AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:30 #1 Skrevet fredag kl 04:30 Har hele livet slitt med vekta. Har vært undervektig og svært overvektig. Vokste opp med konstante negative kommentarer på vekta uansett opp den gikk opp eller ned. Kommentarer på hva jeg spiste osv. Og når man går nes i vekt så skal plutselig andre også kommentere på det. Sikkert positivt ment, men jeg takler det ikke. Nå har ikke vekta gått så mye ned, men jeg har trent og kroppen har forandret seg. Og da skal folk på død og liv kommentere. Spør hvor mye jeg har gått ned. «Nå har du gått ned mye» osv. Fikk kommentar på treningsenteret fra en mann «du ser jævlig bra ut» etterfulgt av lang tale om hvor vanskelig det var å gå ned og hvor mye lettere livet er etterpå. Hvorfor tenker de det er greit? Kan de ikke bare ti stilt? Anonymkode: 9dcc9...582 4 1 8
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:35 #2 Skrevet fredag kl 04:35 Fordi mange setter pris på en oppmuntring og at deres innsats gir synlige resultater. Anonymkode: bdd79...76f 18 7
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:42 #3 Skrevet fredag kl 04:42 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi mange setter pris på en oppmuntring og at deres innsats gir synlige resultater. Anonymkode: bdd79...76f Bingo. Det er innsatsen som oppmuntres, selv om det kan bli klønete. At man ikke takler kompliment er noe å jobbe med. Anonymkode: 97671...5c5 6 7
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:44 #4 Skrevet fredag kl 04:44 Foll snakker om det de selv er veldig opptatt av. Men å snakke om kropp er å gå inn i en personlig sone mange ikke er komfortable med. Bare l de snakke uten å konversere tilbake. Anonymkode: 62ba9...3f8 2 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:51 #5 Skrevet fredag kl 04:51 Det er jo et kompliment det er ment som, så hvorfor må du være så negativ hele tiden? Kan du ikke anstrenge deg litt og ta det for det det er, komplimenter og ros for hva du har oppnådd? Noen er bare nødt til å se på alt som dritt, uansett. Det hadde vel vært galt om ingen sa et ord til deg heller, bare overså deg og det du har fått til. Anonymkode: 64b4a...b9d 9 4
Buxus Skrevet fredag kl 04:56 #6 Skrevet fredag kl 04:56 Det er et kompliment! Alle vet at bak en planlagt vektnedgang, så ligger det mye arbeid og viljestyrke. Dersom du ikke ønsker å ta kommentarene som et kompliment på ditt utseende, så ta det i det minste som et kompliment til din viljestyrke! Det får da være måte på å ta alt opp i verste mening, tenker jeg. Kan vedde min høyre fot på at dersom ingen hadde lagt merke til din forandring, så hadde du blitt skuffet over det også.... Lev livet litt lysere, og ikke tro at alle vil deg vondt. 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:00 #7 Skrevet fredag kl 05:00 Jeg har også et anstrengt forhold til kropp, vekt og mat og syns det er ubehagelig når vektnedgang kommenteres, selv om det er positivt ment. Eller kanskje nettopp derfor, det føles som at jeg endelig ble bra nok i deres øyne. Og jeg vet med meg selv at vekten kommer til å variere på ny, og da vet jeg jo også hva de tenker når eller om jeg går litt opp igjen. Det er en uting å kommentere andres kropp, med mindre det er spinat mellom tennene som man kan fikse på et øyeblikk. Ingen på min alder (20-30 år) kommenterer kropp i min omgangskrets, men de over 50 kommenterer villig. Anonymkode: b7c19...43e 10 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:13 #8 Skrevet fredag kl 05:13 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har også et anstrengt forhold til kropp, vekt og mat og syns det er ubehagelig når vektnedgang kommenteres, selv om det er positivt ment. Eller kanskje nettopp derfor, det føles som at jeg endelig ble bra nok i deres øyne. Og jeg vet med meg selv at vekten kommer til å variere på ny, og da vet jeg jo også hva de tenker når eller om jeg går litt opp igjen. Det er en uting å kommentere andres kropp, med mindre det er spinat mellom tennene som man kan fikse på et øyeblikk. Ingen på min alder (20-30 år) kommenterer kropp i min omgangskrets, men de over 50 kommenterer villig. Anonymkode: b7c19...43e Det er nettopp det. Er selv rundet 50, og det er de på min alder som kommenterer kropp. Og når man da er vokst opp med negative kommentarer rundt kropp (og fortsatt får det fra sin mor) uansett om det er opp eller ned, så er flash back. Samme er kommentarer på hva man spiser. Type «skal du spise det der?» «Blir ikke dette et der litt mye egg?» og «jeg spiser sjokolade hver dag, men så er jeg ikke overvektig heller da» etterfulgt av blikk fra topp til tå. Å diskutere kosthold og trening er noe annet. Anonymkode: 9dcc9...582 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:02 #9 Skrevet fredag kl 12:02 Jeg er lett undervektig og er dritlei kommentarer på vekt! Senest i går måtte en kollega kommentere: “Du er altfor tynn!” Ja, jeg vet at jeg er tynn. Ja, jeg prøver å legge på meg. Og ja, jeg spiser godt hver dag. Hvorfor i all verden må folk gnåle om dette? Fikk så lyst til å svare: “Og du er altfor feit!”. Men det hadde nok ikke blitt tatt så godt i mot. Anonymkode: 5798b...323 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:53 #10 Skrevet fredag kl 12:53 det er jo forskjell på hva man liker, det er jo ikke noe fasit på det jeg selv syns det er hyggelig når folk komenterer på det når jeg jobber så hardt for å gjøre noe med det Anonymkode: 125af...bcb 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:48 #11 Skrevet lørdag kl 11:48 Opplevde dette selv når jeg gikk ned i vekt. Ble veldig mye kommentarer som til slutt føltes utrolig ubehagelig. Kommentarer som at jeg måtte spise mer, slutte å gå ned i vekt, blitt for tynn osv. Men det gir seg heldigvis etter hvert! Lenge siden jeg har fått kommentarer nå, og det er utrolig deilig! 🙌🏼 Anonymkode: fb3f7...b76 2
Thanos Skrevet lørdag kl 11:52 #12 Skrevet lørdag kl 11:52 AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 6.30): Har hele livet slitt med vekta. Har vært undervektig og svært overvektig. Vokste opp med konstante negative kommentarer på vekta uansett opp den gikk opp eller ned. Kommentarer på hva jeg spiste osv. Og når man går nes i vekt så skal plutselig andre også kommentere på det. Sikkert positivt ment, men jeg takler det ikke. Nå har ikke vekta gått så mye ned, men jeg har trent og kroppen har forandret seg. Og da skal folk på død og liv kommentere. Spør hvor mye jeg har gått ned. «Nå har du gått ned mye» osv. Fikk kommentar på treningsenteret fra en mann «du ser jævlig bra ut» etterfulgt av lang tale om hvor vanskelig det var å gå ned og hvor mye lettere livet er etterpå. Hvorfor tenker de det er greit? Kan de ikke bare ti stilt? Anonymkode: 9dcc9...582 Du vet samfunnet er helt på kanten av stupet når komplimenter blir tatt imot med frustrasjon og sinne. 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:53 #13 Skrevet lørdag kl 11:53 AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 6.42): Bingo. Det er innsatsen som oppmuntres, selv om det kan bli klønete. At man ikke takler kompliment er noe å jobbe med. Anonymkode: 97671...5c5 Det er aldri et kompliment å uinvitert snakke om andre menneskers kropp uansett om man mener det godt eller sier ting man tror er fint. Anonymkode: 01813...551 5 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:55 #14 Skrevet lørdag kl 11:55 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Opplevde dette selv når jeg gikk ned i vekt. Ble veldig mye kommentarer som til slutt føltes utrolig ubehagelig. Kommentarer som at jeg måtte spise mer, slutte å gå ned i vekt, blitt for tynn osv. Men det gir seg heldigvis etter hvert! Lenge siden jeg har fått kommentarer nå, og det er utrolig deilig! 🙌🏼 Anonymkode: fb3f7...b76 Det er ubehagelig fordi man føler seg så gransket av andre. Du driver og vurderer kroppen min, liksom. Fatter ikke at disse som kommenterer slikt ikke forstår dette. Jeg får mest kommentarer på min tynne kropp fra folk som selv veier for mye. De virker å være utrolig opptatt av andres kropp. Hvorfor er det så plagsomt for dem at JEG er tynn? Anonymkode: 5798b...323 4 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:01 #15 Skrevet lørdag kl 12:01 Jeg har gått ned 20 kilo og er nå innenfor normal BMI. Jeg elsker å få kommentarer på at jeg har gått ned. Det gir meg boost til å ikke gå opp igjen. Anonymkode: b7c8c...8c1 6 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:02 #16 Skrevet lørdag kl 12:02 Mange her ser ut til å misse poenget. Når man har et vanskelig forhold til kropp, er alt av kommentarer såre. Det er lett å tenke at alle vil jo være slanke, så alle kommentarer rundt slankere kropp må jo føles positive, men sånn er det ikke for alle. Å overøse folk med komplimenter for at de har gått ned i vekt, kan også oppleves som at man mener de ikke var fine nok før. Hvis man kjenner noen godt og vet at de jobber med å gå ned i vekt (og ikke har spiseforstyrrelse eller andre problemer rundt kropp og vekt), så for all del; gi kompliment. Men ellers; la være å kommentere kroppen og vekta til folk. Det finnes da masse annet man kan skryte og rose for istedet for. Hva med å bare si noe ala "Så fin du er" uten å gå nærmere inn på om det er klærne, håret, kroppen eller hva som helst annet man snakker om. Det er bedre å ikke nevne noe om vektnedgang til en person som ønsker ros, enn å kommentere det til noen som ikke ønsker det eller synes det er vanskelig. Kropp er veldig personlig, og man vet ikke alltid bakgrunnen for vektendringer eller om folk vil snakke om det eller ikke. Jeg kjenner ei som hadde terminal kreft og av den grunn hadde gått mye ned i vekt, og hun fikk høre fra bekjente hvor slank og fin hun hadde blitt, hvor heldig hun var som hadde klart å gå ned i vekt og hvor bra hun ser ut. Det var en del som ble lang i maska da hun sa at hun ikke følte seg verken bra eller heldig, for det var kreften som gjorde henne tynn. Tråkk forsiktig når det gjelder kropp, og komplimenter gjerne noe annet i stedet for. Det burde ikke være så vanskelig. Anonymkode: 92f54...d04 6 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:42 #17 Skrevet lørdag kl 15:42 Jeg synes det er en skikkelig uting å kommentere andres vekt, begge veier. Jeg har selv vært i begge ender og fikk aldri kommentarer da jeg var stor. Nå som jeg gjerne skulle hatt noen kg ekstra er det tydeligvis fritt frem å kommentere. For nei, jeg prøver absolutt ikke å gå ned i vekt nå, og i perioder stresser jeg over å veie for lite. Da er det skikkelig sårt å få disse kommentarene, for jeg gjør det absolutt ikke med vilje. Så tenker jeg det er ekstremt viktig å også ha i bakhodet at i verste fall kan du trigge noen med spiseproblematikk, som craver slike kommentarer for å gjøre seg selv enda tynnere og dermed sykere. Anonymkode: f9dff...b7c 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:14 #18 Skrevet lørdag kl 16:14 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg synes det er en skikkelig uting å kommentere andres vekt, begge veier. Jeg har selv vært i begge ender og fikk aldri kommentarer da jeg var stor. Nå som jeg gjerne skulle hatt noen kg ekstra er det tydeligvis fritt frem å kommentere. For nei, jeg prøver absolutt ikke å gå ned i vekt nå, og i perioder stresser jeg over å veie for lite. Da er det skikkelig sårt å få disse kommentarene, for jeg gjør det absolutt ikke med vilje. Så tenker jeg det er ekstremt viktig å også ha i bakhodet at i verste fall kan du trigge noen med spiseproblematikk, som craver slike kommentarer for å gjøre seg selv enda tynnere og dermed sykere. Anonymkode: f9dff...b7c Jeg har det likt som deg og er enig i alt du skriver. Jeg er selv undervektig med en bmi på 17. Jeg skulle gjerne gått opp noen kilo,og da er det sårende med alle kommentarene om at jeg veier altfor lite. Akkurat som jeg ikke vet det selv 🙄 Det virker også triggende, merker jeg, med kommentarene fra kolleger på jobb. Begynner å tenke at jeg må holde meg syltynn, siden jeg tydeligvis blir studert hele tiden. Har jo ikke lyst på kommentarer på vektoppgang om jeg klarer å legge på meg. Og kommentarene er ikke positive, men negative. Som at jeg er aaaltor tynn, ser syk ut osv. Ikke hyggelig å høre 😔 Anonymkode: 5798b...323 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:18 #19 Skrevet lørdag kl 16:18 Jeg tenker folk gjør det for å være greie altså. De mener det som et kompliment på innsatsen du har lagt ned for helsen din. Anonymkode: 6766d...352 1
BobbySocks Skrevet lørdag kl 16:22 #20 Skrevet lørdag kl 16:22 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker folk gjør det for å være greie altså. De mener det som et kompliment på innsatsen du har lagt ned for helsen din. Anonymkode: 6766d...352 «Nå må du ikke gå ned mer!» »du må spise mer!» »herre, nå er du blitt tynn!» Tenk om man sa det motsatte til en tjukkas? «Nå er du blitt tjukk ass, du må spise mindre!» Man hadde jo fått juling og ingen hadde sagt: det er bare et kompliment! 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå