AnonymBruker Skrevet 5. september #1 Skrevet 5. september Jeg vurderer å gå fra mannen min (har vurdert i mange år). Hvordan går man egentlig frem når det er felles hus og man har felles barn? Det ligger ikke ut mange leieboliger i nærområdet, og heller ikke mange til salgs. Jeg har nok egenkapital (bundet i huset) til å kjøpe noe eget, men det kan ta tid å få tak i noe innenfor mitt budsjett som er i denne skolekretsen. Tanken på hele prosessen er overveldende, så jeg vil gjerne høre hvordan andre har gjort dette så jeg vet hva jeg går til hvis/når jeg går. Anonymkode: f2ab1...828 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #2 Skrevet 5. september Kan du beholde huset alene så er jo det en løsning. Barnet bør i hvert fall ikke flyttes på om det er mulighet for at en av dere kan beholde huset og kjøpe ut den andre. Anonymkode: 76890...505
AnonymBruker Skrevet 5. september #3 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du beholde huset alene så er jo det en løsning. Barnet bør i hvert fall ikke flyttes på om det er mulighet for at en av dere kan beholde huset og kjøpe ut den andre. Anonymkode: 76890...505 Ikke råd til det, dessverre. Kanskje han har det, men det er ikke sikkert. Anonymkode: f2ab1...828
AnonymBruker Skrevet 5. september #4 Skrevet 5. september Snakk med mannen Bestill time på fvk til mekling ang barna Bestill megler ang hussalg Finn noe og leie hvis du ikke finner noe å kjøpe Anonymkode: 465eb...a06 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #5 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan du beholde huset alene så er jo det en løsning. Barnet bør i hvert fall ikke flyttes på om det er mulighet for at en av dere kan beholde huset og kjøpe ut den andre. Anonymkode: 76890...505 Uansett hvordan man vrir og vender på det så må jo den ene parten flytte ut. Typisk er jo dette den som initierer bruddet, om begge ønsker å beholde boligen Anonymkode: 1f9d5...c69
AnonymBruker Skrevet 5. september #6 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Uansett hvordan man vrir og vender på det så må jo den ene parten flytte ut. Typisk er jo dette den som initierer bruddet, om begge ønsker å beholde boligen Anonymkode: 1f9d5...c69 Jeg har uansett ikke råd til å sitte på huset alene, så det trenger jeg ikke å tenke på. Drømmen hadde vært om han kunne kjøpt meg ut og jeg bare kunne flyttet. Dessverre tror jeg ikke han heller har råd. Anonymkode: f2ab1...828
TomKrus Skrevet 6. september #8 Skrevet 6. september (endret) AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 17.17): Jeg vurderer å gå fra mannen min (har vurdert i mange år). Hvordan går man egentlig frem når det er felles hus og man har felles barn? Det ligger ikke ut mange leieboliger i nærområdet, og heller ikke mange til salgs. Jeg har nok egenkapital (bundet i huset) til å kjøpe noe eget, men det kan ta tid å få tak i noe innenfor mitt budsjett som er i denne skolekretsen. Tanken på hele prosessen er overveldende, så jeg vil gjerne høre hvordan andre har gjort dette så jeg vet hva jeg går til hvis/når jeg går. Anonymkode: f2ab1...828 Umulig for oss å si, alt avhenger av hvordan din mann tar dette her, og hvor samarbeidsvillig han er til å finne løsninger. 1. Den lette måten ! Fiks en samværs avtale for barna selv og dermed blir dette skissen NAV bruker når det skal avtales barnebidrag. Få takst på eiendommen gjerne med flere takstmenn og finn en pris som begge kan godta. Da kan en av dere overta huset til denne prisen, og det er heller ikke noe skatt på slike overføringer så lenge det er skilsmisse inne i bildet og heller ikke krav til at dere skal ha bodd der et år før dere slipper skatt på overskudd. Få tinglyst skjøtet i Brønnøysund registeret, dette hjelper de med hva som skal fylles ut og dere må ha vitner. Noen bruker lensmannskontoret til slikt. Så må det tas ut seperasjon, dette kan gjøres over nettet til Statsforvalter. Det er lett og nekter den andre å godta det blir det tvangsfullbyrdet av Statsforvalter. Seperasjonen gjelder et år før det innvilges skilsmisse. 2. Er det konflikt ? Da må du anskaffe advokat og ta alt gjennom han. Ellers kommer du til å bruke enormt lang tid på dette og enda verre det er mye som kan gå galt om en av dere begynner å lage mye motstand. Derfor unngå konflikt så langt det lar seg gjøre på alle mulige måter. Da går oppgjøret mye lettere. Og har dere barn så må dere samarbeide på en grei måte videre uansett angående barna. Endret 6. september av TomKrus 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå