Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i staten, og det er tid for lokale lønnsforhandlinger. Jeg har akkurat hatt medarbeidersamtale med sjefen, og vi har nå fått tilbud om en lønnssamtale. Jeg skrevet et godt lønnskrav, men lurer på om jeg skal kalle inn sjefen og vise han dette, eller bare levere kravet til fagforeningen min uten at han har sett det.

Anonymkode: cbacb...bac

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jobber i staten, og det er tid for lokale lønnsforhandlinger. Jeg har akkurat hatt medarbeidersamtale med sjefen, og vi har nå fått tilbud om en lønnssamtale........

Hvem har du fått tilbudet om lønnssamtale fra?  Sjefen din eller fagforeningen?  Fagforeningen brukes for å kreve lønn gjennom sentrale og lokale lønnsforhandlinger.  Sjefen kan du ha en lønnssamtale med som beskrevet i HTA §5.

Hvis du har fått tilbud om lønnssamtale kaller du ikke inn sjefen.  Du ber om at sjefen gjennomfører den samtalen med deg.

AnonymBruker
Skrevet

Ta i mot tilbudet om lønnssamtale fra leder! (Det er en samtale og ikke en forhandling om lønn)
Så varierer det om leder synes den skal ha lønnskravet eller ikke. Fagforeninga vil ha, for det er forhandlingsgrunnlag i tillegg til lønnsdata. 
Noen av lederene jeg kjenner til vil gjerne ha kopi av krav, mens andre ikke vil/ikke bryr seg

Anonymkode: d1375...087

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen skal ikke ha kravet, men jeg vurderer om det er lurt å informere han om hva jeg har tenkt å legge frem for fagforeningen. Det er vel kanskje rart å ikke gjøre det. Han kan jo si noe om kravet er rimelig. Jeg trenger ikke å argumentere for mine leveranser og bidrag osv., for dette har han full oversikt over.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sendt kravet til leder. Jeg hadde lønnssamtale, og jeg viste ikke sjefen min hva kravet var i kroner, men jeg la fram argumentene jeg skrev i kravet muntlig. Jeg viste det til ham (på skjermen), og forklarte bakgrunn/diskuterte det, og la fram dokumentasjon fra fagforeningen min. 
Generelt skal man være forsiktig med å vise kravet til leder, særlig hvis man ikke har ok kontroll på hva man bør kreve (altfor lite, altfor mye), og om man ikke er god på å skrive lønnskrav. Spesielt er det uheldig om man krever for lite, og hvis fagforeningen oppjusterer det i forhandlingene, da kan det bli brukt mot deg. Det er også uheldig hvis man har et dårlig formulert lønnskrav med mye irrelevant tull, evt uhemmet selvskryt som ikke stemmer. Jeg er tillitsvalgt selv, så jeg har ganske god kontroll på lønnskrav, og jeg visste jeg kunne stå inne for det jeg hadde skrevet. Ellers hadde jeg ikke vist det til ham på skjermen. 

Anonymkode: a7212...628

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...