Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er en mannlig ansatt på Aktivitetsskolen (SFO) som jobber på 4. trinn.

Noen barn elsker å sitte på fanget mitt og å gi klemmer og fysisk kontakt og å bli tullet med. Jeg pleier sjeldent å si nei til det. Noen barn har behov for litt ekstra oppmerksomhet og liker å sitte på fanget mens de prater eller tegner, eller bli kastet litt rundt el. Jeg lar alltid dette skje på barnets premisser, og jeg gir ikke klemmer eller lar noen sitte på fanget med mindre de selv ønsker. De vet at sier man stopp eller "jeg vil av" så er det stopp med en gang. 

I det siste så har det vært mye i nyhetene om mannlig lærere som har utnyttet unge elever, og hadde en opplevelse på jobb som fikk meg til å tenke litt. Var et barn som satt på fanget, og i det hun skulle flytte på seg for å gå av ler hun og sier: "oi, der tråkket jeg deg nesten i skrittet". Fikk ganske sjokk og en utrolig uggen følelse i magen. Har alltid vært veldig klar med dem på dette med personlige grenser, at ingen skal ta på dem hvis de ikke vil, men skjønte jeg at til tross for alt dette så har jeg potensielt plassert meg i en situasjon som kan feiltolkes.

Jeg har alltid bare oppfattet dette som veldig koselig og noe som barna liker, men lurer litt på om jeg som en voksen mann har forsømt mitt ansvar ovenfor barna ved å tillate dette. Har ikke barn selv, så lurer på om dere som foreldre ville reagert på mannlige AKS/SFO ansatte som tillater barn å sitte på fanget? 

Anonymkode: 0a6fb...061

• Liker 1
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna trenger trygge voksne av begge kjønn, så kjør på og la barna sitte på fanget om de ønsker det sier jeg. 

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg synes det bare er fint jeg. Trenger kanskje ikke å omfavne helt og stryke så veldig, men det å sitte på fanget, gi klemmer og omsorg er ikke feil i min bok. Og er det greit for en kvinne, så er det greit for en mann også, såpass må det være. Fortsett den gode jobben du gjør!

Anonymkode: 802ab...d97

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Absolutt ikke noe jeg ville reagert på. 
Kanskje er det barnets far som har lært barnet at man ikke skal tråkke andre i skrittet.   
Fortsett å gi den oppmerksomheten og omsorgen hvert enkelt bart trenger.

Det eneste jeg tenker, er at du må passe på at du aldri er ‘alene’ med barn. Ha andre rundt deg, eller at andre ‘plutselig’ kan komme dit du er. Det er for å beskytte deg selv mot ev anklager. 
Samme regel har vi i bhg der jeg jobber, selv om vi bare er kvinner der. Det er en gjensidig beskyttelse for både barn og ansatt. 
For plutselig kommer det en anklage, og beklageligvis er ditt kjønn overrepresentert 

Anonymkode: 74de3...f9b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Sier barn "skrittet"?

Anonymkode: b6aba...6f0

• Liker 1
Skrevet

Hva sier alle mannehaterne da? De tørr vel ikke kommentere?

Anonymkode: e5bb0...b5d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at vi ikke må havne i en situasjon hvor alle menn blir mistenkeliggjort, éne og alene fordi de er menn.

Menn kan ikke fratas oppgaver som å hjelpe barn på toalettet, eller i andre sårbare situasjoner.

Jeg tror at unger har godt av trygge voksne, også menn. 

Å kunne få sitte på fanget, å bli strøket på ryggen, å få en klem er jo en naturlig del av oppveksten, tenker jeg. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er helt greit å ha barn på fanget og det er helt greit å gi barn en klem som ber om det. Det gjør jeg også. Det virker som om du har en sunn innstilling til hva som er profesjonell omsorg, og hva som er å trå over denne grensen. 

Anonymkode: 7368b...d41

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal vi prøve å se det fra barnet sin side? For min del høres det veldig ut som bare helt vanlig oppvekst og at barnet er i "lærer regler i garderobe"-alder. Altså at barnet kanskje har sluttet å gå helt fri og frank på stranden, men fått det med seg at det området er litt "privat" for alle. Og kanskje bare ville gjøre deg oppmerksom på at det var et uhell, nettopp bare for å selv emulere de voksne sin "der er det ikke greit å ta"?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Man skal være veldig forsiktig med sånt. Fjerdeklassinger trenger man heller ikke ha på fanget. Jeg er kvinne og jobber på skole og SFO. Jeg er også forsiktig med min omgang rundt barn, og hvordan barnet er plassert. Tenk deg godt om. 

Anonymkode: 52b76...35e

Skrevet

På meg høres det ut som at hun ble litt selvbevisst på hvor føttene hennes traff i forhold til kroppen din, altså et privat område, og det var det hele. Det hadde i alle fall min fjerdeklassing blitt, tror jeg. Det samme hadde jeg blitt på samme alder. Litt flau også, uten at noen kunne mistenke den voksne for å trådt over streken på noe vis.

Og som ei som selv fant trygghet og omsorg i klemmer og fang som barn, syns jeg det er godt å vite at det finnes sånne voksne på sfo for dagens barn. Jeg er enig med en anonym over her ang sunn innstilling til profesjonell omsorg.

Anonymkode: 289bb...7ee

• Liker 2
Skrevet

Hei:) 

Jeg er generelt imot fysisk kontakt mellom motsatt kjønn, og synes det kanskje kan være ubehagelig med menn generelt fordi jeg har angst.

Men det er så utrolig viktig at barna ser og opplever trygge, stabile og gode voksne av begge kjønn ! Vi voksne har et ansvar når vi jobber med barn, og det er å være gode rollemodeller. 

Det er helt ok å sitte på fanget, helt ok å få ekstra trygghet og en klem - uten at det er noe annet enn kun det. Barn må få oppleve den gode omsorgen av menn også. 

Dessverre er det mange barn som opplever ting de ikke skal, og selvom både kvinner og menn kan være fæle mot barn, vil jeg nå bruke menn som eksempel fordi du er en mann. Er det et barn som har en mannlig voksen i livet sitt som ikke er grei og pga det føler seg utrygg blant menn, er det viktig at barnet får se en mann som er normal også, som deg. 

Og barnet som tråkket deg i skrittet og bemerket det, helt ok altså:) 

Anonymkode: 2f8fb...436

• Liker 3
Skrevet

La ungene våre få den nærheten, tryggheten og fysiske herjingen de trenger! Jeg ser alltid etter menn i bhg/sfo/skole fordi det *trengs*. Fortsett å være deg selv. 

Anonymkode: 491df...5d2

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

På skolen der min sønn går, er det noen få mannlige lærere. De er de mest populære lærerne på hele skolen, barna henger etter de heletiden. 

Det du beskriver her, ser ikke jeg noe feil med i det heletatt. Fortsett med det du gjør å vær der for barna.

Anonymkode: f45b4...37a

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt. Synes det er synd at menn skal føle seg mistenkeliggjort rund barn og i mange tilfeller la være å velge slike yrker i frykt for å bli feiltolket og beskyldt for noe de ikke har gjort. 

Jeg ville rett og slett tatt dette opp med ledelsen din. Å være åpen og anerkjenne at som en mannlig ansatt,  er du mer " utsatt" for slike ubehagelige situasjoner. 

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg har gutter i skolen, og vi trenger dere menn så veldig til å bli i skolen. Tull og tøys og lek trenger vi også. 

Anonymkode: 053e2...e47

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2025 den 21.01):

Hei!

Noen barn elsker å sitte på fanget mitt og å gi klemmer og fysisk kontakt og å bli tullet med. Jeg pleier sjeldent å si nei til det. Noen barn har behov for litt ekstra oppmerksomhet og liker å sitte på fanget mens de prater eller tegner, eller bli kastet litt rundt el. Jeg lar alltid dette skje på barnets premisser, og jeg gir ikke klemmer eller lar noen sitte på fanget med mindre de selv ønsker. De vet at sier man stopp eller "jeg vil av" så er det stopp med en gang. 

I det siste så har det vært mye i nyhetene om mannlig lærere som har utnyttet unge elever, og hadde en opplevelse på jobb som fikk meg til å tenke litt. Var et barn som satt på fanget, og i det hun skulle flytte på seg for å gå av ler hun og sier: "oi, der tråkket jeg deg nesten i skrittet". Fikk ganske sjokk og en utrolig uggen følelse i magen. Har alltid vært veldig klar med dem på dette med personlige grenser, at ingen skal ta på dem hvis de ikke vil, men skjønte jeg at til tross for alt dette så har jeg potensielt plassert meg i en situasjon som kan feiltolkes.

Jeg har alltid bare oppfattet dette som veldig koselig og noe som barna liker, men lurer litt på om jeg som en voksen mann har forsømt mitt ansvar ovenfor barna ved å tillate dette. Har ikke barn selv, så lurer på om dere som foreldre ville reagert på mannlige AKS/SFO ansatte som tillater barn å sitte på fanget? 

I barnehagen til min datter har vi en fast mannlig ansatt, og en fast mannlig vikar. Og jeg synes det er så koselig å se at de gir klemmer til barna som vil det, og låner de et fang om de trenger det. Jeg hadde ikke tenkt over det i det hele tatt. Det samme kommer jeg til å tenke på skole også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2025 den 21.01):

Hei!

Jeg kjenner så godt igjen tankene dine fra jeg selv jobbet i barnehage, skole og barnepsykiatrien.

Ta det helt med ro. Du forsømmer ingen verdens ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...