Gå til innhold

Kan ikke fastlegen gi resept på allergivaksine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest ørten artikler om at flere bør ta vaksine mot pollenallergi, og jeg holdt på å bli gal i sommer av allergiplager til tross for både tabletter, øyedråper og nesespray, kontaktet jeg fastlegen for å få vaksine. 

Men hun hevder at jeg må til øre-nese-hals-spesialist for å få dette? Hun fikset blodprøve, som ikke overraskende viste allergi mot timotei, og intet annet - altså er jeg en god kandidat for vaksine. I følge det jeg leser på nett, skal fastleger kunne gi resept på vaksine, men det fikk jeg altså. 

Jeg har fått time hos øre-nese-hals-spesialisten om et halvt år...... 

Er det virkelig dette som er vanlig? At fastlegen ikke bare kan gi resept, når allergien er påvist ved blodprøver? 

Anonymkode: 0248e...79f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det gir mening at du må til spesialist og at behandlingen går via sykehuset. Det er jo ikke en vaksine og ferdig, men minst 25 injeksjoner over 3 år eller mer. Vet ikke om det er vanlig, men nå får du i alle fall en bump av tråden din, kanskje noen andre har fått dette og vet sikkert.

Anonymkode: d5667...281

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det gir mening at du må til spesialist og at behandlingen går via sykehuset. Det er jo ikke en vaksine og ferdig, men minst 25 injeksjoner over 3 år eller mer. Vet ikke om det er vanlig, men nå får du i alle fall en bump av tråden din, kanskje noen andre har fått dette og vet sikkert.

Anonymkode: d5667...281

Det er ikke sprøyte-vaksine, men tablettvaksine. Altså en smeltetablett under tungen daglig, og ja, det går jo over flere år, men det er ikke akkurat noe annerledes enn andre tabletter man tar daglig i åresvis (som p-piller... )

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må gå til spesialist, og det finnes ikke enda vaksine mot alle typer pollen. Grunnen til at du må gå til spesialist er blant annet fordi du må sitte til observasjon etter vaksinasjonen og de må være klare til å administrere adrenalin dersom du får anafylaktisk sjokk. Dette er et eget spesialistområde mtp. dosering og administrering av vaksinen og oppfølging etterpå. 

Anonymkode: fe5f6...aaf

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må gå til spesialist, og det finnes ikke enda vaksine mot alle typer pollen. Grunnen til at du må gå til spesialist er blant annet fordi du må sitte til observasjon etter vaksinasjonen og de må være klare til å administrere adrenalin dersom du får anafylaktisk sjokk. Dette er et eget spesialistområde mtp. dosering og administrering av vaksinen og oppfølging etterpå. 

Også etter tablettvaksine..? Det er jo noe man tar hjemme? Jeg er allergisk mot timotei, altså gress, og faren for anafylaktisk sjokk er vel ikke akkuart svimlende..

Da synes jeg det er rart at det er så mye skriverier om at flere bør vaksinere seg, og hvor leger og "spesialister" undrer seg over hvorfor ikke flere tar vaksinen, når det faktisk innebærer å ta opp plass hos spesialister, som da har et halvt års ventetid allerede. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsket også allergivaksine, men det er ikke så enkelt som man får inntrykk av. Fastlegen min sa at hvis vanlige allergimedisiner ikke virker, så er neste steg å prøve kortison enten i tabletter eller sprøyte. Og det er bare hvis kortison ikke fungerer at man kan få vaksine. Men jeg har lest at kortison frarådes på grunn av risiko for alvorlige bivirkninger. Det øker blant annet risikoen for diabetes. Så foreløpig har jeg bestemt meg for å leve med allergisymptomene. 

Anonymkode: bb33f...117

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Også etter tablettvaksine..? Det er jo noe man tar hjemme? Jeg er allergisk mot timotei, altså gress, og faren for anafylaktisk sjokk er vel ikke akkuart svimlende..

Da synes jeg det er rart at det er så mye skriverier om at flere bør vaksinere seg, og hvor leger og "spesialister" undrer seg over hvorfor ikke flere tar vaksinen, når det faktisk innebærer å ta opp plass hos spesialister, som da har et halvt års ventetid allerede. 

Første tablettdose skal alltid tas under overvåkning av lege.

Noe annet ville vært uforsvarlig. Selv om risikoen for anafylaksi er liten.

Anonymkode: b213e...462

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ønsket også allergivaksine, men det er ikke så enkelt som man får inntrykk av. Fastlegen min sa at hvis vanlige allergimedisiner ikke virker, så er neste steg å prøve kortison enten i tabletter eller sprøyte. Og det er bare hvis kortison ikke fungerer at man kan få vaksine. Men jeg har lest at kortison frarådes på grunn av risiko for alvorlige bivirkninger. Det øker blant annet risikoen for diabetes. Så foreløpig har jeg bestemt meg for å leve med allergisymptomene. 

Anonymkode: bb33f...117

Da er legen din lite oppdatert, kortison er ikke lenger en anbefalt behandlingsmetode for allergi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må følges opp den første tiden på tabletter også, du kan få alvorlige bivirkninger. 
Jeg hovnet opp i halsen og fikk pusteproblemer. 
Så jo pollenallergi kan være alvorlig

Anonymkode: d35a3...cf6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk resept av fastlegen, så det bør være mulig.

Anonymkode: ab16e...9cb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk resept av fastlege, men måtte ta første tabletten der og sitte på legekontoret litt etterpå (som med andre vaksiner).

Anonymkode: 5c882...753

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...