Var da (som nå) aktiv og trener 6 til 8 timer i uka året rundt. BMI stabilt 22 = 23, aldri røyket, drikker alkohol 2 til 4 ganger i året og kolesterol var midt mellom anbefalt max og min. Anonymkode: 149eb...0ac Høres egentlig mer ut som at du har stresset på deg et hjerteinfarkt. Anonymkode: ddec5...6b7 3
AnonymBruker Skrevet 7. september #82 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (23 timer siden): Spiser egg, bacon, biff og ekte smør pluss litt frukt og grønnsaker hver dag, så nei lite UP her. oAnonymkode: bd363...a62 Hvilket smør? meieri? Anonymkode: d18a4...b98
AnonymBruker Skrevet 7. september #83 Skrevet 7. september Jepp, drikker sukkerfri brus hver dag og spiser garantert noe ultraprossesert i matveien flere ganger i uka. Spiser mye brødmat og sper på med fisk og kyllingkjøtt (lår og brystkjøtt) og litt grønnsaker. Spiser dog sjeldent posemat, pølser o.l. typisk up-mat. Må innrømme jeg overhodet ikke har oversikt over hva som er ansett for å være up og hva som ikke er det. Anonymkode: 6aac9...a5a
Frøkenfryden Skrevet 7. september #84 Skrevet 7. september (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud har jo blit en besettelse med dette med ultraprossesert mat jo. Anonymkode: 9877f...a40 Syns jeg også.. tar helt av! TORO er krise mens kanelboller på størrelse med hodet mitt på BIT er rent og helt. Gud bedre.. Jada, jeg får nok i meg det hver dag. Men jeg tenker jeg likevel lever svært sunt. Suppa mi med 2 kg grønnsaker er fortsatt super mat selv med en ultraprosessert buljongterning. Endret 7. september av Frøkenfryden 8
AnonymBruker Skrevet 7. september #85 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok. Yoplait Double 0% vanilje har verken sukker eller fett. Anonymkode: a7e63...e0e Hva hva tror du de erstatter dette med for å få svak, og ok holdbarhet? ingredienslisten starter med det som det er mest av. Dette er ikke mat. Men noe man kan spise helt unntaksvis som kos skummet melk, skummetmelkpulver, fiber (oligofruktose), gelatin, vaniljeekstrakt, sitronjuice*, fortykningsmiddel (acetylert distivelsesadipat, johannesbrødkjernemel), tistel- og sitron*, naturlige aromaer, søtstoff (acesulfam K, sukralose), vaniljefrø,yoghurtkultur* fra konsentrat Anonymkode: 3be1d...793 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #86 Skrevet 7. september Frøkenfryden skrev (3 minutter siden): Syns jeg også.. tar helt av! TORO er krise mens kanelboller på størrelse med hodet mitt på BIT er rent og helt. Gud bedre.. Jada, jeg får nok i meg det hver dag. Men jeg tenker jeg likevel lever svært sunt. Suppa mi med 2 kg grønnsaker er fortsatt super mat selv med en ultraprosessert buljongterning. Toro er ikke så ille. Problemet i disse dager er alt man tror er sunt - men som nå er prosessert lang forbi hva man bør putte i kroppen, særlig i små kropper. Mat lages helt annerledes enn før på grunn av økonomi. Helt vanlig pålegg, selv kjøtt man tror er rent. Anonymkode: 3be1d...793
Uanonym bruker Skrevet 7. september #87 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg tror at UP- mat er noe av det skumleste eksperimentet vi er med på i nyere tid. Å snu så drastisk bort fra det som er naturlig for oss å spise og i stedet erstatte det med en salig røre av konsistensmidler, stabilisatorer, stivelse, farge, aromaer, kunstig søtningsmiddel osv kan umulig være bra. Det vi ser nå er nok følgene av dette med økning i kreft, autoimmune sykdommer, økning i demens, fedme, depresjon, ADHD osv. vi har aldri vært sykere, og jeg tror at denne generasjonen dessverre ikke vil bli like gammel som forrige generasjon. Mye tyder på at UP- dominert kosthold er mye farligere enn røyking. Jeg spår at dette blir stygt. Etter hvert som forskningen synker inn så vil det bli store søksmål og knapphet på gode råvarer. Håper jeg tar feil, men tror den med eget småbruk fremover er vinneren. Anonymkode: 3f63a...c63 Høres ut som om du tror ultraprosessert mat er noe helt nytt. Det er det ikke, det har fantes i sikkert 150 år, og vært vanlig å innta daglig i minst 60-70 år. Vi har faktisk aldri vært friskere. For 50+ år siden var kreft nærmest en dødsdom, i dag blir mange helt friske. Og at vi snakker mer om sykdom, spesielt i sosiale medier, betyr ikke at det faktisk er mer sykdom, folk er mer åpne om det og vi har mye mer informasjon om det. 3
Frøkenfryden Skrevet 7. september #88 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Toro er ikke så ille. Problemet i disse dager er alt man tror er sunt - men som nå er prosessert lang forbi hva man bør putte i kroppen, særlig i små kropper. Mat lages helt annerledes enn før på grunn av økonomi. Helt vanlig pålegg, selv kjøtt man tror er rent. Anonymkode: 3be1d...793 Ser den. Jeg har skjønt det og ble paff over det selv også. Kokt skinke og hamburgerrygg har jeg jo trodd er «rent». Men spiser det likevel. Jeg har ikke så godtfungerende kropp så å lage pålegg selv blir for mye. Men prøver ta så gode valg jeg kan.
