Gå til innhold

Jeg liker en kollega – hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg jobber på en skole, og det er en kollega jeg gjerne vil bli bedre kjent med. Vi jobber en del sammen, og han spør om fritid, familie og interesser, og viser generelt stor interesse når vi snakker. Han tuller mye med meg, ler sammen med meg, og har generelt vært veldig hyggelig og inkluderende – noe jeg ikke har lagt merke til at han gjør med andre kollegaer.

Men, jeg vet ikke helt om jeg skal tolke dette som vanlig høflighet og kollegskap, eller om det kan være noe mer. Hvordan skal jeg gå frem for å finne ut av hva han tenker, eller om dette kan bli noe mer utover vennskap/kollegaer? Han er noen år eldre enn meg, og jeg vet at han er singel (han er i hvert fall ikke i et forhold).

Vi har en felles interesse, som vi begge er ganske engasjerte i, og vi synes begge det var ganske kult når vi fant ut at vi delte denne interessen. Tenkte derfor å bruke dette som en åpning hvor jeg kan spørre han om å finne på noe en dag knyttet til dette.

Men, dette er første gangen jeg har fått et godt øye for noen via jobb. Jeg er derfor redd for at det kan bli kleint hvis han ikke føler det samme og at det kan bli klein stemning på jobb som følge av dette. 

Trenger gjerne litt tips eller erfaringer fra folk som har vært i lignende situasjoner.

Takk for svar!

Anonymkode: 305ce...c2e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La folk få fred på jobb er mitt råd. 

Anonymkode: e8bba...07f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Legg hodet på skakk. Smil i fem sekunder lenger. Hold blikkontakt i fem sekunder lenger. Tre litt nærmere han.

Se hvordan han reagerer i disse situasjonene. Trekker han seg unna? Som oftest klarer menn å fange disse signalene og bruke dem som en åpning. Hvis han ikke er interessert vil han nok trekke seg unna og holde litt distanse en stund, og da har du Ji gått svar. Han er nok uansett mye mer redd for å bli stemplet overgripsmann eller creep for å ta det første steget med deg, så du trenger nok å gi han noen signaler eller bare hoppe ut i det selv.

Anonymkode: 97e17...978

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som oftest klarer menn å fange disse signalene og bruke dem som en åpning

Han kan da ikke "åpne" på noen som helst måte! Med mindre han er helt uforsående til sosiale spilleregler..

Ts kan slippe unna med det

Anonymkode: e7c81...a19

Skrevet

La ham være i fred. Han er på jobb.

Anonymkode: 12998...6d4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

La det være. Man dater ikke kollegaer. 

Anonymkode: 30afc...d3f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er lærer, godt gift med lærer, og vi traff hverandre på jobb. 😉😁  Mitt tips er faktisk å ha litt is i magen. La det vokse fram naturlig, eller vent litt på at en mulighet skal bli tydelig. Dere skal jo jobbe sammen, uansett, så du har tid til å finne det ut litt, uten å sette relasjonen på jobb i fare. 

Lykke til 😁

Anonymkode: 1f19f...793

• Liker 3
Skrevet

Julebord

Stedet hvor forhold startes, ekteskaps avsluttes og sosiale selvmord begås oftest

( Virker det som 🤭)

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jobb litt med saken og så når det passer spør om han vil møtes etter jobb en dag.

Alternativt, gå all in på julebordstrategien.

Anonymkode: 9d377...c07

• Liker 1
Skrevet

Jeg spurte om han ville være med på tur i forbindelse med at han pratet om en topptur. 

Felles interesser er ufarlig å be noen med på. Så lenge man er veldig forsiktig med å ikke være pågående eller trå over noen grenser så ser jeg ikke helt problemet med å vise forsiktig interesse selv på en arbeidsplass, med mindre det står noe i reglementet om det vel og merke. 

Forutsetning at man kan og vil forholde seg profesjonelt på jobben så klart. 

Anonymkode: 21173...54b

• Nyttig 1
Skrevet

Vær forsiktig. Ei dame på jobben lurte på om vi skulle gå ut en dag sammen. Trolig basert på at jeg smiler og ønsker å være hyggelig med kollegaer. Det ble unødig kleint. 

Anonymkode: f9ecf...561

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei!

Jeg jobber på en skole, og det er en kollega jeg gjerne vil bli bedre kjent med. Vi jobber en del sammen, og han spør om fritid, familie og interesser, og viser generelt stor interesse når vi snakker. Han tuller mye med meg, ler sammen med meg, og har generelt vært veldig hyggelig og inkluderende – noe jeg ikke har lagt merke til at han gjør med andre kollegaer.

Men, jeg vet ikke helt om jeg skal tolke dette som vanlig høflighet og kollegskap, eller om det kan være noe mer. Hvordan skal jeg gå frem for å finne ut av hva han tenker, eller om dette kan bli noe mer utover vennskap/kollegaer? Han er noen år eldre enn meg, og jeg vet at han er singel (han er i hvert fall ikke i et forhold).

Vi har en felles interesse, som vi begge er ganske engasjerte i, og vi synes begge det var ganske kult når vi fant ut at vi delte denne interessen. Tenkte derfor å bruke dette som en åpning hvor jeg kan spørre han om å finne på noe en dag knyttet til dette.

Men, dette er første gangen jeg har fått et godt øye for noen via jobb. Jeg er derfor redd for at det kan bli kleint hvis han ikke føler det samme og at det kan bli klein stemning på jobb som følge av dette. 

Trenger gjerne litt tips eller erfaringer fra folk som har vært i lignende situasjoner.

Takk for svar!

Det du formidler er grunnen at mange er single i Norge. Gjerne langt over 30 årene. En kan stille spørsmål hva som gjør kvinner usikker. Kan være du har hatt mange sjanser og du avslo guttene...

Anonymkode: 50721...907

Skrevet

Vel, for meg løste det seg når jeg hadde sagt opp jobben... Det er ikke helt enkelt å date en kollega, konsekvensene kan bli store om det skjærer seg. Derfor vil de fleste med litt erfaring holde tilbake der.

Har dere vært kollegaer lenge? Ha litt is i magen og se om du får tydeligere tegn feks på julebord eller andre sosiale arenaer. Du kan evt foreslå at dere skal gjøre deres felles aktivitet sammen, men da bør du ta det som en kollega/venn og evt være åpen for å inkludere flere. Det er lurt å være godt kjent og veldig sikker på at dere kan passe sammen om du skal prøve deg på en kollega. Resultatet er fort at en av dere må bytte jobb, så det bør være verdt den risikoen.

Anonymkode: 2f5cb...e7b

• Liker 1
Skrevet

Veldig mange forhold starter på arbeidsplassen, just saying.

Anonymkode: 0fa25...6f5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

La folk få fred på jobb er mitt råd. 

Anonymkode: e8bba...07f

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

La ham være i fred. Han er på jobb.

Anonymkode: 12998...6d4

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

La det være. Man dater ikke kollegaer. 

Anonymkode: 30afc...d3f

Her er jeg uenig.

Jobben er et sted hvor man treffer folk med felles interesser, og like gjerne et slikt sted å møte den rette. Om det ikke skulle fungere, så er man da voksen nok til å la det bli som et vennskap på lik linje med andre.

Anonymkode: 029ea...a2e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar så langt!

Fint å høre litt forskjellig, og jeg er fullt klar over at dette kan bli veldig kleint eller upassende om jeg er for intens eller påtrengende siden vi jobber sammen. Jeg jobber kun på tilkalling, så er ikke der hele tiden, men har vært mye nå i det siste. Vi har jobbet tett i 1 mnd ca. Som sagt, så er det mange tegn han gir som er litt i gråsonen mellom vennskap og evt interesse, så jeg er ikke overbevist enda. Men tenker uansett at det ikke er farlig å spørre han om vi skal finne på noe en dag, mtp på den felles interessen vi har, bare jeg spør på en vennskapelig og avslappet måte. Om han ikke virker entusiastisk til det, så har jeg fått svaret mitt tenker jeg.

Har bare ikke opplevd en kollega som han, som genuint bryr seg om meg og vil at jeg skal ha det bra. Han kommer alltid bort ila dagen når han får mulighet og spør om det går bra med meg, spør hvordan dagen har gått og vi kan fort stå å prate i en halvtime om alt mellom himmel og jord, både personlig ting og jobbrelatert. Han spør mye om meg og mitt liv, uten at jeg må fortelle noe først.

Jeg sliter med angst og er relativt ny i jobben, og har prøvd å få til litt småprat med disse andre kollegaene. Men de virker ikke så interessert i å ha en samtale med meg og det blir veldig overfladisk. Det er mye grupperinger mellom kollegaer der, og jeg blir ofte alene. Han er også ofte alene og menger seg ikke med de andre kollegaene, så jeg går ofte bort til han hvis det passer, for ikke å være alene, da begynner han å prate masse med meg på eget initiativ. Da vi står å prater sammen så står vi praktisk talt oppå hverandre, når vi setter oss i et rom setter han seg alltid nærme meg, vi veksler ofte blikk og lure smil ila dagen.

Det kan hende at han bare er generelt hyggelig og vil ta litt ekstra godt vare på meg siden jeg er ny, og han kanskje har merket at jeg synes det sosiale er litt vanskelig. Men jeg vet med meg selv at jeg hadde aldri giddet å spørre og grave om livet til en kollega eller være veldig entusiastisk bare for å være hyggelig. Men det er meg da.

Vi er venner på Facebook, så kunne evt sendt han en melding der og bedt han med på denne felles interessen, men mtp at vi ser hverandre i ukedagene, så tenker jeg det er bedre å flette inn spørsmålet på jobb en dag om det passer seg og stemning fortsatt er god. Ser litt an hvordan det utvikler seg de neste ukene, før jeg evt spør han.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

hold fast på kollegaen din, han er viktig for deg. Dere er viktig for hverandre. 

Når dere snakker sammen, og dere kommer på tema som kan bety dere kan møtes utenfor arbeidstid, så spør han på innskytelse der og da om han ønsker å dra sammen med deg til det som tema i nærheten dere bor. 

Din beskrivelse i siste innlegg formidles godt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...