Gå til innhold

Opptatt av å opprettholde en bestemt vekt uten spiseforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å være veldig opptatt av å opprettholde en bestemt vekt uten noen form for spiseforstyrrelse?

Anonymkode: d154d...0cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig!

Anonymkode: f3c60...76f

• Liker 6
Skrevet

Absolutt. Er jo avhengig Av måten vekten blir opprettholdt på, samt om det er en sunn vekt.

Anonymkode: fc59f...43e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig!

Anonymkode: f3c60...76f

For å opprettholde rimelig nøyaktig samme vekt må man jo veie seg ofte og enten veie all mat/telle kalorier eller spise mindre/mer etter hva vekten viser den dagen?

Så om vekten har bikket ene eller andre veien så «kan man ikke» spise det, er det altså ikke en spiseforstyrrelse?

Skrevet

Det kan være ett usunt mønster om man er veldig nøye på å opprettholde en bestemt vekt, men det trenger ikke være en spiseforstyrrelse. 

Spørsmålet er om hva som menes med "nøyaktig vekt", hvilket slingringsmonn det er, og hvordan det håndteres om vekten svinger. 

Anonymkode: bbd8d...e7e

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøver å holde samme vekt. Spiser helt normalt og veier meg kanskje en gang i måneden. Merker som regel om jeg går litt opp, da justerer jeg inntaket av godteri/kaker frem til jeg er tilbake på «vanlig» vekt. Er normalvektig og 49 år. Har klær fra 20 år tilbake som fortsatt passer 😅Merker dog at kiloen kommer lettere på nå enn for 10 år siden. 

Anonymkode: 0048d...1fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det kan være ett usunt mønster om man er veldig nøye på å opprettholde en bestemt vekt, men det trenger ikke være en spiseforstyrrelse. 

Spørsmålet er om hva som menes med "nøyaktig vekt", hvilket slingringsmonn det er, og hvordan det håndteres om vekten svinger. 

Veldig lite slingringsmonn på gram det er snakk om her, et bestemt tall på vekten, så ikke 1 kg over eller under dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det mulig å være veldig opptatt av å opprettholde en bestemt vekt uten noen form for spiseforstyrrelse?

Selvsagt er det det. Ikke på KG, bare, for her er du spiseforstyrret så fort BMI går under 20  eller du sier høyt at du jobber med å holde vekten i sjakk. 

Anonymkode: b4f7d...aa7

• Nyttig 3
Skrevet

Mange er jo opptatt av å være slank og i form uten at det er en spiseforstyrrelse.

Anonymkode: 84169...1ed

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det avhenger. Det er greit å ville opprettholde en viss vekt hvis overvekt gjør at ting blir vanskeligere for deg: vonde knær, føtter, måtte skifte størrelse på klær, du liker ikke hvordan du ser ut (og det ikke er snakk om at du er et beinrangel eller sykt overvektig), du liker ikke hvordan du kjennes ut.

Men dersom man friker ut hvis man legger på seg muskelmasse som kun gjør deg sterkere og sunnere, men ikke større, så er det noe galt - vår tallet på vekta er viktigere enn at man har god helse. 2løer hvis man ikke takler vanlige, små variasjoner som kommer av å spise og drikker.

Endret av katties
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange er jo opptatt av å være slank og i form uten at det er en spiseforstyrrelse.

Anonymkode: 84169...1ed

Det er jo veldig langt ifra det samme som å være opphenting i et helt bestemt tall (la oss si 60 kg blank, og at det ikke skal være en kg under eller over dette).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig lite slingringsmonn på gram det er snakk om her, et bestemt tall på vekten, så ikke 1 kg over eller under dette.

Det er forsatt vanskelig si om det er spiseforstyrrelse, men det høres uansett ut som noen som ikke har det bra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Absolutt! En spiseforstyrrelse er en psykisk lidelse. Selvsagt kan man være opptatt av å opprettholde vekta uten å ha en spiseforstyrrelse. Generelt hyles det for fort opp om spiseforstyrrelse om man passer vekta. Særlig her på KG.

Anonymkode: b4d17...077

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Overgangen mellom et sunt forhold til mat og vekt og en spiseforstyrrelse er jo glidende. Men jeg tenker det handler mye om hvorvidt dette påvirker og legger begrensninger på hverdagen.

Er det mye personen må gjøre eller ikke kan gjøre for å holde på dette tallet? Siden du skriver veldig opptatt av, så antar jeg at det er noe med det som er problematisk. At vekta skal ligge nøyaktig på ett tall, er ikke naturlig, det er veldig vanlig at vekta varierer mer enn det, så sånn sett så er det noe som begynner å bli problematisk. Det kan vel også være en form for OCD kanskje, hvis det handler mer om tallet enn hvordan kroppen ser ut?

Anonymkode: a1f9c...46e

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig. 

Veier meg ca hver uke. Om det hopper opp/ned litt så bryr jeg meg ikke. Men om vekten viser samme trend over 3-4 veiinger så tenker jeg meg litt om. Og tar meg litt i nakken igjen. Etter ferien så jeg 5kg mer enn jeg liker - men da tenkte jeg bare at det ordner seg selv når det er tilbake til hverdagen, og det gjorde det. 

Og er snakk om en helt normal vekt, som gjør at jeg har litt mage rundt mens og etter et stort måltid. Nyter livet og mat. Å skulle veie mindre ville krevd for mange forsakelser. 

Anonymkode: 76a9b...b69

Skrevet

Så lenge det er en sunn vekt og man gir seg selv litt slingringsmonn, vil jeg si det er positivt å være opptatt av å holde vekta.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

For å opprettholde rimelig nøyaktig samme vekt må man jo veie seg ofte og enten veie all mat/telle kalorier eller spise mindre/mer etter hva vekten viser den dagen?

Så om vekten har bikket ene eller andre veien så «kan man ikke» spise det, er det altså ikke en spiseforstyrrelse?

Mnja, spiseforstyrrelser kommer i flere former.

Og ja, dette er vanlig når man er fanget i «diet culture». 

Kall det et anstrengt forhold til kropp. 

• Liker 1
Skrevet
Uanonym bruker skrev (15 minutter siden):

Så lenge det er en sunn vekt og man gir seg selv litt slingringsmonn, vil jeg si det er positivt å være opptatt av å holde vekta.

Her er det jo nettopp ikke snakk om slingringsmonn, men ett bestemt tall på vekten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har faktisk i lange perioder ikke brukt annet enn speil, og om klær ser/er komfortable. Akkurat nå veier jeg meg da jeg under pandemien merket at jeg ikke merket endringer like lett når jeg levde i løse bomullskjoler, treningsklær og slik (og er fortsatt mye på hjemmekontor).

At jeg merker "oi, jeg liker ikke hvor synlig magen er i denne kjolen", eller "oi, opp fire uker på rad" så gjør jeg jo grep. Men er jo likevel ingenting jeg ikke kan spise. Velger jo bare justeringer. Innser jeg spiser for mye TV-mat fredag, fokuserer heller på å spise til jeg er passe mett. Dropper pesto på salaten. 

Anonymkode: 76a9b...b69

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her er det jo nettopp ikke snakk om slingringsmonn, men ett bestemt tall på vekten. 

Det er jo helt greit å tenke at man vil veie et bestemt antall kilo. Hvis man får helt panikk og straffer seg selv o.l. om vekta viser så et eneste gram i avvik, så er det jo en form for spiseforstyrrelse. Men ikke å tenke at man vil veie x kilo og prøve å holde seg så godt man kan til det målet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...