AnonymBruker Skrevet 7. september #90 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hva hva tror du de erstatter dette med for å få svak, og ok holdbarhet? ingredienslisten starter med det som det er mest av. Dette er ikke mat. Men noe man kan spise helt unntaksvis som kos skummet melk, skummetmelkpulver, fiber (oligofruktose), gelatin, vaniljeekstrakt, sitronjuice*, fortykningsmiddel (acetylert distivelsesadipat, johannesbrødkjernemel), tistel- og sitron*, naturlige aromaer, søtstoff (acesulfam K, sukralose), vaniljefrø,yoghurtkultur* fra konsentrat Anonymkode: 3be1d...793 Jeg sa ikke noe om det. Svarte bare på det du skrev ang sukker og fett. Anonymkode: a7e63...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #91 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sa ikke noe om det. Svarte bare på det du skrev ang sukker og fett. Anonymkode: a7e63...e0e Fikk du med deg trådens tema? Anonymkode: 3be1d...793
AnonymBruker Skrevet 7. september #92 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fikk du med deg trådens tema? Anonymkode: 3be1d...793 Ja det gjorde jeg, og har i alle mine innlegg i denne tråden svart på temaet, og det som har blitt skrevet. Virker ikke helt som du har fått med deg tråden i hva jeg har skrevet. Les igjennom på nytt og følg med på hva jeg har skrevet. Anonymkode: a7e63...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #93 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilket smør? meieri? Anonymkode: d18a4...b98 Ja Anonymkode: bd363...a62
AnonymBruker Skrevet 7. september #94 Skrevet 7. september https://www.nrk.no/trondelag/spiste-kun-ultraprosessert-mat-i-tre-uker---pavirket-saedkvalitet_-hjerte-og-testoteronniva-1.17549725 Anonymkode: bd363...a62 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #95 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja det gjorde jeg, og har i alle mine innlegg i denne tråden svart på temaet, og det som har blitt skrevet. Virker ikke helt som du har fått med deg tråden i hva jeg har skrevet. Les igjennom på nytt og følg med på hva jeg har skrevet. Anonymkode: a7e63...e0e Om du følger så godt med så er det jo også mulig å se hva jeg svarte på i svaret jeg siterte Anonymkode: 3be1d...793
AnonymBruker Skrevet 7. september #96 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Om du følger så godt med så er det jo også mulig å se hva jeg svarte på i svaret jeg siterte Anonymkode: 3be1d...793 Jeg så hva du svarte på, men jeg svarte DEG. Anonymkode: a7e63...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #97 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 10.49): Problemet er at butikkene nesten utelukkende selger søppelmat, da er det vanskelig å komme unna Anonymkode: 2f4e0...19a Eller det kan være at du er utrolig dårlig til å gjøre research og lete i butikkene? Anonymkode: ceb0f...85a 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #98 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg så hva du svarte på, men jeg svarte DEG. Anonymkode: a7e63...e0e Og i innlegget du siterte svarte jeg på en konkret påstand 😊 (Og det er litt småflaut å like egne innlegg rett etter at man har postet de🙈) Anonymkode: 3be1d...793
AnonymBruker Skrevet 7. september #99 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og i innlegget du siterte svarte jeg på en konkret påstand 😊 (Og det er litt småflaut å like egne innlegg rett etter at man har postet de🙈) Anonymkode: 3be1d...793 Du roter deg vekk i vissvass her. Jeg har som sagt kun svart på tema og det som har blitt skrevet her. Hva er det du vil frem til egentlig? Artig å komme inn igjen i denne tråden etter flere timer for så å se at noen har gitt alle innleggene mine et pluss, for så å se at du kommer med denne påstanden om at jeg har likt mine egne innlegg. Det sier litt om at du ikke hadde så mye mer å komme med. Men takk for at du ga meg en latter😄 Anonymkode: a7e63...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #100 Skrevet 7. september Mye kjøpt på butikk er ultraprosessert. Jeg prøver å lage all mat fra bunn, men som med de fleste andre, føler jeg ikke at tiden strekker til. Men jeg føler jeg er litt flink likevel. Det er rent smør, hjemmelagde rundstykker og brød, samt omtrent alt av middager er fra bunnen av med rene råvarer, og jeg av og til lager hjemmelaget havremelk og iskrem. Men av og til sniker det seg inn en kjøpt havremelk, youghurt med smak, kjøpebrød og kjøpeis og godteri i helgene, og alt det er ultraprossesert. Anonymkode: 236fc...b09
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå