Gå til innhold

Venninne vil gå i butikker sammen men kritiserer min smak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til helgen er det helgebesøk hos venninne.  Hun ville at vi skulle ta oss en runde i butikker, «som i gamle dager», fordi hun trengte litt nye klær til høsten. Hun er en morsom venninne å henge med, men når det gjelder klær så er vi veldig ulike. Jeg skal ikke påstå jeg er noen ekspert, men jeg kjøper hakket dyrere klær (Høyer, Infinity, Company’s), og er kresen på passform. Min venninne er opptatt av å presisere at hun ikke prioriterer penger på klær og er heller ikke så opptatt av passform. Til gjengjeld har hun en annen kroppstype enn meg og finner lettere klær som fungerer.

Det irriterer meg at hun ofte belærer meg om hvor dyre klær jeg kjøper og mener jeg er «for kritisk» når jeg ikke synes ett plagg sitter pent. Om jeg prøver noe fra en rimeligere butikk, f.eks. Cubus, men forkaster plagget, kan hun holde en lang tale om at «den buksen satt helt fint altså! Ikke noe galt i den! Du måååå ikke være så kritisk!!». Det er så slitsomt å måtte bruke hele handlerunden på å diskutere med henne. Hun har en helt annen smak enn meg, men jeg kritiserer ikke henne. Hun går også inn i «forbrukerøkonom»-rollen og mener at kvinner bruker for mye penger på fjas. (Selv om hun også bruker penger på både hårfarge, sminke, interiør m.m.).

Har noen tips til hvordan jeg kan håndtere henne slik at det blir en hyggelig handletur likevel?

Anonymkode: 75b17...350

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prate med henne?

Altså, hva er det med alle disse trådene om venner som gjør og sier sånn og slik. Hva har skjedd med å prate sammen?

Anonymkode: 2cadd...833

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Eller slutt å handle sammen? Gjør heller andre ting sammen 

Anonymkode: bbd22...16b

• Liker 4
Skrevet

Ikke prøv klær da vel? Bare si at du har fullt klesskap akkurat nå og ikke trenger noe nytt. Om du prøver noe så ikke la henne se deg i plagget.

Anonymkode: d00c6...d4b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eller slutt å handle sammen? Gjør heller andre ting sammen 

Vi bor ulike steder, men jeg skal besøke henne i helgen, derfor hun ønsket at vi skulle på handletur. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi bor ulike steder, men jeg skal besøke henne i helgen, derfor hun ønsket at vi skulle på handletur. 

Må dere gå sammen hele tiden? De gangene jeg og mine venninner har vært på «husmorferie» som har inkludert noe shopping, har vi gått hver for oss og blitt enige om å møtes om 30/60/90 min. for en kaffe/lunsj. Ingen orker å gå oppå hverandre og innom butikker man kanskje ikke finner interessante. 

Anonymkode: ce115...9f3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Her hadde jeg prøvd å bare ufarliggjøre det med å spille på selvironi, bare "haha, jaja, sånn er jeg, luksusdyret, veit du!".

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Til helgen er det helgebesøk hos venninne.  Hun ville at vi skulle ta oss en runde i butikker, «som i gamle dager», fordi hun trengte litt nye klær til høsten. Hun er en morsom venninne å henge med, men når det gjelder klær så er vi veldig ulike. Jeg skal ikke påstå jeg er noen ekspert, men jeg kjøper hakket dyrere klær (Høyer, Infinity, Company’s), og er kresen på passform. Min venninne er opptatt av å presisere at hun ikke prioriterer penger på klær og er heller ikke så opptatt av passform. Til gjengjeld har hun en annen kroppstype enn meg og finner lettere klær som fungerer.

Det irriterer meg at hun ofte belærer meg om hvor dyre klær jeg kjøper og mener jeg er «for kritisk» når jeg ikke synes ett plagg sitter pent. Om jeg prøver noe fra en rimeligere butikk, f.eks. Cubus, men forkaster plagget, kan hun holde en lang tale om at «den buksen satt helt fint altså! Ikke noe galt i den! Du måååå ikke være så kritisk!!». Det er så slitsomt å måtte bruke hele handlerunden på å diskutere med henne. Hun har en helt annen smak enn meg, men jeg kritiserer ikke henne. Hun går også inn i «forbrukerøkonom»-rollen og mener at kvinner bruker for mye penger på fjas. (Selv om hun også bruker penger på både hårfarge, sminke, interiør m.m.).

Har noen tips til hvordan jeg kan håndtere henne slik at det blir en hyggelig handletur likevel?

Det håndteres ved å bare si at du blir litt sliten/oppgitt/lei/matt/sur/såret/deprimert av å høre på hennes innvendinger til dine klesvalg. Og så kan hun tenke seg om litt, og så møter hun deg på en ok måte i neste omgang.

Men i praksis ville jeg nok selv bare valgt å ikke handle sammen med denne venninnen. 

Anonymkode: 659d1...0d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Da trenger dere ikke å gå sammen. Si at du skal se etter kjøkkenting og møt hverandre på kafe om en time.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...