Gå til innhold

Kan folk sies opp og erstattes med roboter/maskiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svar bare om du VET!Kan folk sies opp og erstattes med roboter eller maskiner? 

Anonymkode: 5e93f...8f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, blir bedriften modernisert og det er mindre behov for ansatte kan folk sies opp.

Anonymkode: 8d1e5...c57

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, blir bedriften modernisert og det er mindre behov for ansatte kan folk sies opp.

Anonymkode: 8d1e5...c57

Har du en lovtekst som kan underbygge dette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette sier da seg selv!

Anonymkode: ab3bb...c9f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, det er en helt naturlig gang i den teknologiske fremgangen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette sier da seg selv!

Nei?

Skrevet

Jeg skjønner at man ikke tar inn ny folk når folk går av med pensjon eller slutter frivillig, men å kun bruke maskiner og roboter som grunn til å si opp folk.. Det trenger jeg noe mer for å bli overbevist om. Kanskje trenger man noe lovtekst som kan regulere slik? 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobbe forsvinner, andre blomstrer. 

At robotene vil ta over alle jobber er noe vi mennekser frykter hver generasjon. Vi overlevde den industrielle revolusjon og vi vil overleve 2025

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner at man ikke tar inn ny folk når folk går av med pensjon eller slutter frivillig, men å kun bruke maskiner og roboter som grunn til å si opp folk.. Det trenger jeg noe mer for å bli overbevist om. Kanskje trenger man noe lovtekst som kan regulere slik? 

Kanskje vi skal gå tilbake i tid? Tenk på alle stakkars sypikene som mistet jobb da symaskinen kom

• Nyttig 3
Skrevet
jor67 skrev (Akkurat nå):

Jobbe forsvinner, andre blomstrer. 

At robotene vil ta over alle jobber er noe vi mennekser frykter hver generasjon. Vi overlevde den industrielle revolusjon og vi vil overleve 2025

Jeg vet at jobber vil bli overtatt men spørsmålet er om folk kan sies opp pga det? 

Skrevet
jor67 skrev (Akkurat nå):

Kanskje vi skal gå tilbake i tid? Tenk på alle stakkars sypikene som mistet jobb da symaskinen kom

Det var vel før AML sin tid! 

Skrevet

Ja, det kan de gjøre, helt lovlig. 
Men de må kjøre en ordentlig prosess på det, ikke bare sende en oppsigelse.

Jeg har markert noe for deg nederst her som er knyttet til teknologisk utvikling.

Hvilke forhold kan danne grunnlag for en nedbemanning?

Arbeidsmiljøloven krever at en oppsigelse grunnet virksomhetens forhold har saklig grunn, se arbeidsmiljøloven § 15-7. Men ut over dette sier ikke loven noe om hvilke årsaker som kan begrunne en nedbemanning.

Årsakene til at en bedrift må nedbemanne kan være sammensatte. Det kan være snakk om både kostnadsreduksjoner på grunn av lavere inntjening, økte kostnader, overtallighet som følge av endrede rammebetingelser eller endringer i produktporteføljen, eller bedriften kan ha knyttet til seg ny teknologi og nye løsninger som reduserer behovet for ansatte.

Hentet herfra:

https://oklandco.no/kompetanse/nedbemanning/

Anonymkode: 1433e...e26

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, man lærer aldri av historien.

Ansatt får sparken, dette er mennesker som blir uten jobb og inntekt.

Robot eller maskin tar over.

Mennesker (tidligere ansatte) klikker og brenner ned hele skiten som hette tidligere arbeidsplass på kvelden når ingen er der 😂

Hilsen

Historiebøker 

Anonymkode: 99c09...e7e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, man lærer aldri av historien.

Ansatt får sparken, dette er mennesker som blir uten jobb og inntekt.

Robot eller maskin tar over.

Mennesker (tidligere ansatte) klikker og brenner ned hele skiten som hette tidligere arbeidsplass på kvelden når ingen er der 😂

Hilsen

Historiebøker 

Anonymkode: 99c09...e7e

Takk for god ide 😁 Men meg er det ikke nøye med for jeg er snart pensjonist. 

Men jeg tenker at heldigvis trenger maskiner og roboter tilsyn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Arbeidsmiljøloven har ett kapittel som omhandler oppsigelse med bakgrunn i endret behov i virksomheten. 

Anonymkode: 5f5aa...b16

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vet at jobber vil bli overtatt men spørsmålet er om folk kan sies opp pga det? 

Ansetter ikke nye.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I et liberalt samfunn beskriver lover hva som er forbudt, ikke hva som der lov.

Alt som ikke eksplisitt er forbudt, er lov.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ble effektivisert bort pga. andre måter å gjøre jobben på grunnet ny teknologi.

Skrevet

Oppsigelse fordi det ikke lengre er nok oppgaver igjen er fullt lovlig. Det er en helt vanlig nedbemanning, grunnet endringer i bedriften. Hvis drt finnes andre oppgaver de ansatte er kvalifisert for, så kan de omplasseres. 

Hvis du har tre stykker som tar oppvasken for hånd, og så kjøper du oppvaskemaskin, skal du fortsette lønne alle tre for å stå å se på oppvaskmaskinen? 

Anonymkode: 40dce...ec0

• Nyttig 1
Skrevet

En slik oppsigelse vil aldri bli begrunnet med at en robot nå kan gjøre jobben. Det er liten tvil om at roboter vil komme å ta over mye fysisk arbeid, men det er ikke gitt at de hverken kommer raskt eller vil erstatte mennesker i noe særlig grad. Selvfølgelig er noen yrkesgrupper mer utsatt enn andre, men i det store og hele vil arbeidet robotene ta over frigjøre mennesker til å gjøre andre oppgaver. 

Kapitalisme og markedskreftene vil fortsatte trenge mennesker til å gjøre arbeidet roboter ikke kan.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...