Gå til innhold

Kan lønn i kommunen / KS (er spesialsykepleier) forhandles ved ansettelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er spesialsykepleier med maks annsenitet. Der jeg jobber nå ( i spekter) er lønnen min betydelig høyere enn hva jeg vil få om jeg søker jobb i kommunen her jeg bor (ikke Oslo). I annonsen står det  " Lønnsinnplassering i henhold til hovedtariffavtale"

Er denne lønnen i kommunen helt fastlåst, eller kan man stille ultimatum om høyere lønn for å takke ja til jobben? Har betydelig kompetanse og erfaring jeg vet kommunen vil dra nytte av -  og vil gjerne søke - men pga den store lønnsforskjellen blir det uaktuelt om ikke lønnen kan forhandles opp.

Noen som vet noe om dette?

Anonymkode: 2ab00...0f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på om om du er en av mange eller har en spesialitet du vil bli alene om. Du kan uansett søke og stille lønnskrav før du signerer arbeidsavtale. I verste fall sier kommunen nei, og da trenger du heller ikke godta avtalen og heller fortsette der du er.

• Nyttig 1
Skrevet

Kan du ikke ringe og spørre? 

Anonymkode: e8f00...999

Skrevet

Hei,

Normalt blir man innplassering i kapittelet og rammen man tilhører. Lønnstabellen fra KS SOM kommunene følger er «minstelønn» dvs du har mulighet til å forhandle. Blir du tilbudt stilling, og det er en kompetanse kommunen sårt trenger så er det bare å kjøre på:)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er spesialsykepleier med maks annsenitet. Der jeg jobber nå ( i spekter) er lønnen min betydelig høyere enn hva jeg vil få om jeg søker jobb i kommunen her jeg bor (ikke Oslo). I annonsen står det  " Lønnsinnplassering i henhold til hovedtariffavtale"

Er denne lønnen i kommunen helt fastlåst, eller kan man stille ultimatum om høyere lønn for å takke ja til jobben? Har betydelig kompetanse og erfaring jeg vet kommunen vil dra nytte av -  og vil gjerne søke - men pga den store lønnsforskjellen blir det uaktuelt om ikke lønnen kan forhandles opp.

Noen som vet noe om dette?

Anonymkode: 2ab00...0f7

Du kan søke.

Så ber du om utvidet søkerliste. Da ser du hvilken kompetanse de andre søkerne har. Hvis det er få søkere med riktig kompetanse så er det lettere å forhandle lønna opp.

Husk at det er vanskeligere å forhandle lønna opp etter man er ansatt 

• Nyttig 1
Skrevet

Ja det kan du.

Jeg har ansatt flere sykepleiere og vernepleiere i kommunal virksomhet. Samtlige har jeg fått plassert inn over tariff.

Selv har jeg også lønn godt over tariff.

Det er selvfølgelig flere faktorer som avgjør hvor vidt det lar seg gjøre. Men selvfølgelig er det ingen ting i veien for å plasseres høyere en tariff.

Tariff er en garantilønn. Ikke makslønn.

Anonymkode: 5a884...72b

• Nyttig 3
Skrevet

Du kan ALLTID forhandle!

vel, nesten. 

Men ja, her kan du og bør du forhandle! Ultimatum må du være forberedt på at de sier nei og du må se etter en annen jobb. Du kan heller si du er usikker fordi lønna er lavere enn du mener du er verdt, og høre om de er villige til å møte deg pp det du tenker er rett. De kan fortsatt si nei, men da har hellet ikke du truet med å ikke ta jobben. Så kan du tenke på det. 

Men helt ærlig tar de fleste høyde for litt forhandling og sparer bare penger på alle som ikke spør.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...