Gå til innhold

Lekebesøk er et sinnssykt masse styr.

Anbefalte innlegg

Skrevet

7-åringen er vanligvis veldig god på å aktivisere seg selv. Men når hun har lekebesøk med hjem går det aldri lang tid før de skal være rundt meg istedenfor å leke. Det er mye sutring og mas om is, godteri osv…og ting som ikke er lov. F.eks å gå opp på loftet, sminke seg i ansiktet eller leke med slim i køyesengen. 

Ofte finner de på mye tull ved at de låser seg inne på badet og tømmer all håndsåpen i do, maler lillebror med ansiktsfarger osv. Dette er veldig irriterende og gjør at jeg gruer meg til hvert eneste lekebesøk. Det er så jækla mye styr! Trodde barn i denne alderen (2.trinn) kunne leke litt mer selvstendig. Slik husker jeg det også selv fra egen barndom. 

Eller er dette vanlig og hvor lenge må man regne med at denne perioden varer? 😕 

Anonymkode: c2afd...09b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja har samme "problemet " her også. De klarer liksom ikke finne på noe annet enn "tull"..

Anonymkode: e83a8...c1c

• Hjerte 1
Skrevet

Har også en syvåring, opplever ikke at de finner på alt for mye tull, men det er definitivt mye fjas når hun har besøk. De blir fort ferdig på rommet hennes og begynner å gå rundt i leiligheten, bygge hytte i stua osv, jeg lar de styre på med det meste innenfor rimelighetens grenser. Setter de eventuelt i gang med noe som spill eller hobbysaker, slim kan de jo sitte med ved et bord. Tips: gjem saker du ikke vil de skal dra frem, som feks sminken. Det gjør jeg 😅 

Synes det er mer slitsomt med storebror når han drar med 2-3 gutter hjem her, blir greit lydnivå av det, for ikke snakke om hvor mye de spiser 😅

Anonymkode: 4cc8f...49e

• Nyttig 1
Skrevet

Det var sånn her også i den alderen, gikk over etter 8årsalderen. Nå er det helt supert med besøk, men er de for lenge inne så blir det gjerne litt rot. Da sender jeg dem ut en tur 😊

Anonymkode: 2425a...1b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har det ikke sånn i det hele tatt.

Anonymkode: 20efc...3d7

• Nyttig 1
Skrevet

Det kalles å teste grenser med venner tilstede. 

Opplevd det mye når barna var 7. Det gikk seg til. Bare vær konsekvent og send ungene ut hver gang de ikke oppfører seg. Uansett vær. Ble gjort her daglig. Noe de tok til seg tilslutt 😅

Nå som de er 9 og 12 veit både barna mine og venner hvor grensene går. Sjeldent tull nå. 

Anonymkode: d4f3b...9ca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jepp. Jeg liker ikke når min datter skal ha med venner hjem..for de klare ikke å finne på noe..de kjeder seg lett og jeg må bli sånn aktivitets leder hele tiden.

Sist var det 2 jenter, jeg hadde kjøpt kritt, blåse bobler, noen ute leker etc..dette hadde de blitt ferdig med på 30 minutter.

Så nå henter jeg de 1600 på sfo. Hjemme for å gjøre lekser og spise middag. Da har de 1 ++ time å leke før de skal hjem ;) 7 år

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

7-åringen er vanligvis veldig god på å aktivisere seg selv. Men når hun har lekebesøk med hjem går det aldri lang tid før de skal være rundt meg istedenfor å leke. Det er mye sutring og mas om is, godteri osv…og ting som ikke er lov. F.eks å gå opp på loftet, sminke seg i ansiktet eller leke med slim i køyesengen. 

Ofte finner de på mye tull ved at de låser seg inne på badet og tømmer all håndsåpen i do, maler lillebror med ansiktsfarger osv. Dette er veldig irriterende og gjør at jeg gruer meg til hvert eneste lekebesøk. Det er så jækla mye styr! Trodde barn i denne alderen (2.trinn) kunne leke litt mer selvstendig. Slik husker jeg det også selv fra egen barndom. 

Det er sånn med barn som ikke kommer så godt overens. Med de som hun kommer godt overens med leker de rolig i timesvis.

Anonymkode: 304a6...5e5

• Nyttig 4
Skrevet

Litt godt å lese at det ikke bare er mitt barn, og at det er håp om at det går over 😅. Blir vekdig sliten av dette men siden barnet har hatt litt problemer med å finne venner føler jeg at vi bare må fortsette å invitere barn hjem hit. 

ts

Skrevet (endret)

Aldri opplevd her (har gutt 11 nå), hverken hos oss eller andre.

I ditt tilfelle hadde jeg spurt de andre foreldrene om oppførselen er sånn hos dem og.

Gi klar beskjed om at dersom dette fortsetter, så kan hun ikke ha besøk. De er store nå, ikke 2åringer som ikke skjønner forskjell på tull og vanlig lek. 

Forklar at å hive ring oppi do kan tette så mye at hele gulvet må rives, og det koster like mye som endel i full jobb tjener på å jobbe kjempemasse. 

Slimet og sølete leker i senga må dere ta ansvar for selv ved å fjerne før besøk. 

Nøklene til badet fjerner du. 
Mat og evt dessert avtales på forhånd - og det skal IKKE mases om snop/is i tillegg. 

Klarer de ikke det får de leke ute.

Ser du nevner at barnet sliter litt sosialt - det kan hende rampingen og maset kommer fra det. At ideen er «besøket skal ha det kjempegøy her = masse tull».

I den alderen veiledet vi litt. Og serverte mat som de spiste ved bordet. 

Endret av AprilLudgate
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er sånn med barn som ikke kommer så godt overens. Med de som hun kommer godt overens med leker de rolig i timesvis.

Jeg har også en 7 åring og dette er min erfaring og. De som har god kjem leker veldig godt sammen.

Det er såklart litt mas om godteri og tv, men det er vel sånn en må regne med i den alderen. Fjas og fins er det og mye av.

Slik som du TS beskriver sin er sånn som min 5 åring kan oppføre seg når det er besøk. De finner på mye tull som ikke er lov.

Anonymkode: 5e65b...5c7

• Liker 1
Skrevet

Har opplevd det samme. Jeg har tvillingjenter og når de er de to sammen er det sjeldent noe styr. Når de har en venn på besøk blir jeg helt utslitt. Så mye bråk, rot og mas. 
Jeg foretrekker også å ha de med hjem etter sfo, fordi da er tiden så begrenset. Det «verste» er jo hvis de kommer søndag kl 12 og blir i mange timer.. har forøvrig en eldre sønn hvir besøk aldri har vært noe styr.. 

Anonymkode: 47a65...51a

Skrevet

Det er vel fordi dynamikken og varene barnet pleier å ha på hjemmebane blir litt utfordret? Barn som normalt er selvdrevne hjemme, må plutselig tenke litt annerledes når en annen person er tilstede.

Man må jo gjøre ting på en litt annen måte når man er sammen med noen enn når man er alene. Og da er det kanskje lett at de ikke helt får til å drive lek og samtaler fremover helt selv?

Og mulig har det noe med at leking blant barn har endret seg litt med årene også.. At barn idag leker mer organisert og ikke helt er vant med å kommunisere fritt og egenstyrt i friere lek/aktivitet? 

Anonymkode: e0199...d0e

Skrevet

ja, de må overvåkes. 

Anonymkode: 8a1d5...2a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 18.13):

Vi har aldri opplevd noe av det du beskriver her. Det er rimelig spesielt at jenta di plutselig tror disse tingene er ok (eller i alle fall tør å prøve seg) bare fordi hun har en venn på besøk? Jeg tror vi rett og slett har vært litt strengere og barna våre har ikke vurdert å gjøre ting som å leke med slim i sengen eller tømme håndsåpe i do (!?). De kan bli litt mer gira når de har venner på besøk, og høylytte, absolutt, men de blir ikke uskikkelige bare fordi det er andre barn i nærheten.

Hvis du sliter med både masing og at barnet tester grenser så kan det virke som hun ikke vet hvor grensene går?

Så mitt svar er at dette ikke er vanlig og at du må stramme til ganske kraftig. Send det andre barnet hjem hver eneste gang de gjør uskikkelige ting. Gi tydelig beskjed om mas ikke er lov og at lekebesøket blir avsluttet ved masing. Datteren din får selv legge sengetøyet til vask, henge det opp og ta det på sengen igjen når det er kommet slim i sengen. Osv. Osv. Tydelige konsekvenser som er direkte knyttet til det de har funnet på.

Anonymkode: 8ed3c...627

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 19.05):

Litt enig i dette. Vi har mange ulike innom her. Noen merker jeg ikke noe til. Andre må jeg være på som en hauk, så de ikke skal finne på noe bøll. Og noen av de kjeder seg så mye sammen at jeg må gjete dem hele tiden til ting de kan finne på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 19.05):

Jupp, det er også vår erfaring. De som splitter huset i atomer hverken hører på oss eller på barna våre og er skikkelig sjefete. De får barna våre med på masse rart, og det er konflikter hele tiden.

Må foten enten finne på ting for dem eller så må de få beskjed om å bytte på å bestemme i 30 min om gangen - alltid masse klaging.

Disse barna inviterer vi ikke på besøk, smog vi håper kontakten går litt over av seg selv eller holdes på et minimum til barna kanskje fungerer bedre sammen senere.

Nei, det er ikke normalt å måtte følge med så mye, og må du det blir det så klart bare besøk når det passer for deg å sette av ettermiddagen til overvåking og fredsmekling.

Anonymkode: 23d63...4e4

Skrevet

Høres helt normalt ut for min del.

Passer ofte en 6-åring.

Han og vennene hans må fotfølges.

Alle vaskemidler må være godt gjemt.

Samme med lightere.

De girer hverandre opp, det blir mye tull og tøys, knall og fall. 

Jobber kontinuerlig med innestemme og å skille på inne- og uteaktiviteter. 

De er herlige, men jeg blir både sliten og gjennomsvett. 😅 

Skrevet

Må ha mer klare regler da, og send de ut mer. Spesielt om de bare styrer inne. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd at både mine egne barn og besøket tester grenser med å mase eller prøve å gjøre ting de ikke får lov til når vi har besøk. Dette er typisk rundt 7års alder. Da sier jeg bare nei, er klar på grense, og er streng på at de skal rydde opp etter seg selv. De lærer av min grensesetting, og oppfører seg litt bedre neste gang.

Anonymkode: 29bea...174

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...