AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:58 #1 Skrevet fredag kl 16:58 Jeg har nettopp vært på utredning på Modum og fått tilbud om traumebehandling, men det er ikke før om 1,5 år. Har gått en del I terapi opp gjennom årene, men denne diagnosen er ny, og den som egentlig har ligget til grunn for problemene hele tiden. Vi snakket om hva jeg skulle gjøre i ventetiden, og psykologen på Modum sa: kanskje du ikke skal gå i terapi. Nå vet du at det ligger et krevende opphold foran deg, kanskje du skal bare prøve å leve, prøve å gjøre gode ting for deg selv, gjøre noen små endringer. Det høres jo litt forlokkende ut, men skummelt også. Jeg har vært så dårlig, kan jeg virkelig klare meg på egenhånd? Har time ca annenhver uke med psykomotorisk fysioterapeut så helt alene står jeg ikke. Anonymkode: b170b...e32 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:51 #2 Skrevet fredag kl 17:51 Jeg føler at disgnosen er helt vesentlig her? Hva ligger i "så dårlig" i denne sammenheng? Anonymkode: 42e76...0df 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:22 #3 Skrevet fredag kl 18:22 Snakk behandleren du Jar nå om hva psykologen på Modum sa. Anonymkode: ae833...83f 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:53 #4 Skrevet fredag kl 18:53 For meg har 95% av terapien jeg har fått for kptsd med dissosiasjon vært skadelig. Jeg har kastet bort 13 år i helsevesenet. Jeg hadde tatt det rådet godt i mot. Og jobbet med å finne trygghet i hverdagen. Faen jeg er så jæææævla bitter! Driver og prosesserer nå så er ekstra oppe for meg. Men jeg er så sint. Godt du fikk tilbud om opphold! Anonymkode: 19da3...f24 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:06 #5 Skrevet fredag kl 19:06 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): For meg har 95% av terapien jeg har fått for kptsd med dissosiasjon vært skadelig. Jeg har kastet bort 13 år i helsevesenet. Jeg hadde tatt det rådet godt i mot. Og jobbet med å finne trygghet i hverdagen. Faen jeg er så jæææævla bitter! Driver og prosesserer nå så er ekstra oppe for meg. Men jeg er så sint. Godt du fikk tilbud om opphold! Anonymkode: 19da3...f24 Så vondt å høre! Skjønner godt at du er bitter. Er Modum aktuelt for deg? Det var veldig overveldende å plutselig bli forstått og treffe andre som har det likt, fint også. Varme tanker til deg. Ts Anonymkode: b170b...e32
Durancell Skrevet fredag kl 19:11 #6 Skrevet fredag kl 19:11 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har nettopp vært på utredning på Modum og fått tilbud om traumebehandling, men det er ikke før om 1,5 år. Har gått en del I terapi opp gjennom årene, men denne diagnosen er ny, og den som egentlig har ligget til grunn for problemene hele tiden. Vi snakket om hva jeg skulle gjøre i ventetiden, og psykologen på Modum sa: kanskje du ikke skal gå i terapi. Nå vet du at det ligger et krevende opphold foran deg, kanskje du skal bare prøve å leve, prøve å gjøre gode ting for deg selv, gjøre noen små endringer. Det høres jo litt forlokkende ut, men skummelt også. Jeg har vært så dårlig, kan jeg virkelig klare meg på egenhånd? Har time ca annenhver uke med psykomotorisk fysioterapeut så helt alene står jeg ikke. Anonymkode: b170b...e32 Føler du at psykomotorisk fysioterapeut fungerer? Gjør du noen øvelser der, eller bare snakker dere?
