Gå til innhold

Lovlig å selge eksamensbesvarelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på om det er noen som vet hvorvidt det er lovlig å selge mine eksamensbesvarelser fra tidligere eksamener jeg har hatt, eller om det på noen måte kan gi meg problemer.

Eksamenene jeg er interessert i å selge besvarelsene mine i, er skoleeksamener uten hjelpemidler. Besvarelsene er derfor skrevet ut fra kunnskapen jeg hadde opparbeidet meg, og har derfor ingen pensumliste. Om dette kan bli et problem har jeg mulighet til å skrive på en litteraturliste med de bøkene jeg vet jeg har lært fra.

Jeg er enda student, og studerer på NTNU. Kan skolen gi meg noen konsekvenser for å selge besvarelsene mine? Kan jeg f.eks. bli straffet om noen som kjøper besvarelsene mine bruker de til å jukse?  

Er det noen som vet? Er svært redd for å gjøre noe som ikke er lovlig eller akseptert fra skolen, men ser at mange som selger besvarelsene sine tjener relativt godt på det. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Din besvarelse = ditt åndsverk som du står fritt til å selge videre såfremt du ikke har kopiert andre verk i så stor grad at det bryter med opphavsrettigheter. 

Ergo kan du selge de som du vil. 

Anonymkode: 8873f...916

AnonymBruker
Skrevet

Det går meget fint. Jeg har et par ganger blitt spurt om min besvarelse kan brukes som eksempel ved senere eksamener, noe jeg har sagt ja til. Har også sett mangt en besvarelse andre har skrevet, det er normalt.

Anonymkode: 05c6c...c10

AnonymBruker
Skrevet

Den som jukser får vel konsekvensen, ikke du..

Anonymkode: ea5cc...dae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke juks om de brukes som inspirasjon til å skrive egne oppgaver. Jeg har ofte sett på hvordan andre har løst sine oppgaver når jeg skal skrive egne, det er greit å se hva som funker (eller ikke) for meg ift mine egne oppgaver.

Trenger ikke kildene du brukte da jeg kan notere meg interessant stikkord, ord eller begrep som jeg selv kan søke opp og lære om.

Inspirasjon er ikke plagiat. 

Anonymkode: 9f31c...dce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...