AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:41 #1 Skrevet fredag kl 07:41 Dere som er ballspill/motorsport/Dans/dyreintrissert osv, hadde dere foreldre som også er det? Eller har barna deres noen av samme interessene? Selv har jeg en sønn som har omtrent alle de samme interessene som far🙂 Anonymkode: bac8a...888
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:45 #2 Skrevet fredag kl 07:45 Vi har barn som er musikkinteresserte, spiller instrumenter. Både jeg og far spiller også selv. Ser i miljøet på kulturskolen, for elevene som satser og er med på talentutviklingsprogram etc, at nesten alle har foreldre som er musikere (på hobbybasis eller profesjonelt) selv. Eller de har foreldre fra øst-asia, det er svært mange kinesiske barn som har musikk som hobby. Det er nok mye påvirkning fra miljøet de har vokst opp i. Vi har f.eks. ikke vært så flinke til å gå ut i skog og mark hver helg med barna, på grunn av at vi selv ikke er vant til det. Men de har derimot vært med på mye kulturelt fra de var bitte små. Anonymkode: 0cdff...f9d 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:57 #3 Skrevet fredag kl 07:57 Mine barn fikk samme interesse som bf og de gjorde denne hobbyen sammen. Ene har fremdeles den interessen, men har også funnet enorm glede i en av mine interesser også. Den andre har ingen hobby for tiden da jobb og barn tar for mye tid. Min mamma holdt på med broderier, det interesserte aldri meg. Jeg begynte med annet håndarbeid. Pappa var interessert i fotball, jeg kan ikke fordra fotball. ———— Naboen har skrudd bil i alle år og kjører rally. Ingen av barna hans har den interessen til tross for at han har 2 sønner. ———— En annen mann jeg kjenner elsker alt som har med biler å gjøre, der går sønnen i hans fotspor. De ligger under eller henger over en bil støtt og stadig sammen. Jeg trur nok interesser kan komme hjemmefra, men likegjerne fåes gjennom venner. Mange barn vil jo ha tilhørighet og da blir de kanskje med på å spille fotball, håndball etc fordi venner gjør det. Anonymkode: 76ccd...5e1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:00 #4 Skrevet fredag kl 08:00 Mer før enn nå. Voksenlivet har formet meg mye. Jeg har tatt etter interessen for å reise - vi var mye utenlands i oppveksten min. Mannnen har derimot fått interessen via meg, da han ikke hadde vært utenfor Norge før sene tenår. Mannen deler en dyp interesse for en idrett med sine foreldre. Denne deler ikke jeg. Men har har fått interessen for toppturer gjennom han. Ingen av foreldre var inngående interessert i mat, utover normalt norsk kosthold. Vi har en dyp interesse for matlaging og gode restauranter Anonymkode: 7cd13...b5f 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:03 #5 Skrevet fredag kl 08:03 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mine barn fikk samme interesse som bf og de gjorde denne hobbyen sammen. Ene har fremdeles den interessen, men har også funnet enorm glede i en av mine interesser også. Den andre har ingen hobby for tiden da jobb og barn tar for mye tid. Min mamma holdt på med broderier, det interesserte aldri meg. Jeg begynte med annet håndarbeid. Pappa var interessert i fotball, jeg kan ikke fordra fotball. ———— Naboen har skrudd bil i alle år og kjører rally. Ingen av barna hans har den interessen til tross for at han har 2 sønner. ———— En annen mann jeg kjenner elsker alt som har med biler å gjøre, der går sønnen i hans fotspor. De ligger under eller henger over en bil støtt og stadig sammen. Jeg trur nok interesser kan komme hjemmefra, men likegjerne fåes gjennom venner. Mange barn vil jo ha tilhørighet og da blir de kanskje med på å spille fotball, håndball etc fordi venner gjør det. Anonymkode: 76ccd...5e1 Både mor og mormor hadde en dyp interesse for strikking, hekling og handarbeid. Jeg kan ingen av delene. Det var aldri noe press, men de lurte vel på hvordan jeg skulle fungere i ekteskap/familie. Men vi lever fint med å handle i butikk, eller bruke skredder. Eier ikke en nål en gang. (Men må innrømme svigermor trår til innimellom..) Anonymkode: 7cd13...b5f 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:09 #6 Skrevet fredag kl 08:09 Min mann ble veldig skuffet at sønnen viste ingen interesse for hockey eller fotball som var hans lidenskap da han var ung. 🤣 Anonymkode: 8e000...0dd
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:09 #7 Skrevet fredag kl 08:09 Dette er interessant. Vi fikk et ufrivillig miljøbytte på barnet vårt, da det ble gjennomført en omsorgsovertakelse. Ungen har uten å ha vært med på mange av mor og fars aktiviteter interesser som går i nogenlunde samme retning som foreldrene. Ikke motorsport og dans, men kakebaking, turgåing, kunst, musikk, litteratur. Anonymkode: 278c7...d19
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:16 #8 Skrevet fredag kl 08:16 Man farges nok litt. Jeg f.eks elsker håndball og fotball. Begge barna mine har drevet med en av de (og gjør det som store ungdommer fortsatt). Jeg er ganske sikker på at det at jeg og far har vært ivrige på begge de plattformene, i form av trenerverv etc har gjort at de kanskje har stått i det, når de måtte velge på ungdomsskolen. Samt at vi kanskje har latt de slutte på de andre tingene de har prøvd litt lettere enn ballidrettene? Ikke like ivrig på bueskyting liksom.. Misforstå meg rett. Har støttet og heiet knalle idretter de har prøvd, men buskyting og bryting var jeg kanskje ikke like engasjert? Anonymkode: 083d3...f5c 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:45 #9 Skrevet fredag kl 09:45 Foreldrene mine er skikkelig turmennesker. Litt sånn Lars Monsen. Var masse på tur med de som barn, men har ikke arvet den interessen. Samboeren min liker å mekke bil, det har han lært av faren sin. Anonymkode: a0e26...b7a
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:46 #10 Skrevet fredag kl 10:46 Miljø i form av at man blir kjent med en interesse, enten fra foreldre og øvrig familie eller venner og omgangskrets tror jeg har mye og si. Men jeg tror også det er i kombinasjon med arv, eller personlighet, og det kan man jo både ligne og ikke ligne på foreldrene. Er man f.eks. en rolig og litt forsiktig type, kan det gjøre noen interesser mer sannsynlig enn andre. Og også evner på ulike områder vil jeg tro kommer av en blanding av gener og hva man trener på og liker. Jeg har ett barn som interesserer seg for alt, og vil prøve alt. Hun har ikke funnet én stor interesse å fokusere på, men liker å prøve nye ting. Det andre barnet er roligere, og heller der at hun ikke vil prøve. Ingen av dem har «arvet» min interesse for dans. Begge har testet danseskole, og sluttet etter en stund. En av mine foreldre var svært glad i musikk, om ikke akkurat å danse, og det samme var flere av besteforeldrene mine. Begge barna mine har derimot «arvet» interessen for natur og friluftsliv, og de er egentlig nesten mer interesser i planter og vekster enn det jeg er. Den ene elsker ballspill, som hverken faren deres eller jeg har fått dreisen på eller likt noen gang. Hun har venner med samme interesse, men den har egentlig vært der fra hun var baby. De liker å snekre sammen med faren sin. Anonymkode: 082ee...d2f
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:08 #11 Skrevet fredag kl 11:08 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere som er ballspill/motorsport/Dans/dyreintrissert osv, hadde dere foreldre som også er det? Eller har barna deres noen av samme interessene? Selv har jeg en sønn som har omtrent alle de samme interessene som far🙂 Anonymkode: bac8a...888 En kompis av meg har et barn som han ikke har vært så involvert i å oppdra, men som likevel har «arvet» nesten alle av hans interesser og hobbyer. Anonymkode: a7401...682
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:07 #12 Skrevet fredag kl 13:07 Her har barna fått helt andre interesser enn oss 😅 Vi er fotballspillere begge to, og barna kunne ikke vært mindre interessert i det. Synes det er fint at de har funnet helt sine egne greier Anonymkode: 4322a...1d2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:19 #13 Skrevet fredag kl 13:19 Våre er foreløpig små, men har nok arvet litt fra oss begge. Eldste elsker bøker, jeg var/er en lesehest, og er veldig glad i friluftsliv og naturvitenskap som sin far. Atletisk som oss begge foreldre. Yngste trives best inne som meg, men er en våghals av dimensjoner når det kommer til fysisk aktivitet utendørs. Noe som verken far eller jeg kjenner oss igjen i. Er veldig glad i å bade (utendørs) som meg, noe far ikke liker. Anonymkode: f5b6e...1a9
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:21 #14 Skrevet fredag kl 14:21 Nei, jeg har helt andre interesser enn mine foreldre og mine søsken. Har ikke barn. Anonymkode: 3bfb7...ced
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:27 #15 Skrevet fredag kl 14:27 Har en veldig stor interesse som jeg har hatt hele livet, og har viet store deler av livet mitt til den. Ingen av foreldrene mine har noen gang vært interessert i det. Anonymkode: 5164b...46e
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:30 #16 Skrevet fredag kl 14:30 Nei. Gjorde et poeng av å ta med ungen på veldig mye forskjellig, slik at de skulle finne sine egne interesser. Mange unger blir satt rett på f eks fotball fordi far synes det er stas, og så dropper de ut etter noen år. Anonymkode: bf0b5...fd7
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:58 #17 Skrevet fredag kl 15:58 Jeg tror mye er genetisk. Jeg har et donorbarn. Og utifrå det jeg vet om donoren er det at hun oppga en bestemt fritidsaktivitet som hun hadde brent for hele livet. En aktivitet jeg aldri har interessert med for selv, men som barn er helfrelst på. Helt hekta. Så jeg tipper det ligger noe i genene der i alle fall 😀 Anonymkode: 948c3...47d
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:25 #18 Skrevet fredag kl 16:25 Både og, klart miljøpåvirkning kan spille inn, feks at "hele familien elsker ski" eller pappa og sønn er fotballfrelste, men kjenner til nok eksempler på at barn og foreldre overhodet ikke deler samme interesser. Anonymkode: 7a9c6...150
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:44 #19 Skrevet fredag kl 16:44 Ungene våre elsker fotball, både spille og se fotball. Jeg spilte 2 sesonger og ellers bare for gøy, mannen min spilte 1 sesong og senere for gøy. Sønnen ville spille fotball fordi alle kompisene spilte, og fordi vi tror på foreldreengasjement så ble min mann trener. Datteren ble jo med på sidelinjen fra hun var 4-5 år og når de tilbød lag så begynte hun. I 1. klasse derimot var det kun håndball tilbudt og da ble jeg trener, hadde jo spilt det en del år, måtte jo alltid kjøre då kunne like gjerne bidra. Sønnen ville etterhvert også prøve håndball og begge ville også prøve turn. I 5-6 klasse så valgte de begge kun fotball, der var de best. Så ble det altoppslukende med Fifa, kamper på TV, Fantasy og datteren går toppidrett fotball. Hadde vi ikke tatt de med på banen for egentrening 1-5 trinn så hadde de nok ikke følt like mye mestring og kanskje valgt det bort som håndball og turn. Mestring er jo viktig for å lykkes og kun lagsaktivitet er sjelden nok. Mannen gikk på ski i ungdommen, så i ferier går vi mye på ski, men her er det så lite snø at vi aldri tok de med på ski som trening. Mannen vokste opp med far som skitrener. Jeg tror barna delvis velger etter foreldre og venners idretter, men så er det foreldres engasjement som kan få de til å bli i idretten, kombinert med hva som faktisk tilbys i de lokale idrettslagene. Mange steder er det ikke reelle alternativ. Anonymkode: 71f5a...b55
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:47 #20 Skrevet fredag kl 16:47 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dere som er ballspill/motorsport/Dans/dyreintrissert osv, hadde dere foreldre som også er det? Eller har barna deres noen av samme interessene? Selv har jeg en sønn som har omtrent alle de samme interessene som far🙂 Anonymkode: bac8a...888 Selv har jeg 2 barn (ungdommer) som har interesser hverken jeg eller mor deler. De har med andre ord ikke arvet interessene sine fra oss 😊 Anonymkode: d850f...e1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå