HemmeligSpion Skrevet 6. september #21 Skrevet 6. september BobbySocks skrev (1 minutt siden): Tenk om man sa det motsatte til en tjukkas? «Nå er du blitt tjukk ass, du må spise mindre!» Man hadde jo fått juling og ingen hadde sagt: det er bare et kompliment! Dette er helt vanlig i mannegjenger som kjenner hverandre godt hvis noen faller på skråplanet. Det er å passe på hverandre. Klar og tydelig tale før det går for langt. Lett å gjøre noe med når det ikke er så mye å jobbe med. 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #22 Skrevet 6. september BobbySocks skrev (Akkurat nå): «Nå må du ikke gå ned mer!» »du må spise mer!» »herre, nå er du blitt tynn!» Tenk om man sa det motsatte til en tjukkas? «Nå er du blitt tjukk ass, du må spise mindre!» Man hadde jo fått juling og ingen hadde sagt: det er bare et kompliment! Det var vel ikke sånne kommentarer TS siktet til da. Det der er jo så klart ikke hyggelig eller greit å si. Anonymkode: 6766d...352 1
BobbySocks Skrevet 6. september #23 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var vel ikke sånne kommentarer TS siktet til da. Det der er jo så klart ikke hyggelig eller greit å si. Anonymkode: 6766d...352 Dette er helt vanlig «skryt» å gi til folk som har gått ned i vekt. 4
AnonymBruker Skrevet 6. september #24 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg tenker folk gjør det for å være greie altså. De mener det som et kompliment på innsatsen du har lagt ned for helsen din. Anonymkode: 6766d...352 Det gjelder ikke for alle tilfeller. Vi undervektige får høre at vi ser syke ut. Det er IKKE et kompliment. Anonymkode: 5798b...323 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #25 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 14.02): Jeg er lett undervektig og er dritlei kommentarer på vekt! Senest i går måtte en kollega kommentere: “Du er altfor tynn!” Ja, jeg vet at jeg er tynn. Ja, jeg prøver å legge på meg. Og ja, jeg spiser godt hver dag. Hvorfor i all verden må folk gnåle om dette? Fikk så lyst til å svare: “Og du er altfor feit!”. Men det hadde nok ikke blitt tatt så godt i mot. Anonymkode: 5798b...323 Ja, det er så ubetenksomt. Jeg har komplekser for utseendet. Føler jeg ser gammal og dratt ut etter en sykdomsperiode. Våget meg ut med barnet nylig, på en tur til byen. Hadde freshet meg opp litt og syntes jeg så presentabel ut. Støtte på en gammel kjenning som måtte kommentere på at jeg er for tynn, og "se på ansiktet ditt, du må spise mer". Sånt no er ikke gøy. Hadde det kun vært meg, så hadde jeg gått rakrygget. Men barnet mitt hørte det jo også. Føler at jeg er for stygg til å vise meg ute. Jeg går ikke rundt og kommenterer på de som er tjukke, eller har slanket seg eller whatever. Synes vekt er en privatsak. Høyde også. Anonymkode: ff5a7...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #26 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er så ubetenksomt. Jeg har komplekser for utseendet. Føler jeg ser gammal og dratt ut etter en sykdomsperiode. Våget meg ut med barnet nylig, på en tur til byen. Hadde freshet meg opp litt og syntes jeg så presentabel ut. Støtte på en gammel kjenning som måtte kommentere på at jeg er for tynn, og "se på ansiktet ditt, du må spise mer". Sånt no er ikke gøy. Hadde det kun vært meg, så hadde jeg gått rakrygget. Men barnet mitt hørte det jo også. Føler at jeg er for stygg til å vise meg ute. Jeg går ikke rundt og kommenterer på de som er tjukke, eller har slanket seg eller whatever. Synes vekt er en privatsak. Høyde også. Anonymkode: ff5a7...bbd Utrolig at ikke folk skjønner at slike kommentarer ikke er ok. Du skulle bare svart: “Men se på ræva di da, du må spise mindre!”. Det er ingen som slenger kommentarer til overvektige. Men det er visst helt ok å si hva som helst til oss tynne. Anonymkode: 5798b...323 2 1
Mezzosoprena Skrevet 6. september #27 Skrevet 6. september Jeg gikk ned 15 kilo for noen år siden, og var superskuffa fordi så godt som ingen kommenterte det! 4
AnonymBruker Skrevet 6. september #28 Skrevet 6. september Mezzosoprena skrev (6 minutter siden): Jeg gikk ned 15 kilo for noen år siden, og var superskuffa fordi så godt som ingen kommenterte det! De la garantert merke til det, men var for sosialt intelligente til å kommenterte andres kropp. Anonymkode: 5798b...323 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #29 Skrevet 6. september Jeg føler jeg kan bidra med en fun fact her. Som barn og ung var jeg slank, og da kommenterte ALLE det. «Ååå så tynn du er, du må spise mer!» Så la jeg på meg i tredveåra, da sa selvfølgelig ingen noe som helst. Etter jeg bikket 40 har jeg gått ned igjen, og nesten halvert vekten min. Ingen nordmenn kommenterer noe som helst på dette, selv om det er synlig nok til at det spekuleres i slankemedisin blant bekjente (når jeg ikke er tilstede). Venninner fra andre kulturer tar opp vektnedgangen direkte med meg og applauderer det, veldig. Så dette forteller meg følgende: siden jeg var ung har det blitt helt uhørt her i Norge å kommentere på noens vekt, uansett om det er positive kommentarer. Jeg må jo si jeg synes det er hyggelig at noen legger merke til det og anerkjenner innsatsen, det kunne ikke falle meg inn å bli fornærmet. Anonymkode: 9bab1...bba 3
AnonymBruker Skrevet 6. september #30 Skrevet 6. september Buxus skrev (På 5.9.2025 den 6.56): Det er et kompliment! Alle vet at bak en planlagt vektnedgang, så ligger det mye arbeid og viljestyrke. Dersom du ikke ønsker å ta kommentarene som et kompliment på ditt utseende, så ta det i det minste som et kompliment til din viljestyrke! Det får da være måte på å ta alt opp i verste mening, tenker jeg. Kan vedde min høyre fot på at dersom ingen hadde lagt merke til din forandring, så hadde du blitt skuffet over det også.... Lev livet litt lysere, og ikke tro at alle vil deg vondt. Ikke så mye arbeid. Det holder lenge å spise mindre i hverdagen Anonymkode: ea807...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #31 Skrevet 6. september Nå må snart denne ukulturen av å se ned på overvektige ta slutt! Kvinnekroppen er fin som den er, slutt å kjempe mot naturens gang! Anonymkode: 42a78...b9a
Mezzosoprena Skrevet 6. september #32 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå må snart denne ukulturen av å se ned på overvektige ta slutt! Kvinnekroppen er fin som den er, slutt å kjempe mot naturens gang! Anonymkode: 42a78...b9a Hvis jeg personlig ikke trives med høy vekt, hvem er du til å fortelle meg at jeg bare skal nyte å være overvektig?? 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #33 Skrevet 6. september Jeg hadde BMI på rundt 20 som ung voksen. Gikk gradvis opp til nesten 25 uten at noen sa noe. Nå er jeg i 40-årene og har en BMI på 16,5. Og det kommenterer enkelte. Får ofte høre at jeg er tynn, ikke bare fra familie og venner, men fra lege, leder på jobb, kolleger, frisør etc. Har bare begynt å si "jada" og snakke om noe annet. Anonymkode: 0cd24...3cb
AnonymBruker Skrevet 7. september #34 Skrevet 7. september Det er jo to typer tynne/slanke i denne tråden. Noen har vært overvektige eller hatt fedme og har med innsats klart å komme seg ned i normal bmi. Disse ønsker gjerne hyggelige kommentarer på hvor flinke de har vært. Så har man de tynne/undervektige som stadig får negativt vinklede kommentarer fra omgivelsene, der det underliggende budskapet er at man ikke ser bra ut, at kroppen ser “feil” ut, og at man bør gjøre noe med det. Det er sistnevnte gruppe det er synd på. Ikke alle kan noe for at de er undervektige, og da blir det en ekstra påkjenning når folk maser om det hele tiden. Ikke alle tynne har en spiseforstyrrelse, men for de som har det kan stadig kroppsfokus og mas fra andre virke triggende. Noen er også misunnelige på de som har klart å gå ned i vekt, og må ta ut dette med å kommentere at andre er “for tynne” etc. Disse forsøker egentlig å legitimere sin egen overvekt når de kritiserer andre for å være for tynne. De føler seg bedre selv når de fastslår at “det ikke er pent å være så tynn”. Dette er de som sier at man blir seende eldre ut når man blir for tynn, at man ser ut som et skjelett, ser syk ut, kan ikke være bra, nå må du spise før du forsvinner helt osv. Et evig mas fordi de selv føler seg for tjukke. Anonymkode: 5798b...323 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #35 Skrevet 7. september Så fin og slank du har blitt = du var for stor før = ikke et kompliment egentlig Anonymkode: a906e...b85 2
AnonymBruker Skrevet 7. september #36 Skrevet 7. september Nå begynner man å lete etter ting man kan bli krenka over, himmel og hav. Anonymkode: 52689...626 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #37 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå begynner man å lete etter ting man kan bli krenka over, himmel og hav. Anonymkode: 52689...626 🥱 Anonymkode: a906e...b85
Vålull Skrevet 8. september #38 Skrevet 8. september Når jeg personlig har fått kommentarer så er det mest dritt når de slutter å kommentere det, for da har man gått opp (tenker man) eller har gjort det. Å det i seg selv blir feil det også. Så vektnedgang eller oppgang bør uansett ikke kommenteres med mindre man har positiv vektnedgang gang med noe man er stolt over å ha klart.
AnonymBruker Skrevet 8. september #39 Skrevet 8. september HemmeligSpion skrev (På 6.9.2025 den 18.24): Dette er helt vanlig i mannegjenger som kjenner hverandre godt hvis noen faller på skråplanet. Det er å passe på hverandre. Klar og tydelig tale før det går for langt. Lett å gjøre noe med når det ikke er så mye å jobbe med. Vi i nærmeste venninnegjengen sier også slikt til hverandre, ikke så hardt da kanskje. Men kan kommentere at det er lurt å gjøre noen grep for magen blir for stor. Det er for å passe på hverandre og aldri vondt ment. Anonymkode: 9ffdf...1f6
AnonymBruker Skrevet 8. september #40 Skrevet 8. september Det er selvfølgelig hyggelig med komplimenter på at man ser bra ut, men det behøver ikke inneholde noe vektrelatert! Å få kommentarer på det spesifikt dersom man kjenner vedkommende godt og VET at det jobbes med vekt er en annen sak. Synes dog det er underlig hvordan det er mer «naturlig» å kommentere lite vekt kontra mye. Jeg var normalvektig som barn/ungdom før jeg ble overvektig og var det i mange år. På reisen nedover var det selvfølgelig hyggelig med komplimenter, men nå med for lav vekt av årsaker jeg ikke kan noe for så er det fryktelig irriterende og sårt med kommentarer som: «Nå må du ikke gå ned noe mer», «Nå holder det vel», «Du må spise mer», «Det er ikke noe mer igjen av deg» osv.. Prøver så godt jeg kan🙄 Anonymkode: f9dff...b7c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå