AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:07 #1 Skrevet fredag kl 20:07 Jeg har i mange år slutt økonomisk og har ikke vært flink til å dra til tannlegen pga. Har dratt hver 2 år for en sjekk. Var til tannlegen for 2 uker siden for en rens og sjekk. Fikk da vite at jeg har en tannkjøttetsykdomm. Så er fare for å miste tenner etterhvert. Var spesielt ei fortann som var mest utsatt nå. Så den må jeg ta bort og sette inn ny etterhvert. Etter den timen har jeg sovet dårlig og drømt om at jeg mister tenner. Nå er jeg redd. Hvis jeg mister ei fortann og jeg ikke har råd å sette inn ny, så må jeg være hjemme fra jobb. Og da blir det enda tøffere økonomisk. Hvordan komme meg ut av dette tankekjøret? Anonymkode: 4385f...a3c
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:12 #2 Skrevet fredag kl 20:12 Sjekk om sykdommen gir deg dekningsrettigheter, dette kan tannlegen hjelpe deg med å svare på. Er sykdommen sjelden kan du sjekke om den står på sjeldne medisinske tilstander liste a eller b (bare Google det så kommer det opp) Anonymkode: a9acb...63f 4
Gaia Skrevet fredag kl 20:15 #3 Skrevet fredag kl 20:15 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har i mange år slutt økonomisk og har ikke vært flink til å dra til tannlegen pga. Har dratt hver 2 år for en sjekk. Var til tannlegen for 2 uker siden for en rens og sjekk. Fikk da vite at jeg har en tannkjøttetsykdomm. Så er fare for å miste tenner etterhvert. Var spesielt ei fortann som var mest utsatt nå. Så den må jeg ta bort og sette inn ny etterhvert. Etter den timen har jeg sovet dårlig og drømt om at jeg mister tenner. Nå er jeg redd. Hvis jeg mister ei fortann og jeg ikke har råd å sette inn ny, så må jeg være hjemme fra jobb. Og da blir det enda tøffere økonomisk. Hvordan komme meg ut av dette tankekjøret? Anonymkode: 4385f...a3c Tannleger tilbyr gjerne avbetaling, så du kan senke skuldrene foreløpig. Er det periodontitt du har fått?
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:16 #4 Skrevet fredag kl 20:16 Tross alt bra at du har gått til tannlegen og fått ordnet opp! Det er ikke alle som gjør det. Vet ikke helt hvor du kan få økonomisk hjelp, uten å kjenne dine forhold. Men om situasjonen er umulig, så kan kanskje NAV være en tanke. Vet ikke helt hva du mener med jobben og ikke kan jobbe, men man kan jo fint gå på jobb uten å ha perfekte tenner. Kanskje en snill arbeidsgiver kunne bidra... .. her er en som er stolt av manglende tenner. https://www.nettavisen.no/kjendis/bryter-morten-thoresen-28-med-ny-beskjed-om-tennene-settes-pa-vent/s/5-95-2587099 Anonymkode: e27c4...b4e
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:23 #5 Skrevet fredag kl 20:23 Gaia skrev (7 minutter siden): Tannleger tilbyr gjerne avbetaling, så du kan senke skuldrene foreløpig. Er det periodontitt du har fått? Ja periodontitt Anonymkode: 4385f...a3c
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:24 #6 Skrevet fredag kl 20:24 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tross alt bra at du har gått til tannlegen og fått ordnet opp! Det er ikke alle som gjør det. Vet ikke helt hvor du kan få økonomisk hjelp, uten å kjenne dine forhold. Men om situasjonen er umulig, så kan kanskje NAV være en tanke. Vet ikke helt hva du mener med jobben og ikke kan jobbe, men man kan jo fint gå på jobb uten å ha perfekte tenner. Kanskje en snill arbeidsgiver kunne bidra... .. her er en som er stolt av manglende tenner. https://www.nettavisen.no/kjendis/bryter-morten-thoresen-28-med-ny-beskjed-om-tennene-settes-pa-vent/s/5-95-2587099 Anonymkode: e27c4...b4e Beklager men jeg klarer ikke å gå utenfor huset uten fortann. Kanskje det er dumt, men sånn føler jeg Anonymkode: 4385f...a3c 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:38 #7 Skrevet fredag kl 20:38 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja periodontitt Anonymkode: 4385f...a3c Da dekkes en god del via Helfo Anonymkode: a747c...b22 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:40 #8 Skrevet fredag kl 20:40 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da dekkes en god del via Helfo Anonymkode: a747c...b22 Jo, men uansett så koster det sikkert veldig mye for meg. Kanskje over 30 000 for en ny tann? Anonymkode: 4385f...a3c
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:44 #9 Skrevet fredag kl 20:44 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da dekkes en god del via Helfo Anonymkode: a747c...b22 Leste nå at helfo dekker behandling som f eks fjerning av tannstein. Jeg fjernet tannstein hos tannlegen sist, men betalte full pris. Kanskje helfo dekker hos spesialist? Tannlegen henviste meg til en spesialist. Anonymkode: 4385f...a3c
