Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 31+2 og opplever en del modningsrier. Menssmerter som kommer og går i intervaller, som rier. I tillegg har jeg masse kynnere (det har jeg hatt store deler av svangerskapet). 

Er det vanlig, så tidlig?

Anonymkode: deac8...fc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ta opp det med jordmor i tilfelle set er tegn på for tidlig fødsel. 

Anonymkode: 4909c...1d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du bør ta opp det med jordmor i tilfelle set er tegn på for tidlig fødsel. 

Anonymkode: 4909c...1d7

Ja, du tenker det? Har time med jordmor uti neste uke, men om det ikke gir seg vil jeg kontakte henne i helga. 

Har du selv erfaring med dette? Når er det vanlig å få slike «rier»? 

TS

Skrevet

Om du har modningsrier ville jeg ha tatt kontakt med jordmor ja! Eller sykehus nå som det er fredagskveld!!! Hos meg gikk det fem døgn fra modningsrier startet til fødsel! 

Men hvordan vet du at det er modningsrier og ikke kynnere? Modningsrier er vonde, jeg spydde av smerte og klarte ikke annet enn å ligge i sofaen/sitte i dusjen med varmt vann på ryggen. 

Anonymkode: e5b96...6e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du har modningsrier ville jeg ha tatt kontakt med jordmor ja! Eller sykehus nå som det er fredagskveld!!! Hos meg gikk det fem døgn fra modningsrier startet til fødsel! 

Men hvordan vet du at det er modningsrier og ikke kynnere? Modningsrier er vonde, jeg spydde av smerte og klarte ikke annet enn å ligge i sofaen/sitte i dusjen med varmt vann på ryggen. 

Anonymkode: e5b96...6e2

Jeg vet veldig godt hva kynnere er, det har jeg hatt nesten hele dette svangerskapet, og i forrige. Vet jo ikke om dette er modningsrier/maserier, men jeg tror det 😅 

Kynnerne er ikke vonde, de er uregelmessige og fører til at magen strammer seg og blir hard. Det er litt ubehagelig, men ikke vondt. Det jeg har kjent på i dag, er noe som ligner på litt sterke menssmerter som tar seg opp i styrke, og så avtar igjen. De kom regelmessig, og jeg kjente det i magen og litt i korsryggen, litt som de aller første riene ved fødsel.  

Det er ikke så ille som det du beskriver, så jeg er ikke så bekymret for at jeg plutselig vil være i fødsel. I motsetning til fødselsrier, som blir mer regelmessige og intense, kommer og går dette litt, kjenner jeg.

Så tenker mer på «fare» for tidlig modning🤔

Jordmor her har vaktordning, og nå som hun er på vakt tar jeg heller først kontakt med henne enn sykehuset, dersom dette skulle ta seg opp😅

TS 

•  

Skrevet

Jeg ville ringt altså, siden du er så langt fra termin. Siden du har følgetjeneste/jordmorvakt antar jeg du bor et stykke fra sykehus? Da er det jo spesielt greit å få avklart at smertene ikke påvirker livmorhalsen så ikke du plutselig står i en potensiell prematur transportfødsel :) 

Med det sagt gikk jeg med vonde maserier i nesten seks uker uten at noe mer skjedde, og hadde menslignende smerter av og på enda lenger - måtte likevel settes i gang 41+3 🤭 Så om du har et lignende forløp kommer du deg jo til uke 37 som er jo innafor🙈 Men ville likevel sjekket det ut! Vil anta jordmorvakta kan ta en sjekk på deg og se på forholdene "nedi der" - om det kan være noe på gang eller ikke, hun gjorde allefall det for meg da jeg ringte en stund før termin (har også vaktordning/følgetjeneste). 

Anonymkode: 67cb6...2ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ringt altså, siden du er så langt fra termin. Siden du har følgetjeneste/jordmorvakt antar jeg du bor et stykke fra sykehus? Da er det jo spesielt greit å få avklart at smertene ikke påvirker livmorhalsen så ikke du plutselig står i en potensiell prematur transportfødsel :) 

Med det sagt gikk jeg med vonde maserier i nesten seks uker uten at noe mer skjedde, og hadde menslignende smerter av og på enda lenger - måtte likevel settes i gang 41+3 🤭 Så om du har et lignende forløp kommer du deg jo til uke 37 som er jo innafor🙈 Men ville likevel sjekket det ut! Vil anta jordmorvakta kan ta en sjekk på deg og se på forholdene "nedi der" - om det kan være noe på gang eller ikke, hun gjorde allefall det for meg da jeg ringte en stund før termin (har også vaktordning/følgetjeneste). 

Anonymkode: 67cb6...2ab

Ja, bor et par timer unna sykehus, så jordmor er første stopp her😅 

Føler det er så «dramatisk» å ta kontakt når jeg begynte å kjenne på dette først i dag (skal sies at jeg har hatt hyppige og sterke kynnere lenge da). Lå på sofaen og talte «riene», de vart rundt ett min og hadde et intervall på 3-4 min. Som menssmerter som sagt, kunne fint ha gjort andre ting mens det stod på. 

Varte kanskje i en times tid, og nå er de ikke mer. Men har fortsatt hyppige kynnere og ligamentsmerter. 

TS

Skrevet

Siden det kommer regelmessig og føles som rier så ville jeg snakket med jordmor. Hjelper det om du f.eks. legger deg ned og slapper av? 

Jeg hadde noe lignende fra rundt uke 30 i andre svangerskap, og jeg tror det var en form for kynnere. Men annerledes enn andre kynnere, som kom helt vilkårlig, føltes det som, og ikke gjorde vondt. Jeg hadde generelt mye rart i andre svangerskap, og hos meg viste alt seg å være normalt, jeg fødte i uke 40. Det jeg hadde som kanskje lignet, var at magen strammet seg som ved kynnere, men det kom regelmessig og var litt vondt - det vil si at det murret som milde menssmerter mens det pågikk. Jeg hadde litt vondt mellom hver sammentrekning/kynner/hva det enn var også, og det føltes som regel ikke som smertene helt fulgte kynneren/rien, slik det helt klart var for meg da jeg fikk fødselsrier. Jeg husker jeg drev og timet det med rieteller. Det varte toppen en time med slike regelmessige sammentrekninger før det forsvant igjen, og tok seg aldri opp. Og det kom alltid på kvelden når jeg var sliten, gjerne mens jeg holdt på med kveldsstellet med vårt eldste barn, på dager hvor mannen min var på jobb. Jordmoren sa til meg at jeg måtte ta kontakt med føden med én gang dersom det begynte å ta seg opp, komme hyppigere og bli vondere før uke 34. Etter uke 34 kunne jeg se det an, da ville de uansett ikke forsøke å stoppe en eventuell fødsel.

Men uansett, når du har noe som kjennes som rier så tidlig, så tenker jeg det er viktig å sjekke ut. 

Anonymkode: 29330...21a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden det kommer regelmessig og føles som rier så ville jeg snakket med jordmor. Hjelper det om du f.eks. legger deg ned og slapper av? 

Jeg hadde noe lignende fra rundt uke 30 i andre svangerskap, og jeg tror det var en form for kynnere. Men annerledes enn andre kynnere, som kom helt vilkårlig, føltes det som, og ikke gjorde vondt. Jeg hadde generelt mye rart i andre svangerskap, og hos meg viste alt seg å være normalt, jeg fødte i uke 40. Det jeg hadde som kanskje lignet, var at magen strammet seg som ved kynnere, men det kom regelmessig og var litt vondt - det vil si at det murret som milde menssmerter mens det pågikk. Jeg hadde litt vondt mellom hver sammentrekning/kynner/hva det enn var også, og det føltes som regel ikke som smertene helt fulgte kynneren/rien, slik det helt klart var for meg da jeg fikk fødselsrier. Jeg husker jeg drev og timet det med rieteller. Det varte toppen en time med slike regelmessige sammentrekninger før det forsvant igjen, og tok seg aldri opp. Og det kom alltid på kvelden når jeg var sliten, gjerne mens jeg holdt på med kveldsstellet med vårt eldste barn, på dager hvor mannen min var på jobb. Jordmoren sa til meg at jeg måtte ta kontakt med føden med én gang dersom det begynte å ta seg opp, komme hyppigere og bli vondere før uke 34. Etter uke 34 kunne jeg se det an, da ville de uansett ikke forsøke å stoppe en eventuell fødsel.

Men uansett, når du har noe som kjennes som rier så tidlig, så tenker jeg det er viktig å sjekke ut. 

Anonymkode: 29330...21a

Takk for at du deler erfaringen din🥰 

Jeg har ikke kjent noe til det i dag, bare vanlige kynnere. Så tenker å se det an i løpet av helga. Jeg styrer litt i går, rydder, støvsuget, hentet frem stellebord og ordnet babyklær og slik, så var sikkert litt sliten og😅

I dag skal jeg slappe av, har sendt ut mann og barn, så jeg har huset for meg selv en stund. Så langt i dag føles alt som normalt 😌

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette med modningsrier, rier og kynnere er ikke så enkelt å skille på, selv om man har gått gravid og født før. Det har jeg erfart! 

I første svangerskap hadde jeg noe som var veldig klart kynnere og riene var jeg ikke i tvil om var rier, så forventet å kunne merke forskjellen i neste svangerskap, men nei.. her viste det seg at kynnerne (var ikke engang vonde) var åpningsrier og jeg var i fødsel før jeg visste ordet av det. Først da jeg kom på sykehuset føltes de som rier og da var babyen omtrent på vei ut. Ikke var de regelmessige heller, opp mot 12 min mellom på det meste så ble jo ikke tatt seriøst av føden før de fikk sjekket meg og så at her var det full fødsel på gang. 

Anonymkode: 2bc73...8ce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å skille mellom.. kynnere skal visst verken være vonde eller regelmessige- mine er oppe i 80-90 på ctg , kommer med jevne mellomrom (3 pr 10 min) og er vonde, men fremdeles er de kynnere.. skjønner ingenting jeg 🫣 er forøvrig i uke 29.

Anonymkode: beda5...879

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg klarer ikke å skille mellom.. kynnere skal visst verken være vonde eller regelmessige- mine er oppe i 80-90 på ctg , kommer med jevne mellomrom (3 pr 10 min) og er vonde, men fremdeles er de kynnere.. skjønner ingenting jeg 🫣 er forøvrig i uke 29.

Anonymkode: beda5...879

Åh, det høres slitsomt ut🥵 jeg greier godt å skille mellom kynnere og rier/masrier. Mens kynnere er ubehagelige, er de ikke vonde, slik disse riene kan være. 

Nå har jeg ikke hatt noe mer regelmessige rier i løpet av helga, men formen er på bånn da, null energi. Avventer likevel jordmor til jeg har time på torsdag, så fremt det ikke tar seg opp igjen 😅

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...