AnonymBruker Skrevet 6. september #41 Skrevet 6. september Daria skrev (Akkurat nå): Helt sikkert daglig. Jeg har et noenlunde bevisst forhold til hva jeg spiser, men baserer ikke kostholdet mitt på det som preger overskriftene og hvem som roper høyest. Man kommer langt med litt sunn fornuft og å kjenne på hva som faktisk fungerer for egen kropp. Word! Og vi som har levd en stund har opplevd lignende før. For et par tiår sidne var det om å gjøre å spise magre produkter - f.eks. lettost. Nå sier jo UP-politiet at det ikke er bra. Så kom Fedon med sin Glykemiske Indeks - brød var fy - og poteter. GI-politiet mente at maten burde merkes med GI-indeks. Nå mener UP-politiet at maten bør merkeds med UP-indeks. Og så har man andre trengder, der f.eks. man setter PROTEIN med store bokstaver på helt vanlige matvarer. Ikke rart folk blir syke. Forresten - folk blir jo ikke det, folk har aldri levd lengre. Anonymkode: 594ba...936 5 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #42 Skrevet 6. september Problemet er at butikkene nesten utelukkende selger søppelmat, da er det vanskelig å komme unna Anonymkode: 2f4e0...19a 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #43 Skrevet 6. september enste jeg kan spise er bygg grøt til fjorland, uten om det så lager jeg ordentlig mat Anonymkode: d49b8...c5b
AnonymBruker Skrevet 6. september #45 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Problemet er at butikkene nesten utelukkende selger søppelmat, da er det vanskelig å komme unna Anonymkode: 2f4e0...19a Butikkene selger helt vanlig mat. Anonymkode: 594ba...936 4
AnonymBruker Skrevet 6. september #46 Skrevet 6. september Jeg spiste hver dag. Sikkert til alle måltider. Men så begynte jeg å lese om det, og det virker skummelt. Så jeg og mannen tok et valg om å slutte å spise UP. Og det ble så viktig for oss at vi solgte huset, kjøpte småbruk og jeg sa opp jobben for å bli hjemmeværende. Nå er all maten vi inntar helt up-fri, vi har egen grønnsakshage for å dyrke selv, får melk fra ku, slakter egne dyr og har stålkontroll på hva vi inntar. Og herregud, vi har fått et nytt liv. Både vi og barna er langt mer harmoniske enn noen gang. Og jeg og mannen, som var rimelig overvektige etter et halvt liv på dårlig up-mat er plutselig blitt helt normalvektige. Uten å ha lagt noen annen innsats i det enn endret kosthold. Det ble en stor bonus! Anonymkode: 6ecbd...527 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #47 Skrevet 6. september Selvsagt. Vi lager det meste fra bunnen, mye grønnsaker osv., men klart at det også spises en del ultraprosessert hos oss. Det er en noe oppskalert og hausset opp trend nå at det skal være så veldig skadelig. I et øvrig balansert kosthold er det plass til både ultraprosessert mat og godteri ukentlig. Litt teit spørsmål også, da det jo bare er å se i butikken hva som selges. Det er ingen varer som får hylleplass i norske butikker som ikke selges i et visst kvantum ukentlig. Anonymkode: 43839...a82 3
AnonymBruker Skrevet 6. september #48 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg spiste hver dag. Sikkert til alle måltider. Men så begynte jeg å lese om det, og det virker skummelt. Så jeg og mannen tok et valg om å slutte å spise UP. Og det ble så viktig for oss at vi solgte huset, kjøpte småbruk og jeg sa opp jobben for å bli hjemmeværende. Nå er all maten vi inntar helt up-fri, vi har egen grønnsakshage for å dyrke selv, får melk fra ku, slakter egne dyr og har stålkontroll på hva vi inntar. Og herregud, vi har fått et nytt liv. Både vi og barna er langt mer harmoniske enn noen gang. Og jeg og mannen, som var rimelig overvektige etter et halvt liv på dårlig up-mat er plutselig blitt helt normalvektige. Uten å ha lagt noen annen innsats i det enn endret kosthold. Det ble en stor bonus! Anonymkode: 6ecbd...527 Vel, innsatsen høres litt mer massiv ut enn kun endring av kosthold for deres del. Dere er nok mye mer aktive også. Men høres idyllisk og fint ut! Anonymkode: 43839...a82 4 2
Uanonym bruker Skrevet 6. september #49 Skrevet 6. september Ja, det vil jeg tro nesten alle gjør, hver eneste dag. Folk har blitt utrolig opptatte av dette med ultraprosessert mat, men det er ikke slik at det kan kategoriseres som usunt uten videre. Noe ultraprosessert mat er usunn, men langt fra alt. Og som på alle andre områder, så er det måtehold som gjelder. 2 1
Uanonym bruker Skrevet 6. september #50 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg spiste hver dag. Sikkert til alle måltider. Men så begynte jeg å lese om det, og det virker skummelt. Så jeg og mannen tok et valg om å slutte å spise UP. Og det ble så viktig for oss at vi solgte huset, kjøpte småbruk og jeg sa opp jobben for å bli hjemmeværende. Nå er all maten vi inntar helt up-fri, vi har egen grønnsakshage for å dyrke selv, får melk fra ku, slakter egne dyr og har stålkontroll på hva vi inntar. Og herregud, vi har fått et nytt liv. Både vi og barna er langt mer harmoniske enn noen gang. Og jeg og mannen, som var rimelig overvektige etter et halvt liv på dårlig up-mat er plutselig blitt helt normalvektige. Uten å ha lagt noen annen innsats i det enn endret kosthold. Det ble en stor bonus! Anonymkode: 6ecbd...527 Det høres jo ut som om dere har blitt veldig mye mer aktive, da. Og barna er sikkert fornøyde fordi dere er fornøyde.
AnonymBruker Skrevet 6. september #51 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Word! Og vi som har levd en stund har opplevd lignende før. For et par tiår sidne var det om å gjøre å spise magre produkter - f.eks. lettost. Nå sier jo UP-politiet at det ikke er bra. Så kom Fedon med sin Glykemiske Indeks - brød var fy - og poteter. GI-politiet mente at maten burde merkes med GI-indeks. Nå mener UP-politiet at maten bør merkeds med UP-indeks. Og så har man andre trengder, der f.eks. man setter PROTEIN med store bokstaver på helt vanlige matvarer. Ikke rart folk blir syke. Forresten - folk blir jo ikke det, folk har aldri levd lengre. Anonymkode: 594ba...936 Det vil alltid være noe i befolkningen som er utrolig lettpåvirkelig. Virker som nyoppståtte tullebegrep fungerer som magneter på slike. Det er de samme som "ikke tåler E-stoffer" eller er livredd atomer. Anonymkode: 4200d...fa4 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #52 Skrevet 6. september Ja, drikker koffeinholdige energidrikker flere ganger i uken. Og hvis jeg skal ha brødmat blir det gjerne de grove fullkornsrundstykkene fra Hatting, de som er i frysedisken, det er dem jeg liker best. Nærmest alt av butikkjøpte brødvarer er vel ultraprossesert. Elsker også de smaksatte kremostene fra TINE, salte kjeks med kremost på er min faste helgekos😍 Sånn ellers er jeg vegetarianer og spiser mest grønnsaker og belgfrukter. (Godteri er jo forresten ikke mat, men spiser smågodt 1-2 ganger i uken også. Tror ikke man finner noe i smågodthylla i dagligvare og kiosk som IKKE er ultraprossesert). Anonymkode: e2ccb...f36
tirben Skrevet 6. september #53 Skrevet 6. september Ja, jeg spiser cottage cheese, tacolefser, kokt skinke, knekkebrød, brød, leverpostei, av og til hamburgerbrød, ciabatta, brus og masse annet.
Mickan Skrevet 6. september #54 Skrevet 6. september Ja, helt garantert. Men det jeg spiser av UP i hverdagen er ganske "snilt" likevel vil jeg tro. Dvs. at det ikke er varer som er så prosessert ihjel at det ikke lenger er gjenkjennbart som råvare. Fks. brød, smaksatt tunfisk og makrell i tomat, leverpostei. proteinpuddinger. Spiser lite hel- og halvfabrikata. Tyr til ferdige tacolefser i helgen da og har ikke tenkt å slutte med det 😄
AnonymBruker Skrevet 6. september #55 Skrevet 6. september Nei, virkelig ikke. Sikkert ikke hver mnd engang. Anonymkode: 377ac...5ad
AnonymBruker Skrevet 6. september #56 Skrevet 6. september Hver dag. Er veldig opptatt av kosthold/helse og til de fleste måltider så spiser jeg hovedsakelig godt sammensatt, råvarebasert mat. Men litt potetmos blir det daglig, faktisk 🙂Null stress. Det kommer an på mengde. Anonymkode: b8e54...08f
Gliffy Skrevet 6. september #57 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Word! Og vi som har levd en stund har opplevd lignende før. For et par tiår sidne var det om å gjøre å spise magre produkter - f.eks. lettost. Nå sier jo UP-politiet at det ikke er bra. Så kom Fedon med sin Glykemiske Indeks - brød var fy - og poteter. GI-politiet mente at maten burde merkes med GI-indeks. Nå mener UP-politiet at maten bør merkeds med UP-indeks. Og så har man andre trengder, der f.eks. man setter PROTEIN med store bokstaver på helt vanlige matvarer. Ikke rart folk blir syke. Forresten - folk blir jo ikke det, folk har aldri levd lengre. Anonymkode: 594ba...936 ikke sant! Jeg overser glatt slike trender. Prøver å ta så mye grønt som mulig inn i kostholdet, som er det helsemyndighetene anbefaler. Men tar meg gjerne en sjokolade i helga uten dårlig samvittighet og spiser generelt det jeg har lyst på. Neste år er det kanskje fruktsukker som er farlig. Eller kanskje melkefett eller noe annet. Det er bare å vente til det går over. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #58 Skrevet 6. september Jeg tror at UP- mat er noe av det skumleste eksperimentet vi er med på i nyere tid. Å snu så drastisk bort fra det som er naturlig for oss å spise og i stedet erstatte det med en salig røre av konsistensmidler, stabilisatorer, stivelse, farge, aromaer, kunstig søtningsmiddel osv kan umulig være bra. Det vi ser nå er nok følgene av dette med økning i kreft, autoimmune sykdommer, økning i demens, fedme, depresjon, ADHD osv. vi har aldri vært sykere, og jeg tror at denne generasjonen dessverre ikke vil bli like gammel som forrige generasjon. Mye tyder på at UP- dominert kosthold er mye farligere enn røyking. Jeg spår at dette blir stygt. Etter hvert som forskningen synker inn så vil det bli store søksmål og knapphet på gode råvarer. Håper jeg tar feil, men tror den med eget småbruk fremover er vinneren. Anonymkode: 3f63a...c63 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #59 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg tror at UP- mat er noe av det skumleste eksperimentet vi er med på i nyere tid. Å snu så drastisk bort fra det som er naturlig for oss å spise og i stedet erstatte det med en salig røre av konsistensmidler, stabilisatorer, stivelse, farge, aromaer, kunstig søtningsmiddel osv kan umulig være bra. Det vi ser nå er nok følgene av dette med økning i kreft, autoimmune sykdommer, økning i demens, fedme, depresjon, ADHD osv. vi har aldri vært sykere, og jeg tror at denne generasjonen dessverre ikke vil bli like gammel som forrige generasjon. Mye tyder på at UP- dominert kosthold er mye farligere enn røyking. Jeg spår at dette blir stygt. Etter hvert som forskningen synker inn så vil det bli store søksmål og knapphet på gode råvarer. Håper jeg tar feil, men tror den med eget småbruk fremover er vinneren. Anonymkode: 3f63a...c63 Jeg tror sosiale medier og internett er mye mer "sykdomsfremkallende" enn maten vi putter i oss noen gang vil være, spesielt når det kommer til det psykiske. Anonymkode: f3de7...5c0 4 1
altflyter Skrevet 6. september #60 Skrevet 6. september Ja det gjør jeg. Har som mål at 90% av det jeg spiser og drikker skal være renvare og så lever jeg godt med 10% ultraprossesert. Det er bedre enn de fleste tror jeg😅 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå