Gå til innhold

Når fortalte dere om graviditeten på arbeidsplassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kropp hvor det ikke går å skjule særlig lenge at jeg er gravid. Er nå i uke 11, og sliter allerede litt med å skjule magen selv med baggy klær. Men har også tenkt selv at jeg ønsker å dele relativt tidlig (sammenlignet med andre som deler veldig mye senere), rundt uke 13-14. Dette fordi det da blir så mye enklere å legge til rette for at mine arbeidsoppgaver blir ivaretatt mens jeg er borte. 

Når fortalte dere og når ville dere fortalt om dere var meg? Ikke noe vits å skrive «aldri», «4 uker før termin», osv for det skjer ikke uansett. 

Anonymkode: f85ab...7c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjefen min visste det fra positiv test pga langvarig Ivf og tilrettelegging ift det. De andre fikk vite det ca uke 15 på begge barn. 

Anonymkode: f5111...323

Skrevet

3 mnd. med de to første, rundt uke 7 med tredje da jeg ble sykemeldt pga. kvalme så jeg fant ut at jeg kunne like greit bare si det😅 

Skrevet

Er i uke 21 nå og har ikke fortalt det enda. Men jeg jobber remote og trenger ikke tilrettelegging, så skal si det når jeg "må" mtp permisjon.

Anonymkode: 13f69...7b1

Skrevet

Informerte leder ved positiv test. De andre så det vel etter hvert.

Anonymkode: bdfd5...57f

Skrevet

Etter tidlig ultralyd 

Anonymkode: 6dbc8...b0e

Skrevet

Uke 7, ble sykemeldt - samtidig som det var kutt i stillinger på jobb. Så det var for avkrefte at jeg var sykemeldt pga kutt i stillinger, jeg «bare» hadde hyperemesis. 

• Hjerte 1
Skrevet

Fortalte det til leder i uke 7 fordi jeg trengte tilrettelegging, og til resten i uke 14 

Anonymkode: 1134e...4ff

Skrevet

Etter tidlig ultralyd. Selv om det ikke er noen garanti, er det mer sannsynlig at alt går bra hvis alt er ok på den. Fortalte til barna da, og de kan ikke holde på hemmeligheter😅

Anonymkode: c6c8c...cfa

Skrevet

Fortalte det i uke 21 og 22 med mine to. 

Anonymkode: 2827d...09a

Skrevet

Mener det var rundt uke 13/14. Hadde egentlig lyst til å drøye litt til, men da var det en årlig event med jobben hvir jeg normalt tar et par pils, så det ville blitt spekulasjoner.

Også har jeg også en figur hvor det raskt syntes, i tillegg til at det var tvillinger. Det viste seg at jeg ikke skulle bli så stor, men jeg gikk og bare ventet på å eksplodere i størrelse når som helst den tiden der.

Anonymkode: b3345...3ef

• Liker 1
Skrevet

Uke 4 og 7. Måtte si det tidlig pga risiko for slag/fare for fosteret. Ellers hadde jeg nok ventet noen uker til :)

Skrevet
Tjoheiii skrev (1 time siden):

3 mnd. med de to første, rundt uke 7 med tredje da jeg ble sykemeldt pga. kvalme så jeg fant ut at jeg kunne like greit bare si det😅 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter tidlig ultralyd 

Anonymkode: 6dbc8...b0e

mereo skrev (1 time siden):

Uke 7, ble sykemeldt - samtidig som det var kutt i stillinger på jobb. Så det var for avkrefte at jeg var sykemeldt pga kutt i stillinger, jeg «bare» hadde hyperemesis. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter tidlig ultralyd. Selv om det ikke er noen garanti, er det mer sannsynlig at alt går bra hvis alt er ok på den. Fortalte til barna da, og de kan ikke holde på hemmeligheter😅

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fortalte det i uke 21 og 22 med mine to. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mener det var rundt uke 13/14. Hadde egentlig lyst til å drøye litt til, men da var det en årlig event med jobben hvir jeg normalt tar et par pils, så det ville blitt spekulasjoner.

Også har jeg også en figur hvor det raskt syntes, i tillegg til at det var tvillinger. Det viste seg at jeg ikke skulle bli så stor, men jeg gikk og bare ventet på å eksplodere i størrelse når som helst den tiden der.

bolla92 skrev (2 minutter siden):

Uke 4 og 7. Måtte si det tidlig pga risiko for slag/fare for fosteret. Ellers hadde jeg nok ventet noen uker til :)

Hvem informerte dere om det - alle samtidig, eller leder først? :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leder først. Deretter tok jeg det med teamet mitt i et ukemøte.

Skrevet

Leder først.

Skrevet

Slem sjef, så jeg ventet med å fortelle til jeg var 19 uker. Gikk like dårlig som jeg trodde og jordmor og lege ble enige om å først sykemelde meg og deretter innvilge svangerskapspenger. Hadde jeg hatt en snill sjef kunne jeg fint sagt det samme dag jeg hadde fått positiv test, liker å være ærlig i slike situasjoner om jeg kan 

Anonymkode: 3c219...9e2

Skrevet

Leder først, deretter resten i løpet av de neste dagene. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Leder først selvfølgelig. Jeg var jo sykemeldt.

Endret av mereo
Skrevet

Sjefen min fikk beskjed i uke 5 eller noe, da jeg samtidig som positiv test fikk beskjed om at min andre kollega (vi er 2 i min stilling) hadde sagt opp. Så jeg ville gi dem litt god tid til å finne en erstatning. Husker ikke når kollegene fikk vite det, når det falt seg naturlig kanskje :) Neste gang tenker jeg at de får få beskjed etter tidlig UL eller NIPT.

Anonymkode: 1a07e...983

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2025 den 20.05):

Jeg har en kropp hvor det ikke går å skjule særlig lenge at jeg er gravid. Er nå i uke 11, og sliter allerede litt med å skjule magen selv med baggy klær. Men har også tenkt selv at jeg ønsker å dele relativt tidlig (sammenlignet med andre som deler veldig mye senere), rundt uke 13-14. Dette fordi det da blir så mye enklere å legge til rette for at mine arbeidsoppgaver blir ivaretatt mens jeg er borte. 

Når fortalte dere og når ville dere fortalt om dere var meg? Ikke noe vits å skrive «aldri», «4 uker før termin», osv for det skjer ikke uansett. 

Sa det da jeg var rundt 10-11 uker. Jeg var veldig oppblåst, men i god form. Har en god arbeidsplass, med en god leder så jeg så ingen grunn til å jobbe så veldig med å holde det hemmelig. En av mine kollegaer ble fadder til barnet og jeg har hatt massivt god støtte gjennom jobben da ting ikke ble som tenkt. 

Anonymkode: b2494...fec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...