Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som har lagt merke til det? Den verste mobberen fra bygda jeg kommer fra har blitt sykepleier. Jeg skjønner ikke helt hvorfor mange av de jeg ser på som typiske «mean girls» velger et yrke som krever at du er i stand til å gi omsorg og føle empati med andre 😅

Anonymkode: 585ac...bb2

• Liker 25
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner mange fra oppveksten som ble sykepleiere, og samtlige var good girls, faktisk. Milde, snille jenter som nesten hadde litt for mye omsorg for folk. Moren min er også sykepleier, og hun har også en tendens til å være litt for snill og lar seg utnytte av andre. Kan ikke komme på én eneste mean girl i omgangskretsen som er sykepleier.

Anonymkode: 348ef...b49

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange forandrer seg mye når de blir voksne, og selv de verste mobberne kan blir trivelige personer.

Sykepleier må vel være ett av de vanligste yrkene blant kvinner, og hvis du vil fortsette å bo å jobbe i grisgrente steøk er sykepleierutdanninga et lurt valg. Så det er sikkert også en del idioter og en del som strengt talt ikke burde jobbe med mennesker som ender opp som sykepleiere. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Det er ikke mitt inntrykk, men så kjenner jeg heller ingen «mean girls». 🤷‍♀️

Mitt inntrykk er at de som ikke helt vet hva de vil bli, ofte velger sykepleiestudier. I mange år har tonen vært: «Jammen du skal ikke bli sykepleier, da?», til ubesluttsom ungdom (i hovedsak kvinner) 

Anonymkode: 7ef2b...488

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg bør legge til at det slett ikke er et dumt råd.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det bare jeg som har lagt merke til det? Den verste mobberen fra bygda jeg kommer fra har blitt sykepleier. Jeg skjønner ikke helt hvorfor mange av de jeg ser på som typiske «mean girls» velger et yrke som krever at du er i stand til å gi omsorg og føle empati med andre 😅

Nå gikk det opp et lys for meg! Jeg har dessverre ikke svaret, men har lagt merke til at mange i helsevesenet slett ikke er omsorgsfulle og empatiske. De er tvert i mot tøffe og noen ganske "slemme" og omsorgstrette. Nå forstår jeg hvorfor. Må alltid le når jeg leser om at sykepleiere og andre er så empatiske og vennlige, for det er ikke mitt inntrykk. 

Anonymkode: fb9ef...a3e

• Liker 11
  • Nyttig 13
Skrevet

Det stemmer veldig med min erfaring også. Samtlige av jentene som mobba og var drittsekk i tenåra er like kjipe nå og alle jobber i helsevesenet, stort sett som sykepleiere eller resepsjonister på legekontoret. 
De er ikke voldsomt flinke med personvern heller for jeg har har hørt ting om meg selv jeg vet at ikke har blitt delt med andre enn legen. 

Anonymkode: 95556...2f2

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå gikk det opp et lys for meg! Jeg har dessverre ikke svaret, men har lagt merke til at mange i helsevesenet slett ikke er omsorgsfulle og empatiske. De er tvert i mot tøffe og noen ganske "slemme" og omsorgstrette. Nå forstår jeg hvorfor. Må alltid le når jeg leser om at sykepleiere og andre er så empatiske og vennlige, for det er ikke mitt inntrykk. 

Anonymkode: fb9ef...a3e

Dette heter «compassion fatigue». En sykepleier med noen års erfaring er typisk ikke den du bør gå til for omsorg og omtanke. 😆 Men faglig dyktighet og pleie får du.

• Liker 14
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er ikke mitt inntrykk. Av de få jeg vokste opp med som kunne tendere til å være «mean girls», har blitt jurister eller siviløkonomer. Alle jeg vokste opp med som har blitt sykepleiere, leger eller tannleger var helt greie folk.

Anonymkode: c30e4...bbc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kanskje, men ikke på en sånn måte som du tenker - det er ikke mulig. De kan være opphengt i at noen er veldig syk og trenger hjelp, men skikkethets vurdering umuliggjør det du antyder.

Fra Forskrift til universitets- og høyskoleloven (universitets- og høyskoleforskriften) - Kapittel 7. Skikkethetsvurderinger - Lovdata

"

§ 7-3.Vurderingskriterier

En student er uskikket dersom ett eller flere av følgende kriterier er oppfylt på en måte som innebærer at studenten utgjør en mulig fare for dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse, jf. § 7-2:

a. studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg, forståelse, innlevelse og respekt for dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
b. studenten viser manglende vilje eller evne til å samarbeide og til å etablere tillitsforhold og kommunisere med dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
c. studenten misbruker rusmidler eller tilegner seg medikamenter på ulovlig vis
d. studenten har problemer av en slik art at studenten fungerer svært dårlig i sine omgivelser
e. studenten viser truende eller krenkende adferd i studiesituasjonen eller overfor dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
f. studenten viser for liten grad av selvinnsikt i forbindelse med oppgaver i studiet og kommende yrkesrolle
g. studenten viser uaktsomhet og uansvarlighet som kan medføre risiko for skade på dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
h. studenten viser manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med veiledning
i. studenten er ikke i stand til å utføre de yrkesmessige vurderingene og handlingene som praksis eller framtidig yrkesutøvelse krever
j. studenten viser manglende vilje eller evne til å lede læringsprosesser for barn, unge og voksne i samsvar med virksomhetens mål og retningslinjer
k. studenten unnlater å ta ansvar som rollemodell for barn, unge og voksne i samsvar med virksomhetens mål og retningslinjer
l.

studenten viser manglende vilje eller evne til å ha oversikt over hva som foregår i en gruppe eller klasse og ut fra dette skape et miljø som tar hensyn til barn, unge og voksnes sikkerhet og deres psykiske og fysiske helse."

Anonymkode: 7c678...c4d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det stemmer veldig med min erfaring også. Samtlige av jentene som mobba og var drittsekk i tenåra er like kjipe nå og alle jobber i helsevesenet, stort sett som sykepleiere eller resepsjonister på legekontoret. 
De er ikke voldsomt flinke med personvern heller for jeg har har hørt ting om meg selv jeg vet at ikke har blitt delt med andre enn legen. 

Anonymkode: 95556...2f2

Skikkethets vurdering kom først i 2006, som en ser av forskriften om en følger lenkene til tidligere versjoner av lovverk - dette er hovedårsaken til at mobbere i det hele tatt kan ha jobbet i helsevesenet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du nevner en og så blir det plutselig til mange? Ok… For det første kan folk forandre seg veldig fra skoletiden og for det andre har jeg lang erfaring på at det er helt motsatt. 

Anonymkode: 18414...091

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette heter «compassion fatigue». En sykepleier med noen års erfaring er typisk ikke den du bør gå til for omsorg og omtanke. 😆 Men faglig dyktighet og pleie får du.

Akkurat dette tror jeg de fleste som har vært pasient på sykehus har opplevd. Mulig eldre sykepleiere burde gjøre noe annet enn å ha pasientkontakt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Chupacabra skrev (3 minutter siden):

Akkurat dette tror jeg de fleste som har vært pasient på sykehus har opplevd. Mulig eldre sykepleiere burde gjøre noe annet enn å ha pasientkontakt.

«Eldre sykepleiere» er ikke en ensartet gruppe. Dessuten kan kommunikasjon som én pasient oppfatter som kald og lite empatisk være upåfallende og helt passe greit for en annen. 

Det som er felles for eldre arbeidstakere er vel at de har erfaring og er bedre på å sette grenser enn yngre.

• Liker 5
Skrevet

Alle «mean girls» blant mine jamngamle ble enten sykepleiere, førskolelærere/barnehagelærere eller hjelpepleiere(helsefagarbeidere), men det er ikke sånn at alle jeg kjenner som valgte de yrkene er/var «mean girls». Jeg tror heller at sykepleier/førskolelærer var trygge valg om man skulle ta høyere utdanning som jente/dame, som ga jobb og som gjorde at man ikke stakk seg ut. For det var noe som var viktig for dem. 

Anonymkode: 6fc86...dcc

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

De fleste jeg kjenner som er sykepleiere er veldig hyggelige, men jeg kjenner én mean girl som er sykepleier, også. Så jeg skjønner hva du mener. Hun er også sånn typisk "jobber i kvinneyrke og baksnakker, skaper drama, er catty" som ødelegger veldig for arbeidsmiljøet. Så hun har dessverre ikke endret seg siden ungdomsskolen.

Anonymkode: 55c7e...e99

• Liker 2
Skrevet

De verste mobberene fra min skoletid har blitt lærere, sykepleiere og psykolog. Så enten har de godt voldsomt inn i seg selv og prøve å gjøre noe godt for samfunnet igjen. Ellers så er det for å bruke maktposisjonen til å tråkke ned. Har knapt møtt dem siden bare /ungdomsskolen, så ikke lett å si hva som er hva 

Anonymkode: 14b9f...df6

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De verste mobberene fra min skoletid har blitt lærere, sykepleiere og psykolog. Så enten har de godt voldsomt inn i seg selv og prøve å gjøre noe godt for samfunnet igjen. Ellers så er det for å bruke maktposisjonen til å tråkke ned. Har knapt møtt dem siden bare /ungdomsskolen, så ikke lett å si hva som er hva 

Anonymkode: 14b9f...df6

Også lærere og psykolog har ette de nyere forskriftene blitt utsatt for økt press, i skikkethetsvurderingene.  Hvis de er krenker andre mennesker, så skyldes det som sagt at de studerte før et mer skikkelig system kom på plass - de kan bli tvunget tilbake til universitet/høgskolen, for å gjennomgå ny skikkethetsvurdering, om en ikke helt fungerer opp mot andre mennesker (f.eks krenker pasienter)

• Nyttig 1
Skrevet

Den verste, og mest ondskapsfulle, jenta fra min klasse på barne- og ungdomsskolen er spesialsykepleier på legesenteret her. Får helt frysninger når det er hun som skal ta blodprøver av meg. Orker ikke øynene hennes.

Anonymkode: 0e9ee...cf8

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Også lærere og psykolog har ette de nyere forskriftene blitt utsatt for økt press, i skikkethetsvurderingene.  Hvis de er krenker andre mennesker, så skyldes det som sagt at de studerte før et mer skikkelig system kom på plass - de kan bli tvunget tilbake til universitet/høgskolen, for å gjennomgå ny skikkethetsvurdering, om en ikke helt fungerer opp mot andre mennesker (f.eks krenker pasienter)

Tror du innbiller det at dette er et skikkelig system. Man skal ha ganske graverende oppførsel før man blir regnet som ikke egnet, og selv det avhenger av at noen rapporterer den avvikende oppførselen. Man går ikke gjennom noen personlighets- eller psykologisk test.

Nå skriver den du siterer at vedkommende knapt har møtt de aktuelle personene siden barne- eller ungdomsskolen, så det kan være at de i mellomtiden har blitt voksne og mer empatiske mennesker eller klart å oppføre seg uklanderlig på studiet.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...