AnonymBruker Skrevet 5. september #1 Skrevet 5. september Hei! Advarer om kanskje litt langt innlegg men håper noen tar seg tid å lese og kan hjelpe meg💕 Jeg er idag 18, men var 17 ifjor da jeg fikk jaydess spiral innsatt. Skulle på sykehus og til gu i forbindelse med at jeg er en av få og er «heldig» og ble utredet for endometriose i en så ung alder, etter å ha slitt ekstremt med syke og uutholdelige smerter som begrenset og hemmet meg som ungdom. Fikk time etter de voksne både på skolen og hjemme merket at jeg ble syk og hadde kraftig funksjonssvikt under pms og menstruasjonsperiodene. Hadde gått på 6 forskjellige typer p piller i 6mnd + på hver type over 4 år kanskje, men jeg responderte svært dårlig til absolutt alle, hadde ekstreme bivirkninger og ble syk av disse også, fikk syreskade på tennene og ble undervektig fordi jeg ble kjempesyk og spydde hele tiden På alle typer, både kombi pille, mini pille og vanlig p pille. Gikk ganske kraftig utover fravær og livssvkalitet i ungdomssåra men også barneskolen, da jeg var 12 i sjetteklasse da jeg fikk mensen, og symptomene kom nesten med en gang og var like forferdelig hver gang og ingen reseptfrie og egt reseptbelagte smertelindrende tabletter funka for meg. Fikk da spiral under press faktisk på sykehuset ifjor… legen og sykepleieren sa til meg at de skulle sette inn spiral. Hadde ikke fått beskjed om det og nektet fordi dette var en tanke som skremte meg kraftig, men fikk da beskjed «men noen ganger må man faktisk bite tenna sammen og gjøre ting som er litt ekkelt og vondt». Gikk jo da med på det fordi det ble kleint. Jeg er også tidligere et overgrepsoffer dessverre, har fått fantastisk hjelp men det ødela litt da og vekte noen dype traumatiske tendenser fordi min gynekolog var en mann, men til hans ære var han veldig flink. Det var sykepleieren som var «frekk». Under selve gu og spiralinsettingen gikk det egt bra, hadde tatt paracet, men så kom smetene og det var helt traumatisk. Det tror jeg er det verste jeg har kjent i jele mitt liv og har brukker flere bein og fått flere bein ut av ledd men det kan ikke sammenlignes engang! var 100% funksjonsnedsatt i omtrent 4-5dager, minimalt med søvn, matintakk og jeg greide ikke å gå og slet med å kommunisere…, og senere hadde kraftige men tolererbare smerter. Så mista jeg mensen sånn halvveis og det var jo godt. Men dette er 1,5 år siden nå, og jeg fikk tilbake mensen og jar hatt det regelmessig nå i 4-5 måneder men det er helt forferdelig og jeg holder ikke ut da endometriosen ødelegger for meg her… snakket med legen og han mente at det var greit at jeg hadde jaydess til å begynne med fordi den er liten og jeg aldri har født, men jeg har hatt samleie og jar hatt 2 faste partnere siden den tid. Men han diskuterte også med legen på sykehuset og de mente at spiralen muligens har en for lav hormonell virkning for meg og at jeg kanskje må/bør bytte til mirena, men den er større og varer lengre men det vil være vondere for min del. Hvilke tiltak kan jeg gjøre? Har jo fått ny time nå og jeg fikk beskjed om at de kunne gjøre klart til å sette inn mirena når jeg kommer på sykehuset, og at jeg ikke trenger å bestemme meg før der og da. Skal ta innvendig ultralyd for å se om endometriet har vokst mer siden sist da laparoskopi ikke lønnet seg fordi jeg hadde bare litt og- men overfladisk endometrievev utenfor livmoren. har hørt at det er mulig å be om beroligende intraveniøst eller narkose og lokalbedøvende i form av nervestikk på hver side av livmorhalsen. Jeg orker ikke nevroleptika igjen (beroligende) og ikke fentanyl heller fordi de fikk jeg sammen en gang ifb.m annen operasjon, men det var forferdelig å komme seg etter det… og jeg fikk beskjed om at ved beroligende ville jeg høyst sannsynlig få nevroleptika… Har og hørt at det ER mulig å be om lett narkose også på dagkirurgisk avd. Men at dette er meget sjeldent….men jeg vil egentlig ha det… spesielt mtp. at det var så grusomt traumatiserende forrige gang og at jeg har vært utsatt for situasjoner som har satt sine spor hos meg da… nervestikk er uaktuelt fordi det prøvde jeg da jeg skulle rette på spiralen min en gang tidlig etter innsetting men den flyttet tydeligvis på seg og keg fikk da sterke smerter og kraftig blødning og det ble oppdaget da jeg ble hasteinnkalt til gu… det var nesten like jævlig det som når jeg først innsatte spiralen uten noen form for bedøvelse/beroligende, og det vil jeg aldri ever oppleve igjen, synes dette også var oppriktig traumatisk…. Er det noen her som har vært gjennom det samme og kan råde meg litt?😅 Håper virkelig at jeg kan få lett narkose dersom jeg foretar en saklig og godt begrunnet forespørsel, er bare redd de undervurderer meg og ikke hører på meg fordi det skjedde jo sånt også, f.eks at jeg måtte innom 7 ulike leger og 2 gynekologspesialister over flere år for at han ene faktisk hørte på meg i 2024…. LANGT innlegg og beklager men håper noen kan svare litt for meg og råde meg litt🥹 mvh - desperat 18 åring som gruer seg ekstremt til ny spiralinnsetting i midten av oktober 2025😭💕 Anonymkode: 26c6c...44b
AnonymBruker Skrevet 5. september #2 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hei! Advarer om kanskje litt langt innlegg men håper noen tar seg tid å lese og kan hjelpe meg💕 Jeg er idag 18, men var 17 ifjor da jeg fikk jaydess spiral innsatt. Skulle på sykehus og til gu i forbindelse med at jeg er en av få og er «heldig» og ble utredet for endometriose i en så ung alder, etter å ha slitt ekstremt med syke og uutholdelige smerter som begrenset og hemmet meg som ungdom. Fikk time etter de voksne både på skolen og hjemme merket at jeg ble syk og hadde kraftig funksjonssvikt under pms og menstruasjonsperiodene. Hadde gått på 6 forskjellige typer p piller i 6mnd + på hver type over 4 år kanskje, men jeg responderte svært dårlig til absolutt alle, hadde ekstreme bivirkninger og ble syk av disse også, fikk syreskade på tennene og ble undervektig fordi jeg ble kjempesyk og spydde hele tiden På alle typer, både kombi pille, mini pille og vanlig p pille. Gikk ganske kraftig utover fravær og livssvkalitet i ungdomssåra men også barneskolen, da jeg var 12 i sjetteklasse da jeg fikk mensen, og symptomene kom nesten med en gang og var like forferdelig hver gang og ingen reseptfrie og egt reseptbelagte smertelindrende tabletter funka for meg. Fikk da spiral under press faktisk på sykehuset ifjor… legen og sykepleieren sa til meg at de skulle sette inn spiral. Hadde ikke fått beskjed om det og nektet fordi dette var en tanke som skremte meg kraftig, men fikk da beskjed «men noen ganger må man faktisk bite tenna sammen og gjøre ting som er litt ekkelt og vondt». Gikk jo da med på det fordi det ble kleint. Jeg er også tidligere et overgrepsoffer dessverre, har fått fantastisk hjelp men det ødela litt da og vekte noen dype traumatiske tendenser fordi min gynekolog var en mann, men til hans ære var han veldig flink. Det var sykepleieren som var «frekk». Under selve gu og spiralinsettingen gikk det egt bra, hadde tatt paracet, men så kom smetene og det var helt traumatisk. Det tror jeg er det verste jeg har kjent i jele mitt liv og har brukker flere bein og fått flere bein ut av ledd men det kan ikke sammenlignes engang! var 100% funksjonsnedsatt i omtrent 4-5dager, minimalt med søvn, matintakk og jeg greide ikke å gå og slet med å kommunisere…, og senere hadde kraftige men tolererbare smerter. Så mista jeg mensen sånn halvveis og det var jo godt. Men dette er 1,5 år siden nå, og jeg fikk tilbake mensen og jar hatt det regelmessig nå i 4-5 måneder men det er helt forferdelig og jeg holder ikke ut da endometriosen ødelegger for meg her… snakket med legen og han mente at det var greit at jeg hadde jaydess til å begynne med fordi den er liten og jeg aldri har født, men jeg har hatt samleie og jar hatt 2 faste partnere siden den tid. Men han diskuterte også med legen på sykehuset og de mente at spiralen muligens har en for lav hormonell virkning for meg og at jeg kanskje må/bør bytte til mirena, men den er større og varer lengre men det vil være vondere for min del. Hvilke tiltak kan jeg gjøre? Har jo fått ny time nå og jeg fikk beskjed om at de kunne gjøre klart til å sette inn mirena når jeg kommer på sykehuset, og at jeg ikke trenger å bestemme meg før der og da. Skal ta innvendig ultralyd for å se om endometriet har vokst mer siden sist da laparoskopi ikke lønnet seg fordi jeg hadde bare litt og- men overfladisk endometrievev utenfor livmoren. har hørt at det er mulig å be om beroligende intraveniøst eller narkose og lokalbedøvende i form av nervestikk på hver side av livmorhalsen. Jeg orker ikke nevroleptika igjen (beroligende) og ikke fentanyl heller fordi de fikk jeg sammen en gang ifb.m annen operasjon, men det var forferdelig å komme seg etter det… og jeg fikk beskjed om at ved beroligende ville jeg høyst sannsynlig få nevroleptika… Har og hørt at det ER mulig å be om lett narkose også på dagkirurgisk avd. Men at dette er meget sjeldent….men jeg vil egentlig ha det… spesielt mtp. at det var så grusomt traumatiserende forrige gang og at jeg har vært utsatt for situasjoner som har satt sine spor hos meg da… nervestikk er uaktuelt fordi det prøvde jeg da jeg skulle rette på spiralen min en gang tidlig etter innsetting men den flyttet tydeligvis på seg og keg fikk da sterke smerter og kraftig blødning og det ble oppdaget da jeg ble hasteinnkalt til gu… det var nesten like jævlig det som når jeg først innsatte spiralen uten noen form for bedøvelse/beroligende, og det vil jeg aldri ever oppleve igjen, synes dette også var oppriktig traumatisk…. Er det noen her som har vært gjennom det samme og kan råde meg litt?😅 Håper virkelig at jeg kan få lett narkose dersom jeg foretar en saklig og godt begrunnet forespørsel, er bare redd de undervurderer meg og ikke hører på meg fordi det skjedde jo sånt også, f.eks at jeg måtte innom 7 ulike leger og 2 gynekologspesialister over flere år for at han ene faktisk hørte på meg i 2024…. LANGT innlegg og beklager men håper noen kan svare litt for meg og råde meg litt🥹 mvh - desperat 18 åring som gruer seg ekstremt til ny spiralinnsetting i midten av oktober 2025😭💕 Anonymkode: 26c6c...44b Endometriose kan kun påvises ved laparascopi så det bør du kreve først. Anonymkode: 0d59f...6a8
AnonymBruker Skrevet 5. september #3 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Endometriose kan kun påvises ved laparascopi så det bør du kreve først. Anonymkode: 0d59f...6a8 Ts her: Hei! Jeg var kanskje litt upresis, men jeg HAR foretatt laparoskopi eller kikhullsoperasjon (da jeg var på nevroleptika!) jeg skrev en annen opperasjon, fordi den skjedde noen måneder før jeg fikk satt inn spiralen, på høsten året før og da på tok jeg laparoskopi Fordi på indre ultralyd så de noe som lignet på arrvev eller vevutvekst og jeg fikk ta laparoskopi i august 2023 og kjørte diagnostikk og at blant annet at gastrokirurg oppdaget noe som lignet overfladisk endometrievev da jeg hadde mageoperasjon og gastroskopi i oktober i fjor😁 Jeg har diagnosen, min mor har den, søskenbarnet mitt på mor-siden og på farsiden, der bestemor også har endometriose-diagnosen. Anonymkode: 26c6c...44b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå