Gå til innhold

Hvor ofte ringe småbarn når de er på samvær hos andre forelderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte ringer dere barn i barnehagealder/1. klasse når de er på samvær hos den andre forelderen? 

Har en venninne som ringer noen ganger i uken, men da blir det ofte kaos fordi barna vil ikke prate, ender i grining osv. 

Er det bedre og ikke ringe barna når de er hos den andre forelderen? 

Når de blir større er det jo enklere at barna heller kan ringe foreldrene når de har lyst. 

Men hva med så små barn som ikke bestemmer dette selv? 

Er det bedre og ikke ringe dem når de er hos den andre forelderen?

Anonymkode: d584b...c2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil komme med det kjedelige svaret; det kommer an på barnet. Barn vil reagere ulikt på det.

Anonymkode: fabb5...d4e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Man må jo heller avtale med den andre forelderen, sånn at det blir satt av tid før kveldsmat f.eks. 

Eller bare en melding som den andre forelderen kan lese opp, som "god natt mine fine små, elsker dere herfra og til himmelen! Håper dere fremdeles koser dere hos pappa, gleder meg til mandag, da sees vi igjen" 

Anonymkode: 6e3c0...f7d

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har avtale om at barna får ringe når dem ønsker. Både jeg og faren er åpen om at barna får lov til å savne den andre forelderen og at det er lov å ringe om de har behov. For oss har dette funket veldig bra.

Noen ganger ringer de 3 ganger ila dagen, noen ganger 1-2 ganger ila samværsperioden og noen ganger bare for å si «natta». 

Dette går på barnas initiativ, og selvfølgelig ringer vi hverandre om det er noe ekstra. Men jeg ringer ikke å bombarderer far med telefonsamtaler, jeg som voksen må lære meg å styre dette savnet/ disse følelsene. Selvfølgelig var det  hardt i starten, men det skal ikke gå utover barna at jeg har det vondt. Barna skal styrkes i denne prosessen og gis rom til å finne sin plass i en ny hverdag hvor de slites mellom mor og far. 

Anonymkode: 08c9d...7e9

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Tenker barna i den alderen kan styre sånt selv. For det finnes ingen fasit på hva som er riktig mengde kontakt med den andre forelderen. 

Anonymkode: 55940...e7b

• Liker 2
Skrevet

Barn lever veldig i nuet, så å ringe for å "tvinge" de til å prate for å dekke mors/fars behov er sjelden en god idé. Samtalene bør altså skje etter barnas behov. Også må mor/far ha god kommunikasjon, legge til rette så det passer å ringe.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det får ungene selv avgjøre. 

Denne moren du snakker om, hvor ofte ringer den andre forelderen når barna er hos moren? 

Ja, det er faktisk bedre å ikke ringe. Det er ikke så lenge barn er der. Med mindre barna selv etterspør, ikke ring. De lever i nuet og trenger ikke å bli minnet på den andre forelderen. Her tenker jeg det er moren som har et behov, ikke barnet. 

Anonymkode: 0866d...16a

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig med dere. 

Samarbeidet mellom disse foreldrene er ikke-eksisterende. Full krig. Og ingen av de voksne legger til rette for disse samtalene. Ikke rart det blir kaos.

TS

Anonymkode: d584b...c2f

Skrevet

Jeg synes ikke foreldre skal ringe små barn fordi de selv vil snakke med dem. Jeg har sett så mange eksempler på at det ikke fungerer bra. Barna tenker ofte ikke på forelderen som ikke er der fordi de er til stede i situasjonen, og savnet oppstår først ved kontakt. Sånn sett handler det ofte om foreldrenes egne behov.

Anonymkode: 27492...ac5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ringer ikke. Sender en eller to sms hvis det er noe. Ellers ingenting. Har sakt de kan ringe meg når som helst 😊

Jeg vil at de skal falle til ro hos far. At jeg ringer hver dag vil bare være et uromoment. Er barna bare 5 og 7. Kan hende det forandrer seg når de blir større 😊

Anonymkode: e87ff...cdd

• Liker 2
Skrevet

Min X ringte sin sønn HVER dag han var hos meg. Spurte han om han hadde det bra, hva han hadde gjort og om han savnet henne fra han var 4år. Galskap. 

Han tok selvmord i år, og var nå i 20årene. 

Narsissistiske mor har han i en urne på peishylla hjemme. Galskap. 

Og jobber som forsterfamilie. Galskap. 

Min sønn HATET sin stefar. Mor er psycho. Narssisistisk og hadde en vanskelig oppvekst selv med far som kjeftet henne ut når hun var på sitt svakeste. 

Så lykke til. Ring hver dag. Hvordan fucke opp barn fra ung alder. 

Anonymkode: b9526...2e2

Skrevet

Jeg ringer de aldri når de er hos faren med mindre det er noe viktig som jeg må ta med dem med en gang der og da. Er det mindre viktig så kan det vente. Gjelder det ting som er mens de er hos far, så er det far jeg ringer/gir beskjeden til. De ringer meg/ far når de har lyst uavhengig av hvem de er hos. 

Anonymkode: 58b10...8a6

Skrevet

Ringer ikke uoppfordret, men har sagt hen alltid kan ringe meg eller sende melding

Anonymkode: 668a2...b0c

AnonymBruker
Skrevet

Sjelden/aldri. Han hater å snakke i telefon/facetime 😅 Han får ringe når han vil, men det er veldig sjelden han vil. Han ringer meg kanskje to ganger i året mens han er hos far, da er det som regel noe superspennende han vil fortelle og så legger han på. Han ringer far litt oftere, kanskje en gang i mnd - men det er litt naturlig siden han bor fast hos meg og kun har helgesamvær med far. 

Jeg har ringt han noen ganger under samvær når jeg har korte spørsmål eller noe som må avklares raskt, men det liker han åpenbart ikke 🤭 Blir ikke lei seg eller noe, bare "forstyrret" liksom, og har ikke tid. Han sier "hadet" omtrent før jeg har fått sagt hei😂

Ja, jeg synes det er fælt spesielt om sommeren og omtrent ikke snakke med barnet mitt på 10-14 dager - det er grusomt. Men jeg vet jo at han har det bra, og de følelsene er mine og det er jeg som må jobbe med dem - ikke overføre de på barnet. Han koser seg jo han! 

Han er 6 år nå :) 

Anonymkode: facc1...d0c

• Hjerte 1
Skrevet

Det er ikke foreldrenes behov som skal dekkes, men barnas. Det er ofte forstyrrende og problemskapende å ringe mye.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 18.04):

Min X ringte sin sønn HVER dag han var hos meg. Spurte han om han hadde det bra, hva han hadde gjort og om han savnet henne fra han var 4år. Galskap. 

Han tok selvmord i år, og var nå i 20årene. 

Narsissistiske mor har han i en urne på peishylla hjemme. Galskap. 

Og jobber som forsterfamilie. Galskap. 

Min sønn HATET sin stefar. Mor er psycho. Narssisistisk og hadde en vanskelig oppvekst selv med far som kjeftet henne ut når hun var på sitt svakeste. 

Så lykke til. Ring hver dag. Hvordan fucke opp barn fra ung alder. 

Anonymkode: b9526...2e2

Så du tenker at om en forelder ringer barnet hver dag når de er små, så øker det faren for psykisk uhelse og selvmord ?

Jeg skjønner ut i fra innlegget ditt at du har det vanskelig, men jeg forstår ikke helt hva det har med TS sitt innlegg å gjøre?

Anonymkode: 5f374...dec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...