AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:46 #1 Skrevet fredag kl 13:46 Og så lei meg for lillebror som blir skadelidende under dette. Hver gang vi skal et sted må vi vente i «evigheter», selv om hun har fått beskjed om avreise flere timer i forveien(av og til dager- «vi skal i bursdag kl 16 søndag f eks). Vi andre må høre kjeft bruk, tårer og hormoner i full flyt. Selv om lillebror også er i pubertet er det ingenting i forhold. Er SÅ lei av prinsesse vil-ikke. Si meg når begynner jentene å bli normale mennesker? Hun er 13 år med en lillebror på 12… Anonymkode: 6a3fe...22b
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:51 #2 Skrevet fredag kl 13:51 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og så lei meg for lillebror som blir skadelidende under dette. Hver gang vi skal et sted må vi vente i «evigheter», selv om hun har fått beskjed om avreise flere timer i forveien(av og til dager- «vi skal i bursdag kl 16 søndag f eks). Vi andre må høre kjeft bruk, tårer og hormoner i full flyt. Selv om lillebror også er i pubertet er det ingenting i forhold. Er SÅ lei av prinsesse vil-ikke. Si meg når begynner jentene å bli normale mennesker? Hun er 13 år med en lillebror på 12… Anonymkode: 6a3fe...22b Bare å dra uten henne, kanskje hun lærer etter to selskaper . Anonymkode: 8a1b3...908 19 7
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:55 #3 Skrevet fredag kl 13:55 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og så lei meg for lillebror som blir skadelidende under dette. Hver gang vi skal et sted må vi vente i «evigheter», selv om hun har fått beskjed om avreise flere timer i forveien(av og til dager- «vi skal i bursdag kl 16 søndag f eks). Vi andre må høre kjeft bruk, tårer og hormoner i full flyt. Selv om lillebror også er i pubertet er det ingenting i forhold. Er SÅ lei av prinsesse vil-ikke. Si meg når begynner jentene å bli normale mennesker? Hun er 13 år med en lillebror på 12… Anonymkode: 6a3fe...22b Begynn tidligere.. si tidspunkt tidligere. Det vil være sånn med hormonherja pubertetsjenter! Hsr en med adhd i tilegg. Tro meg, det kan være tøft, men tålmodighet min venn! Anonymkode: 735b6...5ed 4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:58 #4 Skrevet fredag kl 13:58 Hadde en venninne som var sånn. husker jeg jugde på avreisetidpunktet til henne en periode. Sa avreisen var 35 minutter før vi egentlig skulle dra. Det sagt.. med datteren min har jeg sagt at nå drar vi. Også dro vi.. Ga ofte advarsler.. nå er det 45 minutter til vi skal dra. 20 min.. Nå drar vi om fem min. Også dra når klokkeslettet er der. Anonymkode: 0bcd5...41e 7 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:00 #5 Skrevet fredag kl 14:00 Hvorfor kan dere ikke bare reise uten henne? Hvorfor må hun være med? Vi reiste i fra vår eldste gutt da han var 13 for å gå i familieselskap i samme by. Det hjalp litt. Jeg begynte også å si at vi skulle gå hjemmefra 45 minutter før vi egentlig skulle. Anonymkode: dcea4...fae 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:05 #7 Skrevet fredag kl 14:05 Da må hun enkelt og greit bli igjen hjemme til hun har lært. Det er fryktelig usjarmerende med sånne tenåringer som er dramaqueens, så best å plukke det av henne. Anonymkode: 79a35...bca 5 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:18 #8 Skrevet fredag kl 14:18 Ja vi har dratt uten henne også, men da blir det et helvette for å si det mildt… Hun ringer og ringer og ringer; og gråter. Tar ikke vi den så ringer hun dit vi skal (f eks tante) og sier at vi bare dro ifra henne. Ellers er det mye slenging med dører, hun roper at hun hater oss, hun er frekk og spydig. Hun kommenterer hvordan jeg sminker og kler meg.. Jeg får ofte meldinger av foreldre hvor hun har utesteng eller kommentert eller vært frekk. Mindre nå når hun er større, men det tror jeg handler om at foreldre ikke blander seg så mye siden jentene ikke vil «snitche». Jeg føler til tider at alt er galt. Sier jeg vi skal ha taco- noe hun elsker- så kan det være galt når vi serverer, fordi de andre venninnene har sushi eller mer fancy mat.. vi har sånn «billig mat» hele tiden.. De andre har skalldyr og sushi og takeaway osv. ikke at jeg tror hun hadde likt det, men sikkert fint å ta bilde av og legge ut på div sosiale kanaler. Jeg føler seriøst at jeg ikke klarer mer. føler all vår tid går til å godgjøre henne… Anonymkode: 6a3fe...22b 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:19 #9 Skrevet fredag kl 14:19 Hvorfor i alle dager bruker dere mye tid og energi på å blidgjøre henne? Ikke rart hun oppfører seg slik når hun vet at litt tårer og slamring gjør at hun får viljen sin. Anonymkode: 53f93...2be 14 8
Snublefot62 Skrevet fredag kl 14:27 #10 Skrevet fredag kl 14:27 Det høres jo ut som at det hun gjør virker? 6 4
Pippi Lotta Skrevet fredag kl 14:28 #11 Skrevet fredag kl 14:28 Har du forsøkt å ta kontakt med helsesøster på skolen hennes? Der kan du få veiledning, og dateren din kan kansje få samtaler og støte. I forhold til det å komme seg ut døren så kan det være lurt å gi beskje npr det nærmer seg. Si i fra en time før at nå drar vi om en time, så en halv time, så et kvarter og så om 20 minuter. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:33 #12 Skrevet fredag kl 14:33 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja vi har dratt uten henne også, men da blir det et helvette for å si det mildt… Hun ringer og ringer og ringer; og gråter. Tar ikke vi den så ringer hun dit vi skal (f eks tante) og sier at vi bare dro ifra henne. Ellers er det mye slenging med dører, hun roper at hun hater oss, hun er frekk og spydig. Hun kommenterer hvordan jeg sminker og kler meg.. Jeg får ofte meldinger av foreldre hvor hun har utesteng eller kommentert eller vært frekk. Mindre nå når hun er større, men det tror jeg handler om at foreldre ikke blander seg så mye siden jentene ikke vil «snitche». Jeg føler til tider at alt er galt. Sier jeg vi skal ha taco- noe hun elsker- så kan det være galt når vi serverer, fordi de andre venninnene har sushi eller mer fancy mat.. vi har sånn «billig mat» hele tiden.. De andre har skalldyr og sushi og takeaway osv. ikke at jeg tror hun hadde likt det, men sikkert fint å ta bilde av og legge ut på div sosiale kanaler. Jeg føler seriøst at jeg ikke klarer mer. føler all vår tid går til å godgjøre henne… Anonymkode: 6a3fe...22b Så du belønner dårlig adferd. Jeez hvorfor er datteren din som hun er mon tro.... Anonymkode: d5f20...6d2 8 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:09 #13 Skrevet fredag kl 15:09 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja vi har dratt uten henne også, men da blir det et helvette for å si det mildt… Hun ringer og ringer og ringer; og gråter. Tar ikke vi den så ringer hun dit vi skal (f eks tante) og sier at vi bare dro ifra henne. Ellers er det mye slenging med dører, hun roper at hun hater oss, hun er frekk og spydig. Hun kommenterer hvordan jeg sminker og kler meg.. Jeg får ofte meldinger av foreldre hvor hun har utesteng eller kommentert eller vært frekk. Mindre nå når hun er større, men det tror jeg handler om at foreldre ikke blander seg så mye siden jentene ikke vil «snitche». Jeg føler til tider at alt er galt. Sier jeg vi skal ha taco- noe hun elsker- så kan det være galt når vi serverer, fordi de andre venninnene har sushi eller mer fancy mat.. vi har sånn «billig mat» hele tiden.. De andre har skalldyr og sushi og takeaway osv. ikke at jeg tror hun hadde likt det, men sikkert fint å ta bilde av og legge ut på div sosiale kanaler. Jeg føler seriøst at jeg ikke klarer mer. føler all vår tid går til å godgjøre henne… Anonymkode: 6a3fe...22b Helt ærlig skjønner jeg ikke at foreldre ikke klarer å parkere slik oppførsel i den alderen. Dere sitter på absolutt alt av goder og ressurser hun ønsker og trenger tilgang på, og setter reglene. Men de må jo settes tydelig. Slikt finner jeg meg ikke i, var eneste jeg trengte å si. De visste konsekvenser. Ja- barn ga ja- mamma, og nei- barn ga nei- mamma, og med absolutt alle ressurser, tjenester, tid og alt de ønsket tilgang på var de tjent med å være ja- barn selv. Dårlig språkbruk og slenging med dører fikk de bare beskjed om at det tjente til ingenting. Det fant jeg meg ikke i. Jeg har ikke engang, noen ganger, knyttet lommepenger til hva de bidro i huset, eller oppførsel. Lommepenger skulle tjene til å lære seg å forvalte sine penger, og det var på ingen måte nødvendig å blande det opp i oppgavene, eller oppførsel. Der var konsekvenser som nevnt at jeg ikke var villig til å stå til tjeneste eller yte ekstra for ugreie barn. Kjøre meg til trening? Nei! Hente meg hos venn? Nei! Få ny genser? Nei! Lage pizza til middag? Nei! Ved å være konsekvent på at velvilje og god oppførsel må gå begge veier var barna tjent med å gjøre det jeg ba dem om og å oppføre seg. De visste det selv, at det ga dem konsekvenser de ikke likte ved å ikke gjøre det, og at å skrike og slå med dørene ikke fikk annen belønning enn en samtale om at dette ikke var greit når de roet seg ned. (Med spørsmål om hva som fikk dem til å miste hodet slik også selvfølgelig.) En venninne hadde slike barn som deg, men hun brølte tilbake til brølende barn, eller smiskesnakket med dem (om hverandre), trampet også fra dem og hadde et strafferegister som verken ham på greip eller ble noe mer enn tomme ord som regel. Husarrest, tar fra deg mobilen, tar fra deg lommepenger, timeput i trappen eller på rommet, stenger internett, du får ikke være med på fødselsdag/kino/cup og diverse (bare tomme ord, bestandig). At noen foreldre orker slikt, mens de egentlig har all makt til å sette grenser og forlange mye enklere, det skjønner jeg ikke. Helt ærlig, barneoppdragelse er enkelt, også når det er hormoner i spill. Man må bare være klar og konsekvent. Selvfølgelig blir barn slik om det virker. Virker det ikke, men gir negative konsekvenser for dem selv, så skjer det ikke, eller så sjeldent at man ikke har problemer med slikt som er nevneverdig. For barna vet at det ikke virker når det faktisk ikke virker. Anonymkode: 65579...8e8 4 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:08 #14 Skrevet fredag kl 17:08 Vi bare reiser vi. Skrur av nettet i sammenslengen. Både WiFi og mobilnett. Kan man ikke oppføre seg eller passe tiden så får man merke konsekvensene. Drar ikke med sure barn noen steder. Ikke i den alderen. Anonymkode: 90678...b58 7 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:10 #15 Skrevet fredag kl 17:10 Ser flere skriver dra uten henne. Mimrer jeg tilbake til min egen pubertale tenårings tid så hadde jeg vært sjeleglad hver gang jeg slapp å bli med familien på "dustete" samlinger. Så kanskje en konsekvens, men for meg hadde det hatt motsatt hensikt. Anonymkode: 37d60...59b 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:10 #16 Skrevet fredag kl 17:10 Dra uten henne. Gi beskjed i forkant at dere kommer til å dra uten henne, og minn henne på det en time før dere skal dra. "Vi drar kl 1530, er du ikke klar da, så reiser vi uten deg. Da skal jeg ikke ha noe av at du ringer etterpå, da kommer jeg ikke til å svare og du får ikke lov til å ringe tante/bestemor/hvem det nå er". Hun regjerer jo hele familien, sånn kan dere ikke ha det. Det går ikke over så lenge dere lar henne holde på, så hvor lenge det varer må dere nesten bestemme selv.... Anonymkode: 907f5...7c3 3
bitmog Skrevet fredag kl 17:11 #17 Skrevet fredag kl 17:11 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt ærlig, barneoppdragelse er enkelt, også når det er hormoner i spill. Man må bare være klar og konsekvent. Der mistet du alt troverdighet gitt. Det er som å si til en overvektig person "Herregud, ta deg sammen. Bare spis mindre" forskjell på hva man vet i teorien og praksis. 4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:15 #18 Skrevet fredag kl 17:15 bitmog skrev (1 minutt siden): Der mistet du alt troverdighet gitt. Det er som å si til en overvektig person "Herregud, ta deg sammen. Bare spis mindre" forskjell på hva man vet i teorien og praksis. Nei det er det ikke. Mennesker er dynamiske, i forhold til hva som lønner seg for dem, og hva de får negative konsekvenser angående. Jeg påstår ikke at barneoppdragelse ikke krever mye av deg, for det gjør det, men komplisert er det faktisk ikke. Anonymkode: 65579...8e8 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:18 #19 Skrevet fredag kl 17:18 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ser flere skriver dra uten henne. Mimrer jeg tilbake til min egen pubertale tenårings tid så hadde jeg vært sjeleglad hver gang jeg slapp å bli med familien på "dustete" samlinger. Så kanskje en konsekvens, men for meg hadde det hatt motsatt hensikt. Anonymkode: 37d60...59b Dagens unge er annerledes, spesielt når man skrur av WiFi og tar med telefonen deres. Da blir det krise og de lærer raskt. Anonymkode: 64bb2...6e9
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:18 #20 Skrevet fredag kl 17:18 Felles kalender på telefonen med alarm i god tid slik at hun begynner å gjøre seg klar når alarmen går. Om hun bruker 1 timer på å gjøre seg klar, sett påminnelsen på 1,5 time før. Også maser du. Hvis hun misliker mas, synd. Snakk med henne i fredstid om dette. Hvis hun misliker mas, må hun gjøre det som skal til for å unngå mas: nemlig gjøre seg klar. Ha gjentatte samtaler om dette. Dere er en familie å trenger å være samkjørte for alles del. Dere er et minisamfunn. Anonymkode: 808c7...735 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå