Gå til innhold

Sliter etter tannlegetime

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vanskelig å skjønne at du stresser så grenseløst med dette fremfor å gidde å gjøre ti minutter research og dermed finne ut hvor lite krevende dette egentlig kommer til å bli for deg.

Anonymkode: 3458d...33f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vanskelig å skjønne at du stresser så grenseløst med dette fremfor å gidde å gjøre ti minutter research og dermed finne ut hvor lite krevende dette egentlig kommer til å bli for deg.

Anonymkode: 3458d...33f

Lite krevende? Å gå uten fortann en stund er tøft for meg 

Anonymkode: 4385f...a3c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager men jeg klarer ikke å gå utenfor huset uten fortann. Kanskje det er dumt, men sånn føler jeg 

Og hvordan tenker du at det skal fungere i lengden? Det er jo ikke sånn at du vil få noen stønad for å gå hjemme på grunn av en manglende fortann.

Anonymkode: 16fb9...b8e

• Nyttig 1
Skrevet

Alle disse tingene spør du spesialisten i periodonti om. Du er ikke den første og ikke den siste som har periodontitt, det er en svært vanlig sykdom.

Det finnes flere ulike løsninger for å erstatte en manglende tann på, og dette og eventuelle kostnader kan en fagperson uttale seg bedre om enn folk på KG. De har ikke undersøkt deg og sett røntgenbilder, og har heller ikke den faglige kompetansen til å uttale seg. 

Anonymkode: 6dbb8...e34

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Da håper jeg du stemmer et parti som vil ha tannlege inn under egenandel.

Anonymkode: 73c81...0ac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tross alt bra at du har gått til tannlegen og fått ordnet opp! Det er ikke alle som gjør det. Vet ikke helt hvor du kan få økonomisk hjelp, uten å kjenne dine forhold. Men om situasjonen er umulig, så kan kanskje NAV være en tanke. Vet ikke helt hva du mener med jobben og ikke kan jobbe, men man kan jo fint gå på jobb uten å ha perfekte tenner. Kanskje en snill arbeidsgiver kunne bidra... 

.. her er en som er stolt av manglende tenner.

https://www.nettavisen.no/kjendis/bryter-morten-thoresen-28-med-ny-beskjed-om-tennene-settes-pa-vent/s/5-95-2587099

Anonymkode: e27c4...b4e

Det kommer jo an på hva slags jobb ts har. I noen jobber kan det absolutt være et problem å være tannløs.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da håper jeg du stemmer et parti som vil ha tannlege inn under egenandel.

Anonymkode: 73c81...0ac

Åja, du mener de partiene som ignorerer anbefalingene i  Tannhelseutvalgets NOU, utarbeidet av fagpersoner, og bare kjører på uten mål og mening etter egen synsing?

Anonymkode: 6dbb8...e34

Skrevet

Dette ordner seg, selv om du er redd nå. Regner også med at tannlegen har informert deg om at peridontitt hos mange kan reverseres noe, med svært godt tannstell, tanntråd, tannskylling etc. Vær brutal med tanntråden en stund, og bruk også rensepinner et par ganger daglig. Kanskje du har områder i munnen der dette kan reverseres. 

Anonymkode: 95385...658

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Frikort hos tannlegen? 

Frikort hos Helfo, fordi du får behandling hos en spesialist for en sykdom som gir rett til refusjon. 

Anonymkode: a747c...b22

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke snakk om hvor (lite) krevende det er å gå uten tann, men å lese deg opp på hvor lite krevende det blir f.ejs økonomisk når du har fått en diagnose som gir rett til refusjon, kontra å stresse mye fordi du antar du np betale alt selv og gå lenge uten en tann.... 

Det er jo ikke snakk om at du skal gå lenge uten tann... De fjernet den ødelagte tannen og setter inn ny. Er du skikkelig uheldig må det noe tilpassning til, og kanskje du må gå noen dager... Dette hadde du skjønt om du hadde brukt litt tid på å lese deg opp på diagnosen, og hvordan behandlingen foregår. 

Skrevet

Vet noen om det er en sammenheng mellom fibromyalgi og periodontitt?

Tror at jeg får krisetanker har noe med det å gjøre. Hodet jobber på høygir det meste av døgnet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 7.18):

Frikort hos Helfo, fordi du får behandling hos en spesialist for en sykdom som gir rett til refusjon. 

Hvor mye må man betale før man får frikort?

Skrevet

Overraskende mange har periodontitt, du er ikke alene. De fleste har problemer med tennene etterhvert som de blir eldre. Men det ordner seg! Jeg ville passet på å spare opp, slik at du har penger når det skjer. Det kan ta lang tid. Så ville jeg brukt tanntråd og munnskyll hver kveld, kjøpt elektrisk tannbørste og pusset tennene i to minutter morgen og kveld.

Anonymkode: 0b622...aa8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 0.15):

Jeg gikk 1 år uten, og det gikk helt fint🙂

Anonymkode: e210c...cfd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk 1 år uten, og det gikk helt fint🙂

Anonymkode: e210c...cfd

Hvordan klarte du å være ute blant folk da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...