Gå til innhold

Hva synes du om navnet Rigmor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Et av de verste gamle norske navnene.

Anonymkode: 13f32...a13

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet om en hund som heter det.

Morsomt 😂

Anonymkode: 2da31...76f

Skrevet

Jeg trodde det var et yrke i mange år 🤣 liker det ikke så godt, men helt ok 

Skrevet
Myml1 skrev (9 minutter siden):

Jeg trodde det var et yrke i mange år 🤣 liker det ikke så godt, men helt ok 

Hehe, da jeg var liten, trodde jeg Rigmor var det samme som "svigermor" :ler:

Anonymkode: d07e0...e4d

Skrevet
Amantha skrev (10 timer siden):

Synes dette er så tullete å si. Hun har jo vært barn en gang. 

Javel. Slike navn som blir tatt bare fordi det høres kult ut i foreldrenes hode. 

Rigmor vel også foreslått av ts fordi hun syntes det var kult.  Tenk heller på barnet,  er det kult for barnet å bli kalt -mor? Det er mange andre gamle navn man kan velge, feks Elvira, Konstanse, Oline, Signe, Agnes, Petra for å nevne noen. 

Skrevet

Veldig fint navn

• Liker 1
Skrevet
tirben skrev (23 minutter siden):

Tenk heller på barnet,  er det kult for barnet å bli kalt -mor?

jaeols skrev (1 time siden):

Da kan menn hete Rigfar. Rigmor og Rigfar er fine navn.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men som mange nevner så er "mor"-delen litt sånn kallenavn aktig. "Annemor" osv. 

Anonymkode: ddc0a...a5e

-mor i kallenavn som Annemor ol. kommer fra mor/moder. -mor i Rigmor har ikke noe med det å gjøre. Det er bare tilfeldigvis samme uttale og samme skrivemåte. Det blir som å si at Anders har noe med en and å gjøre.

Så spørsmål til Tirben, hva er galt med å bli kalt -mor? Selv om det hadde betydd mor, så hadde det ikke vært galt mener jeg da.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet det, men MANGE er det ikke. Mellom 0 og 3. Og jeg tror ikke 3 jenter har fått navnet Rigmor hvert år heller. 

Anonymkode: 3b6e3...748

Ja, og minst to år etter 1990 med 4 eller flere. Men det finnes navn som ingen i Norge har fått på flere hundre år, da kan vi begynne å snakke om utdaterte navn. (Selv om jeg personlig ikke nødvendig hadde hatt noe i mot det heller).

Anonymkode: 1841a...c35

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Blålilla skrev (På 6.9.2025 den 10.07):

Koselig på en voksen dame. Men klarer ikke se for meg en baby/barn/ungdom som heter det.

Det kan jeg, jeg kjenner to som heter det. Eller, de er jo voksne nå da, men de er et par år yngre enn meg, og jeg har kjent dem siden jeg var barn/ungdom selv. Den ene av dem er lillesøsteren min. Så jeg tror det har mye med assosiasjoner og vane å gjøre. 

Anonymkode: bcf89...788

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
tirben skrev (1 time siden):

Tenk heller på barnet,  er det kult for barnet å bli kalt -mor?

Skandinavisk form av Ricmod, via den gammeldanske formen Rigmár.

Ricmod er avledet fra det gammeltyske elementet rih «hersker, konge» kombinert med muot «sinn, ånd». Altså ingenting med mor å gjøre.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kult! Altså, du må jo bare ignorere de negative kommentarene og bare kalle ungen Rigmor - er jo så mye bedre enn tullenavn som Lykke og Ea.

Anonymkode: 7608e...6ae

• Liker 3
Skrevet
Amantha skrev (2 timer siden):

Skandinavisk form av Ricmod, via den gammeldanske formen Rigmár.

Ricmod er avledet fra det gammeltyske elementet rih «hersker, konge» kombinert med muot «sinn, ånd». Altså ingenting med mor å gjøre.

Men det er ikke allmenn kunnskap. De fleste som hører -mor, vil tenke mor, selv om det betyr noe helt annet.

Anonymkode: f0989...5fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men det er ikke allmenn kunnskap. De fleste som hører -mor, vil tenke mor, selv om det betyr noe helt annet.

Vi har da masse kunnskap tilgjengelig for allmennheten. Bare å søke på nett det. 

Jeg har for øvrig aldri tenkt mor i det hele tatt, når det gjelder Rigmor, for:

Rig: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rígsþula

Rig er for øvrig også et maskulint navn på sanskrit, indisk, tamil, telugu, kannada, marathi, gujarati, assamisk, sikh, buddhist, hindi, oriya, bengali, mauritisk og fijiansk. 

• Liker 2
Skrevet
Amantha skrev (59 minutter siden):

Vi har da masse kunnskap tilgjengelig for allmennheten. Bare å søke på nett det. 

Men hvor mange er det som søker opp betydningen av navn for alle de møter?

Det er såvidt folk vet betydningen av sitt eget navn. Mange vet ikke det engang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hvor mange er det som søker opp betydningen av navn for alle de møter?

Det er såvidt folk vet betydningen av sitt eget navn. Mange vet ikke det engang.

Nei, det er vel for de spesielt interesserte. De som går lengre enn å bare søke opp vedkommende på nett, vel og merke. 

• Liker 1
Skrevet
Amantha skrev (22 timer siden):

Nei, det er vel for de spesielt interesserte. De som går lengre enn å bare søke opp vedkommende på nett, vel og merke. 

* vel å merke

Siden vi holder på med voksenopplæring her :) 

Anonymkode: 9fa17...b52

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

* vel å merke

Siden vi holder på med voksenopplæring her :) 

Anonymkode: 9fa17...b52

Gjør vi det? 
Du kan heller klage her inne siden det opptar deg så mye: 

Endret av Amantha
Skrevet

Jeg tenker at det er en navn som passer til en dame på 90 år. Tenker at navnet ikke passer til unge mennesker..

Skrevet

Jauda Rigmord.... 

Anonymkode: 278e7...b3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...