Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har  en venn som lever i sin egen boble av New Age og konspirasjonsteorier og som hele tiden og intenst prøver å misjonere dette bullshitet ovenfor meg. Jeg skal liksom tro på solkoder og oppgraderinger til 5D, at verden er styrt av elite av reptiler som kontrollerer oss og har oss som slaver, at Brundtland fikk en dame innesperret på lukka avdeling, at alle politikere i Norge bare er korrupte, og på toppen av det hele har vedkommende forsøkt intenst å få meg til å ikke ta medisiner og vaksiner for leger og forskere er jo kjøpt og betalt av den store stygge farmasien. 

Etter noen år med alt dette er jeg ganske drittlei og etter en intens diskusjon i går føler jeg at jeg har fått nok bullshit. 

Fade ut? Vedkommende er en snill person ellers, men lever i en boble av rare ting og null kildekritikk. 

Anonymkode: d7f04...ff2

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En kan ikke argumentere mot sånne, så enten atte med eller fade ut ja… selv begrenser jeg kontakten med slike

Anonymkode: 42f35...490

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En kan ikke argumentere mot sånne, så enten atte med eller fade ut ja… selv begrenser jeg kontakten med slike

Anonymkode: 42f35...490

Ja, jeg tror jeg må gjøre det. Litt synd egentlig for vedkommende er snill men den misjoneringen gjør meg sprø og jeg føler at grensene jeg setter ikke blir respektert. Jeg er en tålmodig person men blir til slutt helt svett av misjonering enten det kommer fra kristne eller alternative. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er ikke at han tror på new age og konspirasjonsteorier, men at han presser det på deg. Mange av oss med alternative livssyn, holder det for oss selv, fordi vi vet at andre ikke er interessert i å høre om det. Du må sette grenser, eventuelt kutte ut.

Anonymkode: 32058...72c

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har  en venn som lever i sin egen boble av New Age og konspirasjonsteorier og som hele tiden og intenst prøver å misjonere dette bullshitet ovenfor meg. Jeg skal liksom tro på solkoder og oppgraderinger til 5D, at verden er styrt av elite av reptiler som kontrollerer oss og har oss som slaver, at Brundtland fikk en dame innesperret på lukka avdeling, at alle politikere i Norge bare er korrupte, og på toppen av det hele har vedkommende forsøkt intenst å få meg til å ikke ta medisiner og vaksiner for leger og forskere er jo kjøpt og betalt av den store stygge farmasien. 

Etter noen år med alt dette er jeg ganske drittlei og etter en intens diskusjon i går føler jeg at jeg har fått nok bullshit. 

Fade ut? Vedkommende er en snill person ellers, men lever i en boble av rare ting og null kildekritikk. 

Du sier selv at du er drittlei . Jeg forstår den følelsen. Jeg måtte fjerne noen fra livet mitt fordi vedkommende prøvde å belære meg. Greit at man har forskjellige meninger, men ikke behandler andre som dumme ellers vær aggressiv når man prøver å sette grenser. Jeg har bare et spørsmål til deg. Er hen en an dine nære vennene? Snakk med hen om din frustrasjon. Hvis ikke, tenker jeg at du kan rett og slett fade ut. 

Endret av LadySyrien
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virkelig bare å fade ut. Umulig å nå gjennom til slike. Det er også et klart element av psykiatri, men da dessverre av den typen der sykdomsinnsikten er lik null og din tilstedeværelse ikke vil være til nytte for vedkommende uansett.

Synes også det er helt greit å omtale det som bullshit slik du gjør, for det er i seg selv et problem at vedkommende tror på dette pisset, ikke bare at han eller hun prøver å dunke det inn i skallen på deg også. Det er ikke «like bra» tro at verden er styrt av reptiler, og at alle medisiner og leger er til for å skade deg, som å ikke tro det. Tror vennen din virkelig på det du beskriver her er vedkommende enten så frikoblet den virkelige verden, eller så grunnleggende mistroisk og uvennlig innstilt til omgivelsene sine, at det uansett nok er sunt for deg å slippe unna den innflytelsen i dagliglivet ditt. 

Anonymkode: 2a175...05d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 23.37):

Virkelig bare å fade ut. Umulig å nå gjennom til slike. Det er også et klart element av psykiatri, men da dessverre av den typen der sykdomsinnsikten er lik null og din tilstedeværelse ikke vil være til nytte for vedkommende uansett.

Synes også det er helt greit å omtale det som bullshit slik du gjør, for det er i seg selv et problem at vedkommende tror på dette pisset, ikke bare at han eller hun prøver å dunke det inn i skallen på deg også. Det er ikke «like bra» tro at verden er styrt av reptiler, og at alle medisiner og leger er til for å skade deg, som å ikke tro det. Tror vennen din virkelig på det du beskriver her er vedkommende enten så frikoblet den virkelige verden, eller så grunnleggende mistroisk og uvennlig innstilt til omgivelsene sine, at det uansett nok er sunt for deg å slippe unna den innflytelsen i dagliglivet ditt. 

Anonymkode: 2a175...05d

Jeg tenker også psykiatri. En eller annen form for ubehandlet paranoid lidelse med vrangforestillinger som personen ikke vil ha hjelp til å komme ut av. Vedkommende blir kvass og hissig når jeg motsier han/hun. 

TS 

Skrevet

Klassisk frp tankegang. Vanskelig å gjøre noe annet enn å jatte med

AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering: 

Forrige uke ble jeg lei av misjoneringen og de lange sære monologene om New Age, konspirasjoner og anti-vaksine. Så jeg sluttet å jatte med og tok jobben med å fortelle om forskjellen på New Age kvasivitenskap og virkelig vitenskap og forskjellen på overtro og forskning. 

Dette må ha gjort personen trigget for i går møtte vedkommende opp bare for å kverulere og krangle om anti-vaksine og personen ble ufin og ubehagelig. Jeg sa at vi kan være enige om å være uenige og penset samtalen inn på dagligdagse tema. 

Da gikk vedkommende like etterpå. Jeg har tydeligvis bare vært interessant som venn så lenge jeg har fungert som en plattform for misjonering innen det alternative. 

Hvordan går dere frem når dere skal kutte kontakten med folk? Jeg er redd det blir mye drama om jeg tar en direkte konfrontasjon og gir vedkommende en forklaring på hvorfor jeg ikke ønsker å omgåes lenger. Der er psykiatri i bildet. 

TS 

AnonymBruker
Skrevet

Bare fas henne ut sakte og forsiktig 

Jeg har veldig lav toleranse for slik snakk så avslutter slike samtaler fort! På en høflig og diskret måte. 

Anonymkode: 7d492...234

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 14.37):

Hvordan kan vi hjelpe personer som har gravd seg ned i et svart hull av konspirasjonsteorier? spør Thomas Seltzer i Trygdekontoret. Veldig interessant å lytte: 

https://radio.nrk.no/podkast/trygdekontoret/l_2df19b83-3649-4e12-b19b-833649be12c4

Anonymkode: f8d44...e64

Takk! Nå har jeg lyttet til podcasten. Den var god. :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare fas henne ut sakte og forsiktig 

Jeg har veldig lav toleranse for slik snakk så avslutter slike samtaler fort! På en høflig og diskret måte. 

Anonymkode: 7d492...234

Ja, men hun respekterer ikke grensene mine og kverlurererer bare videre selv om jeg sier at jeg ikke vil snakke om slike ting. Vingler mellom å fase ut her og bare blokkere kort og greit. 

AnonymBruker
Skrevet

Om dette er en person som ikke respekterer dine grenser eller aksepterer et nei eller "jeg ønsker ikke diskutere mer med deg", så hadde jeg bare sluttet å svare vedkommende og eventuelt blokkert dem om nødvendig. Du skal ikke måtte behøve rope så innmari høyt for at dine grenser respekteres av noen som liksom skal være en venn. 

Om du absolutt føler behov for å avslutte med forklaring, så skriver du bare noe sånt som at "jeg er lei disse evige diskusjonene med deg, vi kommer aldri til å enes om dette. Det er best vi avslutter kontakten herfra." og så blokkere dersom det ikke respekteres.

Anonymkode: 84c41...736

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...