AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:53 #1 Skrevet fredag kl 07:53 https://dnbeiendom.no/bolig/Oslo/Sagene-torshov/Bentsebrugata-29a/415250257?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=smartsolgt&utm_content=bolig_2025&utm_salesarea=eiendomsmegler-som-kjenner-sagene&m_source=fb&m_medium=Facebook_Mobile_Feed&m_campaign=120238914927410370_120238914932460370&m_content=120238915027740370&fbclid=IwdGRjcAMndMhleHRuA2FlbQEwAGFkaWQBqyyohc-2cgEeXJugaHOn2ZWVXKi5IMv70Znpc8S3p3QUYgm2nPFLAyd2pYKU0MR_l9Jturk_aem_8rEko9NAHZpxnbgRIEZijQ&utm_id=120238914927410370&utm_term=120238914932460370 Er dette representativt for boligmarkedet i Oslo? 3,5 millioner for 20 kvadratmeter. Det minner om ran på åpen gate. Greit nok at det er blitt ille, men et lite kott til nesten 4 millioner? Anonymkode: 12903...86c 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:56 #2 Skrevet fredag kl 07:56 Nei, de legger den bare ut til den prisen for moro skyld… Anonymkode: 97587...53b 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:01 #3 Skrevet fredag kl 08:01 Det er representativt for den leiligheten, ikke noe mer eller mindre. Du får veldig mye mer for pengene i det øyeblikket du vurderer t-bane som transportmiddel, ikke bare trikken. Jeg bor i groruddalen og ser perle etter perle bli solgt til skampris nesten mens folk hyler og skriker om at det ikke er mulig for vanlige folk å bo i Osloområdet. Det er de selv som sørger for det ved å måtte bo midt smekk i gryta. Anonymkode: 34dee...a8c 4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:02 #4 Skrevet fredag kl 08:02 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, de legger den bare ut til den prisen for moro skyld… Anonymkode: 97587...53b Åhh morroklumpen som selv synes h*n er Sååå gøyal som behersker ironi 😅 Anonymkode: 12903...86c 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:05 #5 Skrevet fredag kl 08:05 Som du MÅ ha fått med deg: Oslo er dyrt, og da spesielt innenfor ring 3. Det er praktisk og urbant, akkurat slik unge førstegangskjøpere ofte higer etter. Spesielt høy kvadratmeterpris blir det på de aller minste leilighetene: Folk vil inn på boligmarkedet i byen, og kampen er hard om disse "inngangsbillettene". En kan synes hva en vil om dette, men det er realitetene. Anonymkode: b7dd4...c92 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:14 #6 Skrevet fredag kl 08:14 Tittet på prospektet nå, og det er jo en helt "grei" studentbolig/pendelerleilighet med lave fellesutgifter, god beliggenhet og gode løsninger. Den kommer til å bli solgt tvert, og visningen kommer til å ha kø ut på gata omtrent. Men det badet er jo størrelse bobil/danskebåten.... Anonymkode: b7dd4...c92 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:04 #7 Skrevet fredag kl 09:04 Det har man sagt i alle år. Også for 20 år siden var det snakk om at prisen for disse leilighetene var altfor dyre.. men de følger markedet , lønnsøkning osv. En liten leilighet med krembeliggenhet vil alltid bli solgt i Oslo , og det til høyere og høyere priser ja man kan flytte lenger ut med t bane , men prisøkning vil ikke være det samme her så hadde jeg hatt mulighet ville jeg kjøpt en liten leilighet med en super sentral beliggenhet Anonymkode: 51130...d01 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:12 #8 Skrevet fredag kl 09:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er representativt for den leiligheten, ikke noe mer eller mindre. Du får veldig mye mer for pengene i det øyeblikket du vurderer t-bane som transportmiddel, ikke bare trikken. Jeg bor i groruddalen og ser perle etter perle bli solgt til skampris nesten mens folk hyler og skriker om at det ikke er mulig for vanlige folk å bo i Osloområdet. Det er de selv som sørger for det ved å måtte bo midt smekk i gryta. Anonymkode: 34dee...a8c Nå er nok Groruddalen for spesielt interesserte, og på ingen måte sammenlignbart med å bo på Bjølsen eller Sagene. Dette ser da ut som en helt kurant bolig for en førstegangskjøper. Anonymkode: 8a4a5...20f 3
Schmuhu Skrevet fredag kl 09:26 #9 Skrevet fredag kl 09:26 (endret) Legg merke til føglende: Boligmarkedet i Oslo er ganske dyrt fra før av. Med dyrt menes det altså dyrt i forhold til hva en vanlig lønn kan klare. I tillegg vil lønnsveksten til folk ikke holde tritt med det. Dermed vil kun et fåtall folk klare å kjøpe i Oslo fremover. Alle andre som kjøper må da har arvet betydelig summer eller tilfeldigvis vinne i lotto. Fremover så vil det bli mer og mer vanskelig å selge i Oslo, da antall folk som har råd blir mindre og mindre. Har du en leilighet som har gått forbi 15 mill, så er den allerrede svært tungsolgt. Dermed flater boligprisene ut og selgerne kan da velge om å vente mye lenger på et salg, eller godkjenne et salg med tap. Snart vil også boomerne dø og folk sitter med mye arv. Ikke alle er interessert i utleie. Boliger på markedet og et ønske om å få likvide midler kommer til å øke i Oslo markedet fremover de neste 20 årene. Sitter du altså med en bolig i Oslo som hvermansen ikke har råd til sånn uten videre, så vil du også måtte takle et betydelig markedsrisiko og likviditetsrisiko dersom du har tenkt å selge de neste 20 årene. Å senke egenandel fra 15% til 10% gjør at folk kan ta opp mer lån, som holder det litt i gang. Folk kan dermed strekke seg mer. Men en dag vil folkets lommebok nå en grense. Da er det opp til få rike om å kjøpe opp ledige boliger til utleie eller så vil markedet erfare en tung korreksjon. En vanlig vaskedame som starter med 0,- kroner i 30 årene vil da aldri ha muligheten til å kunne eie i Oslo. Hva må til for å snu på dette? Oslo må bygge flere, romslige småblokk boliger med høy standard i nærheten av gode kollektivknutepunkter, og selge de til rundt 2 mill per stykk. Det må faktisk være så mange ledige leiligheter til den prisen, at Oslo markedet blir helt mettet. Staten kan velge å putte litt budsjett inn på det for subvensjonere boligbygging, kjøpe opp arealer med eneboliger og etablere småblokk og så videre. Schmuhu Endret fredag kl 09:34 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:26 #10 Skrevet fredag kl 09:26 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå er nok Groruddalen for spesielt interesserte, og på ingen måte sammenlignbart med å bo på Bjølsen eller Sagene. Dette ser da ut som en helt kurant bolig for en førstegangskjøper. Anonymkode: 8a4a5...20f Spesielt interesserte var å dra det litt langt vel? Eller mener du helt seriøst at groruddalen er full av mennesker som er anneledes enn alle andre? Jeg bor i et større borettslag med rundt 400 boliger og her er det folk fra alle mulige bakgrunner, utdanninger, aldersgrupper, legninger, trosretninger og livsfaser. I blokka mi bor det enslige, godt voksne, barnefamilier og par i leiligheter av ulike størrelser. Hvordan det er for spesielt interesserte å bo her skjønner jeg ikke for i mine ganske kjedelige, etnisk norske, hetrofile, gifte og monogame (altså rimelig A4) øyne er 100% av naboene mine bare mennesker de også. Prismessig får man mye for pengene her ganske enkelt og vanlige folk kan kjøpe her uten å ruineres. Prisveksten er ikke like høy her som i sentrum men det er uansett ikke nødvendigvis den viktigste prioriteringen når man kjøper for å bo. Pengene vi sparer på å ikke bo oss ihjel i et bøttekott investeres så de vokser jo i aksjer og fond som for vår del ihvertfall ikke er et tap sammenlignet med prisveksten leiligheten vi solgte i sentrum har hatt de siste 5-6 årene. Anonymkode: 34dee...a8c 6 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:39 #11 Skrevet fredag kl 09:39 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nå er nok Groruddalen for spesielt interesserte, og på ingen måte sammenlignbart med å bo på Bjølsen eller Sagene. Dette ser da ut som en helt kurant bolig for en førstegangskjøper. Anonymkode: 8a4a5...20f Alltid moro med kommentarer fra de som aldri har bodd i dalen. Som den over her, har jeg stort sett helt vanlige naboer som jeg også har hatt ellers i Oslo. Interessen er kanskje noe større her jeg bor for friluftsliv enn byturer, som vel også speiler folka som bor her. Og så fikk jeg langt mer enn 20 kvm for 3,5 millioner da jeg kjøpte tidligere i år ... Anonymkode: 042ae...616 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:40 #12 Skrevet fredag kl 09:40 Hadde jeg vært ung og visste det var en stund til barn var aktuelt hadde jeg helt klart kjøpt i de rimeligere bydelene til å begynne med. Ikke at det er umulig å bo der med barn, men da ville jeg vært nøye med hvilken skolekrets vi tilhørte. Opp til skolestart tenker jeg uansett det er relativt uproblematisk, kanskje ut småskolen også. Bodde selv på Mortensrud frem til eldste skulle starte på ungdomsskolen, vi valgte å flytte etter da (bare til bydel Østensjø). Dte var absolutt hendelser i bydelen, men ikke noe vi selv merket mye til, og jeg var aldri redd, selv om jeg kom hjem med banen sent på kvelden/utpå natta. For det du får en ettroms for i sentrum kan du kjøpe en treroms i de billigste bydelene. Anonymkode: 8d9e2...330 1
newman01 Skrevet fredag kl 10:01 #13 Skrevet fredag kl 10:01 (endret) Schmuhu skrev (34 minutter siden): Oslo må bygge flere, romslige småblokk boliger med høy standard i nærheten av gode kollektivknutepunkter, og selge de til rundt 2 mill per stykk. Det må faktisk være så mange ledige leiligheter til den prisen, at Oslo markedet blir helt mettet. Staten kan velge å putte litt budsjett inn på det for subvensjonere boligbygging, kjøpe opp arealer med eneboliger og etablere småblokk og så videre. Schmuhu Kan man ikke liksågjerne ha et statlig lotteri som deler ut millioner til noen ytterst få heldige? Bruke offentlige midler for at noen få familier kan få kjøpe bolig til halvparten av byggekostnad er ikke økonomisk forsvarlig over tid. Og ganske solid forskjellsbehandling. Hvem skal bestemme hvem som kan få kjøpe 4 millioner for 2 millioner? Og skal man få lov til å selge til markedspris etterpå, eller blir det prisregulerte boliger? Endret fredag kl 10:01 av newman01 4
Schmuhu Skrevet fredag kl 10:24 #14 Skrevet fredag kl 10:24 newman01 skrev (21 minutter siden): Kan man ikke liksågjerne ha et statlig lotteri som deler ut millioner til noen ytterst få heldige? Bruke offentlige midler for at noen få familier kan få kjøpe bolig til halvparten av byggekostnad er ikke økonomisk forsvarlig over tid. Og ganske solid forskjellsbehandling. Hvem skal bestemme hvem som kan få kjøpe 4 millioner for 2 millioner? Og skal man få lov til å selge til markedspris etterpå, eller blir det prisregulerte boliger? Nei, man må selvsagt senke byggekostnaden tilsvarende. Det er politikken som får løse. Det går an å selge nye og moderne 2mill og 3mill boliger andre plasser i Norge også, så da er resten av Oslo kunstig pga. høy etterspørsel. Schmuhu
newman01 Skrevet fredag kl 10:26 #15 Skrevet fredag kl 10:26 Schmuhu skrev (Akkurat nå): Nei, man må selvsagt senke byggekostnaden tilsvarende. Det er politikken som får løse. Det går an å selge nye og moderne 2mill og 3mill boliger andre plasser i Norge også, så da er resten av Oslo kunstig pga. høy etterspørsel. Schmuhu De banket nettopp gjennom nytt vedtak i Oslo denne uka. Nå stiger byggekostnadene med rundt 5000kr/m2 pga. krav om utslippsfrie byggeplasser også for private byggeprosjekter. OBOS og de andre utbyggerne er ikke voldsomt begeistret. 2
newman01 Skrevet fredag kl 10:30 #16 Skrevet fredag kl 10:30 (endret) Schmuhu skrev (7 minutter siden): Nei, man må selvsagt senke byggekostnaden tilsvarende. Det er politikken som får løse. Det går an å selge nye og moderne 2mill og 3mill boliger andre plasser i Norge også, så da er resten av Oslo kunstig pga. høy etterspørsel. Schmuhu Fant det https://www.finn.no/realestate/newbuildings/search.html?filters=&price_collective_to=3000000 Endret fredag kl 10:32 av newman01
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:31 #17 Skrevet fredag kl 10:31 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Åhh morroklumpen som selv synes h*n er Sååå gøyal som behersker ironi 😅 Anonymkode: 12903...86c Det er jo en kunst. Syntes kommentaren var morsom jeg. Anonymkode: b9424...69a
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:33 #18 Skrevet fredag kl 10:33 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er nok Groruddalen for spesielt interesserte, og på ingen måte sammenlignbart med å bo på Bjølsen eller Sagene. Dette ser da ut som en helt kurant bolig for en førstegangskjøper. Anonymkode: 8a4a5...20f Hvorfor er groruddalen for spesielt intesserte? Har bodd både på sagene og i groruddalen , hvorfor er det ikke sammenlignbart? Kjøpte min førstegangs leilighet i groruddalen, de er litt større, men koster også 1 mill mer. Anonymkode: b9424...69a
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:38 #19 Skrevet fredag kl 10:38 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er representativt for den leiligheten, ikke noe mer eller mindre. Du får veldig mye mer for pengene i det øyeblikket du vurderer t-bane som transportmiddel, ikke bare trikken. Jeg bor i groruddalen og ser perle etter perle bli solgt til skampris nesten mens folk hyler og skriker om at det ikke er mulig for vanlige folk å bo i Osloområdet. Det er de selv som sørger for det ved å måtte bo midt smekk i gryta. Anonymkode: 34dee...a8c Serr? Prisene har da økt masse i groruddalen, lurer på hvor disse perlene er? Vi solgte leiligheten til foreldrene mine nå og fikk veldig høy pris. Anonymkode: b9424...69a
Uanonym bruker Skrevet fredag kl 12:46 #20 Skrevet fredag kl 12:46 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er representativt for den leiligheten, ikke noe mer eller mindre. Du får veldig mye mer for pengene i det øyeblikket du vurderer t-bane som transportmiddel, ikke bare trikken. Jeg bor i groruddalen og ser perle etter perle bli solgt til skampris nesten mens folk hyler og skriker om at det ikke er mulig for vanlige folk å bo i Osloområdet. Det er de selv som sørger for det ved å måtte bo midt smekk i gryta. Anonymkode: 34dee...a8c Jeg skjønner nesten ikke det, jeg, trikken er jo såå treig! Ofte kan man like gjerne gå! Mens med banen kommer man seg fra a til b på null komma niks. Hva er grunnen til at folk er så ivrige på å bo der man er avhengig av trikken? Hilsen ikke fra Oslo... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå