AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:35 #1 Skrevet fredag kl 19:35 Hvordan finansierer man en halv bil? 😅 Hvis jeg skulle kjøpt en bruktbil så hadde jeg tatt opp billån, men hva gjør man for å «kjøpe ut» den andre? Det er dyrt med billån i utgangspunktet, men et forbrukslån er jo enda dyrere. Går det an å låne på en bil man allerede er medeier i? Om spørsmålet gir mening. Anonymkode: f3f9d...d11
Båtsjåfør Skrevet fredag kl 19:49 #2 Skrevet fredag kl 19:49 Spare opp penger og kjøper den andre ut. 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:51 #3 Skrevet fredag kl 19:51 Båtsjåfør skrev (Akkurat nå): Spare opp penger og kjøper den andre ut. Det er snakk om samlivsbrudd. Da har man ikke tid til å spare opp så mye. Anonymkode: f3f9d...d11
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:57 #4 Skrevet fredag kl 19:57 Dersom bilen har to eiere så må den overdra eierskap. Og lånet som alt er på bilen må endres til å stå kun i navnet på den som nå skal eie den. Som vil medføre gebyr og potensielt renteendring. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er snakk om samlivsbrudd. Da har man ikke tid til å spare opp så mye. Anonymkode: f3f9d...d11 Har man ikke råd til 50% av en bil, får man ikke lån til 50% av en bil enten som billån eller som andel i nytt boliglån (eller som forbrukslån) så har man ikke råd til nevnte bil. Da selger man den, og så kjøper man en bil man har råd til. Alternativt må man klare seg uten bil. Det er ikke krise. Det finnes ingen magisk-mystisk løsning her. To voksne som deler på boutgifter har for øvrig alltid billigere boutgifter enn en voksen som alene må dekke alle boutgifter. Så dere burde begge hatt gode muligheter til spare opp en buffer enten på konto, i fond eller som egenkapital i løpet av samlivet. At samliv ender er heller ikke en uventet hendelse. Rundt 50% av dem ender i brudd. Å ikke være forberedt på noe som skjer 50% av tiden fremstår ikke spesielt reflektert, gjør det? Anonymkode: edaef...6d0 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:04 #5 Skrevet fredag kl 20:04 Hvis bilen fra før er betalt ferdig og ikke lenger pantsatt, da er det vel ikke noe i veien for å ta opp et nytt lån med pant i bilen. Långiver vil trolig be om en takst eller annet bevis på bilens verdi. Hvis bilen er registrert med to eiere, er det vel bare å lage en salgsmelding hvor den ene selger sin del til den andre. Hvis det fortsatt er gjeld på bilen med pant i bilen, må dere snakke med panthaver/bank om hvordan dere kan få fjernet den ene parten fra lånet. Anonymkode: 921d9...f24
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:14 #6 Skrevet lørdag kl 06:14 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis bilen fra før er betalt ferdig og ikke lenger pantsatt, da er det vel ikke noe i veien for å ta opp et nytt lån med pant i bilen. Långiver vil trolig be om en takst eller annet bevis på bilens verdi. Hvis bilen er registrert med to eiere, er det vel bare å lage en salgsmelding hvor den ene selger sin del til den andre. Hvis det fortsatt er gjeld på bilen med pant i bilen, må dere snakke med panthaver/bank om hvordan dere kan få fjernet den ene parten fra lånet. Anonymkode: 921d9...f24 Det er ikke gjeld eller pant i bilen. Lurte bare på om det i hele tatt var mulig å låne på en bil som allerede er 50% min. Anonymkode: f3f9d...d11
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:17 #7 Skrevet lørdag kl 06:17 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dersom bilen har to eiere så må den overdra eierskap. Og lånet som alt er på bilen må endres til å stå kun i navnet på den som nå skal eie den. Som vil medføre gebyr og potensielt renteendring. Har man ikke råd til 50% av en bil, får man ikke lån til 50% av en bil enten som billån eller som andel i nytt boliglån (eller som forbrukslån) så har man ikke råd til nevnte bil. Da selger man den, og så kjøper man en bil man har råd til. Alternativt må man klare seg uten bil. Det er ikke krise. Det finnes ingen magisk-mystisk løsning her. To voksne som deler på boutgifter har for øvrig alltid billigere boutgifter enn en voksen som alene må dekke alle boutgifter. Så dere burde begge hatt gode muligheter til spare opp en buffer enten på konto, i fond eller som egenkapital i løpet av samlivet. At samliv ender er heller ikke en uventet hendelse. Rundt 50% av dem ender i brudd. Å ikke være forberedt på noe som skjer 50% av tiden fremstår ikke spesielt reflektert, gjør det? Anonymkode: edaef...6d0 Føler du deg bedre nå som du får spyttet ut eder og galle?? Jo, jeg har råd til å betjene et billån, men jeg har altså ikke 200 000 cash akkurat nå fordi det er mye annet som må deles også (og derav må kjøpes på nytt). Kan ikke helt skjønne poenget med innlegget ditt når det egentlig var et kort spørsmål. Anonymkode: f3f9d...d11
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:29 #8 Skrevet lørdag kl 06:29 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Føler du deg bedre nå som du får spyttet ut eder og galle?? Jo, jeg har råd til å betjene et billån, men jeg har altså ikke 200 000 cash akkurat nå fordi det er mye annet som må deles også (og derav må kjøpes på nytt). Kan ikke helt skjønne poenget med innlegget ditt når det egentlig var et kort spørsmål. Anonymkode: f3f9d...d11 Hårsår? Dette var et svært fornuftig og reflektert svar, så klarer du å ta det som eder og galle? Folk bruker tid på å svare deg på en riktig fin måte, så presterer du å svare på den måten? Anonymkode: 47a1e...f83 2
Hmmmmmm Skrevet lørdag kl 06:31 #9 Skrevet lørdag kl 06:31 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Føler du deg bedre nå som du får spyttet ut eder og galle?? Jo, jeg har råd til å betjene et billån, men jeg har altså ikke 200 000 cash akkurat nå fordi det er mye annet som må deles også (og derav må kjøpes på nytt). Kan ikke helt skjønne poenget med innlegget ditt når det egentlig var et kort spørsmål. Anonymkode: f3f9d...d11 Hvis du må ut med så mye, da hadde jeg heller kjøpt noe rimeligere. Håper ikke du bare tenker å overta hans del av lånet sånn uten videre. Det er nemlig sjeldent verdi i bilen som forsvarer lån. Mange selger med tap og ender opp med restgjeld. Han kan vinne på at du bare overtar bilen 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:36 #10 Skrevet lørdag kl 06:36 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Føler du deg bedre nå som du får spyttet ut eder og galle?? Jo, jeg har råd til å betjene et billån, men jeg har altså ikke 200 000 cash akkurat nå fordi det er mye annet som må deles også (og derav må kjøpes på nytt). Kan ikke helt skjønne poenget med innlegget ditt når det egentlig var et kort spørsmål. Anonymkode: f3f9d...d11 Hvor fancy bil er dette som koster 400k brukt? Du kan nok ta opp lån for å kjøpe en halv bruktbil på samme måte som om du skulle kjøpt en hel bruktbil Anonymkode: 15dcf...acc
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:45 #11 Skrevet lørdag kl 06:45 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hårsår? Dette var et svært fornuftig og reflektert svar, så klarer du å ta det som eder og galle? Folk bruker tid på å svare deg på en riktig fin måte, så presterer du å svare på den måten? Anonymkode: 47a1e...f83 Ja, man er som regel svært hårsår midt i et samlivsbrudd… Jeg ønsket bare svar på det jeg lurte på. Ikke alt mulig annet. Anonymkode: f3f9d...d11 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:46 #12 Skrevet lørdag kl 06:46 Hmmmmmm skrev (14 minutter siden): Hvis du må ut med så mye, da hadde jeg heller kjøpt noe rimeligere. Håper ikke du bare tenker å overta hans del av lånet sånn uten videre. Det er nemlig sjeldent verdi i bilen som forsvarer lån. Mange selger med tap og ender opp med restgjeld. Han kan vinne på at du bare overtar bilen Det er ikke lån på den bilen. Anonymkode: f3f9d...d11
Kålrota Skrevet lørdag kl 06:47 #13 Skrevet lørdag kl 06:47 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvor fancy bil er dette som koster 400k brukt? Du kan nok ta opp lån for å kjøpe en halv bruktbil på samme måte som om du skulle kjøpt en hel bruktbil Anonymkode: 15dcf...acc Jeg ville snakket med banken om å overta bilen, jeg vet min eksmann gjorde det. Da får du jo samtidig en oversikt over den totale gjeldsbyrden.
Soft mann Skrevet lørdag kl 06:50 #14 Skrevet lørdag kl 06:50 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, man er som regel svært hårsår midt i et samlivsbrudd… Jeg ønsket bare svar på det jeg lurte på. Ikke alt mulig annet. Anonymkode: f3f9d...d11 Er fortsatt mulig å oppføre seg som en høflig person selv om en er i et samlivsbrudd. Selg bilen det er det ekleste for alle parter😉 1
Hmmmmmm Skrevet lørdag kl 06:53 #15 Skrevet lørdag kl 06:53 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke lån på den bilen. Anonymkode: f3f9d...d11 Da er det jo bare å ta opp billån hvor som helst. Hva var problemet egentlig? Hvis bilen er gjeldfri, blir det som å kjøpe en hvilken som helst bruktbil. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:54 #16 Skrevet lørdag kl 06:54 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Føler du deg bedre nå som du får spyttet ut eder og galle?? Jo, jeg har råd til å betjene et billån, men jeg har altså ikke 200 000 cash akkurat nå fordi det er mye annet som må deles også (og derav må kjøpes på nytt). Kan ikke helt skjønne poenget med innlegget ditt når det egentlig var et kort spørsmål. Anonymkode: f3f9d...d11 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, man er som regel svært hårsår midt i et samlivsbrudd… Jeg ønsket bare svar på det jeg lurte på. Ikke alt mulig annet. Anonymkode: f3f9d...d11 Problemet er at du skriver et HI som mangler en del faktum. Og da blir jo svarende deretter. Frustrerende for de som prøver å hjelpe, før du så legger til mer og mer som er relevant for å kunne gi et godt svar. Pust, og takk heller for råd. Anonymkode: f9113...8ce 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:44 #17 Skrevet lørdag kl 09:44 Kjøp deg en billigere bil TS. Det vil komme mer utgifter enn du kan forutse i ett samlivsbrudd og en dyr og kostbar bil er det siste du trenger. Kjøp deg en eldre Golf eller Polo, evt Leaf hvis du trenger EL. Anonymkode: 52734...b0e 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:28 #18 Skrevet lørdag kl 10:28 Takk for svar alle sammen. Jeg legger denne tråden død nå. Anonymkode: f3f9d...d11
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:34 #19 Skrevet lørdag kl 10:34 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke lån på den bilen. Anonymkode: f3f9d...d11 Hvis du er heldig står den registrert på din mann og ikke på deg? I så fall kan du får lån på halve beløpet med den andre havle som ek - snakk med banken, omregistrering mellom ektefeller er gratis. Anonymkode: d3699...371
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #20 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 8.29): Hårsår? Dette var et svært fornuftig og reflektert svar, så klarer du å ta det som eder og galle? Folk bruker tid på å svare deg på en riktig fin måte, så presterer du å svare på den måten? Anonymkode: 47a1e...f83 Dette er edder og galle ja. Ovenfra og ned så det holder Anonymkode: cbe86...852 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå