AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:57 #1 Skrevet fredag kl 07:57 Kan man benytte vognens sittedel før 6 måneser hvis man kan legge den helt ned? Eller vil baby ligge ukomfortabel, falle ut etc da? Har en søskenvogn jeg gjerne skulle ha tatt i bruk, men den har bare sittedeler (som kan legges ned). Baby er 5 mnd men sitter ikke selv enda. Anonymkode: e2e72...a1c
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:05 #2 Skrevet fredag kl 08:05 I og med at den kan legges helt ned så vil jeg da tro den kan brukes. Regner med at babyen da blir liggende som i ei vanlig vogn med bena også. Du ser selv litt om den egner seg tenker jeg mht. å falle ut osv. Anonymkode: d2767...36a
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:21 #3 Skrevet fredag kl 08:21 Vi måtte bytte til sittedel (ergonomisk) da baby var 3,5 mnd, fordi hun var så lang. Har hatt den liggende hele tiden, og det har gått veldig fint. Tar alle duppene sine i vogn. Anonymkode: 1f9c1...66b
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:22 #4 Skrevet fredag kl 08:22 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi måtte bytte til sittedel (ergonomisk) da baby var 3,5 mnd, fordi hun var så lang. Har hatt den liggende hele tiden, og det har gått veldig fint. Tar alle duppene sine i vogn. Anonymkode: 1f9c1...66b Ergonomisk er sånn med beina opp? Den ser litt "tryggere" ut i forhold til å falle ut, men babyer skal vel helst ligge flat? Anonymkode: e2e72...a1c
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:25 #5 Skrevet fredag kl 08:25 Selvsagt kan du det. Anonymkode: 614d9...d61
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:22 #6 Skrevet fredag kl 09:22 Selvsagt. Jeg bytter til sportsdel ved ca 4mnd fordi ungen var for lang til baggen. Hadde han flatt og mot meg, og fotstøtta litt oppover, ikke noe problem. Anonymkode: fe4e5...580
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:19 #7 Skrevet fredag kl 10:19 Du må jo ha på selene, både om baby er 5 mnd eller 7 mnd... Da faller de ikke ut. De skal ikke ligge løst oppå der... Det er også greit å sjekke vognen jevnlig når baby sover i vogna. Ergonomisk skal de egentlig ikke sove i før de kan sitte selv med støtte, ca. 6 mnd. Det er fordi de kan sige sammen i brystet og kveles. Å la en på 3,5 mnd sove lange dupper i ergonomisk sittedel er uansvarlig synes jeg. Anonymkode: a9c8e...944
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:09 #8 Skrevet fredag kl 11:09 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du må jo ha på selene, både om baby er 5 mnd eller 7 mnd... Da faller de ikke ut. De skal ikke ligge løst oppå der... Det er også greit å sjekke vognen jevnlig når baby sover i vogna. Ergonomisk skal de egentlig ikke sove i før de kan sitte selv med støtte, ca. 6 mnd. Det er fordi de kan sige sammen i brystet og kveles. Å la en på 3,5 mnd sove lange dupper i ergonomisk sittedel er uansvarlig synes jeg. Anonymkode: a9c8e...944 Jo da det skjønner jeg, men tenkte om selene ikke var tilpasset så små, at de sitter dårlig. Anonymkode: e2e72...a1c
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:10 #9 Skrevet fredag kl 11:10 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du må jo ha på selene, både om baby er 5 mnd eller 7 mnd... Da faller de ikke ut. De skal ikke ligge løst oppå der... Det er også greit å sjekke vognen jevnlig når baby sover i vogna. Ergonomisk skal de egentlig ikke sove i før de kan sitte selv med støtte, ca. 6 mnd. Det er fordi de kan sige sammen i brystet og kveles. Å la en på 3,5 mnd sove lange dupper i ergonomisk sittedel er uansvarlig synes jeg. Anonymkode: a9c8e...944 Nå har jeg helt flat liggedel da. Anonymkode: e2e72...a1c
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:03 #10 Skrevet fredag kl 12:03 Vi måtte bytte ved 4,5 mnd fordi liggedelen begynte å bli noe kort. Bruker så klart selene og har kjøpt minimizer for at han skulle få bedre støtte. Anonymkode: 6281c...f3f
PostmannPat Skrevet fredag kl 12:15 #11 Skrevet fredag kl 12:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må jo ha på selene, både om baby er 5 mnd eller 7 mnd... Da faller de ikke ut. De skal ikke ligge løst oppå der... Det er også greit å sjekke vognen jevnlig når baby sover i vogna. Ergonomisk skal de egentlig ikke sove i før de kan sitte selv med støtte, ca. 6 mnd. Det er fordi de kan sige sammen i brystet og kveles. Å la en på 3,5 mnd sove lange dupper i ergonomisk sittedel er uansvarlig synes jeg. Anonymkode: a9c8e...944 Takk for den! Altså, jeg sjekker til ungen min når hun sover dupp, flere ganger i timen. Så bare slapp av. Det gikk HELT fint at hun sov der frem til hun ble stor “nok”.
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:15 #12 Skrevet fredag kl 20:15 PostmannPat skrev (7 timer siden): Takk for den! Altså, jeg sjekker til ungen min når hun sover dupp, flere ganger i timen. Så bare slapp av. Det gikk HELT fint at hun sov der frem til hun ble stor “nok”. Jeg synes det er uansvarlig å la en liten baby sove sittende når man vet at det kan føre til at de ikke får nok luft. Fint at det gikk fint, jeg sa heller ikke at du ikke sjekket på babyen. Men jeg synes ikke du bør anbefale det videre til andre, er jo en grunn til at det anbefales at babyer sover så flatt som mulig. Støtter forslaget om Minimizer da, det hjalp veldig på at min lå godt da vi byttet. Og selene er jo tilpasset at man har babyer av forskjellig størrelse, en på 5 mnd kan jo være større enn en annen baby på 7 mnd Anonymkode: a9c8e...944
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:28 #13 Skrevet lørdag kl 10:28 Jeg vil tro det går fint. Da jeg fikk min første gikk han til fysioterapeut og hun var opptatt av at det sunneste for kroppen til barnet er å sove flatt. Det gjelder spesielt når de har en favorittside å sove på. Så vi hadde han da i hardbag ganske lenge. Nå har vi nummer to og kommer til å bytte til sittedelen før hun blir 6 mnd. Jeg så faktisk igår at det på Bugaboo hardbag står «Max 9 kg», og hun var allerede 8,3 på 5-måneders kontroll. Så det er jo avhengig av str på barnet også. Anonymkode: 22ea3...0ef
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:18 #14 Skrevet lørdag kl 20:18 AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 9.57): Kan man benytte vognens sittedel før 6 måneser hvis man kan legge den helt ned? Eller vil baby ligge ukomfortabel, falle ut etc da? Har en søskenvogn jeg gjerne skulle ha tatt i bruk, men den har bare sittedeler (som kan legges ned). Baby er 5 mnd men sitter ikke selv enda. Anonymkode: e2e72...a1c Det er avhengig av hvilken vogn du har. Vi byttet til sittedel før 6mnd uten problem. Anonymkode: ff29d...b77
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:47 #15 Skrevet lørdag kl 20:47 Ja det kan du Anonymkode: 2b048...e8b
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:11 #16 Skrevet lørdag kl 22:11 Jeg byttet til sittedel som kan legges helt flat når hun var 4mnd. Hun var da ganske stor for bagen. Anonymkode: 7549a...9a3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:16 #17 Skrevet søndag kl 06:16 AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 22.15): Jeg synes det er uansvarlig å la en liten baby sove sittende når man vet at det kan føre til at de ikke får nok luft. Fint at det gikk fint, jeg sa heller ikke at du ikke sjekket på babyen. Men jeg synes ikke du bør anbefale det videre til andre, er jo en grunn til at det anbefales at babyer sover så flatt som mulig. Støtter forslaget om Minimizer da, det hjalp veldig på at min lå godt da vi byttet. Og selene er jo tilpasset at man har babyer av forskjellig størrelse, en på 5 mnd kan jo være større enn en annen baby på 7 mnd Anonymkode: a9c8e...944 Du legger jo ned setet. Anonymkode: 7151e...3d4
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:11 #18 Skrevet søndag kl 16:11 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du legger jo ned setet. Anonymkode: 7151e...3d4 I "ergonomiske" sittedeler så blir baby liggende med helning i brystet også når den legges ned. Men det blir jo ikke verre enn å sove i bilstol feks. Ikke ideelt, men det går sannsynligvis bra. Anonymkode: 9b4a7...66e
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #19 Skrevet 9 timer siden Første min byttet jeg ikke før 5,5 mnd. Nå er min andre 4 mnd pluss og han er i ergonomisk del på Bugaboo Fox 5. Er ikke bekymret for turene, men hvis han sovner i den er jeg litt redd for å være ærlig. Anonymkode: 8e21a...679
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå