Gå til innhold

En eks lager produkter med upassende tekst og bilde av meg på…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går jeg frem da? Han lager ting med er stygt ord. Noe å la «høre». Og det er en selfie av meg. Dette sprer han og bruker i sin musikk osv. hvordan går jeg frem? Han har brukt mitt bilde uten lov. Og misbrukt det og samtidig fremstiller meg på en stygg måte. Han er personlighetsforstyrra… så han er ganske grenseløs og slem. Hvordan gå frem nå? Må få det fjernet…

Anonymkode: 50dd1...26c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan går jeg frem da? Han lager ting med er stygt ord. Noe å la «HORE». Og det er en selfie av meg. Dette sprer han og bruker i sin musikk osv. hvordan går jeg frem?

Han har brukt mitt bilde uten lov. Og misbrukt det og samtidig fremstiller meg på en veldig stygg måte. Han er personlighetsforstyrra… så han er ganske grenseløs og slem.

Hvordan gå frem nå? Må få det fjernet… dette må vel gå under noen lover…

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan går jeg frem da? Han lager ting med er stygt ord. Noe å la «høre». Og det er en selfie av meg. Dette sprer han og bruker i sin musikk osv. hvordan går jeg frem? Han har brukt mitt bilde uten lov. Og misbrukt det og samtidig fremstiller meg på en stygg måte. Han er personlighetsforstyrra… så han er ganske grenseløs og slem. Hvordan gå frem nå? Må få det fjernet…

🚔

Anonymkode: 44507...dc7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

🚔

Så politiet kommer til å gjøre annet enn å bare henlegge? 

Skrevet

Har han skrevet hore på hobbytingene dine for en stund siden? 

Anonymkode: 6976c...65b

• Liker 4
Skrevet

Du kontakter en advokat og får hjelp til å anmelde forholdet.

Anonymkode: 935c4...cf1

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så politiet kommer til å gjøre annet enn å bare henlegge? 

Du har uansett anmeldt det. Er ikke det en seier i seg selv? Det er ulovlig henge ut andre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har uansett anmeldt det. Er ikke det en seier i seg selv? Det er ulovlig henge ut andre.

Så klart det er ulovlig. Er ulovlig mange andre ting han har gjort også. 

Skrevet

Har du anmeldt dette til politiet? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta så anmeld han han har ikke lov til å bruke bildet ditt uten din tillatelse

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Anmeldelse er nok lurt ja. Du kan også ta kontakt med krisesenter, de kam gi deg råd om hvordan best forholde seg til en voldelig eks. Legger han bildene ut på internet så kan slett meg hjelpe med råd om hvordam du går frem for å fjerne disse. 

https://slettmeg.no/

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Skrevet

Det er overalt. Facebook, Instagram, på produkter (merch) osv. 

Skrevet
Ahmed7777 skrev (11 minutter siden):

Ta så anmeld han han har ikke lov til å bruke bildet ditt uten din tillatelse

Selvfølgelig har en fotograf opphavsrett til et bilde vedkommende har tatt, på samme måte som en maler har det, og kan benytte dette som man ønsker uten å måtte konsultere motivet på bildet eller maleriet.

Ikke at det nødvendigvis gjelder her, men hadde vedkommede fremstilt dette som kunst, er det stor takhøyde for måten man kan uttrykke seg på i et kunstverk selv om motivet (for eksempel Donald Trump eller en eks) ikke nødvendigvis trenger å være enig; det er blitt laget mange sangtekster om avsluttede kjærlighetsforhold, og ikke alle er positive.

Anonymkode: 9a508...84e

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Selvfølgelig har en fotograf opphavsrett til et bilde vedkommende har tatt, på samme måte som en maler har det, og kan benytte dette som man ønsker uten å måtte konsultere motivet på bildet eller maleriet.

Ikke at det nødvendigvis gjelder her, men hadde vedkommede fremstilt dette som kunst, er det stor takhøyde for måten man kan uttrykke seg på i et kunstverk selv om motivet (for eksempel Donald Trump eller en eks) ikke nødvendigvis trenger å være enig; det er blitt laget mange sangtekster om avsluttede kjærlighetsforhold, og ikke alle er positive.

Han har ikke tatt bildet. Det var en selfie. Som jeg sendte til han på snap. Bildet har han lagret.

Selfie betyr at jeg har tatt bildet selv, av meg selv. Til privat bruk. (At man i det hele tatt må forklare dette)

Trodde aldri han skulle misbruke bildene mine sånn, årevis etter… 

Det er ikke lov å trakassere som han her har gjort, med å misbruke et gjenkjennelig bilde av meg og påføre teksten hor…

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke mange lager stygge sangtekster om ekser hvor de bruker bildene deres, hvor det er gjenkjennelig hvem det er, det finnes faktisk regler og lover.  Krenking av privatlivets fred går dette blant annet under. Han prøver jo å ødelegge ryktet mitt og å ødelegge livet mitt mest mulig. Hva tror du skjer ved jobbsøking f eks?

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dersom det er eksen som har tatt bildet har han gjerne opphavsrett på bildet. Dersom han bruker et bilde som TS har tatt selv (f.eks. en selfie) har hun opphavsretten.

Men hvem som har opphavsretten er ikke det eneste som er interessant her. Vel så interessant er «retten til eget bilde» i Åndsverksloven 104. Det innebærer at man ikke uten videre kan publisere bilder av andre.

Det finnes noen unntak, der likevel kan publisere andres bilder. Det gjelder f.eks. dersom bildet viser en folkemengde.

Jeg foreslår at TS googler «retten til eget bilde» og vurderer hvordan loven passer med hennes situasjon. Det er ganske mye vi ikke vet basert på hovedinnlegget.

Jeg bør også nevne at jeg ikke er ekspert, og tar dette etter hukommelsen. Jeg hadde noen forelesninger om Åndsverksloven da jeg gikk på universitetet, fordi det var litt relevant for faget jeg studerte.

Jeg er på ingen måte jurist, men tenker at dette høres ut som en sak der Støttesenteret for kriminalitetsofre og Politiet fint kan kobles på. 

Anonymkode: 543d4...3a8

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han har ikke tatt bildet. Det var en selfie. Som jeg sendte til han på snap. Bildet har han lagret.

Selfie betyr at jeg har tatt bildet selv, av meg selv. Til privat bruk. (At man i det hele tatt må forklare dette)

Det er ikke lov å trakassere som han her har gjort, med å misbruke et gjenkjennelig bilde av meg og påføre teksten hor…

Hei, TS!

Jeg siterte også det samme innlegget som deg, men hadde ikke oppfattet at det var en selfie. Sorry!

Jeg kan ikke noe særlig om strafferett, men han kan selvsagt ikke bruke din selfie til hva som helst. Det du beskriver høres helt hårreisende ut.

Jeg synes at du skal ta kontakt med Støttesenteret for kriminalitetsofre eller Krisesenter for veiledning. Du kan også forsøke å kontakte den tjenesten som heter «Slett meg». De får sannsynligvis ikke fjernet bildene dine, men de sitter på mye kunnskap og kan gi deg gode råd om hva du kan gjøre videre.

For meg høres dette ut som en åpenbar politisak, men det kan være lurt å hente inn råd om hvordan man best nærmer seg saken (fra noen som har erfaring) ❤️

Anonymkode: 543d4...3a8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ikke lov å bruke bilder av andre kommersielt uten tillatelse eller å publisere bilder av andre uten samtykke. Profesjonelle fotografer også innen kunst skriver modell kontrakt.

Dette er også tydelig uthenging og trakassering av annen person så da er det også brudd på enda et lovverk.

Ts kontakt advokat på mandag.

Anonymkode: 935c4...cf1

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om dette er et bilde du selv har tatt, kan antagelig paragrafen om trakassering/krenkende atferd brukes, så det er bare å anmelde; du har retten på din side.

Hvis han derimot lager sin egen musikk, eller bruker et motiv til å skape et nytt, selvstendig kunstverk (eksempelvis plateomslag), vil han stå sterkere opphavsrettsmessig; det samme gjelder sangtekster - som i tilfelle kan forsvares som ytringsfrihet.

Jeg forstår at dette er tungt for deg, og det er på ingen måte meningen å forsvare det han har gjort, men i den forrige kommentaren min tenkte jeg mer på selve prinsippet i forhold til opphavsrett - om en eks til en kjent musiker (for eksempel en rap-artist der man bruker sterke ord i tekstene) hadde gått til sak mot en sangtekst, tror jeg ikke man hadde kommet langt.

Uansett lykke til, og håper du får satt en stopper for dette.

• Nyttig 1
Skrevet

Tenker at du kan sende han en regning for de pengene han har tjent på ditt bilde.

Anonymkode: 9a873...5ef

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...