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:46 #10 Skrevet fredag kl 20:46 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, men uansett så koster det sikkert veldig mye for meg. Kanskje over 30 000 for en ny tann? Anonymkode: 4385f...a3c I stedet for å ligge våken natt etter natt p bekymre deg, så vil jeg råde deg til å bruke tiden på å lese deg opp på sykdommen i stedet. Hva en ny tann koster fullt har lite å si så lenge Helfo dekker alt utenom egenandel inntil du når frikort... Anonymkode: a747c...b22 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:49 #11 Skrevet fredag kl 20:49 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I stedet for å ligge våken natt etter natt p bekymre deg, så vil jeg råde deg til å bruke tiden på å lese deg opp på sykdommen i stedet. Hva en ny tann koster fullt har lite å si så lenge Helfo dekker alt utenom egenandel inntil du når frikort... Anonymkode: a747c...b22 Frikort hos tannlegen? Anonymkode: 4385f...a3c 4
Mezzosoprena Skrevet fredag kl 20:51 #12 Skrevet fredag kl 20:51 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Frikort hos tannlegen? Anonymkode: 4385f...a3c Jada, enkelte sykdommer gjør at man får dekket tannlege via HELFO, fordi sykdom, ikke tannhelse. 1
Gaia Skrevet fredag kl 20:56 #13 Skrevet fredag kl 20:56 Jeg fikk ny fortann i fjor (ikke på grunn av periodontitt). Med refusjon på ca. 40% betalte jeg rundt 5000 kr. Periodontitt gir rabatt hos tannlege, men koster likevel en del. Kanskje kan NAV bidra noe hvis du har svært dårlig økonomi? 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:57 #14 Skrevet fredag kl 20:57 Tannlegen sa: jeg henviser deg til spesialist. Skriver at du har tannkjøttetsykdom, så dekker Helfo. Men uansett så koster det sa han. Anonymkode: 4385f...a3c
Frøkenfryden Skrevet fredag kl 20:57 #15 Skrevet fredag kl 20:57 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Beklager men jeg klarer ikke å gå utenfor huset uten fortann. Kanskje det er dumt, men sånn føler jeg Anonymkode: 4385f...a3c Tenker et alternativ er munnbind faktisk. Og ev si du er anbefalt det pga redusert immunforsvar en periode eller noe. Hvis det er forenlig med jobben din, 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:58 #16 Skrevet fredag kl 20:58 Gaia skrev (Akkurat nå): Jeg fikk ny fortann i fjor (ikke på grunn av periodontitt). Med refusjon på ca. 40% betalte jeg rundt 5000 kr. Periodontitt gir rabatt hos tannlege, men koster likevel en del. Kanskje kan NAV bidra noe hvis du har svært dårlig økonomi? 5000 kr klarer jeg hvis jeg får delt opp i ett par avdrag. Trodde det koster iallefall 4 dobbelt Anonymkode: 4385f...a3c
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:59 #17 Skrevet fredag kl 20:59 Frøkenfryden skrev (Akkurat nå): Tenker et alternativ er munnbind faktisk. Og ev si du er anbefalt det pga redusert immunforsvar en periode eller noe. Hvis det er forenlig med jobben din, Jeg har en fysisk tung jobb. Blir vanskelig å jobbe med munnbind i 7 timer. Anonymkode: 4385f...a3c
Frøkenfryden Skrevet fredag kl 20:59 #18 Skrevet fredag kl 20:59 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tannlegen sa: jeg henviser deg til spesialist. Skriver at du har tannkjøttetsykdom, så dekker Helfo. Men uansett så koster det sa han. Anonymkode: 4385f...a3c Ja det gjør det, men betydelig mindre. Jeg er på A-lista og da dekkes en stor del. Men litt i tillegg uansett. B-lista er mindre dekking.
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:00 #19 Skrevet fredag kl 21:00 Gaia skrev (2 minutter siden): Jeg fikk ny fortann i fjor (ikke på grunn av periodontitt). Med refusjon på ca. 40% betalte jeg rundt 5000 kr. Periodontitt gir rabatt hos tannlege, men koster likevel en del. Kanskje kan NAV bidra noe hvis du har svært dårlig økonomi? Hvordan var det å sette inn ny fortann? Smerter? Anonymkode: 4385f...a3c
Gaia Skrevet fredag kl 22:05 #20 Skrevet fredag kl 22:05 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvordan var det å sette inn ny fortann? Smerter? Anonymkode: 4385f...a3c Jeg fikk satt på krone, men du må vel trekke tanna, sikkert? Tenkte ikke på det. Da blir det en helt annet pris, men det vil ta tid hvis du skal ha implantat. Da blir du uten tann noen måneder, fordi tanna må trekkes og det må dannes bensubstans der tanna har vært, før skruen settes nedi kjevebeinet. En stifttann koster omtrent 2/3 av det et implantat koster. Jeg fikk tilbud på Stifttann på 9000 kr (før dekning), mens et implantat ville kostet ca. 17.000 før dekning. Du må kanskje regne med 10.000 for et implantat da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå