Gå til innhold

Hva er akseptabel dumpe-grunn fra tidligere ekteskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en vennegjeng av menn og kvinner i midten/slutten av 40-årene, som nylig diskuterte dette på en vennemiddag.  
Hadde vært interessant å høre hva flere tenker om dette. 

En venninne i gjengen er singel og dater. Hun har avsluttet datingen med to ulike menn på grunn av årsaken til at deres ekteskap/langvarig samboerforhold tok slutt.
Hun mener at menn som ble dumpa av kona er et rødt flagg fordi kvinner som velger å avslutte ekteskapet/langvarig samboerforhold nesten alltid har en god og gjennomtenkt grunn, og at det må være store feil og mangler ved mannen. 
Samtidig mener hun også at det er et rødt flagg om det var mannen som avsluttet ekteskapet. 

Dette skapte mye diskusjon på vennemiddagen, og det var tydelige forskjeller mellom menn og kvinner.  
To ting nesten alle var enige om var at slike ting betyr mer nå enn det gjorde da vi var unge, og at tidligere erfaring med parterapi er et grønt flagg fordi det viser at man tok forholdet seriøst og at man evner å jobbe med seg selv.  

Legger til at denne diskusjonen altså gjelder årsaken til at et langvarig og seriøst forhold tok slutt, og ikke om kortvarige forhold, forhold fra ungdomstiden eller andre mindre seriøse forhold.

Hva tenker dere?  
Hvilke dumpe-grunner er rødt flagg for dere?

Anonymkode: f30ef...496

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er en veldig god grunn til at din single venninne enda er singel. Forresten virker hele gjengen noe tomme i topplokket som tror man må gjennom offisiell terapi for å evne å jobbe med seg selv eller forholdet. 

Anonymkode: e8145...09c

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet

Når det kommer til dumping, følger jeg kun en regel: Har du lyst, har du lov. Det er god nok grunn. Man trenger ikke å måtte forklare seg for andre og rettferdiggjøre det. 

Anonymkode: f7f81...0bd

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Må være vanskelig å finne en partner i denne flaggfesten.

Anonymkode: a1bf0...a0f

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun mener altså at alle menn som har vært i lange forhold er uaktuelle. Lykke til med å få partner i hennes alder da.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Så... hun må finne en mann som ikke har hatt noen langvarige forhold? Siden det er et rødt flagg enten han ble dumpet eller han dumpet selv. 

Litt usikker på om det er noe spesielt mye bedre at en godt voksen mann aldri har vært i et seriøst forhold over litt tid.

Dette syntes jeg bare var en merkelig ting å tenke, og at det ikke er rart hun er singel.

Anonymkode: d34cc...897

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Mnja, rødt flagg for meg er:

- folk som snakker ned eksen, særlig flere ekser (den siste er snakkes aldri)

- har barna type annenhver helg uten VELDIG forståelig grunn

- ikke forsøkte parterapi før brudd om barn var involvert

- holdningen «alt var den andres feil»

Det hun venninna på date trekker frem kan jo være helt vilkårlig. 

• Nyttig 3
Skrevet

for min del er menn i 40-årene som aldri har hatt et langvarig forhold en enorm advarsel. 

Jeg testet et par faktisk. Etter at jeg kom ut av et forhold med en mann som hadde barn fra tidligere forhold kom jeg på den fantastiske idéen at jeg neste mann skulle være uten barn og tidligere ekteskap. 

Glem det. 

Slike menn er håpløse. De mangler alle mulige antenner og er umulige å leve med 

Anonymkode: 8a39b...48f

• Nyttig 2
Skrevet

Hehe Ja, det er nettopp derfor vi endte opp med å diskutere det. Til å begynne med tenkte jeg at dette er for dumt, men så viste det seg at folk hadde overraskende mange meninger om dette. Men vi er bare en liten gruppe, så hadde vært gøy å høre hva flere folk tenker om ulike dumpegrunner.  

TS. 

Anonymkode: f30ef...496

Skrevet

Hvis noen mener at de "dumper" den andre i et samlivsbrudd, så er man virkelig lite opplyst. Svært få tar lett på et samlivsbrudd, spesielt med barn i bildet. Og det er aldri så sort hvitt som at den ene bare dumper partneren. I de aller fleste tilfeller er det en forhistorie som går over mange år før man kommer til brudd. Ingen av partene er uten skyld i samlivsbrudd, og det er heller ikke sånn at den som velger å gå er mer skyldig (mulig med unntak av om det er snakk om langvarig utroskap). I mange tilfeller har man vokst fra hverandre på et eller annet vis. Og forskjellene ligger mer i hvordan man håndterer akkurat det.

Skal jeg komme med ting som får meg til ikke å date en mann så er det tegn på disrespekt eller voldlighet ovenfor andre, om han har flyttet bort fra barn eller på andre måter ikke setter barnet først. Og selvfølgelig at vi ikke har samme verdier og interesser.

Anonymkode: 39a2f...025

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (På 5.9.2025 den 19.19):

Hun mener altså at alle menn som har vært i lange forhold er uaktuelle. Lykke til med å få partner i hennes alder da.

Det høres ut som hun foretrekker menn som er i forhold?

Anonymkode: 3d9a9...bbe

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 19.08):

Jeg tenker det er en veldig god grunn til at din single venninne enda er singel. Forresten virker hele gjengen noe tomme i topplokket som tror man må gjennom offisiell terapi for å evne å jobbe med seg selv eller forholdet. 

Anonymkode: e8145...09c

Det var da en merkelig konklusjon. Ts skriver ingenting om hva de mener om de som ikke har vært i parterapi, bare om de som har vært det.

Parterapi viser jo faktisk evne til å jobbe med seg selv og forholdet. Ingen parterapi sier ingenting om saken, det sier ikke det motsatte. Og det sier ikke ts heller.

Anonymkode: 012b5...e96

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem som dumpet hvem er jeg ikke så opptatt av. Men menn som har barn,men ikke treffer dem er et rødt flagg for meg. 

Anonymkode: e31aa...8cd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dumpegrunn kan vel være så enkelt som at man ikke har følelser for hverandre lengre. Og det er selvsagt helt greit.

Anonymkode: b49ff...20e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 22.47):

Må være vanskelig å finne en partner i denne flaggfesten.

Anonymkode: a1bf0...a0f

Virker som denne venninnen er selveste flaggbæreren. Skulle likt å vite hva hun tenkte var grønne flagg.

Uansett, til deg TS. Hva som er grunn nok for meg er når den ene trenger en endring for å ha det godt i forholdet, og den andre ikke blir med på denne endringen. Enkelt og greit. Jeg avsluttet mitt siste lange forhold grunnet en enorm ensomhetsfølelse sammen med samboer. Etter gjentatte forsøk på endring, ulike typer terapi, ble det helt klart at det ikke ville løse seg og vi gikk hver til vårt

Anonymkode: ba74e...1c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dumpegrunn kan vel være så enkelt som at man ikke har følelser for hverandre lengre. Og det er selvsagt helt greit.

Anonymkode: b49ff...20e

Følelser kan komme og gå.

Anonymkode: 01634...67e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 19.26):

for min del er menn i 40-årene som aldri har hatt et langvarig forhold en enorm advarsel. 

Jeg testet et par faktisk. Etter at jeg kom ut av et forhold med en mann som hadde barn fra tidligere forhold kom jeg på den fantastiske idéen at jeg neste mann skulle være uten barn og tidligere ekteskap. 

Glem det. 

Slike menn er håpløse. De mangler alle mulige antenner og er umulige å leve med 

Slike generaliseringer kler deg veldig dårlig. 

Anonymkode: 30903...52c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen med å gifte seg? Løftene på bryllupsdagen betyr ingenting lenger, "hvis jeg føler for det så dumper jeg han", litt av noen svar her. Billige og barnslige folk altså 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 19.26):

Derfor er det best for slike menn å lyve hvis daten spør, ellers kommer de aldri til å ha forhold. Finn på en historie nå slik at du er forberedt hvis en eventuell date spør 👍 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...