Gå til innhold

Hvorfor er norge på topplisten i"bruk og kast", og sløsing ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge er på verdenstoppen i "bruk og kast" og overforbruk,sløsing , og  det handler om økonomi, miljø-og klima.  Dert meste av landes kommuner er på Robeklista, og er ifred med å bli gjeldslaver. Det er  barna, det og mange av de  gamle som har vist nøkternhet, og  som har bygd opp vår levestandard som nå må betale regningen.   

Norge skal liksom vera eit utstillingsvindu for miljø-og klimavennlighet, og topper m.a. listen for innførsel  av el.biler som staten supsidierer med  60 milliarder.  Norge rangerer høyest på listen over land i verden med elektronisk avfall, og  det kastes klær for millioner, og nordmenn flest har eit høyt  matrielt forbruk.  Norge er eit av de land for igjennbruk ligger på eit lavt nivå samanlignet med mange andre land i Europa.

Mange politikere  liker vel  ofte  å samanligne Norge  med svenskene når det gjeld renter, matmoms, bensinpriser. strømpriser, sykefravær etc, men ingen snakker om forbruksveksten  i norge samanlignet med  Sverige. Norge  har generelt sett en høyere matriell levestandard en Sverige,  målt ved bl.a  personlig konsum som lå på 5-18 %  over de øvrige nordiske land.

https://www.nrk.no/innlandet/gjenvinningsselskap-sliter-med-a-ta-unna-innleverte-klaer-1.17373070

https://www.nrk.no/norge/nye-klaer-rett-i-sopla-1.16706549

https://www.forskning.no/forurensning-miljo-ntb/enorme-mengder-elektronisk-avfall-er-en-katastrofe-for-miljoet-og-uheldig-for-okonomien/2344458

Anonymkode: c3c1b...5a0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi den gemene nordmann har for mye penger å rutte med. Er nærmest selvforklarende.

Anonymkode: aaac6...1db

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Folk har for mye penger og er litt late. Norge er verdens beste på ALT. 

Anonymkode: 724da...6fe

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor? Dårlige holdninger kombinert med for mye penger.

Anonymkode: 8e794...d14

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk har for mye penger og er litt late. Norge er verdens beste på ALT. 

Anonymkode: 724da...6fe

Unntatt å ta vare på miljø og vise nøkternhet

Anonymkode: 8e794...d14

• Liker 2
Skrevet

Klærne vi kjøper er bare drit og ræl og rakner med en gang. 

Anonymkode: ef374...38f

• Liker 1
Skrevet

vi er noen bortskjemte drittunger hele gjengen, skal alltid ha det nyeste og kuleste.
Trenger penger til denne unødvendigheten? no problem, et forbrukslån eller kredittkort er bare et tastetrykk vekke.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er så glad for at jeg gjør mitt beste for ikke å være en del av den statistikken der! 

Anonymkode: 4741c...860

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg fikk for ikke så lenge siden litt voksenkjeft av en venninne på besøk her, siden jeg ikke har pusset opp og "gjort noe" med verken kjøkken eller stue siden jeg flyttet inn. Hun har ikke akkurat gjort så mye de siste tjue årene selv hjemme, så den skjønte jeg ikke helt. Men uansett vil jeg ikke være en av de som pusser opp og kaster ting i et kjør, bare fordi jeg har sett noe annet og mer fristende eller vil følge en ny trend eller noe. Det er helt ok som det er, og jeg trives godt nok.

Anonymkode: 25288...cb2

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er så glad for at jeg gjør mitt beste for ikke å være en del av den statistikken der! 

Anonymkode: 4741c...860

Samme her. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Tenker at dette også har mye å gjøre med mye bullshit kvalitet som selges.

Eksempel møbler:

Mangen av IKEA sine møbler er luftige plater av papp med ekstrem tynne lag av melamin. Disse materialene og overflatene tåler nesten ingen ting. Du får meget kjapp stygge skrap og det er omstendelig med utbedring. Setter du bøker inn på bokhyllen Billi så bøyer seg hylleplatene pga. vekten. Flytter du så er det ikke sikkert møblene din overlever. Så kastes de. Det gjelder ikke alt fra IKEA, men sikkert opp mot 80%. 

Hva skjedde med flotte heltre møbler, som kan pusses og oljes / vokses på nytt? De har blitt sykt dyrt og folk ønsker det ikke å ha hjemme. Et rundt spisebord av heltre eik ligger på rundt 30k hos Bohus.

Jeg bygget f.eks. mitt eget spisebord av eik til rundt 6k, inkludert originalføtter av metall fra samme leverandør som til de bordene fra Bohus. Det er ikke så vanskelig men koster tid. Med arbeidskraft og diverse ligger det bordet kanskje på rundt 12k i verdi. Hvorfor skal Bohus ta 30k? Det viser hvor premium det har blitt med møbler som faktisk tåler livet og varer en stund.

Klart folk heller kjøper fra IKEA for 5k og kaster bordet etter kanskje 6 år når overflaten ble stygg. Nytt bord koster igjen 5k samtidig som du har muligheten til å skifte stil. Hvem gidder å bruke en halvtime med pussemaskin på et bord som kan vare livet ut? Dessuten har jo IKEA også et flott restaurant ...

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 4
Skrevet

"På verdenstoppen" faktisk lol. Besøk et fattig land med 100+ millioner mennesker. Der er det ikke noe som heter "kildesortering", Norges "bidrag" betyr ingenting i verden som en helhet.

Anonymkode: 6a98c...c50

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis alle skulle brukt like mye som Nordmenn hadde vi trengt 3,6 jordkloder.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det enkleste svaret er vel at mange har mye penger og ingen grunn til å svare. I tillegg er det liten interesse for klima og miljø i Norge, så det å ta vare på ting blir ikke sett på som noe positivt i seg selv.

Anonymkode: d321b...726

Skrevet

Snart er det valg i Norge i  eit av verdens rikeste land, og det  ber også   dei politiske debattene preg. Politikerne i Norge har tydelegvis  eit "luksusproblem"  og forholde seg til i samanligningen med i  mange andre land. Det er  mange fagre valgløfter,men vi kan ikkje "bevilga oss utav en rekke utfordringer ", og skal ein få det til å gå rundt må det til eit mer tverrpolitisk samarbeid.  Ein bygger ikkje landet m/kjæften, men med hendene, og  igjennom praktisk arbeid

Har selv vert innlagd på sykehus, og snakket nyleg med en kolega 65 + som har tatt en større oprasjon v/ St. Olavs hospital i Tr.heim. Alt var tilrettelagd på reisen til fra /sykehuset  m/ fly, taxi, sykehotell, og oppholdet på sykehuset. Om noen år er det flere eldre på 65+ en yngre,  og det  som vil sette sitt preg på kvardagen, helsekøene, eldreomsorgen.  

Vi er omgitt forløbi omgitt  at eit nettverk av velferdsordninger og er du  tvil kva det handler om så er det  bare å "trykk på  linken" https://www.nav.no/tjenester.  

Skrevet

Kult at Norge ligger i toppen synes jeg

Anonymkode: 00dae...cee

Skrevet

Det er vel en kombinasjon av at vi har for mye penger, og at vi ofte kjøper alt for mye ræl med kort levetid.

Forbruket vil jo ikke gå ned uten at økonomien svekkes. Men alt vi gjør politisk handler jo om at vi skal bruke mer penger på forbruk og mindre penger på det som virkelig betyr noe, slik som helse, skole, eldreomsorg, veier, jernbane mm.

Anonymkode: 97878...447

• Liker 5
Skrevet

Helt ærlig tror jeg det er sammensatt, men bunner i dette;

* mange billige klær -> hyppig bytte fordi klærne nesten ikke tåler 10 vask engang før de er stygge

* dårlige fasonger i plagg, folk kjøper noe som er akseptabelt, men ikke så mye de faktisk liker. Hyppig utskiftninger

* Vi sløser når det kommer til mat, vi spiser mye ferdigeprodukter (proteindrikk, iskaffe, fjordland, yogurt, frossenpizza). I mange andre land kommer mye av dette i glass, mens nesten utelukkende er alt i plast i norge.

* Selv om vi har mer penger, tror jeg det henger mer sammen med at billigere produkter av mat er ofte i plast, mens dyrere produkter (grønnsaker og frukt kan du få uten). Vi kjøper mye ferdig, og disse er pakket inn med ting. I andre land lager de mer hjemmelagd mat fra bunnen av - derav mindre plast.

* Vi har politikere som ikke gidder å fronte mer miljøvennlige valg. Samtidig går alt tregt i Norge.

Anonymkode: b2143...a5d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Norge er på verdenstoppen i "bruk og kast" og overforbruk,sløsing

Hvor er kilden din her?

Anonymkode: 4f534...2b5

• Liker 2
Skrevet
Schmuhu skrev (3 timer siden):

Tenker at dette også har mye å gjøre med mye bullshit kvalitet som selges.

Eksempel møbler:

Mangen av IKEA sine møbler er luftige plater av papp med ekstrem tynne lag av melamin. Disse materialene og overflatene tåler nesten ingen ting. Du får meget kjapp stygge skrap og det er omstendelig med utbedring. Setter du bøker inn på bokhyllen Billi så bøyer seg hylleplatene pga. vekten. Flytter du så er det ikke sikkert møblene din overlever. Så kastes de. Det gjelder ikke alt fra IKEA, men sikkert opp mot 80%. 

Hva skjedde med flotte heltre møbler, som kan pusses og oljes / vokses på nytt? De har blitt sykt dyrt og folk ønsker det ikke å ha hjemme. Et rundt spisebord av heltre eik ligger på rundt 30k hos Bohus.

Jeg bygget f.eks. mitt eget spisebord av eik til rundt 6k, inkludert originalføtter av metall fra samme leverandør som til de bordene fra Bohus. Det er ikke så vanskelig men koster tid. Med arbeidskraft og diverse ligger det bordet kanskje på rundt 12k i verdi. Hvorfor skal Bohus ta 30k? Det viser hvor premium det har blitt med møbler som faktisk tåler livet og varer en stund.

Klart folk heller kjøper fra IKEA for 5k og kaster bordet etter kanskje 6 år når overflaten ble stygg. Nytt bord koster igjen 5k samtidig som du har muligheten til å skifte stil. Hvem gidder å bruke en halvtime med pussemaskin på et bord som kan vare livet ut? Dessuten har jo IKEA også et flott restaurant ...

Schmuhu

Årsaken til "bruk og kast" ligg nok  mye  i at Norge er blitt eit høgkostland  i  å reparere , og  det lønner seg  da bedre  å kjøpe nytt en repararere . Konsekvens av den endring er at  mye av selvhjelpholdningen  i befolkningen har forlengst  forvitret, og ein har mistet verdifull kompetanse. Kvalitet er byttet ut med kvantitet, og omløpshastighet på varer for det handler om penger. Tid bli omgjordt  til  penger, og ordet effektivitet  er blitt søt musikk i mange sine ører.

Norge har vert kjent for produksjon av kvalitetsmøbler, sykler, skip, men nå har ein fått så god råd at ein heller importere fra utlandet, og kompetansen er flagget ut.   

Dessuten er det blitt  en trend i tiden med renovering,/ kjøpepress og kjøpesenterene rundt om er blitt eit trekkplaster for folk flest.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...