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:12 #7 Skrevet fredag kl 19:12 Jeg ville definitivt vurdert det rådet ja. Det er ekstremt krevende å stå i behandling over tid og en pause kan være veldig nyttig når det er behandler som anbefaler det. Det er ikke like lurt å bestemme slikt selv men her er du jo ivaretatt med oppfølging og planlagt behandling videre så be evt om et sikkerhetsnett som feks mulighet til å ringe for å få satt opp en telefontime eller lignende ved behov? Anonymkode: 3dfb0...59a 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:13 #8 Skrevet fredag kl 19:13 Jeg så nå at pausen evt er på 1,5 år. Fullt så lang pause er kanskje ikke hensiktsmessig men jeg antar det da er tenkt å trappe ned og slikt på eksisterende behandling først. Anonymkode: 3dfb0...59a
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:16 #9 Skrevet fredag kl 19:16 Er det did eller lignende du har fått? I så fall ville jeg fulgt rådet til Modum. Sjansen for å finne en behandler som har riktig kompetanse er marginale. Anonymkode: 171b6...0ef 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:31 #10 Skrevet fredag kl 19:31 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): For meg har 95% av terapien jeg har fått for kptsd med dissosiasjon vært skadelig. Jeg har kastet bort 13 år i helsevesenet. Jeg hadde tatt det rådet godt i mot. Og jobbet med å finne trygghet i hverdagen. Faen jeg er så jæææævla bitter! Driver og prosesserer nå så er ekstra oppe for meg. Men jeg er så sint. Godt du fikk tilbud om opphold! Anonymkode: 19da3...f24 Ja, har hørt om mange som har fått skadelig terapi for traumer. Bare sitte år etter år og dras lenger og lenger ned- repetere og repetere. Aldri dras opp og starte fokuseringen på ressurser i en selv. Kun male på de traumatiske. Er man ikke syk blir man det av noen typer traumeterapi. Huff, er mye dårlig der ute. Anonymkode: 056cd...d04 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:36 #11 Skrevet fredag kl 19:36 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, har hørt om mange som har fått skadelig terapi for traumer. Bare sitte år etter år og dras lenger og lenger ned- repetere og repetere. Aldri dras opp og starte fokuseringen på ressurser i en selv. Kun male på de traumatiske. Er man ikke syk blir man det av noen typer traumeterapi. Huff, er mye dårlig der ute. Anonymkode: 056cd...d04 Ts her. Hun oppfordret til nettopp å finne ressursene og styrken som bor i meg. Det er skremmende, men kanskje inspirerende også? Må tenke mer på dette. Har ingen tålmodighet med dårlige til middels gode terapeuter lenger, og dem er det altfor mange av. Anonymkode: b170b...e32
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:39 #12 Skrevet fredag kl 19:39 Vel, jeg hadde ikke klart meg uten min psykolog - har vært på Modum og hatt min faste behandler før og etter oppholdet, og dette har vært uvurderlig. Lærte mye på Modum, men jeg trenger en å prate med jevnlig som jeg stoler på. Det har jeg funnet hos hun jeg går til. Men hvis du har dårlige erfaringer generelt med terapi er det kanskje et godt råd. Anonymkode: 57f84...f67
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:41 #13 Skrevet fredag kl 19:41 Min erfaring er at det er vanskelig å diskutere slike ting på et nettforum. Det er alt for mange nyanser som forsvinner når man skal skrive innlegg som er korte nok til at folk gidder å lese dem. Anonymkode: 81a0c...ea7
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:42 #14 Skrevet fredag kl 19:42 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Så vondt å høre! Skjønner godt at du er bitter. Er Modum aktuelt for deg? Det var veldig overveldende å plutselig bli forstått og treffe andre som har det likt, fint også. Varme tanker til deg. Ts Anonymkode: b170b...e32 Takk! Jeg holder på å behandle meg selv. Så innen jeg hadde kommet til hos Modum så tror jeg at jeg skal ha kommet ganske langt i løypa, hvis ikke hadde jeg nok bedt om en henvisning dit. Derfor er det så godt å høre erfaringen fra andre som er der og sånn. Jeg suger til meg av all den forståelsen andre får. Fordi jeg tenker at kan du få den forståelsen, så gjelder den for meg også, om det gir mening. Jeg har så godt av å bli forstått og ha fellesskap med andre som forstår. Så jeg snakker litt med andre med KPTSD og dissosiasjon på nettet. Det støtter massevis! Fysj og fy så nok jeg har fått av helsevesenet. 😅 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, har hørt om mange som har fått skadelig terapi for traumer. Bare sitte år etter år og dras lenger og lenger ned- repetere og repetere. Aldri dras opp og starte fokuseringen på ressurser i en selv. Kun male på de traumatiske. Er man ikke syk blir man det av noen typer traumeterapi. Huff, er mye dårlig der ute. Anonymkode: 056cd...d04 ❤️ Takk for forståelsen. Ja FY FAEN, satan liksom. Blitt så skadet, vil saksøke hele dritet. Hadde det ikke vært for at jeg faktisk har et liv jeg håper å kunne leve før jeg er 50 så skulle jeg gjort det. Har aldri fått traumeterapi, bare feilbehandling. Anonymkode: 19da3...f24 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:54 #15 Skrevet fredag kl 19:54 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ❤️ Takk for forståelsen. Ja FY FAEN, satan liksom. Blitt så skadet, vil saksøke hele dritet. Hadde det ikke vært for at jeg faktisk har et liv jeg håper å kunne leve før jeg er 50 så skulle jeg gjort det. Har aldri fått traumeterapi, bare feilbehandling. Anonymkode: 19da3...f24 Ja, jeg forstår❤️ Jeg har også fått skadelig terapi. Forskning.no hadde en stor serie i sommer hvor de avslørte en hel terapiretning som nonsens. Var bare noe svada, helt uten støtte i forskningen og de har visstnok lurt til seg millionstøtte fra Helsevesenet. Det heter karakteranalyse eller karakteranalytisk terapi. Var visst mange som har blitt skadet av dette. https://www.forskning.no/psykologi/i-arevis-er-psykologer-utdannet-i-en-terapiform-det-ikke-finnes-studier-pa/2509941 Anonymkode: 056cd...d04
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:58 #16 Skrevet fredag kl 19:58 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min erfaring er at det er vanskelig å diskutere slike ting på et nettforum. Det er alt for mange nyanser som forsvinner når man skal skrive innlegg som er korte nok til at folk gidder å lese dem. Anonymkode: 81a0c...ea7 Edit: Det er en grunn til at utredninger er langvarige og det er en grunn til at man har feil-diagnostisering og feilbehandling. Det er fordi ting er komplisert og at man trenger mye informasjon for å kunne finne hva som er riktig behandling. Anonymkode: 81a0c...ea7
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:06 #17 Skrevet fredag kl 20:06 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Edit: Det er en grunn til at utredninger er langvarige og det er en grunn til at man har feil-diagnostisering og feilbehandling. Det er fordi ting er komplisert og at man trenger mye informasjon for å kunne finne hva som er riktig behandling. Anonymkode: 81a0c...ea7 Eller så er det fordi psykologer er mennesker som ofte ikke innser sine feil og mangler, og har en pasientgruppe det er enkelt å skylde på når ting ikke går fremover. Det er en kultur for å klandre pasienten når bedring uteblir. Anonymkode: 19da3...f24 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:22 #18 Skrevet fredag kl 20:22 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eller så er det fordi psykologer er mennesker som ofte ikke innser sine feil og mangler, og har en pasientgruppe det er enkelt å skylde på når ting ikke går fremover. Det er en kultur for å klandre pasienten når bedring uteblir. Anonymkode: 19da3...f24 Det ene utelukker ikke det andre. Grunnen til at mange psykologer ikke innser sine feil og mangler er jo fordi de bestemmer seg for hva som er riktig behandling alt for tidlig. Det er ikke mulig å vite hva som er riktig behandling etter informasjon som er like kort som innlegg skrevet på Kvinneguiden. Anonymkode: 81a0c...ea7
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:01 #19 Skrevet fredag kl 21:01 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det ene utelukker ikke det andre. Grunnen til at mange psykologer ikke innser sine feil og mangler er jo fordi de bestemmer seg for hva som er riktig behandling alt for tidlig. Det er ikke mulig å vite hva som er riktig behandling etter informasjon som er like kort som innlegg skrevet på Kvinneguiden. Anonymkode: 81a0c...ea7 Edit: Behandling av pasienter bygger på en prøv og feil-metode hvor man ser hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Uheldigvis så er det mange psykologer som enten ikke er i stand til å se at det kan være andre former for behandling som er riktig eller som ikke har tid til å gi andre behandlingsformer. Mange psykologer låser seg også til diagnosen som er gitt. Selv om diagnose-systemet er alt for vagt til å kunne regnes som noe fasit på hva som er riktig behandling. Anonymkode: 81a0c...ea7
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:59 #20 Skrevet lørdag kl 09:59 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Min erfaring er at det er vanskelig å diskutere slike ting på et nettforum. Det er alt for mange nyanser som forsvinner når man skal skrive innlegg som er korte nok til at folk gidder å lese dem. Anonymkode: 81a0c...ea7 Edit: Nå har jeg gjort mange editer. Men jeg ville også legge til at da jeg skrev innlegget så tenkte jeg at hun kunne spørre psykologen på Modum om å utdype det hun sa om å ikke gå til terapi. Jeg tenkte ikke over at hun kanskje ikke lenger har kontakt med pykologen og dermed ikke kan spørre. Så om hun ikke kan spørre noen psykologer så skjønner jeg at hun spør på Kvinneguiden. Men om hun har mulighet til å få psykologen til å utdype hva hun mente så anbefaler jeg trådsarter å gjøre det. Jeg ønsker ikke være noe forum-politi som skal sensuere hva folk kan og ikke kan spørre om. Anonymkode: 81a0c...ea7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå