jor67 Skrevet 5. september #101 Skrevet 5. september 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg forstår at de som har familie der reiser til USA så klart. Men å reise til USA for meg nå føles feil, å støtte det diktaturet der. Og jeg bare elsker Miami og Nashville, der er det så gøy og jeg har hatt mange fine turer dit. Hva tenker dere om folk som reiser til USA i disse tider? Anonymkode: 7c634...c94 Ikke stort
AnonymBruker Skrevet 5. september #102 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det en utfordring? Anonymkode: 53b2e...edf Folket bryr seg lite før politikken påvirker de selv. Det er ikke før folk merker at de slett ikke har det bedre, men verre, at de krever endring. Dersom ingen hadde reist til USA hadde turistnæringen knelet. Det hadde gått ut over transportnæringen og næringsmiddelindustrien også. Det er vanskelig å ikke åpne øynene, når politikken har en negativ påvirkning på egen lommebok. AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som ser ned på folk som reiser til USA. Holdere dere unna land som Thailand (er i praksis militærstyre, med begrensede demokratiske rettigheter), Vietnam (kommunistisk et-partistyre), Maldivene (med unntak av de private øyene, er det vel Sharia-lover som gjelder) , og det samme er vel også i Malaysia? - på grunn av styret? Ikke pga økonomi, lang flytur etc. ( og mange andre typisk ferieland). Jeg må være så ærlig å si at jeg ferierer i alle disse landene jeg, (hvertfall et par langturer i året til et par av de), og tenker nok at mange som roper ut at de ikke reiser til USA nå, heller nok aldri hadde reist dit i utgangspunktet (med unntak av noen få kanskje). Anonymkode: 0088d...202 Nå handler denne tråden om USA, så kanskje du bør lage din egen tråd om hva som foregår i landene du nevner? Eller tenker du at dette rettferdiggjør at du reiser til USA, på tross av hva som skjer der nede? AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Regner med dere boikotter Tesla, Apple, cola, Pepsi, McDonalds osv. Nei, selvfølgelig gjør dere ikke det. Denne «teflon» aktivismen stikker nemlig ikke så dypt 🤣 Anonymkode: 193ca...76b Selvfølgelig gjør vi det. 🤷♀️ Vi kjøper Rema cola og spiser ikke lenger på McDonalds. Vi har sluttet å kjøpe Heinz ketchup, Amerikansk øl og alt annet vi vet er Amerikansk. Vi har noen mobiler som skal byttes ut snart, og diskuterer hvorvidt Apple skal være et unntak siden vi har «alt» på iPhonene våre, men her har vi ikke konkludert enda. Facebook blir vi dessverre ikke kvitt, siden skolen/foreldregruppene bruker dette som kommunikasjonskanal. Microsoft har vi via jobb-PC’ene, så her har vi ikke noen påvirkning. Men i en nylig anskaffelse selskapet jeg jobber i gjorde ble en Amerikansk leverandør ikke valgt, da selskap fra andre land kunne levere tilsvarende løsninger. Tesla ville jeg aldri ha eid. Anonymkode: 905cd...18f 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #103 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Thailand, Vietnam, Malaysia, Maldivene ? Eller holder du deg kunne Europa?hva da med Polen? Der står vel ikke heller kvinnene så høyt for tiden.. Anonymkode: 0088d...202 Jeg har ikke vært i vietnam, Malaysia eller andre asiatiske land nei, men jeg har vært i Polen etter at landet ble åpnet men ikke nå etter siste valg og endring i abortregler osv.. Jeg har heller ikke vært i Irland etter endringene som har oppstått der - ikke nødvendigvis av idealisme men fordi jeg ikke ser et behov for å dra dit for egen del. Når jeg skal reise på ferie er det fortsatt en stor del av verden som er åpen liksom. Anonymkode: 012a3...edf
AnonymBruker Skrevet 5. september #104 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Regner med dere boikotter Tesla, Apple, cola, Pepsi, McDonalds osv. Nei, selvfølgelig gjør dere ikke det. Denne «teflon» aktivismen stikker nemlig ikke så dypt 🤣 Anonymkode: 193ca...76b Selvfølgelig gjør de ikke det. De er hykleriske godhetsposører som lar sin nedsatte kognitive fungering skinne igjennom. De støtter aktivt regimet som er langt mer brutale igjennom sine forbruksvaner. Men det er ikke så farlig. Det er mye lettere å hive seg på en aktivisme som de uansett ikke får noen konsekvens av. Disse nyttige idiotene hadde uansett aldri reist til USA uansett. Selv har jeg min bakgrunn fra ungdom for Palestina og RV (rødt). Jeg eeeeelsker USA og den kulturelle rikdommen og variasjonen man finner der. Jeg har bodd der i 4 år og vært tilbake som besøkende flere ganger en jeg kan telle. Ved å reise dit så støtter jeg ikke Donald Trump. Jeg støtter lokalt næringsliv. Alt fra den lokal tatovøren, det lokale garasjepunk bandet, kokken på den meksikanske bula på hjørnet etc. Og når det gjelder alle disse skremselshistoriene på KG, så er det åpenbart av folk som selv aldri har satt sin fot i USA. Anonymkode: a0ba6...17a 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. september #105 Skrevet 5. september PITTY skrev (1 time siden): Klarer meg fint uten verdens største hamburgere og verdens feiteste folkefæl. I tillegg har dette dustefolket stemt frem en psykopat som kan bli den ansvarlige for at verden, i det minste Europa, går under. Jeg sponser ikke dette landet med en haug av mine tusenlapper ved å reise dit. I hvilken verden lever du i? Realpolitisk er det jo stikk motsatt av det du hevder 😂 Skal kunnskapsnivået til en del av dere legges lavere, må det graves ned i bakken. Jeg er helt rystet. Anonymkode: be577...ef5 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. september #106 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Selvfølgelig gjør de ikke det. De er hykleriske godhetsposører som lar sin nedsatte kognitive fungering skinne igjennom. De støtter aktivt regimet som er langt mer brutale igjennom sine forbruksvaner. Men det er ikke så farlig. Det er mye lettere å hive seg på en aktivisme som de uansett ikke får noen konsekvens av. Disse nyttige idiotene hadde uansett aldri reist til USA uansett. Selv har jeg min bakgrunn fra ungdom for Palestina og RV (rødt). Jeg eeeeelsker USA og den kulturelle rikdommen og variasjonen man finner der. Jeg har bodd der i 4 år og vært tilbake som besøkende flere ganger en jeg kan telle. Ved å reise dit så støtter jeg ikke Donald Trump. Jeg støtter lokalt næringsliv. Alt fra den lokal tatovøren, det lokale garasjepunk bandet, kokken på den meksikanske bula på hjørnet etc. Og når det gjelder alle disse skremselshistoriene på KG, så er det åpenbart av folk som selv aldri har satt sin fot i USA. Anonymkode: a0ba6...17a Tull. Jeg har selv bodd i USA, og har mange venner der. Noen av de har dessverre falt ned i MAGA-hullet, og vil nok aldri slutte å forsvare det som skjer der nede, før det påvirker de selv. Har du reflektert over at dette også kan gjelde den lokale tatovøren, garasjepunk-bandet og kokken du nevner? Det er folket selv som må kreve endring. Mange av de bryr seg ikke om at folk sendes til Alligator Alcatraz, bombes i filler i Gaza og Ukraina, ikke lenger kvalifiserer for Medicaid, mister jobben sin fordi de ikke danser etter administrasjonens pipe, at forskning på alvorlige sykdommer blir definansiert eller blir sprengt i filler i internasjonalt farvann. «Man skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv.» Anonymkode: 905cd...18f 5
AnonymBruker Skrevet 5. september #107 Skrevet 5. september De bryr seg dog veldig om prisen på egg, og bensin. Anonymkode: 905cd...18f 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #108 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du reflektert over at dette også kan gjelde den lokale tatovøren, garasjepunk-bandet og kokken du nevner? Anonymkode: 905cd...18f Ja. Nettop derfor jeg bruker vennene mine som eksempler. Jeg liker best å ikke spekulere i andre sine holdninger, meninger og verdier uten å vite. Samtidig står du selvfølgelig helt fritt til å boikotte et land som har fått den presidenten flertallet stemte på. Det interessante er at denne listen over land folk her burde boikotte i tråd med sine egne uttalelser, er fryktelig lang. Men det vil du selvfølgelig aldri se. Det er feigt og hyklerisk. Anonymkode: a0ba6...17a 2 2
Vibelator Skrevet 5. september #109 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Tull. Vi er ikke særlig politisk engasjerte, og reiste kun til USA for å feire rundt år/fødselsdag til en som bor der, venn av min sønn. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg ikke valgt USA som reisemål nei, pga Trump og hans meninger og atferd. Anonymkode: 1c9d2...dc5 Så du liker ikke ledere som vil det beste for innbyggerne sine??? 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #110 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja. Nettop derfor jeg bruker vennene mine som eksempler. Jeg liker best å ikke spekulere i andre sine holdninger, meninger og verdier uten å vite. Samtidig står du selvfølgelig helt fritt til å boikotte et land som har fått den presidenten flertallet stemte på. Det interessante er at denne listen over land folk her burde boikotte i tråd med sine egne uttalelser, er fryktelig lang. Men det vil du selvfølgelig aldri se. Det er feigt og hyklerisk. Anonymkode: a0ba6...17a Her må endringen skje på samfunnsnivå, ergo må påvirkningen også det. Anonymkode: 905cd...18f
AnonymBruker Skrevet 5. september #111 Skrevet 5. september Vibelator skrev (1 minutt siden): Så du liker ikke ledere som vil det beste for innbyggerne sine??? Uten sammenligning for øvrig. En ting har Hitler, Stalin og Pol Poth til felles. De gjorde alle det de trodde var til det beste for innbyggerne og samfunnet. Anonymkode: a0ba6...17a 5
AnonymBruker Skrevet 5. september #112 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja. Nettop derfor jeg bruker vennene mine som eksempler. Jeg liker best å ikke spekulere i andre sine holdninger, meninger og verdier uten å vite. Samtidig står du selvfølgelig helt fritt til å boikotte et land som har fått den presidenten flertallet stemte på. Det interessante er at denne listen over land folk her burde boikotte i tråd med sine egne uttalelser, er fryktelig lang. Men det vil du selvfølgelig aldri se. Det er feigt og hyklerisk. Anonymkode: a0ba6...17a Hvor mange av disse landene har vært en av Norges nærmeste allierte i mange tiår? Hvor mange av de er vi avhengige av ved en eventuell aggresjon fra Russland, eller WWIII? Jeg gjentar: Folk gjør ikke noe, før de påvirker de selv. Anonymkode: 905cd...18f 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #113 Skrevet 5. september Jeg tenker at enten er de ganske rike eller så har de ikke peiling på privatøkonomi. Anonymkode: c085d...8eb
AnonymBruker Skrevet 5. september #114 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her må endringen skje på samfunnsnivå, ergo må påvirkningen også det. Anonymkode: 905cd...18f Jeg påvirker i så fall mine amerikanske venner politisk langt bedre ved å besøke de, snakke med de, diskutere med de, en å boikotte de. Boikott fungerer sjelden. Det slår like gjerne ut andre veien. Økt støtte til den identiske demagogen og økt motstand mot «røkla». Mer proteksjonisme og mindre solidaritet. Et samfunn utsatt for omfattende boikott finner like gjerne alternativer og kan føre til økt oppslutning til landets politiske ledelse. Men dette driter godtetsposørene her i. De vil bare projisere att de har «riktige» holdninger. Mens de selvfølgelig driter hvem som faktisk blir lidende. Samtidig går de rundt i klær, bruker elektronikk, spiser mat etc som direkte støtter noen av de mest makabre regimene i verden. De støtter direkte grov utnyttelse av barn osv. men det driter de i. Så lenge de kan boikotte Donald Trump. Absurd hyklerisk. Anonymkode: a0ba6...17a 3
Majer Skrevet 5. september #115 Skrevet 5. september De samme menneskene klager om noen okkuperer boligen deres el. De har en hjerne som fungerer annerledes enn den burde. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #116 Skrevet 5. september Majer skrev (Akkurat nå): De samme menneskene klager om noen okkuperer boligen deres el. De har en hjerne som fungerer annerledes enn den burde. Hæ? Ville ikke alle klaget om noen okkuperte boligen de eier? Anonymkode: 0088d...202 3 4
AnonymBruker Skrevet 5. september #117 Skrevet 5. september Majer skrev (21 minutter siden): De samme menneskene klager om noen okkuperer boligen deres el. De har en hjerne som fungerer annerledes enn den burde. vel, jeg ville virkelig leita fram balltreet om du prøvde okkupere min bolig.. så mulig du har rett i at min hjerne fungere rulikt fra dem som tror det er greit å ta over og ta seg tilrette i andres bolig altså Anonymkode: 012a3...edf 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september #118 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg påvirker i så fall mine amerikanske venner politisk langt bedre ved å besøke de, snakke med de, diskutere med de, en å boikotte de. Boikott fungerer sjelden. Det slår like gjerne ut andre veien. Økt støtte til den identiske demagogen og økt motstand mot «røkla». Mer proteksjonisme og mindre solidaritet. Et samfunn utsatt for omfattende boikott finner like gjerne alternativer og kan føre til økt oppslutning til landets politiske ledelse. Men dette driter godtetsposørene her i. De vil bare projisere att de har «riktige» holdninger. Mens de selvfølgelig driter hvem som faktisk blir lidende. Samtidig går de rundt i klær, bruker elektronikk, spiser mat etc som direkte støtter noen av de mest makabre regimene i verden. De støtter direkte grov utnyttelse av barn osv. men det driter de i. Så lenge de kan boikotte Donald Trump. Absurd hyklerisk. Anonymkode: a0ba6...17a Jeg snakker med mine Amerikanske venner minst ukentlig, helt uten å besøke de. 🤷♀️ Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med å forsøke å påvirke en MAGA-tilhenger via prat, men erfaringsmessig nytter det lite. De VET, men de vil ikke lytte, og de TROR på alle løgnene administrasjonen (beviselig) serverer de. De som lider under denne politikken «fortjener det» eller «har gjort det mot seg selv», og de TROR faktisk at andre land er de som betaler importavgiftene (at varer og tjenester har blitt dyrere er visstnok Bidens feil 🤷♀️) Hvem er disse «de» du beskriver her? Beskrivelsen passer på ingen måte på meg, min familie eller noen vi kjenner, og fremstår mest som et forsøk på å dra fokus fra sakens kjerne her. Anonymkode: 905cd...18f 1 2
BBB12345 Skrevet 5. september #119 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg forstår at de som har familie der reiser til USA så klart. Men å reise til USA for meg nå føles feil, å støtte det diktaturet der. Og jeg bare elsker Miami og Nashville, der er det så gøy og jeg har hatt mange fine turer dit. Hva tenker dere om folk som reiser til USA i disse tider? Anonymkode: 7c634...c94 Tull hvis man skal tenke slik så er det få land man kan besøke…. 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. september #120 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg snakker med mine Amerikanske venner minst ukentlig, helt uten å besøke de. 🤷♀️ Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med å forsøke å påvirke en MAGA-tilhenger via prat, men erfaringsmessig nytter det lite. De VET, men de vil ikke lytte, og de TROR på alle løgnene administrasjonen (beviselig) serverer de. De som lider under denne politikken «fortjener det» eller «har gjort det mot seg selv», og de TROR faktisk at andre land er de som betaler importavgiftene (at varer og tjenester har blitt dyrere er visstnok Bidens feil 🤷♀️) Hvem er disse «de» du beskriver her? Beskrivelsen passer på ingen måte på meg, min familie eller noen vi kjenner, og fremstår mest som et forsøk på å dra fokus fra sakens kjerne her. Anonymkode: 905cd...18f Vel da har du svært forskjellige erfaringene fra de jeg har. Jeg har bodd 2 år i det som er den klart mest konservative staten i USA, Utah. Utah regnes ofte som den mest konservative staten i USA. Dette skyldes flere faktorer: Utah har konsekvent stemt republikansk i presidentvalg siden 1964, ofte med store marginer. For eksempel stemte 58,1 % av velgerne i Utah på Donald Trump i 2020. Staten er sterkt preget av Den siste dagers hellige kirke (mormonene), som utgjør omtrent 60-70 % av befolkningen. Mormonske verdier, som vektlegger familie, tradisjonelle ekteskap og konservative sosiale normer, bidrar til en sterk konservativ kultur. Mange av mine venner er LDS (mormonere). Selv er jeg ateist. Jeg kunne ramset opp svært mange som har fått nye perspektiver etter mange av våre politiske diskusjoner. Flere av de har sågar gått til anskaffelse av pass og besøkt Norge og Europa mer eller mindre som en direkte konsekvens av samtale, informasjon og diskusjon. Så når du sier at det er «umulig å påvirke en maga», så skjønner jeg rett og slett ikke hva du snakker om. Det jeg vet, er at om jeg hadde boikottet dem, så hadde jeg straffet dem for deres politiske overbevisning, jeg hadde vært med å rasert deres livsgrunnlag, jeg hadde vært med på å styrke deres tilknytning til en proteksjonistisk president og styrket deres aversjon mot «alle andre». Om du faktisk har bodd i USA, så må du selv ha erfart hvilken mangel på informasjon om politisk struktur og ideologier den «jevne amerikaner» har utover sin egen. Nei, det handler ikke om at de er dumme. Det er like idiotisk som å påstå at sorte afroamerikanere er dumme fordi de historisk har skåret lavere på intelligenskvotient tester. Og om toll og tariff er grunnlag for å boikotte et land, så hadde ikke Norge hatt en eneste turist uten i fra. Anonymkode: a0ba6...17a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå