Gå til innhold

Angående tyveri i selvbetjening..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke jeg som stjeler men en bekjent av meg. Noen som vet om det er kameraer ved selvbetjent kasser i butikkene? Noen som jobber i en butikk med selvbetjening som kan svare meg på dette? Har en bekjent som innrømmer at hun av og til lar være å scanne er par varer når hun handler. Sier at hun sparer en del penger på det. En ting er at man kan bli tatt i kontroll, men er det ikke kameraer i nærheten som kan se om du scanner inn varene eller ikke? Hun sier at hun får det liksom til å se ut som at hun scanner varene men egentlig så tar hun bare varene rett over scanneren og legger varen sammen med de andre varene som er scannet.. kan ikke kamera oppfatte dette?

Anonymkode: da1e8...de8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må de jo ha noen som sitter på PC og følger nøye med på kamera, så det tror jeg ikke.

De har jo, som du sier, stikkontroller. I tillegg har jeg sett flere butikker hvor det ofte står en ansatt ved selvutsjekken, for å kunne raskt hjelpe men antagelig også for å følge litt med.

Anonymkode: 852da...ce5

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette med den enorme økningen av tyveri på selvscanning.

Hvis man i alle år har lar vært å stjele på butikken før - hvorfor starte nå? 

Er det for spenningens skyld? 

De samme folkene ville ikke ha stjålet på en kiosk hvis den ansatte i kiosken stod med ryggen til. 

Anonymkode: 39285...60e

• Liker 12
Skrevet

Det er et kamera rett over alle selvbetjeningskassene. Jeg håper hun blir tatt, fordi det å stjele er trist. Hvis jeg hadde sett noen stjele, så hadde jeg gitt beskjed til de ansatte i butikken. Tyveri kan ikke kalles å spare penger. Da mangler de i så fall noe i hodet. 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke helt dette med den enorme økningen av tyveri på selvscanning.

Hvis man i alle år har lar vært å stjele på butikken før - hvorfor starte nå? 

Er det for spenningens skyld? 

De samme folkene ville ikke ha stjålet på en kiosk hvis den ansatte i kiosken stod med ryggen til. 

Anonymkode: 39285...60e

Det er jo mye enklere i ei selvbetjeningskasse enn når man går i ei betjent!

I ei selvbetjeningskasse kan man jo bare legge enkelte varer oppi handlenettet/-posen uten å scanne. I ei betjent er jo ikke det mulig.

Småting kan sikkert puttes i lommer underveis på handleturen, men ikke f.eks. en kartong med melk eller en pizza.

Anbefaler absolutt ikke stjeling, og aldri gjort det selv. I min lokale butikk har de ofte kontroller, så det tar jeg ikke sjansen på! 

Anonymkode: 3f309...b0b

• Liker 1
Skrevet

Ser at de ansatte i butikkene sjeldent gidder å gå igjennom varene under stikkprøver, de pleier bare å svipe kortet sitt og trykke godkjent for å bli fort ferdig.

Anonymkode: 9fa8d...ae8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Men på noen stikkprøver får de opp hvilke varer de skal scanne. I hvert fall på min nærmeste butikk. Og da er det bare å grave gjennom hele posen. (Tror det var nesten ti varer som ble sjekket sist)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det er en utrolig rar holdning at man begynne å stjele bare fordi det er lettere. Det bør være en grunnholdning om å ikke stjele, ellers har man rimelig stusselig moral.

Det spørs vel litt på måten man gjør det på. Hvis man helt unngår å føre varen over skanneren, så kan de nok se det på kamera. Men hvis man enten holder ev strekkoden eller ikke har koden ned mot skanneren. Eller slår inn feil vare på varer uten strekkode. Så tror jeg ikke de klarer å fange opp det på kamera, de kan ikke lese småskriften på skjermen. Men kontroller har økt. Før ble jeg så og si aldri sjekket. Nå er det oftere, og flere butikker har spesifikke varer eller et spesifikt antall varer som skal sjekkes.

