AnonymBruker Skrevet 5. september #1 Skrevet 5. september Jobbet i min nåværende jobb( lite firma) siden november i fjor, derfor ikke opparbeidet meg mange feriedager der. var sykemeldt i sommer, kan sjefen nå pålegge meg ( 5 uker ferie før utgangen av året?) på bare 3 ukers varsel? jeg har i kontrakten 5 ukers ferie men har som sagt kun opparbeidet noen dager i denne jobben? Sjefen har lagt planer med familien sin å mener derfor jeg må ta 5 uker på kort varsel… Anonymkode: 6a204...bf5
AnonymBruker Skrevet 5. september #2 Skrevet 5. september Hvis du jobbet der er det vel ikke et problem lenger? Anonymkode: 5f9e9...fb3
AnonymBruker Skrevet 5. september #3 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du jobbet der er det vel ikke et problem lenger? Anonymkode: 5f9e9...fb3 Hva mener du?😊 ts Anonymkode: 6a204...bf5
AnonymBruker Skrevet 5. september #4 Skrevet 5. september Ferie er en rett og en plikt du har, det er ikke noe du opparbeider deg. Feriepenger er derimot noe man tjener opp, men i hvilken jobb man gjør det er mindre viktig, så spørsmålet er om du jobbet andre steder i fjor? Har man ikke full opptjening av feriepenger kan man søke om å la være å ta ut full ferie, men dette burde dere jo ha snakket om før sommeren. Generelt - ja, du kan pålegges å ta ut ferie, men her ville jeg tatt kontakt med fagforeningen og fått hjelp til både å bli sikker på alle detaljer og å kommunisere med sjefen. Anonymkode: 66d6b...990 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #5 Skrevet 5. september Hvis du ikke har opptjent fulle 5 uker kan de ikke kreve at du tar alle, tror 3 uker er maks. Ferieloven sier Sitat 5) (Arbeidstaker uten full opptjening) Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde. Anonymkode: 79518...9f9
AnonymBruker Skrevet 5. september #6 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvis du ikke har opptjent fulle 5 uker kan de ikke kreve at du tar alle, tror 3 uker er maks. Ferieloven sier Anonymkode: 79518...9f9 Men på så kort varsel? Anonymkode: 6a204...bf5
Summeer Skrevet 6. september #7 Skrevet 6. september (endret) AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 16.50): Hvis du ikke har opptjent fulle 5 uker kan de ikke kreve at du tar alle, tror 3 uker er maks. Ferieloven sier Anonymkode: 79518...9f9 Joda, de kan kreve at du avvikler full ferie i løpet av året dersom du har med deg opptjening fra forrige arbeidsgiver. Du kan pålegges/har krav på tre uker sammenhengende mellom 1.5-30.9. Og de resterende feriedagene kan du kreve å få avviklet som sammenhengende uke(r). Arbeidsgiver har styringsrett på ferieavvikling, og ja, du kan pålegges på kort varsel å avvikle resterende ferie nå på slutten av året. Ferieavvikling burde du tatt opp med arbeidsgiver da du var sykemeldt. Endret 6. september av Summeer 1
_popcorn_ Skrevet 7. september #8 Skrevet 7. september Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. _popcorn_, adm
Anbefalte innlegg