Anonymkode: 2fe51...31f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hos oss er det vekt som fanger opp om det ligger flere varer enn det som er scannet. 

Anonymkode: 25c4a...6a0

Skrevet

Med disse prisene på mat som er nå skjønner jeg at noen stjeler for å klare seg. Har sett ett par eldre personer som har stjålet en smørpakke og div, men gidder ikke si noe på det. For de pengebruken folkene som sitter på toppen gidder ikke gjøre noe med situasjonen. 

Anonymkode: 87331...592

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med disse prisene på mat som er nå skjønner jeg at noen stjeler for å klare seg. Har sett ett par eldre personer som har stjålet en smørpakke og div, men gidder ikke si noe på det. For de pengebruken folkene som sitter på toppen gidder ikke gjøre noe med situasjonen. 

Pengegriske*

Skrevet

Varsle butikken.

Anonymkode: bebf9...b9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo mye enklere i ei selvbetjeningskasse enn når man går i ei betjent!

I ei selvbetjeningskasse kan man jo bare legge enkelte varer oppi handlenettet/-posen uten å scanne. I ei betjent er jo ikke det mulig.

Småting kan sikkert puttes i lommer underveis på handleturen, men ikke f.eks. en kartong med melk eller en pizza.

Anbefaler absolutt ikke stjeling, og aldri gjort det selv. I min lokale butikk har de ofte kontroller, så det tar jeg ikke sjansen på! 

Så du stjeler ikke fordi du ser at det er hyppige kontroller? Er det eneste grunnen du lar være?

Anonymkode: 3ef04...148

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble tatt en gang, kom en ansatt bort og spurte om jeg hadde glemt å scanner alle varene (han sto egentlig langt unna). MÅ ha sett det på en type video. Ekstremt-ekstremt flaut. Slapp heldigvis unna politianmeldelse, men var kanskje fordi jeg gråt og ble veldig stressa 😅

Anonymkode: aac27...e35

Skrevet

Ånei! Matvaremilliardærene tapte 50 kroner! Katastrofe!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AlcosAnal skrev (Akkurat nå):

Herlighet, det er virkelig ikke det det dreier seg om. Man skal ikke stjele! Så enkelt er det. Vi må kunne stole på hverandre. 

Anonymkode: bebf9...b9e

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Hengebuksvinet skrev (1 time siden):

Men på noen stikkprøver får de opp hvilke varer de skal scanne. I hvert fall på min nærmeste butikk. Og da er det bare å grave gjennom hele posen. (Tror det var nesten ti varer som ble sjekket sist)

Har sett forskjellige ting når det kommer til stikkprøver. Noen steder skal de scanne tre tilfeldige varer, andre fem varer. Andre bare trykker godkjent. 

Virker som det er mange forskjellige systemer. 

Anonymkode: abb11...4bc

Skrevet
AlcosAnal skrev (2 minutter siden):

Dessverre fører stjeling kun til høyere priser for det skal dekkes inn. Det er selvsagt lagt inn dekning for svinn. Det er ikke de på toppen som taper, det hadde tatt seg ut... 

Anonymkode: abb11...4bc

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så du stjeler ikke fordi du ser at det er hyppige kontroller? Er det eneste grunnen du lar være?

Anonymkode: 3ef04...148

Selvfølgelig ikke! 🙄 Jeg har ikke samvittighet til sånt, men de som ikke bryr seg/har moral nok, burde ikke prøve seg pga. hyppige kontroller. 

Skrevet

Stjeling er ikke noe jeg selv hverken tenker på eller ville gjort men jeg har det jo i bakhodet at en feil ved selvbetjeningskassen kan medføre politianmeldelse fordi det er så mange som stjeler at vi som ikke gjør det kan bli dratt med i dragsuget om vi er uoppmerksom på feil tidspunkt. Akkurat det er litt ekkelt.

Samtidig foretrekker jeg selvbetjeningskassene fordi jeg synes de er mindre stressende å forholde meg til. Jeg kan bruke tiden jeg trenger og har full oversikt.

Anonymkode: 445d3...e1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...